Kan våld lösa problem?
Vad tror ni? Kan våld lösa några problem alls? Eller föder det bara med problem och våld?
Vet att det fortfarande finns många som tror på aga, och jag får erkänna att en del av mig ibland känner att det skulle behövts i skolorna idag. Den andra vet att våld inte löser något.
JA tänker ofta "det blev folk av dem också" och det är folk som uppfostrades med aga som byggt upp vår civilication och sen ser man på generationerna som börjat komma fram- vi som inte fick någon aga- och de som inte ens lärarna får ta tag i armen eller ryta till- Då tror jag på våld, lite, lite våld kan lösaproblem. Lärare har ju enormt stora problem med elevers bristande respekt idag-men detär kanske inte ett problem pga bristen av rädsla/respekt- utan pga nedskärningar så "probem barn" inte får specialundervisning eller stöd, och lärarna är uderbemannade. Så aga i skolan skulle kunna lösaproblemen som uppstått pga dålig ekonomi ;)
En annan tanke är att den som blir "misshadnlad" vet att det existerar, att världen inte bara är ljus och fin. En person som växer upp med allt i fatet kan aldrig förstå riktig fattigdom tex? Kanske viss våld kan väcka viss förståelse eller tacksamhet och uppskattning? Eller bara väcka en ilska och blodtörst mot omvärlden och andra människor. Ett hat som komemr att föda mer våld.
Jag inte för aga, jag blev både smiskad och fått hurvingar som liten trots "anti-aga-lagen", och vad det mest gett mig är väl en rädsla för äldre och framförallt den förälder som gav mig stryk. Något som man förr säkert kallade "respekt".
Är svårt det där. Kan man säga att _vissa_ skulle må gott av att veta sin plats med lite smisk? :> Eller är det bara så att det är föräldrarna det hänger på- de kan inte hantera sitt barn och där ord och kreativitet tar slut tar näven vid? När llt barnet had ebehövt är en mer närvarande förälder eller en lärare som kunde orka engagera sig.
Hur ser det ut i länder där man fortfarande får aga- både i samhället (andras barn) och inom fmailjen? Går brottne upp eller ner, utvecklas landet, huhr ser det ut i skolorna- jobbar barnen bra, självmordstatistiken och annan mental ohälsa?
generellt föder våld bara mer våld tror jag och jag är nog emot det. Däremot när det kommer till vapen - att ha en militär- eller att man lär sig en kampsport så handlar det om självförsvar. Jag är inte en kristen "vända andra kinden till" som utan motstånd blir våldtaggen i en gränd eller sönderslagen på en skolgård. Så ja, våld är fanimej okej ibland. Ibland är det en lösning. Våld är en del av människans natur. De som brukar det och de som måste försvara sig.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag tror inte på aga, eller våld. Skulle hellre tro att nån form av diciplin kanske skulle hjälpa ? jag vet faktis inte. allt handlar ju om hur samhället är osv, om vi hade varit i japan hade vi kunna få stå utanför klassrummet med hinkar fyllda med vatten som straff. eller få städa gympa salen eller skolan.
men i sverige om man skulle införa sådant skulle det troligen vara så att folk bara gick därifrån
Ja, det tror jag det kan göra. DOCK beror det på situation.

Vi har ju en rättsstat med statligt våldsmonopol… vet inte om jag tycker att det är så jättebra då det missbrukas, men å andra sidan vet jag inte hur en annan våldsfördelning borde se ut.
Mellan privatpersoner tror jag inte att det gör nytta och känner man att vissa förtjänar ett kok stryk är man ute på djupt vatten i mina ögon. Att slå för hämnd, kan aldrig bli ok, hämnd generellt är aldrig ok. Att slå i frustration är väl ännu värre egentligen, då kan man inte ens motivera det ordentligt för sig själv. Så nej.
Sen är väl våld den ultimata problemlösaren ;) det sista vi alla tar till, slår jag sönder min telefon slipper jag alla problem med den, visst det kommer följdproblem, men inte samma problem…
Btw… tror inte att de flesta kristna låter sig bli våldtagna utan att göra motstånd…
Ja, det kan lösa problemet med min riskerade hälsa vid ett angrepp. Vid rent självförsvar kan våld alltså vara berättigat, men i övrigt nej.
Våld inebär alltid en negativ upplevelse för den utsatte, jag ser inte hur det ska vara positivt i förlängningen. Denna negativa upplevelse lär inte föda någon varm känsla för våldsutövaren. Inte heller sker någon bra inlärning baserad på försenad bestraffning som vid situationen du dum, vi kommer och slår dig så du lär dig att inte vara dum/stjäla/whatever.
