Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 5314 ggr
Sara
2010-07-10 20:59
0

Samma lika?

I en annan tråd stod det om en kille som ville att tjejen skulle vara helrakad. Det fick mig att fundera över om han visar samma hänsyn och rakar sig där nere.

Jag tycker inte man kan kräva ( be fint kan man alltid göra) saker av någon annan som man inte gör själv.

En vän till mig sa att när hennes pojkvänner har bett om analsex så har hon sagt att visst, hon gör det på dem först och när de vet hur det känns så kan de göra det på henne. Ingen har gått med på det eller bett om det igen…

Använde mig själv av det sättet en gång och nej, jag fick minsann inte stoppa upp nått på honom. (Jag tycker personligen att det gör för ont.)

Så vad säger ni, kan man inte kräva av ens partner att de gör samma sak själva om de ber/kräver saker av en?

Sara

Musiken
2010-07-10 23:50
0

Rent generellt sa tycker jag att man inte kan krava nanting av den andre.

Men ang. t.ex. rakning, analsex osv sa tycker jag faktiskt inte att man kan "krava" att den andre maste prova/gora forst..

Min pojkvan ar t.ex. valdigt oppen med att han helt klart foredrar helrakat. Det innebar ju inte att jag tanker tvinga honom att helraka sig, for det ar inget jag onskar av honom, och jag ser ingen vits med att tvinga honom till att gora nagot bara for att gora saker "rattvisa". Nu gillar jag ju visserligen helrakat sjalv ocksa, sa det ar inget jag ar "tvingad" till, men aven om jag vore harig och han ville att jag skulle raka mig sa skulle jag aldrig tvinga honom att gora det forst innan jag gor eller inte gor det.

Ang. analsex sa har jag samma asikt. Nu foredrar min pojkvan visserligen att jag satter pa honom an tvart om, men jag har aldrig tvingat nagon tidigare pojkvan att prova sjalva innan de fatt tilltrade till mina bakre regioner. Det finns ju helt enkelt vissa saker som man garna gor till andra, men som man inte vill gora sjalv!
Han var t.ex. valdigt inne pa att prova strypsex tidigare, men ville pa inga som helst villkorl att jag skulle gora det pa honom. Han ville bara utova det pa mig. Och jag ser inte varfor jag skulle tvinga honom att bli utsatt for det om han inte vill? Om jag inte ville heller sa hade jag bara sagt det och da hade han ju fatt acceptera det.

EddaM
2010-07-11 01:28
0

Detta med analsex är jag väldigt emot själv tack vare att en kille tryckte in den utan att jag var beredd eller utan glidmedel, våldtäkt där bak alltså. Efter det så känner jag naturligtvis ett starkt obehag. De killar jag har haft efter det har varit väldigt förstående.

Men jag håller med om att vissa killar borde testa det själva istället för att tycka att det e så himla coolt. Om de vet hur ont de gör så kanske de tänker om och inte tycker att det e så himla coolt längre.

Det gäller ju hela tiden, att visa hänsyn till sin partner, man skall aldrig bli tvingad till något som man inte vill.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Bergspuman
2010-07-11 01:35
0

Nja. Millimeterrättvisa är nog inte riktigt något man kan tillämpa på samlivet. Jag håller nog på att man jämkar och anpassar. Kan jag tänka mig att göra vissa saker för min kille, så gör jag det om det känns OK för mig och jag själv vill det. Vill han inte göra vissa saker som jag vill, så tänker jag aldrig i livet tvinga honom eller försöka övertala honom.

Fast om vi pratar om annat än grejer i samlivet, så tycker jag mer att det ska vara lika liksom. Nu är jag lite trött, och orkar inte utveckla saken riktigt… får återkomma Glad.

[Hilo]
2010-07-11 15:13
0

Kräva och kräva..
Vi tar ett exempel som egentligen inte alls har någonting med något att göra, utan bara ett rent hyptetiskt exempel

Säg att min sambo tycker det är äckligt med hår där nere.
Jag rakar mig ju ändå, men jag har inga problem med att det är lite buskage där nere om jag ska ner på min partner..
Det jag försöker komma fram till att stör jag mig inte på det ser jag det inte som att han måste göra samma sak som han kräver att jag gör.. Om någon förstår vad jag menar.

Ang. analsexet så har jag aldrig bett min partner att få köra på honom först. Har inget emot det alls och vill inte han, ja då slipper han.

Vet inte om något av det jag skrev lät vettigt, haha.. Får skylla på värmeslag.
Men 100 jämlikhet är väl inget jag direkt tänker på..

Sara
2010-07-11 17:10
0

Det är inte jämnlikheten jag tänker på med mitt inlägg utan mera att folk ibland kräver utan att ge tillbaka eller vara beredda att prova själva.

Sara

[Hilo]
2010-07-11 17:17
0

#5 Aha, njae, för min del är det olika med olika saker.. Har jag inga problem med något spelar det ju ingen roll om någon ber mig men inte vill själv..

