Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2553 ggr
Karmatarerskanise
0

Juklappar? Jul?

Ja nu börjar den närma sig med stormsteg.. Julen!
Själv ser jag fram emot den oerhört mycket och den här tiden på året är verkligen favoriten. Har redan julpyntat Tungan ute

Saknar mest snön.

Och så var det det här med julklappar. Andra år brukar jag vara klar med alla köp vid den här tiden på året, men i år är det inte så. Dessutom är ekonomin inte som den brukar. Har varit dålig på att spara! Men jag vet att familjen blir glad även för det lilla, så det är inga problem. Är mest för min egen skull som jag inte gillar detta då jag älskar att ge bort saker. Älskar att planera klapparna osv. Men eftersom det hänt mycket i mitt liv senaste tiden så har jag fokuserat på annat.

Jag tänkte att vi här kan tipsa varandra om julklappar vi gett bort andra år, eller om vi vågar skriva vad vi ska ge i år. Jag kan inte skriva om i år eftersom det finns en risk att någon kikar in här Flört

Och hur ska ni fira julen i år om ni firar jul?

Viccan92
0

Vi får se hur vi firar ju i år. Min mormor tog sönder traditionerna för några år sedan och bjöd hem oss på julafton. Var skulle min farfar då ta vägen på julafton undrade jag då? Så därför firar vi jul hos farmor och sedan bjuder vi hem de andra på juldagen. Fast förra året blev det annurlunda. Julafton: Hos farmor. Juldagen: Hos farfar. Annandag jul: Hos mormor och morfar. I år blir det annurlunda vet inte hur än.

Än så länge är bara en julklapp köpt och den är till hunden.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

Längtar inte direkt till jul. Visst det är mysigt, men för stressigt osv innan.

Är glad att det inte är snö. Hoppas det håller sig borta länge Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
1

Jul börjar för mig runt 1:a advent. Tidigare än så vill jag inte se eller höra eller tänka på jul, då hinner det bara bli uttjatat innan det är dags.

Banankaka320
0

Jag ger ofta bort presentkort från butiker jag vet dem gillar :) 
Eller om det är något speciellt dem behöver eller vill ha som dem har sagt

Karmatarerskanise
0

#3 Jag börjar nästan en månad innan dess, för jag tycker julen är alldeles för kort :P

Viccan92
0

#5 För kort vet jag inte men så firar ju vi enda till typ tills slutet av januari. Ibland tidigare för då är jag trött på min gran. Katterna gillar nämligen att klättra upp i den. Men tycker den ska börja fortare. Nu går jag bara och längtar och lyssnar lite på jullåtar i smyg.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

LinaLj
0

Jag firar jul tre gånger per år (jag älskar jul).

Första gången blir nästa helg då min bästa vän och jag stänger in oss i fyra dagar och lyssnar på julmusik och bakar julgodis i stort sett dygnet runt (vissa sov och toalett och matpauser förekommer).

Andra gången firar jag någon gång runt 20-21 dec då jag firar Yule enligt min religion. Ofta ensam med katten.

Tredje gången 24 dec med familjen och ett riktigt traditionellt julfirande med massor med mat, musik och släktingar. Det är så man blir trött i flera dagar efter.

Julklappar ja, som fattig student så gäller det att vända på slantarna. i min släkt så ger vi vuxna inte varandra några julklappar utan vi ger bara barnen. Förutom jag och mamma som "fuskar" lite. Sedan blir det ju till vännerna.

De flesta julkappar gör jag själv. Till grannar och till bakanta brukar det bli små vackra askar vikta i papper fyllda med julgodis (bakar man jugodis i fyra dagar får amn så man kan ge bort). Till vänner och mamma blir det ofta handarbeten av något slag. Mamma får i år en kudde i lappteknik med foton av familjen på vissa lappar, mått anpassad enfter hennes fotölj, dessutom får hon en omgång handgjorda bokmärken och en kökskran(som jag dock inte gjort själv *S*). En av mina vänner som verkligen gillar sällskapsspel ska få ett Hnefatafl spel (typ vikingarnas schack) som jag gjort av körsbärsträ och tyg. Enda presenten jag lägger "mycket" pengar på är min bästa vän som får ett spel till wii varje år, det är tradtion att vi ger varandra det. Hon får även ett par hemmastickade sockar. Barnen i familjen får sagoböcker av mig. Jag älskade själv sagor när jag var liten och tycker det är viktigt att de får böcker redan från början.

(skönt att ha vänner och familj som inte hänger här på iFokus *S*)

gisiSE
1

Vi firar julafton - 3 generationer - farmor, mormor, barn och barnbarn samt stora barnbarnens respektiva /sambon

Alla bidrar med sin del till julbordet.

Min dotter ställer upp i sitt och svärsons hus. de dukar, klär granen, dekorerar, står för eftermiddagskaffet med julbak och den grillade skinkan. 

Min dotter administrerar även listan för inköp/lagning av ingredienserna till julbordet

Sedan många års rutiner står några för sillen/fisken, Janssons, andra för korver, sallader ect

Presenter endast till barnbarnen., ,

Barnbarnen får biljetter till gemensamma teaterbesök ("Hair" på Stadsteatern) samt "barnen från Frostmofjället" åt lillflickan)

Jag tycker det är bra med upplevelsepresenter!

Jag som är mormor smyger även in en liten present till min son (årliga lammskinnstofflor från Gotland. Han sliter ut en omgång per år!),  oc h var sin  bok till dottern och svärson 

Åt min  uppskattad Hemtjänst-personal brukar jag ordna med var sin chokladtomte från mataffären L…..

En kanske lite barnslig gåva men den är ju ett symboliskt  tack för deras omtanke

hus-musen
1

#8 Det är tanken som räknas, blev jätteglad till jul när jag fick godis av en tant jag jobbade åt. Tycker att det är väldigt bra att man visar uppskattning!

Qui dormit, non peccat