Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 4858 ggr
[SweetRose]
2011-11-07 15:15
1

Sluta härmas!

En "vän", eller kompis kanske passar bättre, till mig som jag har känt i sisådär 2½ år har nästan blivit min kopia. Det började med samma uttryck, åsikter, sedan kläder och nu allt! Redan efter något halvår började folk säga till henne att hon "bara tycker något för jag gör det" och så är det verkligen.

Nu på senare tid har det dock börjat kännas som hon har blivit jag på något sätt. Allt som var mitt har hon gjort till hennes och hon utger mina skämt, åsikter och nu till och med skolarbeten för att vara hennes! Så fort jag säger någonting som hon gillar upprepar hon det för andra och utger det för att vara hennes påhitt. Bara idag upptäckte jag två stycken skolarbeten hon snott från mig och uppgett vara sina och i sin tur fått mycket beröm för.

Hon tar min identitet och jag vet inte hur jag ska hindra det eftersom det inte är något konkret jag kan säga. Jag kan inte säga "Du får inte tycka så" eftersom jag inte har några starka belägg utan det bara är en känsla.

Någon som har vart med om liknande situation eller har några råd?

hus-musen
2011-11-07 15:22
0

Näe har inte varit med om det, men hjälp vad irriterande!! Jag hade nog gått i taket för länge sen och brutit kontakten.
Hon måste ju ha någon form av psykiska problem.. Hur gammal är hon?

Att hon härmar dig i form av klädsmak, åsikter osv är ytliga saker, där är det svårt att säga ifrån eftersom hon bara kan neka.
Däremot skolarbeten och sånna saker är ju stöld och plagiat om hon tagit dem och säger att det är hennes. 
Där hade jag helt enkelt gått till berörda lärare och sagt som det är.

Qui dormit, non peccat

[SweetRose]
2011-11-07 15:35
0

Det är svårt att bryta kontakten då våra liv är helt ihopnästlade på alla sätt och vis nästan. Hon är 18 år och är ganska underlig.

Om det bara var liknande kläder, åsikter osv skulle jag inte bry mig men nu menar jag verkligen EXAKT lika. Varenda detalj och alla ser detta.

Tyvärr är det samma där, jag har inga belägg för det. Det som var idag var t.ex. att vi skulle skriva en uppsats för några veckor sedan och vi pratade om vad vi skulle skriva om så sa hon vad hon skulle skriva om i detalj och så sa jag i detalj min idé. Idag skulle läraren läsa upp hennes uppsats för den var tydligen jättebra och då hade hon EXAKT samma som jag, stycke för stycke! Och eftersom läraren läste hennes först tror de säkert jag snott idén av henne.

Hon har utgett t.ex. projektarbetsplanen vi ursprungligen skulle göra tillsammans men jag drog mig ur, som att det var hennes idé fast både hon och jag vet att det var 100% min idé och hon skulle vara med mig bara.

Och på ett annat arbete idag hade jag berättat om ett arbete jag gjort inom samma område som hon skulle göra och så sa hon "ah, men jag kommer på något" så kopierade hon EXAKT det jag sagt. GAAAAAAAAH!!! blir galen!

Karmatarerskanise
2011-11-07 15:37
0

Håller med hus-musen. När hon börjat stjäla måste sätta ner foten.

hus-musen
2011-11-07 15:39
0

Bryt bara, det är inte ett dugg svårt.  Ju fortare du gör det desto bättre, finns inget som säger att du behöver tala om saker för henne eller umgås runt henne. I skolarbeten visst, men man kan faktiskt be om att få byta grupp eller göra saker själv.
Man kan hälsa på varandra utan att faktiskt umgås.

Går det för långt kan man faktiskt anmäla henne, men brukar vara svårt att få igenom det, Som du säger så har man ju inga riktiga bevis, mest känslor.

Qui dormit, non peccat

[Forest]
2011-11-07 17:36
2

Åh vad jobbigt jag hade blivit bra förbannad. har du nån gång verklingen sagt till henne att hon får ta o sluta? Menar som ta dina skolarbeten o säga hon har gjort dom, jag hade blivit rasande förbannad o väldigt besviken… det är ingen vän det är en person som snår saker från än.    Och detta med ta ditt skolarbete det hade jag sagt till läraren att så är fallet att *** har tagit dom från dig. Jag hade inte visat henne mina arbeten iframtiden o inte haft henne hemma änds. Ska man umgås ja gör det mer på fik eller hemma hos henne, jag hade helt brutit den privata delen med henne förvisso.

Detta låter som ett tjej som igentligen har väldigt dåligt självförtrående som lever på hoppet att bli som du. Att inte våga stå på egna ben utan apa efter så gammal phu synd om henne på det sättet. Jag har alltid haft en apa när jag var yngre 7år- 13år  :) det var oxå rätt jobbigt men då var det håret,kläder smink o den biten. När jag var 13 år träffa jag min apsoluta bästis hon var en grå mus som jag gjorde lite färgglad  hon o jag apa väl med varandra fast på annat vis, hon lång långhårig jag kort o korthårig hon kjol jag hotpants i samma model o olika färger på samma tröja. Men det var på helt annat sätt inte köpte vi samma för att jäklas utan med o nu ser vi att vi är kompisar.

Sweelin
2011-11-07 19:20
0

Oj vad läskigt Förvånad Vid första kopiering hade jag sagt till läraren

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[SweetRose]
2011-11-07 19:23
0

Som jag skrev i #2 har jag inget konkret bevis för det. Skulle jag säga något skulle jag framstå som svartsjuk och hitta på saker (för allt de vet var hon först eller så ändrade hon sig bara)

Sen är det nästan uteslutet att bara bryta kontakten. Våra familjer känner varandra och umgås samt att vi har samma vän-krets.

