Livrädd
Jag vet att detta inte hör hemma här men jag skriver det här iallafall..
Min ena visdomstand är paj och den har även pajat tanden bredvid, så jag måste dra ut dessa. Med min tandläkarskräck så vågar jag inte göra detta vaken, så jag ska få sövas. De ska laga några hål som jag har när dom ändå håller på, så jag slipper gå dit och må dåligt över det sen.
Fick käkledsinflammation och inflammation i dom där trasiga tänderna för några veckor sen, som sabbade på det hela. Eftersom det gör så förbannat ont. Och det kommer göra ont igen. Dom lagade det tillfälligt och sånt där. Men dom trodde inte att jag skulle få en tid förrän efter jul, möjligen nån tid i december..
Men så ringde dom idag och sa att dom har fått in ett återbud och undrar om jag kan komma imorgon.
Shit. Jag är livrädd! Jag har aldrig blivit sövd förutom när jag var liten. Kommer det göra ont efteråt? (Inte narkosen, utan i käften)
Aaaaaaah, jag vet inte vad jag ska göra..

Ja alltså du har ju egentligen bara två val.. Gå runt och ha ont i munnen med inflammationer som inte kommer lösa sig själva eller gå till tandläkaren, bli sövd och fixa munnen. Ja du kommer troligtvis vara öm i munnen efteråt, men å andra sidan får du tabletter som tar bort det värsta och minskar inflammationen som uppstått.
Qui dormit, non peccat
Självklart vet jag ju att jag måste göra det. För att jag ska slippa ha ont. MEN det tar inte bort rädslan för det..
Man ska ha respekt för narkos, men man ska inte vara rädd.
Själv har jag blivit sövd många gånger i mitt liv. Och du kommer säkert få en lätt narkos eftersom det inte är några stora saker de ska göra.
Du behöver inte oroa dig :) (lättare sagt än gjort, jag vet ;)
Det kommer säkert gå bra.. Längtar tills det är över. Mamma väckte mig och sa att dom hade ringt och det, och jag sa till henne att jag inte ville. För att det kom så plötsligt. Men det är nog bra att det gjorde det, för annars hade jag gått och oroat mig i flera veckor, men nu är det liksom imorgon så det är ju över snart. Nu väntar vi på tid till sjukhuset, ska dit och prata om hur det går till med narkosen osv.. Förhoppningsvis känns det lite bättre då.
#4 Det stämmer nog, nu slipper du oroa dig en längre tid!

Tänkte säga bit ihop, men det kan ju vara väldigt dumt hos tandläkaren..
Men det enda man kan göra är faktiskt att ta steget ut och konfrontera sina fobier, även om det är svårt och jobbigt.
Det finns liksom ingenting att vara rädd för, och du kan inte låta en rädsla styra hur du ska må och hur ditt liv ska se ut. Tro mig, jag har flera fobier och jag jobbar med dem för att det ska bli bättre. Och det blir bättre i slutändan.
Qui dormit, non peccat
Har blivit sövd två gångar och tycker det är väldans behagligt. Låter kanske knasigt, men jag har båda gångarna vaknat med en känsla att såhär gott har jag alldrig sovit förrut. Har också bara upplevt mycket vänlig och förtroendeingivande personal, så var inte rädd för det med att bli sövd!
Grattis till att du fått en snabbare tid, då blir ju ju av med problemet mycket snabbare!
Tandvärken lär vara mycket mindre efter än före i alla fall. inget som inte några värktbletter kan fixa.
Mitt bästa råd är att bara bestämma dig för at genomföra. Är du för hispig går til o med det att dämpa t.e. med stesolid eller dylikt, det kan personalen. Och du kan försöka fokusera dina tanker på att om två dagar är dina tandproblem avhjälpa, det hela är överstökat och smärten minskar och minskar. Två dagar är inte länge!
#5 Ja precis..
#6 Jag brukar möta mina rädslor.. Men jag tycker bara det är så sjukt obehagligt med fingrar i munnen. Tycker inte om när någon är i munnen på mig, det får mig vilja kräkas.

