Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 6613 ggr
skotty
0

Att vara med en muslim

Jag har en kompis, kan kalla honom A. Iallafall, han föddes som kristen (då hela hans familj är kristna) men när han blev gammal nog insåg han att det inte kändes rätt, så fann han koranen och Gud osv och blev muslim. Bara sådär. Tycker faktiskt att det är ganska tufft, eftersom det inte var någon annan som påverkade honom och när hans familj dessutom är väldigt kristna.

Vi har pratat en del de senaste dagarna. Det hela började med att han började flörta med mig lite lätt. Så sa han typ att "jag ska sno dig" och sånt. På skoj såklart. Men ah, detta ledde iallafall att vi kom in på kärlek.

Jag är inte troende. Jag tror inte på Gud. Jag tror på mina egna saker. Det som andra kallar Gud har jag andra ord för.

Han sa iallafall att hans tjej måste vara muslim. Sen sa han att han kunde tänja på gränserna och vara med nån som i grunden är kristen, bara hon tror på Gud och INTE att Jesus och Gud är samma sak.

Sen skrev han; "Ett annat krav är att jag inte kan ha sexuellt umgänge med henne förrän vi är gifta. Det är ett högt krav som inte många tjejer kan acceptera." Och då skrev jag att det är synd att jag inte är muslim eller tror på Gud för jag hade nog kunnat repektera det. Hellre det än nån kille som tjatar om sex hela tiden, haha!

Så sa han att om jag bara tror på Gud, så kan han tänka sig att vara med mig. Haha, men hur fan börjar man tro på Gud bara sådär?

Jag har inga känslor för honom, jag gillar en annan kille. Han är bara en väldigt, väldigt bra vän till mig.

Iallafall, allt detta fick mig att undra om det faktiskt är möjligt att vara med en troende muslim om man själv inte är troende? För honom är det som han sa omöjligt att vara med någon som inte tror på Gud. Men hur är det för en icke troende?

Om ni har några erfarenheter så berätta gärna, tycker sånt här är riktigt intressant :) Jag är en sån person som inte dömer folk efter religion eller sexualitet eller whatever. Jag ser personerna som dom är. Min ena bästa vän var muslim (hon dog i cancer 2009), han är muslim, en annan utav mina absolut bästa vänner är katolik.. Sen har jag kristna vänner, vänner som är buddister, vänner som är som jag som inte har någon direkt religion.

Allamej
0

Min pappas kusin konverterade till islam innan hon gifte sig med sitt livs kärlek och det är ett otroligt stabilt äktenskap.

Läs koranen så ser du att den är uppbyggd på så mycket mer kärlek och respekt än bibeln tex.

Jag gillar inte avfällingar som shia osv. det är för mig den islamska versionen av Jehovas vittnen. Det ska vara rättroende islam för det är ett stort steg fram för kvinnan.

Nej, jag är inte muslim men jag har läst många biblar och bildat mig min egna uppfattning. Jag är mer wicca som toppas med buddism och hinduism än något annat.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

skotty
0

Jag har läst lite ur koranen och tycker den är intressantare än bibeln. Min mamma har läst hela koranen och hon sa som du, att det är en väldigt "fin" bok. :)

Maria
0

Jag känner en kvinnlig svensk präst som är gift med en muslim.

/Maria

hus-musen
0

Folk får tro på precis vad de vill så länge det inte skadar någon annan.

Antar att jag kan vara tillsammans med en muslim, kristen, jude eller vad som, men jag tänker inte ta del i religionen.
Det kan naturligtvis bli ett hinder i relation men antingen löser det sig eller så löser det sig inte.

Qui dormit, non peccat

Sarah
0

Har väl inte att göra med att han är muslim, utan att han är religiös :) Men, jag skulle aldrig kunna vara med en religiös person, det skulle inte funka i min värld, oavsett religion.

Håller annars med om att Islam är sympatisk som religion. Mycket mer än kristendomen. Traditioner ger den dåligt rykte, men läser man koranen så är det fint.

viktoria91
0

Jag hade inte kunnat vara med en religös. Jag tror inte på det och vill inte höra någon "tjata" om dte eller pracka dte på en. Skulle aldrig följa med till kyrka eller vad nu människan går till.

IdaT
1

Jag är troende kristen och skulle bli jätteledsen om jag fick reda på att någon skulle välja bort mig enbart på grund av min tro. För mig är det inte relevant vilken tro min partner har, det är min partners val, inte heller skulle jag "pracka på" min partner min tro, om inte min partner tog upp ämnet och ville prata om det.
Däremot skulle jag inte acceptera att min partner skulle försöka förändra min tro för att jag skulle passa in i någon annan mall. Min tro är min ensak, den har inte något att göra med min partner, bortsett från en sak och det är att giftemål är för mig ganska vitkigt och jag vill gifta mig om jag träffar min livskamrat (och då självklart ett kyrkligt bröllop).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

hus-musen
0

#7 Fast om du då mötte en sådan som mig, jag vill inte ha ett kyrkligt bröllop eller ett bröllop över huvud taget faktiskt. Hur skulle du då göra? att du inte vill ändra dig är en sak, men skulle du kräva giftermål kyrkligt ändå av din partner?
Bara nyfiken.Glad

Qui dormit, non peccat

IdaT
2

#8 Jag tror jag skulle försöka förhandla om en kompromiss… För helt ärligt är bröllopet inte viktigare än min stora kärlek, även om det är väldigt viktigt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

hus-musen
0

#9 Låter bra det, förnuftigt! Samarbete och kommunikation är ju väldigt viktigt i en relationGlad

Qui dormit, non peccat

MoaL
0

Jag skulle aldrig vilja eller kunna ha en religiös partner.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Banankaka320
0

Skulle inte heller klara av en religiös partner, speciellt inte med såna krav att man "ska" tro på gud. Men jag respekerar folk som tror på allt det där, dock verkar dem jag träffat inte respekterat att jag INTE tror på sånt och tjatat och tjatat och tjatat och det tål jag verkligen inte :P

Sarah
0

Handlar kanske inte så mycket om att aktivt välja bort en person med en stark tro som att jag inte kan se mig själv få känslor för en religiös person. Det är en så stor del av folks liv/ person och jag kan inte förstå det. Man behöver inte tycka lika, men det är svårt att leva med ngn utan liknande grundläggande värderingar. Religion är ngt som jag tycker är så extremt märkligt och jag har ingen förståelse för det över huvud taget. Det skulle göra känslor väldigt svåra.

