Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 17959 ggr
Cindy
5

Granne med högljudda barn

Jag håller på att bli galen på grannen ovanpå. Nu har jag åter igen lyssnat fem timmar i sträck på grannens barn som hoppar, springer, dunsar OAVBRUTET och tjoar och skriker. Det är två pojkar i femårsåldern.

Nä, okej, jag överdriver för det är kanske fem minuters icke-spring mellan varven medan pappan skriker "nu sitter du still! sluta med det där! nu blir jag snart arg!" och liknande, tätt följt av stortjut eller storskratt från ungarna.

Vi har försökt prata med grannen några gånger när vi fått nog (t.ex. klockan 23:00 en vardag och helgen efter att jag kommit hem från operation och behövde sova bort smärtan även dagtid) men han menar att han inte kan göra något åt saken och börjar skylla på att han är nyskild och har barnen bara varannan vecka och ena pojken har ADHD. Vi får väl ringa störningsjouren om det nu är så farligt, menade han.

Jag är halvtidssjukskriven för smärtsjukdom och har pga detta mycket svårt att sova. Vaknar jag mitt i natten av en duns och skrik, så är jag vaken sen, vilket förvärrar smärtan och gör mitt jobb lidande. Detta har vi förklarat för grannen som menar att det inte är hans problem.

Jag VET att man enligt praxis inte kan klaga på ljudet av "lekande" barn, men någonstans måste väl ändå gränsen gå?

Tro mig jag har förståelse för att hyperaktiva barn kan vara svårhanterade, jag har växt upp som storasyster åt en kille med svår DAMP/ADHD. Om han nu inte kan hantera dom så borde han söka hjälp (nej jag är inte ironisk!), för jag tycker ärligt talat synd om ungarna vid det här laget.

Det är ju för bövelen snö ute och jullov, varför tar karln ut ungarna till pulkabacken och bränner energi? Det måste väl ändå vara trevligare än att skrika på dom hela dagen?

Ni som har barn själva, har ni några tips på hur vi kan prata med denna pappa så poletten trillar ner UTAN att vi behöver koppla in hyresvärden?

Och ni som varit i en liknande situation, vad gjorde ni?

Vänliga hälsningar
Cindy

Sandra
0

Vi har en granne ovanpå som för oväsen när han har fester. Visst ska man få ha fest nån gång ibland. Men man håller inte på att festa med hög volym fram till 7 på morgonen. Han lyckas också tajma det så bra att han har fest lagom till jag ska jobba helg. Som tur är så mötte min kille den här grannen dagen efter hans fest och jag var på jobbet. Han förklarade snällt men bestämt att jag inte var så nöjd då jag skulle upp och jobba och inte fick sova. Han skämdes, och som tur var så har han lugnat sig. Så för oss räckte det med att prata.

Men i ditt fall så undrar jag om det går att komma tillrätta med problemet utan att koppla in hyresvärden. Har han varit ute i snön o lekt med barnen nåt alls? Är han med i deras lek nånting inne? Ävven om han bara har barnen varannan vecka så är det ju otroligt viktigt att leka TILLSAMMANS med sina barn. För då kanske de sköter sig resten av tiden. Det kan ju vara ett sätt för de att få hans uppmärksamhet menar jag.

Lenore
0

Jag har barn själv fast hon bara 16 månader men hon kan hålla liv hon med ibland. :P

Det första jag har att säga är att jag tror att dom flesta föräldrar gör allt dom kan för att hålla barnen lugna (så gott det nu går). Även vi tycker att det är jobbigt när barnen skriker och håller låda för mycket. Vissa barn är väldigt aktiva och stökiga till sin natur och ett barn med ADHD kan ha väldigt svårt att ta det lugnt, så kvittar det var föräldrarna gör.

Tyvärr kan inte jag se någon lösning på problemet för jag tror som sagt redan att pappan gör allt han kan, kanske inte för din skull men iaf för sin egen och jag ser inte heller hur hyresvärden skulle kunna göra något åt det. Lekande barn hörs, och är huset inte så bra isolerat finns det inte så mycket mer än öronproppar som kan tysta det.

