Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2787 ggr
[nidlo_1]
2011-09-12 11:35
0

Efter kontakt...

I ungefär 3 månader har jag haft kontakt via internet, och pratat en del i telefonen med en människa. Hon och jag har inte träffats.

Det började med att jag fick ett meddelande från henne som jag svarade på, och vi skrev sedan ofta, och intensivt via chatt. Några gånger pratade vi i telefonen efter att hon flera gånger frågat om detta, och blivit sur när jag tvekat.

Människan verkade ensam, och hade ingen bra relation med sin kille… Jag försökte finnas där, och trivdes att ha sällskap, även om det ibland blev för mycket på en gång. Då hon nästan från början varit tydligt intim…Frågade jag henne senare om vad hon menade med vad hon visat, och jag undrade om det handlade om mer än vänskapskänslor. Just då hade hon inlett en paus i förhållandet med killen hon bor med, och lät säker på att det skulle ta slut helt med honom… Vilket det nu gjort som jag förstår.

Då hon tydligen inte trivdes där hon bodde, inte med sin familj, eller staden ville hon flytta. Tänkte att det kunde vara passande att flytta till närheten av mig, vilket jag inte hade något emot.

Nu en tid senare har hon visst insett massor av saker…Vill endast se mig som vän, och tycker att jag är för intensiv, vilket jag ser som en fortsättning på hur vi varit hittills.

Människan har ändrat sig från att ha velat bo med mig, till att hålla avstånd, och tjatar om att vi endast är vänner. Jag vet detta, och har inga problem med det. Behöver inget förhållande…Trivs med lagom kontakt.

Det svåra är när snabb förändring sker utan att man riktigt vet varför. Att hon visst ska kunna vara helt "kravlös", och att saker blir som det blir. Jag förstår detta tänk, men inte att hon nyligen velat mer än jag kunnat ge… Helt plötsligt blir jag den med "sjukt beteende" som hon uttryckte sig…för att jag skickat några sms i rad en natt. Saker som varit helt okej tidigare, speciellt från hennes sida.

Att man när det passar ska bli lämnad med fler sår än innan. Mer iniskt…Men fler sår. Något som jag visst får lösa utan henne.

Är detta rätt, och okej? Ska det vara så här? Kan man inte lita på människor…Speciellt vad de visar.

Obestämd

MatVeronica
2011-09-12 11:57
0

Hon kanske hittat tillbaka till sin sambo/pojkvän igen och vill nu satsa på sitt förhållande. Då tycker hon att kontakten med dig känns för intensiv och vill förtydliga att ni bara är kompisar ?

hus-musen
2011-09-12 12:18
0

Hon längtade bort, var uttråkad, osäker på sig själv eller något och du gav henne vad hon behövde just då. NU har hon hittat huvudet igen och fått lite klarhet, vilket brukar leda till att man söker avstånd för att få perspektiv.

Skulle inte tolka så väldigt mycket i det faktiskt, vad jag kan utläsa av din text så har hon varken lovat förhållande eller något annat med dig. En del människor är mer intensiva än andra, vi alla är ju olika.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-12 12:26
0

Du låter som en kille som fungerade som en "livbåt" ut ur en dålig relation (att hon kunde känna att det finns något mer för henne utanför relationen) - nu när hon lämnat den bakom sig har hon inte samma nytta(behov) av dig. Hon låter som en otroligt självisk, egoistisk och impulsiv och även feg människa (som inte klarade av att dumpa sin kille utan att ha en annan potentiell pojkvän runt hörnet först) och jag skulle- helt ärligt- undvika henne. Hon låter inte speciellt "stabil" eller pålitlig, och du dög då hon var svag och behövde någon. Skaka av dig henne som ett dåligt väder.

