Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3391 ggr
Karmatarerskanise
2

Svälten i afrika!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänker du på alla dessa människor som svälter i delar av afrika, de som dessutom saknar vatten?

Eller är du en sådan person som kan blunda för det du iinte kan påverka?

Loveradio
5

Det finns inget vi kan göra, och därför tänker jag inte på det speciellt mycket.

Afrika är överbefolkat. Det är det som är problemet. Och det är därför de svälter. När vi lägger oss i och skänker pengar, ger dom sjukvård, mediciner, miljoner kronor i föda och bistånd så sänker vi dödligheten och ökar medellivslängden. Men resurserna räcker inte till. Det är just överbefolkningen som är problemet. Vi har skänkt pengar i flera, flera år… Har det hjälpt? Nej. När vi lägger oss i så förvärrar vi bara problemen. Det låter hemskt, men så är det. Trots att flera länder har skänt massor med pengar i flera år, trots det så är svälten i Afrika idag värre än någonsin? Det går helt enkelt inte ihop.

Nu låter det här hårt, men om vi slutar lägga oss i och slutar skänka pengar så kommer befolkningen att minska. Och i och med det så kommer Afrika inte längre ha problem med svält. Jag ser ingen annan lösning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
1

Fast just nu är det väl den hemska torkan som orsakar den massiva svälten, för så illa som det är nu har det väl inte varit sedan  mannaminne?

Låter verkligen hemskt det du skriver, men kanske är det som du säger.

Jespersen
0

När jag kollar på sånt så får jag så fruktansvärt dåligt samvete över att mina sällskapsdjur som jag har enbart för nöjes skull lever i lyx jämfört med dessa människor.. Eller att man sitter och funderar över om man verkligen ska äta den där glassen man har i frysen eller vara nyttig och låta bli.

Men sen gör jag inte mycket mer än att sätta in lite pengar till välgörenhet då och då och ego som jag är så vill jag absolut inte göra mig av med mina djur :/ Men ja, det skär i hjärtat och tårarna rullar när jag ser bilder på hur dom har det.

Det känns sjukt att det ligger så mycket pengar i tex sport och underhållning när världen ser ut som den gör.

Loveradio
0

#2 Visst, torkan är också ett problem. Men i grund och botten är det överbefolkningen. Befolkningen har blivit 4 ggr större än för 50 år sedan.

Det jag överhuvudtaget inte förstår är varför de skaffar så många barn trots att de svälter?

Loveradio
0

#3 Vi kan inte hjälpa dom genom att skicka mer pengar. Man måste tänka ett steg längre. Pengarna hjälper för stunden, men inte i längden tyvärr.

Jespersen
2

#4 Fast visst kan man hjälpa, undervisning och upplysning om preventivmedel tex. kan ju hjälpa till att minska barnafödandet.

Att dom får många barn beror väl säkert på att dom inte använder preventivmedel.

Loveradio
0

#6 Jo visserligen, men det lär knappast lösa problemet. Dessutom hamnar ofta pengarna i fel ficka, hos nån högt uppsatt chef istället för att hjälpa.

Ja men jag kan inte förstå hur man kan vara så självisk när de lever i svält? Varför inte bara låta bli att ha sex. De verkar ju inte tänka på konsekvenserna.

Karmatarerskanise
2

#3 Vad har dina djur med svälten att göra? :)

#4 Problemet är väl inte att de "skaffar" barnen, utan att de inte har tillgång till preventiv medel som andra delar av världen har.Tror inte det väljer att skaffa så många utan naturen har sin gång.

"Varför inte låta bli att ha sex"
Menar du allvar? Ska de inte få vara människor?

Jag tror visst att undervisning och preventivmedel hade hjölp mycket. Det ser man ju i de områden som har tillgång till detta. Tyvärr finns det inte nog med ställen för den stora befolkningen.

Loveradio
0

#8 Om jag höll på att svälta och levde i extrem fattigdom utan tillgång till preventinmedel skulle sex vara det sista jag skulle tänka på. Skulle aldrig vara så självisk att riskera att bli gravid och föda ett barn till världen. Ett barn som troligtvis inte skulle klara sig.