Men hade jag varit du hade jag nog tagit ett snack med hyrsvärden ändå så att han kan prata med pappan ifall han nu inte är den typen av förälder som försöker hålla lite styr på barnen. Då förstår han kanske mer allvaret om han inte redan gör det.

Lenore
0

#1 Men sådana frågor tycker inte jag att det är värt att ställa till pappan. Det tror jag skulle få honom väldigt avigt inställd. Det är inte många som klarar av kritik om hur man är som förälder och det känns ganska ovidkommande hur mycket pappan är ute i snön med barnen. Det handlar ju om att barnen för oväsen, och hur pass mycket pappan gör för att hålla nere oljuden så mycket som möjligt, inte hur han väljer att spendera sin tid med dom.

pyromanen
0

Barn är ju barn och olika vilda… och som #2 så tror jag pappan gör så bra han kan (sen kanske hans bästa inte är så bra hmm).  Är dom hemma varje dag eller är det värre just nu för att det är lov?  Kanske är det en begränsad tid också…. att de lugnar sig nr de blir lite äldre?

Tycker din idé om att barnen skulle må bra av att vara ute o springa av sig låter mycket vettig!. Frågan är bara hur man kan  få pappan till det om man inte känner honom så bra…. vore ju nåt annat om man var hans kompis…. o kunde föreslå at spendera några av dagens ljusa timmar i snön!…

Själv har jag alltid bott pålandet och dessutom haft turen att ha lugna barn som dessutom gärna är ute o leker..  men visst har jag varit med om att de har stört andra människor och man har tyckt det var jobbigt somtusan. en skrikande 1-åring på tåget t.ex… då vill man ju inget hällre än att få tyst på ungen och man gör verkligen vad man kan…

Cindy
0

#1 Jag har varit hemma väldigt mycket den senaste tiden, och han har under denna tid varit ute med barnen nån timma kanske var tredje dag… Kul jullov va? Jag tänker precis som du, att de behöver leka av sig, men min erfarenhet är att föräldrar hatar att höra från barnlösa hur de ska uppfostra sina barn…

#2 Denna karl har uttryckligen och upprepade gånger sagt till min pojkvän att han inte vet hur han ska göra för att hålla barnen lugna. Öronproppar hade jag använt utan tandgnissel om det var ett spädbarn med kolik, en tillfällig fest, eller om stojet var då och då, men jag vägrar att ha öronproppar dygnet runt resten av grannens barns barndom.

Suck. Får väl bli att kontakta hyresvärden. Känns trist bara, jag är typen som hellre tar en konfrontation med personen det gäller, än skicka störningsjour eller sätta upp arga lappar. Men vad göra när konfrontationen inte resulterar i ett smack…

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

Stackare! Javisst, barn låter, jag har själv en lillebror med ADD och är från en "livlig" familj (har dock bott i hus) men oavsett så ska ens grannar inte bli lidande av en. Visst, ibland finns det gånger då alla väsnas, men det finns gränser, även för barn med nyskiljda föräldrar. Och eftersom konversation inte leder till ett endaste dugg mer än att pappan uppenbarligen menar att det är ditt problem så skulle jag gå via värd eller liknande.

Cindy
0

P.S. Jag tycker verkligen synd om dessa barn. Idag har jag tagit tiden, och mellan kl 8-16 de har sprungit runt i 6 timmar och gråtit i 1 timma… Börjar fundera på om det är soc jag borde ringa… ObestämdRynkar på näsan

Vänliga hälsningar
Cindy

Lenore
0

#5 I så fall kanske du kan tipsa honom om att BVC kan hjälpa honom med tips om hur han kan hantera barnen. Tyvärr är det ju så att i vissa familjer ligger barnuppfostran på en förälder och om dom sen går skiljda vägar står den andra föräldern som ett frågetecken och har inte en aning om hur hen ska göra. Kanske är det så. Hur som helst verkar pappan behöva stöd och att ringa socialen och förklara det kanske är bra för alla. Men jag tycker nog att du först ska låta hyresvärden prata med honom hur tråkigt det än är för som du säger verkar det ni själva inet komma till någon lösning.

[cancan]
0

Har exakt samma problem som dig..! Grannarna under oss har en son på ca 3-4 år med ADHD..

Har inte fått sova ut en enda natt sen vi flyttade hit för ungefär 8 månader sen.. Han får raseriutbrott om nätterna o kan skrika sisådär 4 timmar i sträck.. Kan även gå upp vid 4 o börja leka om natten.. Låter som han spelar bowling eller något…haha Har riktiga problem.. Gubben som bodde längst ner har flyttat hem till sin tjej för han stod inte ut med dom.. Så han har en tom lägenhet ståendes.. Tycker inte att en familj ska förstöra så..

När man bor i lägenhet så tycker jag att man får ta lite hänsyn till andra..

[Fiction]
0

Detta låter som ett typiskt exempel på barn som styr sina föräldrar och inte det motsatta och det låter som om pappan ifråga fullständigt har tappat kontrollen över situationen. Det är lätt hänt, men därmed inte sagt att du som granne skall behöva lida för det.

Kanske är det ett alternativ att bemöta honom med någon slags förståelse när du diskuterar saken med honom nästa gång, så att han inte direkt försätts i en försvarsställning? Säg ngt i stil med att du förstår att det måste vara en knivig sits för honom att vara ensamstående och ha en pojke med ADHD som han inte rår på och kom med praktiska tips på vad han kan göra för att komma till rätta med problematiken. Du kanske även han tillägga att du har egna erfarenheter av ADHD. Genom att visa förståelse, tror jag att han kan bli mer samarbetsvillig och inte slå ifrån sig kritiken. Du kanske t o m kan tipsa honom om pulkalekarna som du skrev om här?

Ett annat förslag, som kanske inte låter helt politiskt korrekt i vissa öron, är att ge pojken en halv burk Coca Cola framåt kvällen. Jag har ju själv ADHD och det brukar lugna mig när jag är som mest uppstressad och hyperaktiv. Även om pojken ifråga har en bokstavskombination, finns det sätt att lugna honom på och få en dräglig tillvaro, men det gäller att hitta dem. Funktionshindret må vara en förklaring, men till syvende och sist är det han som förälder som sätter gränserna för vad som är acceptabelt beteende eller ej och det är hans ansvar i egenskap som förälder att finna lösningar så att barnen inte stör grannskapet i denna utsträckning.

Personligen hade jag försökt motivera pappan att finna lösningar. Det verkar ju onekligen som så att han inte är helt tillfreds med sin situation och det måste innebära att även han blir lättad om barnen lugnar sig. Med andra ord, kan det vara bra att presentera det på ett sätt så att han inser att det även ligger i hans eget - och barnens - intresse att de blir mindre högljudda.

asvensso
0

Pappan verkar inte forsoka ordentligt och kanske ar ovan att hantera barn om han har delad vardnad. Ett lite elakt satt ar att dra pa lite hog musik precis nar barnen har tystnat och ska sova eller ova pa nagot instrument tidigt pa sondagsmorgon. Det brukar fa hansynslosa foraldrar att tanka om. Sovdags ar ju heligt och da bor ju alla i huset ta hansyn..?

abbis
0

Ärligt talat så verkar han inte klara av barnen och då ska han inte ha dom!Han verkar dessutom skita i att aktivera dom! Man kan dessutom  inte bara rycka på axlarna när grannarna mår dåligt!

Som hyresgäst måste man ta hänsyn till sin omgivning .Har man problem så får man skaffa ett boende som passar en bättre.

Barn lägger sig vid 19-20 tiden efter detta bör det vara tyst om det är normalt.Man kan kräva att det är tyst efter 23 ,00 eller så får man kontakta hyresvärd eller störningsjour.

Oh ja ,  man får vara en pain in the as!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Destany
0

jag har oxå skrikande barn omkring mig i lägenheten brevid o lägenheten längre upp..jag har lärt mig att stå ut faktiskt.. det som e jobbigast e faktiskt när pappan vrålar på sina barn på sitt hemspråk o då börjar de tjuta ännu mer.. barnet ovanför e ett spädbarn som vaknar framåt kvällen verkar det som o gillar då inte läget…visst man kan kräva att där ska vara tyst men om man bor i lägenhet så tycker jag lite att man får vara beredd på att där e en massa ljud hela tiden..