Du gjorde misstaget som många killar (och en del tjejeer såklart) - Du blev en Riddare i silverrustning som ryckte in när någon är på en dålig plats i sin relation. Inget du gjorde medvetet- du gjorde det som är naturligt för de flesta människor- du kände empati, ville uderlätta för henne när ohn sökte kontakt- och du höll först ditt avtånd men ju mer ni lärde känna varandra desto mer innanför ditt skal kom hon för att sedan själv dra sig undan när hon helt kort och gott- Manipulerat skiten ur dig och utnytjat dig för sitt ändamål och gått vidare i livet.

Kort sammanfattat fungerade du som en egoboost för att rycka upp sig från sin egen misär. Som et tlyckopiller osm nu är förbrukad. Livet är grymt. Klart man ska kunna lita på människor, man kan bara inte lita på alla.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2011-09-12 12:29
0

#1 hur svårt är det då att säga "tyvärr jag å min kille har blivit ihop igen…tack för stödet!" :D Så slipper hn den "jobbigt klängiga främlingen på nätet".

#2 Lovat och lovat- hon har planterat tankar hos honom- tex snacket om att flytta nära honom ( Jävligt klängigt och needy- och en bekräftelse på att hon verklige, vekrligen tycker att han har en viktig plats i hennes liv). En sak hon nog mst sagt för att skpa förtroende och närhet med honom.

Sett (speciellt många tjejer) köra exakt det här racet mot killar. Att inte lova någt hindrar en inte att skapa förväntningar och bygga upp ett förtroende och en tro om att bli mer i framtiden. Sedan bara skjuta ner "främlingen på nätet" när det passar dem - Tjejen har nytjat internet för samma sak som de flesta gör- En själviskt, grym, egoboost på en annan människas bekostnad…

Eller så ändrade hon si bara, helt plötsligt :> (då hon gjort allt ovan "undermedvetet"). Saken är ändå att hennes beteende att klänga och sedan anklaga honom för det är ett märkligt beteende, men det får man ta med "internetvänner". Folk tror att de får en connection men den är kanske bara ensidig eller en lek från den andre-

Vilket som verkar han ha spelat ut sin roll i hennes liv.

hus-musen
2011-09-12 12:40
0

#4 Alla är vi egoister på ett eller annat sätt, och alla kräver vi någon form av uppskattning. Jag hade som sagt inte brytt mig över huvud taget, men å andra sidan är jag rätt självsäker oxå. Bekymrar mig inte om sånna saker alls. 

Så länge det inte finns några uttalade löften kan man inte heller förvänta sig något. Då är det personens eget fel att han aldrig satte ner foten och verkligen fick klarhet i vad hon ville. Så svårt är det inte att säga jaha, nu har vi pratat om allt och inget, och vart vill du komma med det här? Ska jag förvänta mig något eller håller vi detta på den här nivån?

Antingen tror man, eller så vet man. Så enkelt är det för mig iaf. Man bygger inte luftslott runt en massa eventualliteter.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-12 12:53
0

¤5 vad hade du inte brytt dig om? Att du sårar någon annan eller att du blir sårad?

Tror inte det handlar om god självkänsla eller självförtroende om huruvuida man blir sårad eller inte om man är "offret" i en sådan här grej. Att alla är egoister säger jag inte emot- men det finns egoism och egoism. Tex egoism som skadar andra för att man inte tänke rpå ur ens egna handlingar påverkar dem. kliar du någon pga att du gillar känslan av att vara behövd så är det ju ingen egoism som skadar andra, ellerhur?

Människor byger luftslott, det är så man kan manipulera människor - vi är alla olika :) Man skapar associationer osv. Det är ju trevligt att du är så stark och insiktsfull och aldrig skulle gå "på den niten". Skönt att vara du! :) (jag är inte ironisk!)

hus-musen
2011-09-12 13:09
0

#6 Jag förväntar mig aldrig något av andra människor, vill jag veta något så frågar jag helt enkelt. Jag gillar inte gissningslekar, och jag gillar inte att behöva förutsätta saker. Jag gillar fakta helt enkelt!Glad

Sen vet jag att inte många tänker som jag gör, jag kan vara rätt realistisk och cynisk vilket inte alltid är en god egenskap direkt..  Var väl annat när jag var kanske 10 år yngre, var nog en lika stor drömmare som alla andra då, men lärde mig att luftslott krossas och det bästa är att lita på sig själv och ta reda på saker innan man bygger nämnda slott. Folk är som folk vart, och ibland vart de helt enkelt hopplösa.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-12 14:38
0

Många människor vågar inte vara/klarar inte/ vill inte vara rakt på sak. Att vara rak på sak förstör hela grejen med att manipulera någon. Det är raka motsatserna till varandra. En person som söker tröst hos en annan har ingen anlending att vara rak på sak, hon söker tröst. Nu behöver hohn inte tröst längre, då vill hon få ett avstånd till honom.

Jag tror inte att hon aktivt tänkte "nu ska jag krossa den jäveln!! för det är skönt för miiiig Muhhahaah!". Dett görs såklart undermedvetet- till stor del :) Och det är inte alla som gör så men precis som våldtäkt och mord så tror jag att de flesta är kapabla till det under rätt förutsättning.

Själv är jag mer som dig, jag är väldigt rak på sak. "jag gilalr dig, jag gillar inte dig" men jag uppfattade det som att du försvarade flickans beteende och lade skulden på "offret" dvs TS- för att han låtit henne bygga upp förhoppningar hos honom som aldrig fanns där.

Jag tycker det är lite som fenomenet tjejer osm tar emot gratisdrinkar från främmande män i baren- de har rätt att säga nej till närmanden emn å andra sidan - tycker jag att det är fult att tacka ja till drinkar om man redan från första blicken vevt med sig att man inte är intresserad. Man kan iallafall vara ärlig och rak om det- ja jag dricker din drink och ler mot dig men detta komemr inte längre än så.

Jag tror Ts vill veta om hang jort något fel, eller om allt bara varit blj blaj- vad som förändrades så drastiskt. Själv hade jag frågat; Vad hr hänt, vad ha förändrats- men vissa tycker att sådant får man ju inte fråga, hon har inga skyldigheter, osv.

Tacken för att han ställde upp och fanns där för henne under en jobbig tid.

hus-musen
2011-09-12 15:05
0

#8 Näe hennes beteende är inte okej heller, men hon verkar vara en sån som inte är värd att fundera över. Hon har ju visat vem hon är och vad hon vill, är det allt hon har att erbjuda så är det ingen ide att slösa energi på henne.
Visst kan man fråga vad hände, har man pratat om saker innan så kanske det är bra. Samtidigt får man ställa sig frågan, vill jag veta? Tål jag att höra vad hon säger? Tål jag att undra vad hon menade utan att fråga? 
Han behöver inte ha gjort något fel, han var bara rätt kille på fel plats och fel tidpunkt. 

Haha jo man har ju blivit bjuden på drink, och en del killar har ju sett ganska förvånade ut när man säger i förväg att jo visst får du bjuda mig på en drink men förvänta dig inte att jag tänker prata med dig eller göra något annat. Andra killar skrattar och en del blir faktiskt arga. Precis som om man bara ska sitta och vänta på att de ska dyka upp och "rädda" kvällen. Tungan ute Knäppisar finns överallt.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-12 17:04
0

#9 ^_^ Tror vi är på samma sida då :) Jag är nog mer som så att jag udrar hur andra ser mig. Om man inte förstår vad man gjort för fel vill mn gärna höra det för att lära sig för framtiden.

Om en idiot säger tt jag är dum ihuvudet blir jag nog inte så ledsen eller arg "åh nej, en idiot kallar mig för dum i huvudet" men man blir ju helt klart nyfiken på VARFÖR han tyker det- vad fick idioten att känna att han var tvungen att tycka/säga så? :D osv.

Nu verkade ju inte Ts så speciellt intresserad av tjejen rent så ^_^ om jag tolkat texten rätt- med förvånad över hur det kunde svänga så fort. Hur han i en handvändning gick från räddaren i nöden som hon inte kunde vara utan, till en irriterande stalker. Jag skulle också vara nyfiken…

[nidlo_1]
2011-09-12 17:13
0

#1 Det har jag också tänkt på. När jag har frågat henne om liknande svarar hon att hon inte har någon. Det är just förhållande hon inte vill ha.

#2 Det första stycket känns okej… Vad du skriver. Jag tycker ändå att lova eller inte, inte har så mycket med det att göra. Hon har sagt liknande, och jag kräver inget av henne. Har inte gjort det heller.

Är medveten om att löften bryts, här, och där när det passar. Därför kan man lika gärna glömma löftet. Kanske i en bättre värld att det skulle fungera någorlunda.

#3 Du beskriver ungefär vad jag känner. Ville nog ta den risken. Klart jag märkte att det verkade snett med allt hon sa. Andra har sagt liknande till mig, men inte så stora saker. Sådant som senare inte blivit.

Är jag en sådan man "lovar" saker till i början för att sedan ändra sig? Börjar nästan känna så…

---
Intressant med er diskussion. Jag känner väl att jag inte vet, och att det är problemet. Jag får gissa, och då skapas dessa föreställningar hos mig.

[nidlo_1]
2011-09-12 17:15
0

#10 Hrm… När blev jag en "stalker"? Tungan ute Har ju inte gjort så mkt mer än svarat hennes svar på mina svar…

Gur4m1
2011-09-12 17:29
0

#12 nej, jag tycker inte att du är en stalker- borde skrivit "stalker".

Var ditt "Helt plötsligt blir jag den med "sjukt beteende" som hon uttryckte sig…för att jag skickat några sms i rad en natt." Som gör att i förhållande till att först vara en stilla hamn i stormen så blev du något som hon upplever som ett problem?

Du gör nog bäst i att ta avstånd från henne, iallafall känslomässigt. Tycker det är okej att undra varför men hon verkar inte vara i stånd att ge ärliga, raka svar eller se hur det känns och upplevs från din sida.

[nidlo_1]
2011-09-12 17:35
0

Ja, jag förstår hur du menar.. Ska väl försöka lämna detta som förr. Är inte så bra på det bara. Snabba ryck är nog inte min grej. I alla fall inte när det har med människor att göra.

Vi fastnade väl för varandra kanske. För att den ena sedan drog…sig ur. Har väl hänt förr :/

Blir lite less av sånt här. Man lär väl sig nån gång.

hus-musen
2011-09-12 17:49
0

#14 Ja glöm och gå vidare, hon är inte värd dig!
Det är en risk man tar när man är öppen som människa, många utnyttjar medvetet och omedvetet andra personer om de får det.

Vill du veta så fråga rakt ut,  men ibland får man inte alltid det svar man önskar.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-12 18:11
0

Själv är jag inte rädd för svvaren utan blir så förbaskad arg och besatt när någon inte GER svar :D Speciellt människor över internet. Konfliktskygga som "inte vill såra" gör mig _tokig_. De gör mer skada än någon nytta med sitt passiva beteende. Folk som låter en hänga i trädet eller tror att saken är bäst att "låta rinna ut i sanden".

Är lite som att jobba som teleofnförsäljare och sitta och köra hhela ruljansen i 10 minuter för någon som från början visste att h*n inte är intresserad men bara lyssnade för att vara artig :P Tacka nej och lägg på luren för fasiken! ;P

Lite Ot. Men fick sånna hemska vivbbar från tiden man försökte nätdejta….vissa personer…

Kan bara säga TS att alla är inte som den där tjejen och alla du möter kommer inte att utnytj dig sådär men du måste själv också inte låta dig lbi utnytjad. En start är att vara medveten om att sårbara människor (folk inne i dåliga relationer/på väg ut ur en dålig relation/just kommen ut ur en dålig relation) ganska ofta gör just såhär. Nu var det ju hon som tog kontakt med dig, men det är bra att veta.