Loveradio
0

#8 Man kan vara människa utan att ha sex. Man klarar sig väl hur bra som helst utan.

Buffaomini
1

#9 det är lätt att säga hur man ska göra. vi kan bara hoppas att vi gör på ett visst sätt i en extrem situation.
men som sagt vi har en annan syn på sex och preventivmedel än vad dom gör och som #8 säger, dom behöver också mer info om preventivmedel

Loveradio
0

#11 Det är inte så svårt att förstå.

Karmatarerskanise
1

#9 Lätt att dömma när man sitter så långt ifrån den verkligheten.
Skulle aldrig falla mig inte att göra det!

Sen är våldtäckter väldigt vanliga i olika delar av afrika, också ett väldigt stort problem.

#10 Du kanske klarar dig hur bra som helst utan sex, alla gör det definitivt inte.

De har inte utbildning, möjligheter eller något som vi så lätt har tillgång till här. Så hur ska de kunna leva som vi?

Loveradio
0

Dömma och dömma, jag tänker bara logiskt.

Sarah
4

Loveradio, dina åsikter är några av de minst humana jag hört! Har du någon som helst kunskap om Afrikanska länder? Fy vilken människosyn! Sen är Afrika inte ett land och det är inte svält i Afrika, just nu är det svält i Somalia. Torka och inbördeskrig driver folk på flykt. Det är svårt att odla om man riskerar att bli skjuten. Ja snittet på barnafödande är högt, det är även vanligt att våldtäkt används som vapen i krig.

Men, nej Afrika är inte överbefolkat. Det är ungefär lika många människor som i Europa, på mer plats. Det finns massor av bördig jord och svält skulle vara ett mindre problem om det inte var så många stridigheter överallt.

Och, vilka ligger till grund för striderna? Det är resterna av det koloniala samhället, där europeiska länder dragit gränser där det passat dem. Det är konialländerna som sugit ut rikedomar ur de afrikanska länderna och det är de som har skulden i nutidens krig. Det är inte många decenier sedan länderna fick sin självständighet.

Idag är det fortfarande rika länder eller företag som suger ut afrikas rikedomar. Kina köper upp land för att odla mat till kineser, företag som Lundin Oil har skuld i inbördeskriget i Sudan som exempel. Människor på flykt kan inte odla. Det ligger landminor på stora delar av odlingsmarken vilket gör att civila inte kan odla utan att riskera sina liv.

Vita länder har bland annat tvingat på katolicismen på många länder och fattiga människor har ofta en stark tro. Säger påven, inga preventivmedel så lyssnar man. Sen är det ofta väldigt patriarkat länder, där kvinnan har en väldigt låg ställning. Sex eller inte, det är inte alltid hennes val,

Man måste lyfta de afrikanska länderna, hjälpa genom utbildning.

Loveradio
0

#15 Ja det har jag, jag har själv varit i Afrika.

Nej, det är inget fel på min människosyn.

Förstår inte hur du kan förneka att Afrika är överbefolkat. De har fyrdubblat sin befolkning på 50 år.

Det är din åsikt, jag är av en annan uppfattning.

Loveradio
0

Och var skriver jag att Afrika är ett land?

Karmatarerskanise
0

#15 Bra inlägg

Sarah
1

Nej du skriver inte att Afrika är ett land, det var riktat mer allmänt.

En plats blir inte överbefolkad bara för att befolkningen ökar hastigt. En plats blir överbefolkad om det är så många människor att marken omöjligt kan föda dem. Det är inte fallet i de afrikanska länderna. Marken kan föda, problemet är att människor inte tillåts använda marken på grund av konflikter som i grunden orsakats av oss i västvärlden. Sverige har fyrdubblat sin befolkning sen slutet av 1700-talet men marken har inte blivit större för det. Det handlar om vart man börjar och inte en %-uell ökning. En hundraprocentig ökning är inte samma från 1 till 2 som 20 till 40. Men det är fortfarande 100% ökning. % säger absolut ingenting, det är reella tal som är av intresse.

