Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2334 ggr
Buffaomini
2011-11-08 11:36
0

Farsdag

Jag undrar hur man ska göra med tårtan vid farsdag.

När jag pratade med min pappa senast sa han att jag skulle ta med mig tårtan. Blev lite överraskad då han aldrig bett mig göra det förr. Nu är det inte heller så att när jag kommer dit ska bara fira farsdag utan min egen födelsedag också (fyller år några dagar innan).

Jag bor inte hemma sen några år tillbaka men de gör min två bröder. Den ena vill inte fira farsdag så han kommer inte vara där. Den som är där är bara 9år så han kanske inte kan baka den själv. Frun till min pappa vill inte göra något då det inte är hennes pappa vi firar. Vem borde ha med tårtan?

För mig spelar det egentligen ingen större roll utan jag blev mest förvånad/irriterad av att jag bara "beodrades" utan att ens frågas först.

Buffaomini
2011-11-08 11:40
0

sorry för att det sitter iihop, klistrade in från en annan sida..

äh fixat nu…

hus-musen
2011-11-08 11:44
0

Varför tårta över huvud taget?

Och nej, han kan inte begära att du ska ta med någon tårta, vill han ha en får han väl fixa en själv. Avskyr när folk beordrar saker istället för att fråga snällt.
Dessutom borde han ju fixa tårta till dig eftersom du fyller år, vilket är bra mycket större än fars dag i mina ögon iaf.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-11-08 13:07
0

Jag förstår inte riktigt problemet. Han kunde bett om det, det är klart, men är det så hemskt att ta med en tårta om din pappa vill ha det? :)

Jag hade köpt den och sedan sagt att jag inte uppskattade sättet han sa till mig att ta med en tårta på.

Sen vet jag inte om jag håller med om att en födelsedag är större än farsdag. För mig är det samma sak i princip. Födelsedag är inte speciellt stort för mig längre. Var bara när jag var liten.

hus-musen
2011-11-08 13:42
0

Har bara aldrig förstått farsdag, liksom grattis du har en snopp och fungerade spermier!Tungan ute Samma med morsdag, sedär du har barn.

Uppskattning kan man ge alla årets dagar istället för att halvhjärtat fira det på en dag som dessutom inte ens har varit samma dag hela tiden utan har bytt månad.

Födelsedagar är ju en helt annan sak, även om det såklart är roligast för barn och när man firar de "större" åldrarna, som 18,20, 50, 70, 80, 90.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-11-08 13:45
0

#4 Nja, fars och mors dag är ju för att fira att dom är bra föräldrar, inte pga av deras kön eller sperma. Födelsedag för att man har fötts(yay, grattis, du föddes)? Haha ;)

Buffaomini
2011-11-08 15:10
0

För mig är födelsedagen större än farsdag/morsdag
även om jag ändå firar både fars-/morsdag och deras födelsedagar

sen #3 vet jag inte var du får att jag tycker de är hemskt? visa mig gärna meningen om de

Karmatarerskanise
2011-11-08 18:55
0

Hela inlägget får mig att känna att du inte vill ta med en tårta. Ber om ursäkt om det var en felbedömning.

"Vem borde ha med tårtan?"
Mitt svar är; du :)

Buffaomini
2011-11-08 19:07
0

Må hände men hemskt tycker jag inte det var

Frågade Magdalena Ribbing (mailade) och hennes svar blev detta:

Naturligtvis, och det förstår du redan, finns inga "regler" om vem som ska baka tårtan till en far på fars dag. Din pappa menade kanske att be dig vänligt om att ta med en tårta, men uttryckte sig lite kantigt. Det är ingen stor sak, enligt min uppfattning, antingen gör du en enkel tårta och tar med, eller så tackar du nej till att delta, som din bror. Det som verkar knepigast är din pappas fru som ju säkert är med vid kalaset men inte vill göra en tårta - det är ju hemma hos henne och din pappa, om jag läser rätt, så det mest naturliga är att hon gör en tårta. Men varför hon inte vill har jag förstås ingen aning om. Det kan ju finnas någon orsak.

vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing