Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 3339 ggr
[hehlenaaa]
2011-09-22 18:13
0

Kaos!

Jag har ställt till det jättemycket för mig själv, jag är i en knipa! Visserligen får jag skylla mig själv, men behöver lite peppning här! :)

Jag hade det lite kämpigt i skolan förra terminen, men klarade mig hyfsat. Nu har jag börjat trean på gymnasiet och allt kändes jättebra, tills den dag jag försov mig till en 50-minuterslektion och fick pga detta csn-varning. Tyckte det var jättelöjligt och något hände med mig, vet inte vad men jag bara föll platt på backen (bokstavligt talat). Kändes inte som att jag orkade bry mig om skolan och jag drog en ganska allvarlig lögn till min mentor och sedan dess har jag bara "gömt" mig hemma, ljugit för alla, gjort mig oanträffbar och så vidare.

Egentligen tycker jag ju inte att skolan är jobbig, men jag vet inte vad det var som hände. Antar att motivationen bara dog.Och jag VET hur viktigt det är att vara i skolan nu sista året, att jag inte får komma efter och jag BEHÖVER verkligen pengarna. Men nu är läget så och jag har varit borta från skolan LÄNGE.

Iallafall, igår slog jag på mobilen och då hade skolsköterskan försökt nå mig, hon skrev att hon kunde hjälpa mig med intyg och liknande. Och idag fick jag ett sms av kuratorn där det stod att han ville träffa mig. Min mamma har börjat ana oråd och mailat min mentor, eftersom jag är myndig har väl mentorn inte fått kontakta mamma. 

Och jag behöver ingen uppläxning, jag vet själv hur illa det är och jag "straffar" mig nog så jag behöver bara lite peppning för att våga komma ut ur gömman :)

Gur4m1
2011-09-23 00:00
1

Du, jag råkad eut för….rätt exakt samma sak och kan abra säga att du gömmer dig :) Ta bara tag i det- ta emot hjälp! Vet inte vad du varit med om tidigare- men det låter som något som kommit ikapp dig även om du själv inte förstår vad. Såhär kan även folk som blivit brända känna. Det bara tar stopp- en vägg, man kopplar bort allt som tidigare inte alls var jobbigt men nu bara väcker ångest.

Ta emot hjälpen och funderapå vaför du hanterar situationen genom att fly från kontakt. Det är fortfarande bara höstterminen så du kan ta igen det!! :D Ta kontakt med sjuksköterskan och din kurator! Red ut detta!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
2011-09-23 00:06
0

Håller med #1. Ta emot hjälpen. Nu har du hamnat där du är, och accepterar du hjälpen kan du komma ur det. Inte bara det att dom kan hjälpa dig med hur du mår och känner, utan det ser även bra ut med tanke på CSN. Ge inte upp :) Än är loppet inte kört! (det är det egentligen aldrig med skolan, man kan alltid ta igen sig på olika sätt, men att gå gymnasiet är verkligen att föredra)

[hehlenaaa]
2011-09-23 00:14
0

Tack för tipsen/peppningarna :) Jag antar att jag måste gå till skolan imorgon och reda ut allt, kommer kännas skönt inför helgen och allt :)

Karmatarerskanise
2011-09-23 00:23
0

#3 Ja GÖR det! Du kommer må så mycket bättre utan skuggan hängandes i baken! Skrattande

[hehlenaaa]
2011-09-23 00:29
0

Fast.. jag vet inte ens hur länge jag varit hemma, dagarna har flutit ihop och jag har bara gömt mig stött ifrån alla och ljugit som bara den :( Men det kan ha gått 2-3 veckor, vet att jag var i skolan 2 veckor iaf innan detta hände, och skolan började den 23e augusti.. så får väl räkna ut, haha :)

skotty
2011-09-23 02:59
0

Jag har alltid haft det jobbigt med skolan.. Mobbning och sånt där. På gymnasiet blev det lite bättre, kom i en bra klass, men "vanan" att skita i skolan fanns där så det gjorde det jobbigt. I november förra året (gick i 3an) så bestämde jag mig för att jobba ikapp. Min mormor var väldigt sjuk (sjukare än jag förstod då) och jag ville att hon skulle få se mig ta studenten. Så jag slet som fan under en månad och hann ikapp med ALLT. Men tyvärr så dog min mormor i början på december och allting rasade. Sket i skolan totalt under våren, lärarna tvingade mig att gå till kuratorn, som i sin tur svek mig. Hon sa till mig att jag skulle hoppa av en kurs och koncentrera mig på dom andra, och då tog jag för givet att hon hade fixat det. Men nej, fick istället ogiltig frånvaro på dom lektionerna, och på några andra också men skit samma. Det ledde iallafall till att jag fick indraget studiebidrag och blev återbetalningsskyldig. Idag, när jag får betala tillbaka allting, ångrar jag mig. Men samtidigt vet jag att jag gjorde det bästa jag kunde, jag klarade inte mer då. Men nu läser jag upp betygen på komvux.

