Faderskaps komplex??
Vad är det med min syster egentligen? Kan inte dra hela historien ifall någon känner igen det. Men kort sagt, hon är 19 men har i över 5års tid på nätet letat reda på killar och män som är så mycket äldre än henne, först bara ca 10 år och nu är de över 40, lika gamla som våran pappa.
Hon åker kors och tvärs över landet för att träffa dem och förstår inte att det är en jäkla risk hon utsätter sig för när hon inte talar om för någon vart hon åker. Killarna har lämnats en efter en när det visat sig vilka idioter det är men ändå åker hon tillbaka till dem!
Det är en hel del mer info som jag skulle vilja skriva men jag kan inte…
Men jag funderar på om detta är något faderskaps komplex eller vad det är. Hon har aldrig haft något särskilt bra förhållande med vår pappa men hur blev det såhär?!
Vad kan man göra åt detta? Vi känner att detta behöver få ett stopp innan hon råkar riktigt illa ut vilket har vart nära några gånger. Skriv om era erfarenheter, om ni har tips, om du känner igen dig och är i samma situation och kan ha något att förklara och hjälpa oss förstå hur hon tänker. Vad som helst!

Jag har en kompis som är 20 och hon har mest dejtat äldre män. Män i 30 och 40-årsåldren. Hon har väldigt dålig relation till sin pappa och visst är det möjligt att hon söker sig till äldre män för att hon vill ha kärlek från någon sorts fadersfigur.
Men bara för att en ung tjej söker sig till äldre män behöver det inte betyda att man har en dålig relation till sin pappa. Det kan bara vara så enkelt att man föredrar äldre män. Vad man dras till och söker hos en partner är olika för alla.
Jag skulle ha svårt att be min syster inte dejta äldre män, åldern har egentligen igen betydelse.. Men det finns väl gränser, att dra dessa gränser är dock svårt.
Att hon åker runt över hela landet och träffar dessa killar utan att ens tala om vart hon åker är däremot inte okej. Att träffa någon man bara pratat med på internet kan vara farligt och något man måste vara försiktig med.
Jag tycker eran mamma borde säga åt henne att hon inte får åka runt på det där sättet och om hon vill träffa dessa killar får de komma till henne. Bor hon hemma?
Nej hon bor inte hemma och vi har alla försökt säga till henne sedan hon började med detta att det kan vara farligt osv. Det är inte möjligt att förbjuda henne, det funkar helt enkelt inte. Fungerade inte när hon bodde hemma innan hon var 18 och det fungerar inte nu.
Oftast så har inte männen vart så sugna på att komma hem och träffa hennes föräldrar eftersom att de är jämngamla.
Jag vill ju egentligen inte lägga mig i vem hon dejtar och har sex med men nu känns det som att hon snart verkligen kommer ta skada av detta. Hon har vart rädd för dessa män när förhållandena tagit slut men ändå är hon tillbaka till dem nu igen. Jag tror helt enkelt inte att det bara är så lätt som att hon bara föredrar män i den åldern utan jag tror att det är något mer som ligger bakom och jag tror inte hon egentligen mår bra av detta.

Okej. Bodde hon hemma hade det kanske varit lättare.
Men vill ni verkligen stoppa henne från att träffa de här männen så går det, men man får ju ligga i. Samtidigt är det ju svårt att förbjuda henne från att träffa vem hon vill, men är det någon som kan vara farlig för henne ser jag inget fel i att förbjuda henne.
Det låter som att det är flera män hon träffar och alla är farliga?
Det är ju lätt hänt att man hamnar i ett mönster när det gällar killar. Man faller alltid för samma "sort" och dessa mönster kan ju vara svåra att bryta..
Jag tycker du ska prata med din syster. Tala om att du är orolig och fråga om hon verkligen mår bra av att träffa dessa män.
Istället för att säga åt henne hur hon bör göra kanske det funkar att diskutera med henne. Förhoppningsvis inser hon att det hon håller på med är dumt.

Alltså hon är 19 och därmed myndig och får ligga med precis vem som helst så länge de oxå är myndiga. Ålder behöver inte ha någon betydelse, en del gillar äldre och en del gillar yngre.
Förstår inte riktigt hur ni tänker när ni ska förbjuda henne att åka, det är inte en lösning på problemet.
Ni skapar snarare ytterligare ett problem.
Hennes beteende att hon "smiter" iväg utan att tala om det för någon är riskabelt, det finns idioter i världen som inte tvekar att skada andra människor psykiskt eller fysiskt oavsett ålder.
Ni kanske kan lägga fram det som så, att ni jättegärna vill att hon talar om ungefär vart hon ska så ni vet att allt är ok och att hon gärna får skicka ett sms eller något.
Qui dormit, non peccat
Håller med #4, man kan inte förbjuda en 19åring. Prata med henne, men förbjud henne inte. Klart hon inte säger nått när ni inte accepterar det. En del unga tjejer gillar äldre helt enkelt, oftast går det nog över. Stötta henne istället och visa att ni finns där, och att ni är oroliga när hon bara åker utan att säga något. "Vi tänker inte hindra dig men du kan väl åtminstone berätta vart du är" .. Det kommer nog gå bättre då! Om ni litar på henne så litar hon nog på er.
Jag kan inte heller se att det är åldern på männen som spelar roll, utan själva det att hon åker iväg och träffar främlingar, dessutom utan att tala om för folk var hon ska.