Karmatarerskanise
0

Gäller det riktig kärlek kan det nog gå. Men jag tror inte det är lätt. Om vi nu snackar riktigt troende.

Själv hade jag försökt om det gäller kärleken.

[FruStein]
0

Jag har fått uppfattningen att för konvertiter är tron väldigt stark. Det är få av dem som lever mer sekulariserat - det fanns ju en anledning att de konverterade. Många troende muslimer har uppfattningen att de bara kan leva och gifta sig med en muslim och att detta står i Koranen. Vänskap är en annan sak, men det finns även där muslimer som menar att en troende muslim alltid har i uppdrag att "missionera" och att det bör vara en anledning till att man över huvud taget umgås som muslim/icke troende.

Aviendha
1

Jag har svårt att se att den klyfta som skulle finnas mellan mig och en "äkta troende" rent spontant. Med så skiljda livsåskådningar så skulle attraktionen antagligen inte infinna sig alls, så det är inte ett aktivt val mot religion, snarare ett mot för stora skillnader i synsätt.

Amorell
0

Min känsla rent spontant är: frågan om att inleda ett förhållande nog aldrig skulle komma på tal för mig om personen krävde att jag ändrade något så fundamentalt som min tro.

Nödvändigtvis tror jag att det även skulle påverka mitt "väsen" eller personlighet och då är det inte mig personen vill och ska vara med..Glad

~ Ysmn

Magrat
0

Jag tror att jag i en situation där jag övervägde en relation till någon troende (oavsett religion, sålänge det kräver att jag måste konvertera) skulle vara tvungen att säga nej.

Skälet? Jag är i många lägen osäker på hur mycket man kan ge utan att förlora sig själv. Att då säga upp sin egen livsåskådning till förmån för någon annans skulle kännas fel, främst mot mig själv men i långa loppet också gentemot honom/henne. Att konvertera in i en tro oavsett vilken det är ska aldrig göras för att någon annan önskar eller kräver det. Jag skulle se det som enormt övergrepp mot mig själv om jag konverterade till något jag inte alls tror på. Likadant skulle det inte kännas rättvist mot den andra personen om denne/denna faktiskt ingår i ett förhållande med mig i tron om att jag konverterar och faktiskt börjar tro.

Religiös tro är viktigt för många människor, därför anser jag att man ska visa respekt gentemot människors tro. Att gå in i ett förhållande med någon som är troende inom en religion där det förväntas av partnern att konvertera om blir alltså otroligt fel för mig. Det skulle kännas som att jag hycklade personens tro genom att påstå mig vara konverterad, likaså som jag skulle begå ett enormt övergrepp mot mig själv och egna livsåskådning.

Religion, och människans tro överlag, är svårare än, exempelvis, olika politiska ideologier (där det går att jämka eller strunta i det på ett annat sätt), därför är det en del jag inte vill ha i ett förhållande.

Sen är det självklart annorlunda med vänner, de får tro vad tusan de vill Flört

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Mona22
0

Jag är kristen och min man är inte det. Jag accepterar hans beslut och skulle aldrig tvinga honom att bli kristen för att det skulle passa mig! det kan kännas lite tråkigt att han inte är det då vi skulle haft mer gemensamt men han måste få välja självGlad

Sarah
0

Blir ju andra praktiska problem också. Jag skulle aldrig någonsin gifta mig i en kyrka eller bli vigd av en präst. Eller ngn annan religiös byggnad. Det skulle kännas som hyckleri. De gånger jag varit på begravningar eller bröllop i kyrkor har jag inte ens klarat av att sjunga med i psalmerna för att orden känns så fel på i min mun.

Salish
0

Jag vet inte heller om jag skulle kunna det. Kanske om han bara var lite lagom troende och accepterade att jag inte var det. Nu har jag ju inte det problemet eftersom att han är agnostiker och jag ateist, som tur är. Jag tycker att det är lite obehagligt att vara i en kyrka eller sjunga psalmer. Jag är ändå konfirmerad men jag hade ju inte direkt något val då min mamma är väldigt troende.

skotty
0

Intressant att läsa om era åsikter osv :)
Jag skulle nog inte heller kunna vara med en religiös person, men jag vet inte. Skulle aldrig börja tro på något för nåns skull iallafall.

PogoPedagog
0

Jag skulle noh också ha sagt för några år sedan att jag aldrig skulle kunna bli ihoip med en troende…..men, jag sa också att jag ALDRIG skulle bli ihop med en djurallergisker och det är jag nu. Är man kär upptäcker man att vissa saker inte var så viktiga som man trott.

ettlitetalias
0

Been there done that (fast med en troende kristen). Det fungerade inte! För mig så går det inte att leva med en människa som inte ens har samma syn på hur världen ser ut.

fruktgumman
0

Jag skulle nog kunna ha ett förhållande med någon som är kristen såvida jag inte måste ändra mitt liv och följa några regler. Jag är inte intresserad av att gifta mig eller gå i kyrkan tex.