Har försökt göra så som #5 föreslog, artig men ändå inte träffas om det inte är nödvändigt.

Fridaybrew
2011-11-07 21:37
5

Maila dina skoluppgifter och dina ideer till dig själv så datumstämplas allt. Tex om du får en ide till en uppsats och gör en grov disposition så maila den till dig själv. Sen lägger du allt i en skolmapp på mailen bara. Blir det konflikt sen så har du det svart på vit när du kom på vad och när du skrev vad.

Detta fungerar också utmärkt som backup och ett enkelt sätt att arbeta med dokument på flera datorer utan att släpa med sig en egen jämt.

/Fridaybrew

Banankaka320
2011-11-07 21:47
0

Jag hade en sån vän, slutade pratade med henne och var allmän dryg och så hittade hon ngn annan att härma :)

Jag så ngngång typ "Men kom på nåt eget, du gör ju som jag gör hela tiden." Tror hon tänkte om liiite då

[Forest]
2011-11-07 21:59
2

1 säg till dina föräldrar hur hon är

2 ska de bjuda hem denna familj+"kompis" så säg att du kommer inte vara hemma utan var med nån annan kompis o gör något annat. Och lås ditt rum.  

3 man kan säga ifrån som 9 säger.

Jag som mamma hade helt klart förstått att detta är ingen rolig vän att tvingas vara trevlig mot. Jag hade sett till att du fick göra annat dessa gånger man är med "sina vänner" utan att du behöver vara med.

Karmatarerskanise
2011-11-07 22:12
1

#7 Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna bryta kontakten.

Du väljer själv om du ska acceptera hennes beteende eller inte. Fortsätter du tillåta det har du ju gjort ditt val, och då får du leva med det. Sätter du ner foten visar du att det inte är ok. Vad andra tror ska du ju inte bry dig om. Du vet sanningen. Stå för den.

[Forest]
2011-11-07 22:57
0

11 håller med dig.

Katti
2011-11-08 13:33
2

Hur jobbigt det än kan vara så måste du sätta ner foten och säga stopp. Det här kommer inte sluta av sig själv!

OttoIsTheShit
2011-11-08 19:03
0

asså förlåt att jag säger det , men kommer bara å tänka på ensam ung kvinna söker när jag läser va du skriver.. men som dom andra säger, sätt ner foten:) lycka till

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[SweetRose]
2011-11-08 19:08
0

Kan säga direkt att bryta kontakten helt skulle absolut inte funka. Hade situationen sett annorlunda ut skulle hon vart long gone för längesen.

Det jag söker är råd om hur att hantera detta. Jag försökte smått idag (i ett av arbetena hon snodde hade hon felciterat en sak ur en bok som hon inte läst men som jag har läst och jag påpekade det)

Just det med skolarbeten kan jag undvika genom att helt enkelt inte prata med henne om det men det andra stör mig nog mer. Fick en kommentar idag av en gemensam vän att tjejen i fråga är helt "besatt" av mig. Detta börjar bli läskigt.

Karmatarerskanise
2011-11-08 19:13
0

#15 Men det är inget man ska hantera.
Skulle gärna vilja veta varför det inte skulle fungera att bryta kontakten. För att det skulle bli obehagligt? Är det inte det redan nu?

[swiss]
2011-11-08 20:53
0

*Börja med att tala om hur det ligger till för alla berörda lärare.

*Berätta allt för dina föräldrar och för hennes föräldrar.

*Arbeta inte ihop med denna "kompis" i skolan, hitta någon annan eller gör arbetena ensam och yppa inte dina idéer med henne.

*Tala om att det inte fungerar att vara kompis med henne när hon beter sig så och umgås inte med henne mer.

*Som någon annan skrev, åk till någon annan kompis och lås dörren till ditt rum när hon kommer hem med föräldrarna.

*Dina andra kompisar och era gemensamma kompisar ser väl också hur jobbigt det är för dig och då kommer ni ändå att kunna lösa så att du kan umgås med dina kompisar utan henne och vice versa.

*Hitta fler nya kompisar som inte har med din besatta kompis att göra.

Visst kommer det gå att bryta kontakten och att era föräldrar fortfarande umgås. Kan väl kännas lite jobbigt och underligt i början, men det blir snart bättre.

Katti
2011-11-08 21:10
0

Du måste helt enkelt berätta för henne att det här är ett problem för dig. Om du sedan även måste bryta kontakten med henne beror ju på hur hon reagerar på det.

Minxis
2011-11-09 21:53
0

ja jag har varit med om detta!  oj att jag kan förstå hur du känner dig!

det sättet jag hanterade det på var att jag slutade visa mitt intresse för henne. Var bara nödvändigt trevlig så som jag skulle varit med en främling. Tog tag i mina andra vänner och riktade om min fokus från henne till andra. När man slutar vara snäll är man inte lika rolig att följa i fotspåren. Och kommer frågan på tal varför du beteer dig så är det ju bara säga ; nä känner att du är lite väl lik mig för att jag ska orka vara med dig.

funkade för mig iallafall. hon skaffade sig sedan en ny människa att hylla med sin kopiering och vi kunde ju fortfarande umgås i samma kretsar. men när man märkte att det var något "kopierande" hon höll på med kunde jag inte låta bli att små skratta inombords och tycka synd om människan.

Sedan komma ihåg att hur obehagligt detta än är att nån härmar en osv. Så är det ju en ganska schyssst komplimang (inte att sno nåns skola arbete dock).  Ganska många kopierar ju efter Paris Hilton och vad dom allt heter.

Men fattar hon inte vinken av klar språk så visa det med att du inte är intresserad av att ha en copycat till vän utan folk som är egna individer! att tala med nån som bara håller med är ju det tråkigaste som finns i lägnden