Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2214 ggr
[swiss]
2011-10-30 19:49
0

Halloween 2011

Enligt amerikansk tradition är ju Halloween alltid den 31 okt och så tycker jag också, men eftersom det i år infaller imorgon (måndag) så undrar jag hur ni som firar har gjort? Firade ni denna helgen eller nästa? Läste någonstans att den svenska Halloweenen infaller nästa fredag den 4/11 i år.

Hur vet man egentligen vilken dag man ska fira och när barnen kommer och säger "bus eller godis"?

[Jessica_91]
2011-10-30 19:52
0

I Trollhättan firades halloween nu i helgen, här tror jag folk (i alla fall myndiga) gick efter vilken helg krogarna hade halloween fest vilket var den här helgen/veckan.

Niini
2011-10-30 20:52
0

Halloween var denna helg

Alla helgons dag är nästa helg (som för övrigt inte är samma som halloween).

[swiss]
2011-10-30 20:57
0

Ja, men vad bra, då är jag inte "ute och cyklar då" :) Här var alla Halloweenfester denna helgen också.

Buffaomini
2011-10-30 22:23
0

här hos mig blir det nästa helg, 4-5 nov

busigdemon
2011-10-31 16:24
1

Har "fått lära mig" att den "amerikanska halloween firas idag (= lördag som var).

Den "svenska halloween är fredagen innan alla helgona (=fest på fredag o lördag).

SÅ jag har slagit slag i saken och firade på en fest/krog i lördags och kommer passa på att göra likandant på en annan krog i helgen som kommer Skrattande

Man får ju passa på ;)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Fridaaaa
2011-10-31 19:57
1

Firar inte det alls :) Bara dumt påhitt.

#5 Den svenska halloween är alltid den 31 oktober:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
2011-10-31 21:59
0

#6 Varför är det dumt?

pyromanen
2011-10-31 22:05
0

Firar inte, men vi har i alla fall gröpt ur några av våra egenhändigt odlade pumpur till två gubbar och tänt ljus i dom ikväll och sonen och hans kompis har gått runt o sagt bus eller godis och fått ihop alldeles äckliga mängder godis!  Det har de gjort idag den 31 okt, vilket verkar vara vanliga dagen häromkirng för bus-barn.  Tycker det är bra att hålla sig till amerikanska dagen så det inte blandas ihop med allhelgona.

Fridaaaa
2011-10-31 22:10
1

#7 För att jag ser ingen mening med att "fira" det för det finns ingenting att fira över huvudtaget eftersom det är ett påhitt från USA: alltså ingen högtid

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jessica_91]
2011-10-31 22:14
0

Jag tycker halloween är skit kul, man kan ju ordna maskeradfest när som helst på året men bara på halloween så kan man gå ut på stan och se massor av människor i olika påhittiga utklädnader Skrattande

Karmatarerskanise
2011-10-31 22:14
4

#9 Själv kan jag inte se det som dumt. De är ju trevligt när vuxna kan bli barn igen på en dag då det känns lite mer okey ;)

Buffaomini
2011-10-31 23:04
2

#6 om man ska vara noga då du tycker det är dumt, så finns inget svenskt halloween utan det alla helgons helg, och den infaller i år 5-6 november

pyromanen
2011-11-01 08:04
1

#9  Jag kan förstå absolut att inte ha lust att ta till sig nån amerikansk variant av firande när det mest är alla butiker somförsöker få oss att göra det för att tjäna pengar.  Samtidigt så är det just så många av våra traditioner blivit till.. att vi tagit till oss nånting från andra länder, bara att dom andra sakerna var längre tid sedan de kom hit så vi vant oss med dom och räknar dom som svenska.

Jag läste lite om halloween och då kändes det faktiskt inte alls lika meningslöst.  Ursprunget är jättegammalt (äldre än allhelgona) och en sorts skördefest på Irland. Och skördefestar har man även haft här.

Genom att gröpa ur våra egenodlade pumpor, inte fira men låta barnen klä ut sig, då får barnen vara med på det som är kul och håller igång utan att vi bidrar särskild mycket till kommersen.

Gröpa ur kålrötter att ha ljus i kanske vore en svensk variant Skrattande