Hur som helst.. Gå tillbaka till skolan. Dom kan inte ge dig en varning för en missad lektion. Man får indraget studiebidrag om man har över 20% ogiltig frånvaro, så oroa dig inte. Fattar inte ens varför dom skickade ut en varning.

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:02
0

#6- kan man verkligen bli återbetalningsskyldig :o 

Det är tydligen en ny skollag(nog för att det endast är min mentor som berättat detta, mina kompisar har aldrig hört om det) som säger att csnvarning skall ges vid första frånvarotillfället.. :o

skotty
2011-09-23 03:05
0

Ja, det ska gudarna veta att man kan.. Cirka 4000kr ska jag betala tillbaka dom. Plus underhåll till försäkringskassan på typ 3000kr. Skit najs.

Okej, det har jag aaaaldrig hört om :O Och det borde jag ha vetat! Csn kan inte kolla alla som har frånvaro en gång, då skulle dom få jobba dygnet runt.

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:07
0

#8- shiit, det visste jag inte alls om! :o 

Nej Csn kollar inte, men lärarna/mentorerna har skyldighet att varna redan vid första frånvarotillfället. tydligen :)

skotty
2011-09-23 03:10
0

Men nu vet du :O Och om vi säger nu att du skippar skolan hela september, får pengar o går till skolan igen i oktober.. Och sen skippar i november-december och blir anmäld till CSN kan dom gå tillbaka och se att du inte studerade på heltid i september, och då kan dom kräva tillbaka dom pengarna också. Så tänk på det.

Varna kanske är en sak, men om dom skickar in en frånvarorapport till CSN bara för ett litet frånvarotillfälle..

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:14
0

#10-

Hmm.. Men om jag nu inte skulle få pengar i september, finns det då ändå en chans att få i oktober? och hur "bevisas" det,? Kommer min mentor bara skicka in en "återställning" till Csn lagomt till slutet av oktober, eller huur gör hon?

Trots att jag var borta en hel del förra terminen fick jag aldrig indraget bidrag.

Har mitt underhållsbidrag som jag får av den förälder jag inte bor med något samband med csn-bidraget? Jag är över 18 år.

skotty
2011-09-23 03:17
0

För att få tillbaka studiebidraget efter att ha fått det indraget måste man ha 100% närvaro (inte ens giltig frånvaro är okej) i en HEL månad. När du har det så skickar din lärare in det till CSN.

Ja, det har det. Man får bara underhåll efter att man har fyllt 18år om man pluggar på heltid. Så har man inte rätt till studiebidrag så har man inte heller rätt till underhållsbidraget. :/ Jag visste ingenting om detta, jag fick mitt underhåll även fast jag inte fick nått från CSN, och det blev jag återbetalningskyldig så fort dom fick veta det..

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:23
0

Ja Jösses, kan ju säga på direkten att jag lär vara paaaaank denna höst. För gjort är gjort. Däremot har jag dragit en allvarlig lögn om varför jag inte varit i skolan och om jag lyckas få skolsköterskan och kuratorn att "tro mig" eller vad man nu ska säga, att verkligen visa för alla att jag inte bara skolkat för skolkandets skull utan för att jag mått dåligt/varit sjuk, så kanske jag har en liten chans…. Men har med än 50 procents frånvaro denna månad så jag har inget hopp kvar snart. Men jag får skylla mig själv.

skotty
2011-09-23 03:29
0

Har dom inte skickat in det till CSN så är det lugnt. Men gå tillbaka till skolan och sköt den det här sista året, så är det bra sen. Vet CSN ingenting, så händer det ingenting. Och CSN vet det bara om din mentor har skickat in din frånvarorapport.

Min mentor hjälpte mig inte alls. Hon var mest bara otrevlig, tyckte väl att jag skulle ha skött det bättre. Försökte få henne att ta tillbaka den ogiltiga frånvaron för den lektionen kuratorn sa att jag skulle skippa, men det gick inte. Försökte få henne att hjälpa mig få tillbaka det, men hon sa att det inte fanns nått hon kunde göra utan att jag skulle ta det med CSN. Hon var en väldigt bra lärare, men efter det där sjönk hon ganska rejält i mina ögon. Min mormor hade liksom dött, och jag stod henne riktigt nära. Hon var min bästa vän, liksom. Men nej, skolan eller CSN tog inte hänsyn till något.

Gör inte om mitt misstag.. Det blir ett helvete.

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:33
0

Jag vet inte om de har skickat in någonting till Csn eller ej, men jag har väl en rättighet att få en varning först, eller hur? Vilket jag inte fått, men jag fattar ju att jag egentligen borde fått det för länge sen! 

Min mentor är helt underbar, men jag har varit borta i tre veckor utan att knappt höra av mig så jag förstår att  de undrar nu…

skotty
2011-09-23 03:37
0

Nej, du måste ha fått en varning först. Och om dom har skickat in till CSN så hade du fått ett brev därifrån.