[swiss]
2011-09-13 09:59
0

Håller med de andra om att du verkade vara ett stöd medan hon hade det jobbigt, sedan klarar hon sig själv igen. Jag tror att du dels haft otur och dels sätter dig själv i dessa situationer.

Om du söker ett förhållande tycker jag att du ska träffa henne irl efter ett tag, jag ser ingen mening med eller hur det skulle bli något seriöst av att ha ett långt internet-förhållande först och fantisera om att träffas osv. Jag tror det är bäst att lära känna varandra irl efter att man chattat/pratat lite och känner att det känns bra.
Men söker man bara något att fantisera om eller något som inte ska hålla så tror jag att det är ett bra sätt att chatta/prata/cama en lång period.

Gur4m1
2011-09-13 10:51
0

Samtidigt om man bor långt ifrån varandra så är träffas kanske ingen direkt option? :) Om jag chattat med en kille/jej i någon vecka så vill man ju helst träffas på något "chill" ställe men ändå inte för intimt- man vet inte så mycket om varandra osv. Åka 50-80- 100+ mil för någon man chattat med i en vecka? Tror inte att man så ofta hinner utveckla så starka känslor att vilja träffa någon växer fram på några få dagar (även om jag hört om det).Sen det där med att resa flera, flera timmar för att sitta på ett fik/pizzeria i en eller två timmar?

Ett ex till mig träffade jag efter 3 års chattande, då blev vi ett par. Men under tidne vi chattat hade vi båda gått igenom olika relationer och funnits där för varandra. Vi hade båda haft "intresse" i varandra men ignorerat det + hela tiden varit i osync. Nr han var sigel var jag i en relation och ndra hållet runt :D Men när han väl sa det så tvvekade jag inte en sekund att haka på.

Och han är en väldigt social, populär kille så vi var inga osäkra, asociala människor som hadevarandra som "enda alternativen"- men vi bodde på varsin ände av Sverige och klicade direkt när vi började ha kontakt med varandra. Man drar inte upp bopålarna bara sådär- men efter 3 år  där vi haft kontakt så gott som dagligen så kände jag att vi kände vavrandra väl. Det jag såg/hörde/upplevde första gången irl stämde bra överrens med bilden jag fått under dessa tre år.

Men denna kvinna vill ha mindre kontakt, då är det bara att acceptera det. Droppa och gå vidare. Men jag vill absolut inte säga att det är omöjligt att skapa en typ av relation- om inte en väldit nära vänskaplig sådan som kan bli romantisk irl senare. Men Irl krävs innan man börjar slänga runt löften. Man kan lova mycket, det svåra är ju att uppfylla löftet. Nu lovade ho inget men hon byggde upp en förväntan.

StickyKitten
2011-09-13 13:28
0

Du låter ganska naiv ärligt talat.

En person som är i ett förhållande men som letar sig utåt och är "tydligt intim" med andra känns inte pålitlig för fem öre. En sådan person bör man inte fästa några känslor för och man bör vara skeptisk till diverse "kärleksförklaringar" eller liknande.

Med största sannolikhet är en sådan person bara ute efter lite äventyr, eller bekräftelse. Om det sedan blir för kravfyllt och seriöst så backar personen.

Så jo, man kan lita på människor, men inte på vem som helst Glad

[swiss]
2011-09-13 13:54
0

#19 Bra förklarat, så tycker jag också.

[nidlo_1]
2011-09-13 15:44
0

#15 Tack för ditt stöd.

#16 Jo, liknande har hänt förr av ungefär samma anledning. Jag märker att personen mår dåligt, och vill gärna inte vara den som sviker. Det är ju glädjande i sig att hjälpa andra då man kan.

#17 Fantisera…Jag kunde väl inte mycket annat än att ge svar på vad hon visade. Vad man än tror om det så är det ju vem personen är. Så en relation fungerar väl inte om man misstror.

Sedan är det som #18 skriver att vi bor långt från varandra. Då det kostar en hel del att resa fram, och tillbaka, och tar tid är det ju inte alltid så lätt att ses även om man skulle vilja.

#18 Problemet är nog till stor del att hon säger samtidigt att hon vill ha kontakt så här, men inte. Jag, och hon ska vara vänner höras mindre intensivt, och under tiden vägrar hon att ge klarheten som behövs för sådant.

T.ex. att hon visar på att även hon har intresse över vänskap.

[swiss]
2011-09-13 16:54
0

#21 Fast om ni bor så långt ifrån varandra att ni inte kan träffas tillräckligt mycket för att lära känna varandra, vad är det då för mening med att hoppas att det ska kunna bli ett seriöst förhållande? Och hon verkar ju inte ens vilja?

Gur4m1
2011-09-13 17:23
0

Flyttade 100 mil för en kille jag "träffat" 2 gånger (men haft kontakt över telefon/internet i 3 år). Vi höll ihop i nästan 3 år seda. Att det tog slut berodde på andra saker än att vi inte passade ihop-. Menar bara att relationer och hur en relation växer fram kommer i lika många skepnader som det finns människor. Idag, med internet så ser jag en ökning på att folk söker sig utanför sin by, sin kommun, sitt landskap och kanske även utanför Sverige på ett helt annat sätt.

Hon verkar sända olika budkspa- Ts, fint att du vill vara snäll och inte vara "den soms viker henne" men du verkar vara den som tar skada här. Får jag fråga om ni är i samma ålder eler är hon yngre än dig?

[nidlo_1]
2011-09-13 18:05
0

#22 Du har rätt att det ser ganska hopplöst ut. Vet med mig att hon hade det svårt, jag vet anledningarna, och jag är i, och har varit i liknande situationer själv…Kanske ursäktar mig, men om jag bara lämnar detta, går genom det för att sedan hamna i en liknande situation igen känns onödigt. Även har jag en slags föraning att saker är på väg att bli bättre för henne då hon har insett mycket.

Jag vet hur dåligt man kan må, och hur man kan reagera på grund av det. Att det nog inte har så mycket med just mig att göra egentligen.

Det behöver enligt mig inte bli förhållande för oss två. Svårt att förklara…Känns som att det är hon som är rädd för att jag ska vilja detta. Att det är därför hon är avstängd som hon skriver.

Känns inte som att jag behöver förhållande. Bara reda ut trasslet om det går.

#23 Personen är något år äldre än mig. Det är som du skriver att hon sänder två budskap som nästan delar mig på mitten. Just när det kommer till att säga vad hon verkligen tycker blir det undvikande.

Inte som att man vill anklaga nån för att ljuga heller. Vill att hon ska inse. Men vet att jag inte kan bestämma över andra…Det är ju inte vad jag vill. Hon kunde ju faktiskt låta bli att svara mig om hon inte ville något mer.

Huvudgrejen kanske är ändå att jag tror att vi passar väldigt bra. Vänner eller mer. Är inte ofta man möter sånna tycker jag. Inget man känner för att kasta bort.

Gur4m1
2011-09-14 00:23
0

#24 då får du behålla henne, hoppas stormen rider över och hon finner klarhet och du får försöka att ha tålamod och inte bli sårad på vägen! :)

Men om ni ska fortsätta vara vänner tycker jag absolut att du ska reda ut detta mellan er- att kräva klarhet- vad vill hon, varför denna kappvändning. Lia ärlig ska du självklart vara mot henne ^_^

[nidlo_1]
2011-09-14 14:55
0

#25 Man kan ju försöka i alla fall. Det har klarnat lite så känner inte samma dragning att reda ut saker nu. Får se om det håller i sig.

Givande att kunna skriva lite här…Tacksamt!

[nidlo_1]
2011-10-04 00:51
0

Nu efter att ha konfronterat henne om hennes prat om att träffas så ger hon med sig och säger upp kontakten till slut.

Får hoppas man har förbrukat den slags person… Och att de inte är så vanliga som man får för sig.

Niklas