Bara för att man har varit på ett ställe betyder det inte att man vet ngt om det.

Din åsikt bygger på okunskap.

Loveradio
1

#19 Nej det gör den inte. Den bygger på logik. Ser ingen anledning att fortsätta diskutera, då vi har två helt olika åsikter tydligen.

Jag står fast vid att vi i västvärlden ska sluta lägga oss i. Pengarna vi skänker tycks försvinna ner i ett stort svart hål, då situationen har blivit sämre trots alla miljoner vi skänkt.

Karmatarerskanise
1

#20 Stort svart hål?
De används till mat, vatten, mediciner, läkarvård, skolor, lärare och skolartiklar.
Situationen har ju inte blivit sämre för att folk skänker, utan pga naturen. Självklart hjälper inte våra pengar det.

Men pengarna som används till det jag räknade upp försvinner inte i ett svart hål, de hjälper de människor som får ta del av det.

Ska man sluta skänka pengar så det inte finns några alls som får hjälp? Ska vi bara skita i det?

Loveradio
0

#21 Jag hänvisar till mitt inlägg #1.

Loveradio
2

Ni som märkligt nog hävdar att Afrika inte är överbefolkat, kanske bör ta er en titt på denna artikel: länk

Karmatarerskanise
1

Överbefolkat eller inte, hjälp behöver dom.

Sarah
1

Länken säger att överbefolkning kommer att bli ett problem.

Sarah
1

Till er som tror på orden om att pengar försvinner i ett svart hål… så är icke fallet. Visst är korruptionen hög i många afrikanska länder, men det finns fantastiska organisationer, inte bara de statliga som FN etc, utan massor av NGOs som gör ett otroligt arbete. Att de afrikanske länderna behöver hjälp är uppenbart och att tycka att man ska låta dem dö ut som flugor är så illa!

Buffaomini
0

#12 vad är inte svårt att förstå?

Noa-Nisse
1

jag får stor ångest över bilderna i #0. usch, jag kan inte hjälpa det men mår så dåligt när jag ser att folk inte har rent vatten att dricka!! det är ju helt sjukt! Medans jag sitter här hemma och kan i princip öppna kranen till vasken och låta rent och fint vatten bara flöda, liter efter liter utan att behöva betala en endaste krona mer för det… orättvisst och hemskt.

Jag har ett faddebarn som jag skänder 200 kr i månaden till. hon bor dock inte i afrika utan i Cambodja. hon är 5 år och har varit fadder åt henne i 2 år nu :) Jag planerar att åka och hälsa på henne när hon blivit lite större :D Jag skäner lite saker till henne också förutom de 200 kr som automatiskt går till henne. Förra gången skickade jag ett litet paket med små ponnyhästar och ett litet paket med toffsar och små klämmor och ett litet paket med kritor och block plus några leksaksbilar till hennes bror som inte hade någon fadder :/

Efter ca 4 månader fick jag ett svarsbrev :) där i låg det två foto på mitt lilla fadderbarn med toffsarna i håret! Det var mamman som skrev brevet och sen personal som hade översatt på engelska till mig. hon hade skrivit att sakerna jag skickade var jättefina och de var jätteuppskattade. Nu kunde de köpa nytt tak till deras "hus" (som förövrigt inte ser ut som ett hus utan snarare ett skjul) för de slipper betala skolgång och liknande längre eftersom det är det som mina pengar går till. och så fick jag en upp-piggande nyhet :) hennes bror hade nu också fått en fadder :D

Varför det tog så lång tid att få svar är för att den sista biten som brevet färdas är till fots och det är många mil tydligen.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Namiko
0

Jag är inte en sån som går och mår dåligt för att andra har det svårt. Visst, det är hemskt att folk svälter, att det dagligen är folk som dör i krig och allt annat hemskt som händer i världen. Jag blundar inte för det, med jag känner inte med dom heller. Ingen mår väl bättre av att jag ska gå och må dåligt för att jag har det bra. Fungerade jag på det sättet så skulle jag behöva flytta ut i en koja i skogen och leva på barr för att slippa skuldkänslorna och jag ser ingen mening med det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chilli10
1

#28 Tror att det är bättre att vara fadder som du är, åt ett barn som man liksom håller kontakten med på ett annat sätt än att tex bara skänka till en förening eller vad man ska kalla dem..

