Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2237 ggr
Mojma
0

Hur hanterar ni gräl?

Jag & min sambo grälar inte särskilt ofta men när det väl händer så blir det stort, då det handlar om mycket svåra problem från det förflutna. Då brukar han gå och vara "avvisande" mot mig i kanske 1 dag efter att grälet slutat, ibland mindre. Det beror nog lite på hur länge vi hade grälat. Då känner jag mig väldigt ångestfylld & nervös över det, och kan inte riktigt slappna av utan går & väntar på att han ska bli som vanligt igen mot mig, så jag kan känna mig trygg igen.

Ska jag själv försöka skärpa till mig & hårdna lite mer? Jag vill så gärna kunna stå mer på egna ben efter ett gräl och klara mig själv utan ångest. Men det är riktigt riktigt svårt. Eller borde han göra annorlunda? Kom gärna med synpunkter!

Hur blir det för er i era relationer när ni har haft ett stort gräl? Går ni isär länge, eller reder ni ut & sedan är allt som vanligt igen?

Salish
0

Jag och min pojkvän brukar mest bråka om småsaker, eller kanske inte så små, men t.ex att vi träffas för lite. Vi brukar reda ut det och komma med en kompromiss, vad det nu kan handla om, och rätta oss efter det.

Karmatarerskanise
0

Jag föredrar någon som inte är långsint eftersom jag inte är det efter gräl, såvida det inte handlar om något allvarligt.

Mycket jobbigt med en partner som går och surar långt efter att stormen är över om man själv kan släppa det.

Kanske borde ni införa en regel om att ni alltid måste sluta fred direkt efter ett gräl, att ni inte får bara stunta i det. Att det måste redas upp.

[Nidlo.]
0

Mojma: Skulle fundera om du ärligt vill vara med honom eller om du vill stå mer på egna ben.

Fridaybrew
0

Grälar sällan utan diskuterar. Låser sig diskutionen får man ta en liten paus och få distans till det hela, det ska inte behöva gå så långt som till ett gräl tycker jag.

Visst diskutioner kan bli lite hetsiga men då är pausen bra så man coolar ner det hela sen efter lite reflekterande så är det oftast inte så viktigt att fortsätta diskutioenn som har gått i stå.

/Fridaybrew

[aammE]
0

Jag är oftast tyst till jag känner att jag har något vettigt att säga, för att inte "råka" säga någonting elakt eller så. Sedan brukar vi prata om det som hänt, med varandra, och lösa problemet.

enni
0

vi pratar alltid tills vi är redo att kramas o bli sams :-) jag tror att det viktigaste är att man pratar tills det känns okej. det är inte alltid man är överens för det, men det är lättare att lägga på hyllan efter det. pratar man aldrig färdigt om ett gräl, hur stort eller smått det än må vara, så riskerar man att allt hamnar på hög. känner du dig nedtryckt när ni grälar? säg det till din partner! han kanske inte vet om att han gör så o helt enkelt kommer till insikt. annars krävs det ibland att man är lite elak själv, han kanske behöver en liten knuff:-) lycka till!

Sarah
2

Vi har betsämt att vi tar en time out på 30 minuter om känslorna blir för upprörda. Sen diskuterar vi då vi lugnat oss. Funkar bra för oss.

Maria
0

När vi flyttade ihop så grälade vi jättemycket första året innan vi liksom kom underfund med varandra.

Jag brukade gå en promenad för att kyla av känslorna och det hjälpte oftast….Jösses vad jag promeneradeFlört

Sedan hade vi lovat varandra att aldrig somna som ovänner vilket innebar att vi satt uppe många nätter inpå småtimmarnaSkrattande men vi har alltid hållit det löftet.

/Maria

Mojma
1

Tack så mycket för era svar!

Det känns faktiskt som att era svar har hjälpt en del. Jag tror jag ska försöka presentera att han kanske inte behöver gå & vara långsint. Utan mer försöka komma överens om en deal att efter vi har diskuterat färdigt så ska vi bli "normala" igen. Det är nog han som kommer få jobba med det jag har inga större problem med det även om jag känner mig sårad, då jag hatar att det inte tar slut när också diskussionen tagit slut. Så nu får jag hoppas att han håller med om att det kan vara en bra ide bara. Hoppas :)

pyromanen
2

Det med promenerande är inte så dumt. Att lugna ner sig lite så man inte är upprör längre och sen faktiskt prata om vad det var som hände hur det känns mm. Efter ett tag börja vi ju se mönster i vad det var våra gräl handlade om… då kunde vi börja skolja om dom och förutse dom och förhindra dom.  handlar om att lära känna varandra tror jag.  och ett bra sätt att lära känna varandra är att både prata med varandra om det och själv tänka och försöka se sig själv lite utifrån och vilkan roll man själv har eller får eller tar i grälen.

Karmatarerskanise
0

#9 Hoppas det går bra. Men han borde ju också vilja bättra på det. Ingen mår ju bra av att sura Skrattande

Fridaaaa
1

Brukar reda upp det eller så går vi in i varsitt rum tills vi har lugnat ner oss (eller jag mest kanske? haha) :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Geru
1

Undviker det så långt jag kan. Rätt psykologiskt förstörd just där, så är konflikt rädd eller så säger det "snap" och jag blir oresonlig.

Försöker resonera istället så långt jag kan. Brukar fungera.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking