Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 3552 ggr
[Duego]
2011-10-24 14:17
0

Hjälp mig!

Min dotter styr över mig.Trodde det skulle bli bättre då hon själv blev mor för 4 mån sedan,men icke.Min äldsta dotter är nu 25 år.Alltför ofta vill hon styra o dominera över mig o även med sin lillasyster på 10 år.Trots att jag har ryggont vill hon jag ska bära hennes matkasse.. annars blir hon suuur..o tycker jag är jobbig..  då vi skulle ses hemma hon henne så kom en vän till henne ..då i princip körde hon ut oss.(hon skulle duscha).trots att jag frågat om vi skulle ses. Förra julafton sa hon att" om man inte kan bestämma vid vilken tid man ska komma är det ingen idé att komma alls" jag blev så klart både ledsen o sårad o sa att hon borde tänka sig för vad gäller det hon säger..När hon bodde henna ett tag för nåt år sen så "tog hon ej order" då jag frågade snällt om hon ville dammsuga lite då hon var uttråkadDäremot låg hon i soffan o frågade vad klockan var o om inte maten  var klar..!

Jag är trött på att bli illa bemött o vill inte heller att min minsta dotter ska ta sådana intryck..Jag vill ha hjälp att visa att jag inte accepterar detta betéende mera.Hur skulle du gjort?Min dotter har många vänner,vill göra saker perfekt..men vet inte vem som är far till hennes barn ens..

Tacksam för svar--.

Ps..visst kan vi umgås ihop..men ofta vill hon ändå styra som jag har skrivit ovan.

hus-musen
2011-10-24 14:24
5

Ganska lätt faktiskt, sätt ner foten! Du låter ju henne köra med dig genom att hela tiden vika dig för hennes vilja, och som det låter så har du alltid gjort det.

Det är faktiskt bara att säga nej, blir hon sur så låt henne vara det då. Förklara för henne tex angående kassen, att din rygg just nu inte klarar av att bära på saker punkt slut. Med andra ord så får hon bära. Passar det inte så får hon väl lämna kassen på backen då.
Man ska inte dalta med barn, bara för att de är ens barn, och man ska synnerligen inte dalta med vuxna människor.

Qui dormit, non peccat

[Duego]
2011-10-24 14:38
0

Ja,jag känner att det är det enda rätta.Att sätta ner foten o det rejält.Ja,jag har ett annat sätt än min stora dotter o hon har alltid varit dominant.Jag ska inte lyfta så mkt mera då min sjukgymnast har sagt detta till mig.Kommer ej att lyfta hennes matkasse mer.(även om hon har fullt upp med sin baby osv)Hon sa när jag påtalade detta idag att:  jag får bära om jag ska äta hon henne..Enligt mig är det då bättre att äta maten hemma:)

När jag sa som jag kände idag till henne begrep hon inte hur jag menade.Jag sa att hon borde tänka lite på sitt kroppsspråk,då det annars är lätt att misstolka henne.Hon svarade bara att  om jag undrar vad hon menar så är det bara att fråga om igen.Hon säger att hon gör som hon vill(klart det …) hon säger att hon har en massa vänner som jag kan fråga hur hon är..   Jag kan inte tänka mig att hon är likadan mot dem som mot mig dock..

tack för pushning

MonaAlexandra
2011-10-24 15:13
2

Som andra här också säger, sätt ner foten!

Jag är 21 år och har massor av respekt och kärlek till min mamma.
Klart att man hade sina motgångar men det var ju flera år sedan då man gick i skolan och hade press på sig med både killar, sin kropp och vänner.

Sen växer man upp och det är dags att inse att alla behöver sin mamma, oavsätt ålder. Så dags att visa respekt för sin kära moder.

Har du suttit dig ner och pratat med henne?
Förklara på ett konstruktivt sätt om hennes beteénde och akter.

Bli med bestämd och säg att du är varken en resturang eller betjänt du är hennes mamma. Vill hon ha hjälp kan hon be snällt och får hon ett nej så får hon bita i de sura äpplet och gå vidare.

Lycka till och hoppas att hon snart visar dig lika mycket kärlek och respekt som du gör mot henne! :)

[Duego]
2011-10-24 16:17
0

Hag har bara via sms talat om hur jag känner idag.Hon svarade att hon ej ville jag skulle messa om "jag var på dåligt humör.." jag har förklarat hur jag känner ..  vi har bestämt att när vi ska ses får vi avtala tid i stället för som nu att jag kommer då o då…. då det kör ihop sig med hennes vänner med..

Japp,jag ska bli mkt mer bestämd.Japp,jag är varken betjänt eller restaurang(även om hon numera inte äter här hon mig utan har bjudit mig på mat)

Jag har sagt att vill hon ha hjälp med sin pojke får hon säga till,men hon menar att hon vill att folk själva ska tala om när de vill ta hand om honom…….(hm..det funkar inte på mig i alla fall….)jag kan tänka mig passa honom om hon blir sjuk eller beh vård eller dyl. men det verkade inte som hon uppskattade det…Då blir det inte ofta sa hon. Hur vet man det?

Kram m

hus-musen
2011-10-24 16:29
2

#4 Hon är bortskämd helt enkelt.. Plus att hon söker uppmärksamhet och bekräftelse. 

Man ringer ju inte någon och säger hej, kan jag få ta hand om ditt barn idag? Och synnerligen inte med en liten bäbis. 
Kanske om barnet vore äldre kan man ringa och säga "jo men jag tänkte att det vore roligt för barnet att gå på zoo" eller nått. Lite tid med mor och farföräldrar uppskattas ju av barnet såklart. 
Gör det du känner att du orkar, och försök se till att barnet inte blir lidande om din dotter surar. Den lilla är trots allt oskyldig till sin mors beteende.

Men det här fixar du, för din egen skull! Kommer säkert att bli jobbigt i början och med många sura miner och beskyllningar, men det är värt det i slutändan. Så länge du är lugn och stabil, och talar om varför så kommer hon att förstå i slutändan hoppas jag. En del lär sig snabbt och andra lite långsammare.

Qui dormit, non peccat

[Duego]
2011-10-24 19:49
0

Ja..man ringer verkligen inte o säger :kan jag få ta hand om ditt barn *S*  jag har ju 3 så jag är rätt mättad,men ställer upp om det är något viktigt.. Han är bara 4 mån men redan vid 1.5 mån ville hon ha barnvaakt över natt..jag prövade 3 tim o fick nog ;)

Hon har återigen planer på att återgå till Norge för att arbeta.Jag tycker att det  är dags att stadga sig här i sverige då hon nu har ett barn.Men det håller jag för mig själv.

Jag har redan köpt flera julklappar till bäbisen;))