Roligt att läsa ditt inlägg, jag blev lite känslosam.. Tänk att något så litet kan göra dem så glada :')

Sen så tycker jag inte att vi ska ha dåligt samvete för att vi lever i "lyx" och inte dem. Det är liksom inget vi kan göra något åt iaf inte i den bemärkelsen, vi valde ju inte vart vi skulle födas.. Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Noa-Nisse
1

#30 tack :) jag själv är bara USK och tjänar inte mycket pengar alls. Mitt intresse är min hund och de mesta pengarna lägger jag där. Men det ska gå långt innan jag inte kan skänka 200 kr till mitt fadderbarn.

Det konstiga är att jag har fått så bra kontakt med mitt fadderbarn familj fast jag inte har träffat dem, så jag längtar verkligen tills jag någon gång ska åka och hälsa på :) då ska jag ta med en hel väska med nödvänliga saker!!

Chilli10
0

#31 Samma här, eller jag är inte undersköterska men jag tjänar inte så mkt, och lägger även jag mkt på min hund. Men det är sant, 200 kr har nog de flesta över!

Vad roligt :) Vilken förening (eller vad det heter) är det genom?

[swiss]
1

Jag har inte läst tråden, men visst tänker jag ofta på det.

Karmatarerskanise
0

Noa-Nisse; himla trevligt med fadderbarn :)

Minns att vi hade det när jag bodde hos mina föräldrar :) Underbart att du planerar att hälsa på sen också!

Katti
1

Loveradio, jag saknar ord…

Jag gör så mycket jag bara kan, trots mycket dålig ekonomi. Har sedan många år ett fadderbarn i Indien och har skänkt 500:- till svältoffren i Afrika. Det gjorde jag via MAX som fyrdubblar summan genom att skänka 1500:- till. Dessutom lägger jag alltid växelpengar i t ex Röda Korsets insamlingsbössor.

Sarah
1

Jättebra att ha fadderbarn, speciellt om det hjälper hela familjen. Men, jag håller inte med om att det är bättre. Stöder man organisationer som arbetar med utbildning etc hjälper man hela samhällen och inte bara enskilda individer i samhället. Jag tycker såklart att båda är jättebra, men ingen nödvändigtvis bättre.

Karmatarerskanise
1

#36 Det håller jag med om. Och det ena utesluter ju inte det andra :)

Noa-Nisse
0

Jag har mitt Fadderbarn genom Barnfonden.

#34, ja jag tycker själv det är roligt och ganska givande :)

[SweetRose]
1

Jag tycker det är fruktansvärt att människor lider men den hårda sanningen är som #1 sa att naturen sköter sig självt och de överlevande i Afrika får det bättre ju fler som dör till följd av detta (rent överlevnadsmässigt, det lämnar förmodligen svårläkta emotionella sår). Samma som hände i Sverige med pesten, det var svält och matbrist men efter epedemin vart Sverige ett paradis med matöverflöd!

Dock så vill man inte tänka såhär när man ser de stackars barnen, man ska skänka pengar till seriösa organisationer eller ta sig an ett fadderbarn, absolut! Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete som det lät på en del att vi "lever i lyx". Om jag inte tycker maten i skolan är god t.ex tänker jag inte äta upp den bara för det finns de som inte får någon, det hjälper inte dem om jag inte äter upp maten liksom.

Vi ska bry oss om dem och hjälpa dem men samtidigt inte ha dåligt samvete för vår egen situation!

Karmatarerskanise
2

Vi ska dock vara tacksamma för det vi har. Många är otacksamma!
Vi sak vara glada att vi får mat i skolan, att vi har vatten att dricka osv osv. Inte ta det för givet.