Att våld ligger i människans natur må kanske vara sant, men rättfärdigar det våldsanvändning? Något annat som är helt naturligt är inälvsparasiter, och infanticid. Inget av det är saker som vi vill ha med att göra, eller anser är berättigat även fast det finns en "naturlig" förklaring/bakgrund… ^^
Paulina
Våld för att förhindra värre saker är ok, t.ex. för att hålla fast nån som annars är på gång att skada andra eller sig själv.
Annars så gör våld mer skada än nytta. Det förnedrar, kränkar och föder mer våld. Visst finns det i oss männiksor när vi blir riktigt arga och inte vet nåt bättre sätt, att vi kan känna för att ta till våld, det är nog helt naturligt, men om vi vill ha en bra och human värld då gör vi bäst i att lära oss lösa saker på andra sätt.
Jag tror på människors lika värde. De som accepterar aga måste på något sätt anse att några människor har rätt att slå andra/sina barn,vilket innebär att man inte är lika, för barnen har då inte rätt att slå ina föräldrar. Dessutom är barn i sakens natur alltid mindre, svagare och beroende av föräldrarna. Nej fy vad uselt att slå barn!
De barn som slogs i min klass när jag var liten var ofta barn som blev slagna hemma. Jag tror att våld föder våld alla gånger. Att aga skulle ge en lärare mer respekt tror jag inte ett skit på. De slutar bråka för att de blir rädda. Samma sak om man har en hund eller annat djur - om man använder våld kommer de att lyda men inte för att visa tillit och respekt.
Jag fick alltid lära mig av mina föräldrar att om någon slog mig skulle jag slå tillbaka. Det som gjorde att jag inte hamnade i dåliga situationer var för att jag kunde prata mig ur dem.
Jag kan också bli sjukt irriterad på jobbiga barn på bussen etc och tycka att de skulle behöva smisk. :P Men jag skulle inte förespråka aga för det.
Vid självförsvar är det en annan sak. - Det är ju att rädda sig själv.
#4 Nä, tänkte mest på att många är just så- vända andra kinden till.Finns ju otroligt många gressiva, minst lika våldsamma ksistna också ^_^Men nu tänker jag på den barmhärtige samariten osv :D
Appropå Japan- disciplinen där är ju att i japan lär föräldrar och lärare ha RÄTTEN att aga?En typ av rädsla-respekt- eller något som gör att barnen inte "bara går därifrån".
När en lärare i sverige klagar på sin elev (problem som oftast beror på hemmasituationen) så upplever jag- att föräldrar fota blundar för att deras barn HAR/ÄR trubbel. Att de inte har bra sätt att stävja det. Hur inger man respekt av sådan "udd" utan hot om våld?
Ge bra exempel.
Själv styrs jag ju lite av just rädslan som slogs in i mig som liten. Precis som jag inte lägger handen på spisplattan för man bränt sig som liten.
#8 "problem som oftast beror på hemmasituationen" - Om du hade problem hemma som barn hade du velat ha hjälp (att läraren faktiskt såg att du mådde dåligt och kontaktade kurator, socialen eller dyl.) eller att denne slog dig så att du lyder? 
Jag fick inte stryk av mina föräldrar. Jag fick kärlek och förklaringar till varför man inte ska göra si eller så. Det blev folk av mig med. :P
Nej… Alltså, beror ju på vilka "problem" det skulle lösa. Problem med våldtäktsman eller rånare kanske, men andra har jag svårt att se hur våld skulle hjälpa.
#9 men en lärare "ska se" så mångaelever- alla lärare villh jälpa men man "orkar" inte, detär inte annat än mänskligt attsätta på skygglappar och bara det som är väldigt tydligt går igneom filtret. Om lärare inte var så belastadeav annat så skulle de säkerligen kunna "snappa upp"problembarn mycket tidigare. Men nu ser man bara det extrema som tränger igenom bruset,eller av ren slump. Sen är ju inte alla lärare lämpade att vara lärare,precis som alla läkare inte är precis jätte-empatiska. Men jag tror stenfast på att vi inte kan överlåta uppfostran eller problemlösandetpå lärarna som detser ut i skolorna idag. En bråkig unge kan förstöra en hel lektion - inne i samma klassrum finns detäskerligen minst 2-3 st andra som skulle behöva en vuxens stöd i livet-men inte agerar utåt, inte ännu. Lärare är pliktskyldiga att anmäla om de misstänker vissa saker, texövergrepp eller att de blir bortgiftamed tvång osv. Jag fick stryk av en förälder, detblev inte speciellt bra folk av mig då jag lider av kronisk oro vilket jag dlevis skyller på min flrälder som slog mig.speciellt då min andra förälder är HELT emot detta men inte visste om att det pågick :)
Men ärligt, jag kan förstå att folk,tex en lärare- är bra sugen att örfila lite vett in i någon snäsig unge som gör allt för att provocera fram något dåligt ur en. Men att vilja slå någon är inte samma som att faktiskt göra det. Våld finns i vår natur som ett försvar främst. Att dominera någon med våldär inte en lösning-men jag undrar fortfarande vad för typ av behandling osm kan ge liknande respekt? Ibland är just RÄDSLA det som drier människan till att vara en "mönstermedborgare" detär ju detta tex Religion uppfyller hos många. "Gör si och så eller hamna i helvetet-snacket"
#11 Machiavelli sa nånting i stil med att du ska få dina undersåtar att älska dig, för det är det allra bästa. Om du inte kan det ska du få dem att frukta dig. Det värsta är om de hatar dig, för då kan det bli uppror.