Musiken
2010-07-11 17:23
0

Jo, men det ar ju som i mitt exempel med strypsexet.. Han ville prova pa mig, men inte att jag provade pa honom.

Jag tycker att om man ska ga ifran sina enga standards och varderingar (som t.ex. om man later sig overtalas till att raka sig fastan man inte vill), sa ser jag ingen mening i att man maste tvinga den andre partnen att gora samma sak. For i slutandan sa sviker man ju anda sig sjalv, och att tvinga den andre till att gora samma sak sa sprider man ju bara forudmjukelsen, och jag tror inte att nagot forhallande kan bli bra om bada partnerna maste forudmjukas for att den ena ska fa sin vilja fram. Vill man inte gora nagot sa racker det med ett enkelt "nej".

Daremot sa tycker jag att det kan vara vart att prova anda - for man vet ju inte om man gillar det forrens man provat!

Aviendha
2010-07-11 21:39
0

Hänsyn behöver inte betyda att det ska vara samma för båda. För min del så kanske det gör mig till eller från att göra "Y" medan killen skulle avsky det. Sen tycker jag inte alls om "W" men det kan han tänka sig. Av den simpla anledningen så fungerar inte den tesen ;)

Men för att komma till frågan; man kan inte kräva något av den andre, man kan be och den andre kan fundera över det hela och oavsett vad svaret blir så accepteras det av respekt. Vissa saker kan jag "ställa upp på" för hans skull, han gillar det mycket och för min del är det varken till eller från - då ger det mig ju en hel del att kunna ge honom det han uppskattar. Det är här det fina kommer in i bilden; han gör samma sak för mig :)

artdesiu
2010-07-11 23:28
0

Det är svårt att svara på, det känns lite som att det krävs konkreta exempel för att kunna ge ett bra svar.

Gererellt sett känner jag att förslag och frågor får man så klart vara öppen för, men ett nej är ett nej. Vill jag t.ex inte ha analsex så blir saken inte bättre av att jag kräver att få göra på honom först (om han också ogillar det). Vem vinner på det? Båda får utstå något som är obehagligt (trots att han kanske får sin vilja igenom om man nu går med på det). Men är man tillsammans så förutsätter ju det att man bryr sig om varandra, då ska man inte känna press att behöva "ställa upp" för att nöja sin partner.

Vill man inte så vill man inte, vill jag inte ha analsex, raka mig (eller vad exemplet nu är) så är det något han får acceptera, utan tjat.

Det går inte att köra millimetersrättvisa, och kompromisser är för det mesta inget vidare heller (om du får analsex så får jag blabla). Som sagt svårt att ta ställning, men ja.. :P

oh-la
2010-07-11 23:54
0

jag har använt denna jämförelse en gång och det var när ett gäng killkompisar satt och pratade. diskussionen gick om att de tyckte att en annan killes flickvän borde ställa upp på analsex eftersom de juändå hade varit tillsammans ett tag. man fick ju "ta en för laget" (ha nu fick jag in lite fotboll också ;)) då kändes det helt befogat att fråga dem om de skulle kunna tänka sig att ställa upp även om de inte ville… då blev det helt tyst och alla tittade ner i bordet. det visade sig att de ju inte alls var så sugna på det. tror de fattade att de inte haft den mest intelligenta diskussionen på jorden.

själv skulle jag aldrig göra något mot min vilja eller för att ställa upp, men jag skulle aldrig säga "du får om jag får." framför allt eftersom jag kan måla in mig i ett hörn om han säger "okej, kör på mig!" jag tycker ju inte det är mysigare för att jag först fått sätta på en snubbe i rumpan. till på köpet anser jag att någon som tjatar så mycket att man måste ställa omöjliga ultimatum borde dumpas, för uppenbarligen respekterar de inte tjejen (eller killens) vilja.

Sara
2010-07-11 23:57
0

# 10 Precis så där med killgänget menar jag! Att man ska tänka sig för och inte bara kräva.

Sara

Mona22
2011-09-28 15:31
0

Nja, både och. kräver inte att han ska ha exakt lika därnere men han bör inte vara främmande för det om jag rakar mig.

Ang analsex, efterssom man normalt använder baken för att göra andra saker så skulle jag kräva att få göra samma på honom om han får för sig att testa på migTungan ute

oj,såg nu att tråden var gammal, den låg längst ner på sidan.Skäms

Vyer
2011-09-29 12:51
1

Nej, det tycker jag inte. Varför skulle man? Vi har alla olika preferenser.

Som analsex - om jag tänder på "ta emot" analsex, varför ska jag då kräva att min partner ska ta något i sin anal? Det lär ju inte vara upphetsande för någon av oss.

Om man inte vill ställa upp på något, då är det bättre att säga "Nej, det vill jag inte" istället för tönta till det med "jag gör det om du gör det först". Och vad händer om killer säger okej? Måste tjejen ha analsex då, trots att hon egentligen inte vill? Flört