[SweetRose]
0

#40 Ja, självklart, det var inte så jag menade! Jag är tacksam var dag för att jag faktiskt får gratis mat i skolan! Menar att om jag t.ex tar till mig något jag inte alls tycker om bara för att äta och sedan upptäcker jag att det fanns någonting annat i den andra kön. Då tänker jag inte sitta där och tvinga i mig bara för jag tycker synd om barnen i Afrika. Då skänker jag hellre pengar till dem, tror det hjälper mer än att jag plågar mig själv Flört

Karmatarerskanise
0

Själv äter jag det jag lägger upp.

Sarah
1

Idag kan vår planet föda oss alla, men det är en fråga om allokering. Att man äter sådant som behöver mer mark och resurser i västvärlden. Tittar man bara på Sverige, så kan man väl säga att vi är överbefolkade ;) vi använder en yta större än våra egna odlingsmöjligheter till mat och importerar massor,. Dessutom slänger vi ca 30% av den mat vi köper. Vi gör anspråk på andras land och har sen mage att slänga maten…

Men, om några år kasn inte planeten föda oss alla, specellt inte om alla ska äta som vi här i väst. Tacksamma borde vi här vara, men också väldigt medvetna om hur vi lever och helt enkelt skäpa oss.

[Mairah]
2

Visst brukar jag tänka på dessa stackars barn i världen som svälter. Man blir lika bestört varenda gång man hör eller ser något om det

Jag brukar donera en liten summa pengar till Läkarmissionen, då jag känner att jag har råd. De redovisar alltid varje månad i brev och bilder, var pengarna har gått till. Hoppas på att de är en av de seriösare, som hjälper människor i U-länder till självhjälp.

Man blir också rätt ledsen när man får hör att stora insamlingar oftast inte kommer fram till de behövande.

Vem kan man egentligen lita på detta fall?? Ofta hamnar pengarna i regeringsfickor ( i Afrika) eller andra överhuvud. Så går pengarna til vapen och militären istället

Gur4m1
1

JAg blundar eftersom jag inte kan göra speciellt mycket för dem.Men jag känner för dem, men man känner väl för _alla_ människor som har det tungt? Så jag tror det är hälsosamt att kunna "stänga av", speciellt om man inte kan göra mycket för dem. Hjälporgaisationer, donationer etc visst. Men det är ju så mångamellanhänder så det "känns" ändå inte riktigtsom hjälp- speciellt då man vet att så mycket ändå inte når fram pga olika orsaker beroende på var i världen man vänder sig.

Men normalt så går jag inte runt och plågar mig själv med att "känna för svältande utan vatten".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
1

sSer ingen anledning att avstå som lyx som mat, vatten och usdjur för det gör inte afrikanerna något gott att vi skippar dem.  Är inte våra husdjurs fel att de lider av svält och torka och tyranner som hindrar hjälp att komma in och folk att lämna landet. Sen får man ju skilja på länder inom Afrika- alla länder i Afrika är inte dåligt ställt med.

------"#2 Visst, torkan är också ett problem. Men i grund och botten är det överbefolkningen. Befolkningen har blivit 4 ggr större än för 50 år sedan."-------

Det jag överhuvudtaget inte förstår är varför de skaffar så många barn trots att de svälter?"

Kina har nog mer befolkning och de klarar sig bra? Att köra efter lagen "låt naturen ha sin gång" appliceras plötsligt på andra levande människor? Skulle man göra samma sak med våra äldre så skulle det uppstå ett ramaskri. Förstår inte din människosyn där?

Du vet väl att många inte har råd eller kunskap om preventivmedel, och att det inte riktigt är i kvinnans makt att säga nej när mannen vill ha sex. Att ett stort prcental av alla barn som föds är resultat av våldtäkt?

Att mycket av dne kunskap de lär sig är muntlig och förmodligen fylld av vidskepelser om de inte lärt sig skriva och läsa och därför bara kan ta del av en mycket begränsad kunskap om världen utanför deras by/stad/land och därför bara vet det liv de lever. Att många frikanska länder styrs av en snubbe som tar all rikedom, vatten, mat och hjälp utifrån och lever i stor lyx?

De flesta länder fördubblas eller mer under 50 år.

