Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 2806 ggr
VeronicaKahlbäck
0

misstänker missbruk.

Hej, läser ofta här inne men skriver mer sällan.

Behöver nog råd från utomstående som inte känner människorna det gäller.

Vet inte rikigt hur jag ska få ihop det här kort men gör ett försök och så är det bara att fråga om de fattas något.

Personen det gäller är en nära vän till mej, vi har känt varrandra sen vi var små.
Hon har haft ett långt förhållande med min bror (8 år) men de separerade för lite över två år sedan.
Min bror har/har haft stora missbruksproblem, levt mer eller mindre kriminellt i perioder, är sjukligt kontrollerande i sina förhållanden.
Hon fick min bror att städa upp sitt liv och leva det skötsamt under i princip hela deras förhållande.
Hon har haft en av de värsta uppväxter man kan tänka sej med våld, missbrukande mamma, noll trygghet sen är det alltid hon som fått städat upp och tagit hand om sina syskon.
När hon lämnade min bror blev allt så bra, hon bröt med sin familj och fick för första gången ett eget liv.

Nu för några månader sedan träffade hon en ny kille med om möjligt ännu stökigare liv och vi runt omkring är säkra på att hon hamnat i ett drogmissbruk själv, vilket är så sjukt tragiskt då hon verkligen kämpat mot alla odds för att få ett liv som vem som helst.

Hon har i princip uteslutit mej, alla "gamla" vänner, sin äldre syster som har varit hennes allt många gånger.
Ingen får komma och hälsa på och när man väl ser henne så ser hon sjukt sliten ut, hon har börjat missköta arbete, vet att hon kört bil onykter  osv. osv. Allt detta så olikt henne, jag har alltid varit så stolt över henne att hon varit så stark och haft sina goda moraliska värderingar trots det som funnits i hennes närhet.

Är själv uppväxt med missbruk och ser direkt när inte allt är som det ska, i vanliga fall skulle jag bara ta tag i saken och med alla medel försöka stoppa detta men nu får vi ju knappt tag i henne och får absolut inte komma i närheten.

Så vad ska man göra?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

hus-musen
0

Sånt där är så svårt.. Just vad ska man göra, vad kan man göra.
Jag hade nog försökt prata med personen ändå, lite försiktigt först och höra hur det är med henne och hennes nya kille osv. Och sen ta det därifrån beroende på hur hon reagerar.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Det är svårt att göra någon om hon inte vill ha någon kontakt.
Man kan inte hjälpa en person som inte vill bli hjälp.

Så första steget är att få någon typ av kontakt med henne. Kanske prova att skciak ett brev som första steg i kontakten?

Maria
0

Håller med Hera. Skicka brev, SMS, mail osv.

Viktigt är att man inte ger upp. För du kommer med all säkerhet inte få några svar men fortsätt ändå.

Det kan vara skönt för henne att känna att hon inte är bortglömd trots att hon är "tyst"

Till slut kanske hon hör av sig men det kan dröja.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Finns en iFokus sida som heter beroenden, där kanske du också kan skriva för fler råd.

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svar, känns så himla jobbigt helt ärligt att en person jag pratat med varje dag helt plötsligt bara isolerar sej.
Jag har alltid varit hennes stöd i allt, vet att hon litar på mej till hundra (mest av alla), det är just det jag är rädd att förstöra om jag "tar tag i problemet".
MEN kan inte bara vänta på att hon dyker upp, vet på vilket sätt ett missbruk kan dra ner folk och drogerna det handlar om i detta fall går det fort med.
Har ju pratat med henne några gånger och självklart pratat om hur allt är osv, men känner henne tillräckligt för att veta hur duktig hon är på att sätta upp en fasad, hör direkt när det är minsta lilla osanning..
Nu flyttar jag ju snart närmare henne igen så då blir det lättare att ta kontakt, är ofta i området hon bor osv.
Vi har alltid haft en relation där man bara dyker upp för kaffe eller vad som helst så där har jag en stor fördel, hon kan inte misstänka att jag vill göra något slags ingripande förens jag säger något om det.
Försökte nyss ringa henne men hon har stängt av sitt nr..
Tänkte bara höra hur allt var, inga anklagelser, den dagen det passar att ta upp vill jag göra det ansikte mot ansikte.
Ännu en ursäkt för att jag bara dyker upp utanför dörren.
Anledningen till att hon skjuter bort bla mej och hennes syster är för att hon vet hur duktiga vi är på att läsa av situationer, speciellt med droger inblandade eftersom båda är uppväxta med det.
Hon vet att jag inte drar på saker utan kan vända världen uppochner när jag är orolig för någon, syster är bla utbildad behandlingsassistent så hon är likadan..

Oj vilket långt inlägg och kanske väldigt virrigt men behöver nog helt enkelt bara skriva av mej.

Det är helt enkelt skit när starka personligheter får problem för dom är alltid svårast att nå fram till på ett bra sätt.

Vill bara verkligen att hon öppnar sej igen för mej..

Ja, beroenden kan jag kanske skriva på.. ska göra det när jag orkar.

Karmatarerskanise
0

#5 Jag hoppas det löser sig på bäst sätt, att ni får kontakt med henne!
Är inget roligt att se det hända.. Jag håller tummarna!

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Tack vi behöver nog många tummar, pratade med en gemensam bekant igår som är före detta missbrukare och vi säger alla samma sak att det är inte bara att "slå näven i bordet" när det gäller henne..
Sålänge hennes nuvarande kärlek finns kvar i bilden ser det sjukt mörkt ut bara..
Ne, nu går jag in på beoenden och ser om någon har någon liknande erfarenhet.