[Fiction]
3

#13 Jag håller faktiskt inte med dig helt här. Man kanske inte kan kräva att det skall vara knäpptyst jämt och ständigt, men det tycker jag inte heller att TS kräver. Hon önskar tystnad när hon skall sova, vilket jag inte tycker är för mkt begärt. Spädbarn som skriker är ngt de flesta står ut med eftersom de vet att det är övergående och deras (enda) sätt att kommunicera på, men nu gäller det barn som är relativt stora och därför borde vara fullt kapabla att lugna sig efter ett visst klockslag.

Som jag ser det, är det föräldrarnas (läs; pappans) ansvar att uppfostra sina barn så att de inte stör grannskapet eller gör saker som går ut över deras omgivning på ett negativt sätt. Ett barn med ADHD är i behov av strikta regler, konsekvens och rutiner i en större utsträckning än andra barn och jag ser inte att pappan tillgodoser detta behov. Det är detta som skapar problematiken, inte barnet i sig. Pojken ifråga lider säkert av att inte få detta behov bemött. Genom att motivera pappan till att finna lösningar i stället för att resignera, som jag nu tycker att han har gjort, kan samtliga inblandade känna sig mer tillfreds med tillvaron.

Cindy
3

Givetvis förstår jag att barn gör ljud och skulle jag inte stå ut med det får jag flytta ut i en stuga på landet, där jag kan sitta i godan ro i en gungstol på min veranda och hylla med näven åt grannens barn när dom kommer i närheten av min tomt. (Ack, ljuva framtidsdröm! Flört)

Jag får nog göra som Ficiton säger och försöka ta mig ett vuxet snack med denna pappa, vid ett tillfälle då jag inte är fly förbannad eller ledsen över förlorad sömn.

Håller absolut med dig Ficiton, alla barn behöver regler och konsekvens men ADHD-barn ännu mer. Ska gräva fram mitt feta arbete om DAMP/ADHD och ge honom också, frågan är ju om han ens själv inser vad det är han har att göra med?

Pojkvännen ska dock ringa hyresvärden idag och uppmärksamma problemet, eftersom de ändå inte lär göra ett skit åt saken första gången man klagar.

Vänliga hälsningar
Cindy

gisiSE
4

, Hej Cindy

Jag känner starkt med Dig och förstår Din situation.

Jag är själv en 81 årig rörelsehindrad  kvinna sedan ca 10 år tillbaka,  som vistas sedan 1960-talet i samma lägenhet i ett gammalt hyreshus. Vi har fått hiss i huset som gör att jag kan bo kvar här och ha ett bra liv tack vare hemtjänsten

Det har inte varit någon störning från grannar under alla de många åren ag har bott härj. Men nyligen har nya hyregäster flyttat in ovanför min bostad. Jag  vet vet inte hur många personer de är. Men tydligen finns det 1 eller flera små barn som springer und dunsar umkring - precis som Du upplever det. Oväsendet börJar mycket tidigt på morgonen och pågår oavbrytet till sent på natten. Ofta efter kl 22.00

Barnet/barnen är inte på dagis och tydligen sällan ute i den friska luften

Moder/ den vuxna som finns i lägenheten tycks inte ha sunda läggningstider för ungen.

Jag är förtvivlad, eftersom jag behöer söva vissa tider på dagen på grund ab smärtor.

Jag har googlad på internet ang störning i hyreshus och vad man kan göra för att stoppa just barns störande betende i våningen övanför. jag ser ingen lösning och tror inte man kan påverka detta genom kontakt med föräldrarna eller att få hjälp av värden.

Jag har själv haft barn och har nu barnbarn. Jag tror enda sättet är att sysselsätta dem och vara med dem och hitta på sätt att sitta med dem: läsa for dem, berätta för dem vara ute med dem och låta springa dem i det fria.

Vill bara uttrycka mitt medlidande med Dig.

Gisi

gisiSE
0

Jag ser att mitt svar kommer nästan 2 år efter Ditt inlägg. Hoppas det har ordnat sig för Dig under tiden