#8 Men du är ju sövd, så du kommer inte att känna något :)
Qui dormit, non peccat
#7 Hehe okej :) Jo jag är glad att jag fick en snabb tid, så jag slipper gå och oroa mig i flera veckor.
#9 Jo jag vet, men det har jag ju inte varit förr.. Och då känns det som att jag ska kräkas när dom är i munnen på mig. Nu kommer jag dock slippa se och känna fingrarna i munnen, vilket kommer vara otroligt skönt. Det är inte borren eller nått annat jag är rädd för, utan det är just deras fingrar. Trots att dom har handskar på sig kan jag inte låta bli att äcklas, för ah, man gör mycket äckligt med fingrarna..
Sådär. Nu är det gjort. Eller ah, det är några dagar sen..
Det var jättehemskt. Hemskare än jag trodde. Narkosläkaren stack fel tre gånger, för att hon var för lat för att byta arm. Jag sa till henne att det inte går att sticka i min vänster arm, men hon gav sig på den ändå för hon hade redan satt på blodtrycksgrejen(?) på min höger arm. Hon testa tre gånger och det gjorde sjukt ont. Sen gav hon upp och tog höger istället, och då gick det direkt. Sen somnade jag då.
När jag vaknade mådde jag sjukt dåligt. Hela munnen va bedövad (kunde inte prata) .. Så kom tandläkarn in till mig och babbla på o berättade vad hon hade gjort. Jag minns ingenting av det hon sa. Frågade efter mamma och dom sa att dom hade ringt henne och att hon var påväg. Sen va jag tvungen att kissa, så dom tog med mig till toan och när jag sitter där så står dom och tittar på mig. Bad dom att gå ut så stängde dom dörren o stod utanför och väntade. Kunde inte kissa då liksom. Så knacka dom på dörren hela tiden och ba "hur går det?" .. Fick iaf åka tillbaka till rummet, haha. Sen kom mamma och då gick jag iväg o kissade med henne. Gick bättre haha..
Sen satt jag bara och väntade på att få åka hem. Jag fick något att äta, jag sov en stund.. Dom ville att jag skulle kissa igen men jag kunde inte. Mådde illa, men sa ingenting till dom om det. Ville åka hem. Dom ville helst att jag skulle stanna kvar, för jag va sövd så länge. Fick åka hem iallafall, gick o la mig direkt. När jag vakna mådde jag inte illa längre.. Sov några timmar till och sen var det dags att gå upp och åka till Ullared.
Någonting som jag insåg ganska snabbt inte var en bra idé.
Jag var helt snurrig, haha.. Och lite off. Sen på bussen hem så hade jag ont överallt. Verkligen överallt. Nacken, axlarna, skulderbladen, ryggen, låren, benen, vaderna, fötterna, tårna, armarna, handlederna, händerna, fingrarna.. Fick ont i bröstet när jag andades. När jag skrattade så gjorde det så ont att jag började gråta. Och sen hade jag ont i halsen pga slangen då. Har kollat runt och det står att man kan få muskelvärk efter narkos, men att det skulle gå över efter någon dag. Jag har fortfarande jätteont. Men det kanske förvärrades för att jag åkte till Ullared. Jag tror man ska vila efter att man fått narkos…
Nu har smärtan börjat släppa i ryggen och nacken iallafall.. Hade så ont förut att det tog 7min för mig att gå upp ur sängen. Heeemskt!
Jag vill aldrig mer sövas.
#11 Kanske inte de bästa att åka till Ullared nej.
Men nu är det över i alla fall.
Sjölv har jag aldrtig fått ont i kroppen efter sövning, men jag har aldrig sovit speciellt länge.
Konstigt att du inte fick information om att ta det lite lugnt dan efter! (när du nu inte sjlv kunde fatta de 
)
Jag fick information om en sjukdag hemme efter steriliseringen.

Ja det var väldigt dumt att åka iväg, efter sövning ska man ta det lugnt och inte röra på sig alltför mycket de närmsta 12 timmarna iaf.
Man kan reagera på sövningen, men konstigt att de släppte iväg dig när du inte ens vaknat ordentligt än.
Qui dormit, non peccat
Jag fattade naturligtvis att jag inte borde ha åkt, men jag hade lovat min kompis och resan var bokad sen lååångt innan. Vi åkte med hyresgästföreningen, så ah..
Jag låtsades må bättre än vad jag gjorde, helst ville dom behålla mig över natten men det vägrade jag.
#15 Det ska man aldrig göra, det kan gå riktigt illa.

#15 Då har du bara dig själv att skylla för att du mådde dåligt så länge, de tog ju sitt ansvar och det är inte sövningens fel. Det kan gå riktigt illa om man inte tar det lugnt och låter kroppen vakna upp ordentligt.
Du hade kunnat strunta i resan eller ta det någon annan dag, din hälsa är viktigare.
Qui dormit, non peccat
Jag mådde bra förutom att jag var trött och mådde illa. Jag längtade hem och till min egen säng, och det första jag gjorde när jag kom hem va att lägga mig. Dom ville ha kvar för att jag inte hade kissat ordentligt..
#18 Och det kan vara allvarligt om inte njurarna går igång. Nu hade du tur fast att du ljög om ditt mående och trots att du inte hade kissat ordentligt. Slutet gott som tur är.
Jag kissa en gång men blåsan va tydligen inte helt tom.. :P Men jag kunde inte kissa mer så vad skulle jag göra.
Men ah, nu mår jag bättre iaf. Muskelvärken har gått över nästan helt (gör ont när jag går ibland), har lite ont i munnen och halsen fortfarande men ah.. :)