Jag tror det gäller än idag. Våld tror jag inte ger respekt utan rädsla eller hat. En bra "ledare", i detta fallet läraren, ska jobba för att bygga upp respekt genom att barnen älskar h*n.
Sen har jag förstås också tänkt att de förtjänar ett kok stryk, men jag tror mer på positiv förstärkning. Tex kunde ju diciplinen bygga ungefär på samma principer som hundträning, sköter inte barnet sig får den sitta och genomföra lektionen ensam och allt bra beteende uppmuntras och förstärks.
Nej, jag tror inte att våld kan lösa problem annat än om man blir attackerade och behöver ta till våld i självförsvar.
Hade en lärare i högstadiet som hade hand om oss "problemelever". JAg gick i en klassen- grejen är att jag inte hade några som helst problem med atittyden mot lärare- men inlärningssvårigheter som berodde på faktorer hmeifrån och det faktum att jag var mobbad i min klass. I denna grupp ingick pojkar från andra klasser i samma årskurs-ALLA var typ punkare, hiphopare-riktiga loosers som lekte apor och alan hela lektionerna- så det hjälte ju inte mig att gruppen var så liten. Men det hade varit omöjligt att kontrollera dessa killar i en större grupp. Skiter i om någon adme hade diagnos-
fattar fortfarande inte vaför jag med inlärsningssvårigheter men repsektfullt beteende behövde sitta tillsammans med dessa idioter och rötägg. Var som att vara fånge i ett fängelse för snatteri men behöva dela cell med lustmördare och pedofiler! I samma rum som dessa kunde jag inte direkt utveckla mig- kändes mest som förvaring.
Men iallafall, den läraren var en stor man med mörk röst och han kunde ryta till rejält när pojkarna for iväg för mycket. Vi var alla livrädda för honom i början, men med årets gång byggdes en repsekt upp. Han kunde ta tag i någon av grabbarna om de blev för agressiva men ble det för jobbigt kastade han helt enkelt ut dem. Han hade noll tollerans. Man skulle visa respekt mot klasskamraterna under redovisning, det skulle vara tyst i klasssrummet om man inte blev tilltalad av läraren eller hade diskussion. Mot slutet av året älskade vi honom och han var den bästa läraren vi hade på hela skolan. Men jag fattar fortfarande inte vad han gjorde- som inte de andra lärarna gjorde?
Gur4m1 : Nej jag tycker inte heller att det är lärarens ansvar att uppfostra elever. Det är ju föräldrarnas ansvar. Att ta hand om och skydda barnen är samhällets. Läraren har bara en skyldighet att berätta, precis som du säger. I min klass fanns det en pojke som slog alla. Tittade man på honom kunde man få en käftsmäll. Han sa till lärarna att han blev slagen hemma men det var ingen som trodde på honom. :S
Det visade sig att han talade sanning då han jämt kom till skolan med blåmärken över hela kroppen. Efter att han kommit till ett nytt hem slutade han slå folk och blev hur cool som helst.
Lärarna valde att inte tro på honom. Det är ju i så fall där problemet ligger.
Det är verkligen jättesynd att du hamnade med barn du inte skulle varit med. Det är ju också helt fel. Du hade kanske behövt en annan typ av grupp där lärarna och barnen såg dig.
Jag tror att gränser är viktigt, som den där läraren du hade drog. Han visade att är du snäll får du samma sak tillbaka - rättvisa. Att han kunde ryta till tycker jag är en annan sak än att slå någon faktiskt. Det är bara ett sätt att säga ifrån. På samma sätt som att ignorera någon; det är också ett hårt men effektivt sätt där ingen kommer till skada. Med rätt energi (som jag antar att han hade) kommer man långt.
Zorita: Det tror jag på. Jag ser inte upp till folk som jag är rädd för. Jag tycker om dem som tycker om mig. :)