Kina:
Yta:9 596 961 km² (4:e största)
Population: 1 321 851 888 (1:a i mängd)

------

Afrika

Yta:'30 221 532 km²
Population: ca 900 000 000
Antal stater:'54

Tycker snacket om att Afrikaner (bara för att de inte fattar bättre än att inte föröka sig) ska lämnas till sitt öde är en hemsk människosyn. Däremot kna man diskutera om summorna vi årligen pressar in i dessa länder utan (för oss?) märkbar skillnad.

Me de pengar som nått fram, den hjälp som västvärlden lyckats gnoeföra har nog haft en enorm betydelse- om än bara för de fåtal som fått hjälp! Med lite empati kna man lätt sätta sig in i betydelsen av det. Men det är inget "mitt i naturen"program :/ där man filmar medan afrikanka elfefanter dör runt ett uttorkat vattenhål och en röst säger "de skulle kunna ta dit en vattenslang och rädda elefanterna, men detta är naturens gång…."

[Tassy]
3

Nu har jag inte läst alla trådsvaren, men regerar på #1, borde inte kina typ upphöra att existera med den retoriken? Obestämd Afrikas problem är fattigdom och torka så de inte kan odla mat främst om jag har fattat rätt. Visst kan man "bota" det med att minska befolkningen, men det är ju ett helt horribelt resonemang!

Supinesophie
1

Fast det måste väl finnas ett bättre sätt för européerna att ställa till rätta koloniseringen än att putta in pengar som behandlar symtomen men inte orsaken?

Bara för att man får bättre samvete av att lägga småpengar i en bössa så betyder det inte att det är bästa lösningen.

Man kan väl samla ländernas ledare och förklara "Om ni vill ha det bättre så får ni sluta kriga och börja odla. Se också till att alla får en vettig utbildning om ni så måste använda era egna rikedomar. Beskatta dom rika och använd pengarna till nåt vettigt. Sen är det även bra att hjälpa sina grannländer. Religionen ska vara en privatsak. Demokrati ska gälla." Om dom inte fattar då så får dom skylla sig själva.

Sen skulle man kanske kunna sluta sno land med olja och sånt och sluta sälja vapen dit.

Banankaka320
1

Tycker inte pengar verka hjälpa, eftersom typ 90% går till cheferna och "arbetarna". Däremot skulle man utbilda folk, och ge dem preventivmedel. Vet inte hur politiken ser ut där, men om det är diktaturer och sån skit så bör man försöka ändra på det.

Karmatarerskanise
0

#49 Var hittar du den siffran? Att det är 90% av alla pengar osm skänks som går till annat än de de ska?

[SweetRose]
0

#49 Det finns en gräns på hur mycket organisationerna själva får ta. Kommer inte ihåg exakta siffran men runt 30% är det.

Håller med om att man borde satsta mer på långvariga lösningar som exempelvis utbildning.

Katti
3

#48 skrev:

"Bara för att man får bättre samvete av att lägga småpengar i en bössa så betyder det inte att det är bästa lösningen.

Man kan väl samla ländernas ledare och förklara "Om ni vill ha det bättre så får ni sluta kriga och börja odla. Se också till att alla får en vettig utbildning om ni så måste använda era egna rikedomar. Beskatta dom rika och använd pengarna till nåt vettigt. Sen är det även bra att hjälpa sina grannländer. Religionen ska vara en privatsak. Demokrati ska gälla." Om dom inte fattar då så får dom skylla sig själva.

Sen skulle man kanske kunna sluta sno land med olja och sånt och sluta sälja vapen dit."

Och om de inte blir jätteglada och säger "Vilken bra idé, det har vi aldrig tänkt på. Tur att ni upplyste oss!" så ska man…vad? Bomba dem? Och vilka är det som får skylla sig själva? Ledarna? Eller folket?

