Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 5188 ggr
Karmatarerskanise
0

Spiral som vandrade

Vi har ju haft diskussioner om spiraler innan, här man vi läsa om en kopparspiral som vandrade ut från livmodern. Mycket obehagligt kan jag tycka.

http://hd.se/helsingborg/2011/09/21/kvinna-blev-gravid-trots-spiral/

[Lava&Zorro]
0

Usch å fy! Obehagligt och skrämmande!!

Inte bra av barnmorskan heller!

Gur4m1
0

Jo,läste på fmailjeliv om någon som fått spiralen ut i buken som slutat i infektion- sen finns ju en liten, men ändå existerande, ökad risk för utomhavandeskap när man har spiral. Inte trevligt alls nej.

Men så har folk dött av p-piller också :( Kände detta som ens park mot att jag förespråkade kopparsprial tidigare ;P Hur vanligt är detta- att spiralen vandrar ut i buken? Hur ska sköterskan kunna förhindra det om det sker långt efter insättningen. Är nog något osm är svårt att kringåg- vissa har kanske ömtåligare vävnad? Eller lever ett liv/är byggd så att detta sker.

Obehagligt är det iallafall, jag har själv kopparspiral sedan 1.5 år tillbaka och är supernöjd då p-piller inte är min grej. Man undrar om kvinnan själv upptäckte om tråden "försvann" eller om allt bara var som vanligt, eller om hon fick ont? :((

huvva.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
0

#2 Var ingen spark alls. Bara ett påpekande.

Självklart kan man dö av P-piller, risken för blodproppar ökar ju mycket, risken för bröstcancer också. Men detta är lite mer känt än att spiralerna kan hamna någonstans där dom inte ska vara. Känns bara obehagligt att de kan vandra sådär.

[Lava&Zorro]
0

Ojdå :/ Det där visste jag inte med p-piller! :S Kanske ska sluta med det…

Karmatarerskanise
0

#4 Det står i både fass och i informationen man får med sina piller.
Dessutom bör den som skriver ut dom till dig ha frågat dig om det förekommit proppar i din närmaste släkt.

[Lava&Zorro]
0

#5 Det visste jag inte, och har inte läst något om det på min bipacksedel som jag fick med :(

Och ingen på ungdomsmottagningen frågade mig om det.

Karmatarerskanise
0

Vilka piller äter du?

[Lava&Zorro]
0

Cilest

Karmatarerskanise
0

En snabb sökning på fass visar detta:

"P-piller och blodpropp

Det finns studier som visat ökad risk för blodpropp (djup ventrombos) vid användning av kombinerade p-piller. Djup ventrombos innebär att det bildas en blodpropp som kan blockera ett stort blodkärl, vanligen ett av de stora kärlen i benen.

Om man drabbas av blodpropp finns risken att proppen lossnar från kärlet där den har bildats och förs vidare med blodet till lungorna, där den kan fastna i små blodkärl. Oftast brukar en blodpropp lösa upp sig och försvinna av sig själv men i sällsynta fall kan en blodpropp ge bestående men och till och med leda till döden.

Blodpropp är ett sällsynt tillstånd, som kan uppträda vare sig man använder kombinerade p piller eller inte. Risken är dock högre om man använder kombinerade p piller än om man inte gör det. Risken att drabbas av blodpropp är högre under graviditet än vid användning av kombinerade p-piller."

och

"Risken för bröstcancer tilltar generellt med tilltagande ålder. Under p-pillerbehandling är risken för diagnosen bröstcancer något ökad."

Du bör prata med behandlande läkare, speciellt om du har någon av de sjukdommar som tas upp i fass, eller om någon i din familj haft blodproppar.

Här kan du läsa om dina piller http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000721000024&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Blir inte rädd av det du läser, finns inte många läkemedel som inte har en lista på vad som KAN hända. Oftast händer det inte.

[Lava&Zorro]
0

Tack för upplysningen! Detta hade jag ingen aning om!

Men vad jag vet, så har ingen i min släkt problem med proppar eller hjärt/kärl sjukdomar!

Men jag ska läsa länken du skickade.

Karmatarerskanise
0

#10 Men det är ju bra :)

[Lava&Zorro]
0

#11 Är inte så orolig över sådant :)

Och inte av det man läser heller, men man tänker till iallafall :)

ettlitetalias
0

Hmmm… Hur går det till att den vandrar ut utan att man känner det? Jag har en och tycker att det måste ju göra jätteont om den flyttar ut!?

Namiko
0

Gissar att det är riktigt ovanligt att något sånt händer, när jag satte in min spiral så fick jag information om att den kunde vandra ut, men inte genom livmoderslemhinnan utan genom livmodertappen och på så sätt ramla ut utan att det är säkert att man ens märker det. Den varianten är nog vanligare än den som nämns i artikeln.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Vyer
0

Haha, jag som funderat på spiral… blev lite avskräckt nu :<

Karmatarerskanise
0

#15 Finns tyvärr risker med alla preventivmedel(tror jag), bortsett från kondom. Man får väga fördelarna mot nackdelarna, och även kolla på hur vanligt det är med biverkningar osv.

hus-musen
0

Spiraler vandrar inte ur särskilt ofta, men visst händer det. Behöver inte bero på att barnmorskan gjorde något fel utan kan helt enkelt vara hennes kropp som stötte bort den.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Jag vet en som hade en spiral och blev gravid. Hon kände inte att den vandrade eftersom hon inte fattade att hon var gravid förrän min mamma påpekade det till henne. :P

Jag har också spiral (koppar) och pratade med min gyn om detta med vandring. Hon sa att de kan vandra om de sitter fel. Därför är det viktigt att man kollar efter insättningen att de sitter rätt.

Om man sätter in en spiral ska de titta med ultraljud direkt efter och se att de sitter som de ska. Se till att du också får titta på skärmen.
Sen är det bra om man gör en undersökning några månader efteråt bara för att kolla att allt ser bra ut.