Jo, det förstår jag också..

Men försök gå tillbaka till skolan och var där så mycket du bara kan, så att du inte får samma helvete som jag.

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:43
0

Ah vad bra.. För någon varning har jag inte fått, antar att de kanske vill kolla upp hur det är med mig först, hehe. 

Jag ska verkligen försöka vara i skolan nu, bara jag vågar gå dit imorgon kommer allt kännas bättre.. Nu vet jag inte om jag ska sova eller ej, för det finns risk för att jag inte kommer orka upp om jag somnar..

skotty
2011-09-23 03:47
0

Det är just det att ta sig dit som är jobbigt.. Men när du väl kommer dit så kommer det nog som du säger, kännas bättre. Och ja, det är det som är problemet när man är vaken såhär dags och ska till skolan morgonen därpå :P Klarar du att vara vaken så är det nog bättre ^^ Det hade jag nog valt. Fast jag är iofs van vid att vara vaken i 35timmar eller nått.

[hehlenaaa]
2011-09-23 03:52
0

Oj, 35 timmar, jag har nog max varit vaken ett dygn… Ja, jag ska nog försöka vara vaken, känns lite onödigt nu då jag ändå ska upp kl 7.. men samtidigt, 4 timmar kvar tills jag ska till skolan och vad tusan ska man hitta på tills dess, förutom att sova? :) 

Men måste nog besstämma mig ganska snart innan det blir fööör onödigt :)

skotty
2011-09-23 03:54
0

Jag brukar kolla runt på internet bara.. Snacka med lite random folk. Läsa på forum.. Spela spel på facebook. Spela sims om jag nu var sugen på det.. Ibland kolla film men då kan man somna :P

Gur4m1
2011-09-23 09:10
0

Ordna upp det med din mentor- både h*n och din kurator vevt säkert hur det ligger till och kan hjälpa dig!Lycka till!!

"just do it", även om du får ont i magen och "skäms" för att du ljugit- de kommer att förstå- du är inte den första som "faller dit". Detta hadnlar ju inte om "lite skolk" du har ju mått dåligt, som resulterat i följdefekter. Därför är det viktigt att prata om det och reda ut det med lärarna.

Karmatarerskanise
2011-09-23 11:48
0

Undrar hur det har gått idag?

[Lava&Zorro]
2011-09-23 16:29
0

Jag fick exakt samma sak som dig på vårterminen i trean, var bara hemma i 2-3 veckor, dock var jag i skolan minst en gång i veckan.

Jag fick ingen direkt hjälp ifrån skolan, bara mina mentorer som skällde på mig. Men mina underbara vänner gjorde allt dom kunde för att få mig att gå till skolan, men jag vägrade ta emot deras hjälp.

Sen efter ett samtal ifrån kuratorn så fick hon mig att börja plugga igen.

Vet exakt hur det känns, tror nästan att 98% här inne känner igen sig!

Men som sagt ta emot hjälpen som du får! Och kämpa! :)

[hehlenaaa]
2011-09-23 17:24
0

Tack för alla peppningar :) 
Jag for till skolan, försökte få tag i både kurator och skolsköterskan som hade velat prata med mig, men ingen var där idag verkade det som. Så jag gick bara på lektionerna och struntade i att prata med min mentor, tar det på måndag…. :) Men nu har jag iallafall varit i skolan!

Karmatarerskanise
2011-09-23 19:00
0

#24 Bra att du gick dit! Starkt jobbat! Synd att dom inte var där, men nu har du visat framfötterna igen. Fortsätt så även efter helgen så ordnar sig nog allt :)

[hehlenaaa]
2011-09-26 13:33
0

Lite update: 
Min mentor har tydligen kontaktat min mamma och berättat om min frånvaro, vilket inte vore så konstigt om jag inte vore myndig.  

Har hon ens rätt att göra det?

hus-musen
2011-09-26 14:16
0

#26 Ja det har dem om de inte får tag på dig så vänder de sig till de närmast anhöriga, dvs dina föräldrar.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-09-26 15:07
0

#26 och du bor väl hemma också?

Gur4m1
2011-09-29 10:09
0

Nej,när man fyllt 18 har de inte plikt att göra det. Är inte säker om det är "förbjudet" däremot. Men jag tycker att det visar att de bryr sig och att detta är allvarligt. Men du har ju börjat gå till skolan nu. Lycka till!!

Karmatarerskanise
2011-09-29 12:10
0

TS, hur går det med skolan?

[hehlenaaa]
2011-09-29 19:05
1

#30- Det går braa :) Eller har börjat komma in i skolrutinen igen och min mentor är så sjukt snäll och hjälpsam så det inte är sant. Såg verkligen lättnaden i hennes ögon när jag dök upp till skolan igen och mötte hennes blick :)

Karmatarerskanise
2011-09-29 19:27
0

#31 Underbart :)