[FruStein]
0

Jag tänker på det och vissa lösningar, t.ex. genmodifierade grödor för att få ut maximalt av det man odlar. Det skulle jag hellre stödja, dvs möjlighet för egen försörjning än att vara beroende av bidrag, än en organisation där jag egentligen inte vet om mina pengar kommer till nytta eller exakt vad man lägger pengarna på. (Inte ens SIDA kräver en redovisning av alla sina projekt). Om man kan ge mat till sin familj försvinner en hel del sjukdomar också då många barns åkommer beror på undernäring. En radikal lösning, bland många bör påpekas, är att bistå med sterilisering för de som önskar det.

Supinesophie
0

#52 Ledarna lär det inte gå så bra för om det inte gör det för folket, särskilt inte om folket fixar demokrati.

Banankaka320
0

#50 Något tv program, tror det hette nåt med "granskning" eller nåt

Karmatarerskanise
0

#55 Skulle vara intressant att ta del av det.

Banankaka320
0

#56 Ja det var jätteintressant program men jag har tyvärr ingen aning vilken kanal det var eller vad det hette :(

Banankaka320
0

Svt

Uppdrag granskning hette det, hittar inte just de avsnittet men det står på sidan att det ska komma till "nya sidan" snart vad jag uppfattar det som.

Arrowhead
0

Ni kmr säkert tycka att jag e hemsk just nu men de e inget jag orkar bry mig om just nu.. Men jag har aldrig tänkt på dom där borta och haft dåligt samvete, jag kan gott vara jättehungrig i skolan o lassa på med mat för att sen inse att de inte var nå gott osen slänga, jag känner inte att jag skulle behöva göra nåt för att hjälpa dom för lets face it, jorden är överbefolkad och de skulle inte skada om några försvann.. Dessutom tror jag inte på att skicka pengar, vet aldrig om de faktist kmr fram och jag är inte direkt sugen på att skicka pengar som ändå säkert går till en redan rik uppblåst jävel som styr därborta..

Katti
0

Jag tar bort bevakningen av den här tråden. Blir bara ledsen av mångas sätt att tänka (och andras enorma okunnighet…)

Karmatarerskanise
2

#59 Exemplet du drar upp om att du kan slänga mat utan dåligt samvete får mig att skaka på huvudet. Även om du skiter i andra så finns det väl ingen god anledning till att slösa! Det kostar skolan onödiga pengar, pengar som kommer från skattebetalarna. Pengar som skulle kunnaa nvädas till bättre saker om fler tänkte lite längre!

"det skulle inte skada om några försvann"
Varför ska dessa några vara "dom" och inte "vi"?
Hade du själv ställt upp och kolat vippen om någon bad dig?

Gur4m1
4

jösses. Angående att slösa resurserna kna jag hålla med om att det ljliga uttrycket "mne tänk på barnen i afrika" när man kastade maten under skoltiden-. Visst, det köper jag. Gör varken till eller från för afrikanska barn om jag äter eller slänger. MEN detär att slösa resurser för folket i din direkta närhet! Detpåverkar skolan, samhället och miljön!

Det ska man banne mig ha dåligt samvete för om man lassar på med mat eller använder metervis med toalettpapper eller bara kluddar upp ett kollegieblock eller kopierar massor med papper med arselbilder. Vad lär de ut i skolorna idag -_-

Sverige är allt utom överbefolkat, precis som Afrika har massor med yta me inte medlen att bruka dem pga krig, fattigdom och naturens framfart. PRecis som sverige hade sina duster med svält och dåliga skördar bara för knappt 100 år sedan.

Ser inte att vi ska ge upp på dem och tänka "äh, nån msåte dö…så kan vara de!". Men ja, pengarna bör gå till återuppbyggande. Infrastruktur, byggnader, utbildning, jordbruk. Nu går ju en dle pengar dit ockå, men inte nog mycket och till vssaländer går stora mängder till mutor och annan skit.

Naivt att tro att man kan samla alla "onda män" och säga åt dom att särpa sig. Det ligger inte i andra länders intressen alltid att Afrika ska komma upp på fötterna, det är absolut inget som mångaländer vill spendera politik, pengar och liv- på att börja kriga om för att vi anser att ledaren är en elak liten gubbe. Vi har ju Nordkorea som ett fint exempel. Det är inte "så bara".