Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 4596 ggr
Salish
0

Ledsen hela tiden

Jag har haft p-ring i drygt 4 månader. I början funkade det bra men nu har jag börjat gråta hela tiden. Jag blir ledsen för ingenting och överreagerar och det går ut över mitt förhållande, det var nära att vi tog en paus för att mitt humör blir så krävande. Så jag ska nog sluta med p-ringen. Hur gör man när man ska sluta? EFtersom att p-ringen har en väldigt låg hormondos tror jag att andra hormonella p-medel också skulle funka dåligt, speciellt då de har mer hormoner. Vad finns det för andra p-medel utan hormon som man kan använda istället? Vill inte ha kondom, tycker att det är väldigt oskönt.

ettlitetalias
0

jag har spiral, det enda som fungerat för mig då jag inte klarar av hormoner i någon form utan att det påverkar mitt humör och liv.

hus-musen
0

Minipiller kanske kan funka för dig, eller kopparspiral. Pessar finns oxå, inga hormoner alls. Och så kondom då förståss, men den är inte så kul.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Du har fått bra tips.

Hur du slutar med ringen; ta ut den :)

Salish
0

Jag kommer inte bli gravid då om jag inte börjar med något annat p-medel direkt då?

De brukar inte sätta in kopparspiral på så unga tjejer och minipiller kanske är lite osäkert då jag är glömskt och glömmer bort saker för lätt, men jag får väl försöka.

Karmatarerskanise
0

#4 Jo, du är ju inte skyddad utan ringarna. Så du måste använda något annat preventivmedel.

Salish
0

Nej men jag menar, kan man bli gravid om man haft sex med ringen t.ex dagen innan man tar ut den och sedan bli gravid utan att ha haft sex efter att ha tagit ut den? Alltså av sperma som kanske inte åker ut, eller hur det nu är. Har hört att det kan bli så om man tar ut en p-stav.

Karmatarerskanise
0

P-ringen gör ju så att man inte har ägglossning, och förmodligen kommer du få mens när du tar ur den. Men ta för säkerhets skull ut den när du ska, för då är du skyddad en vecka(mens), och du kan ha sex samma dag som du tar ut den.

Salish
0

Ah okej. Jag fick nyligen ett recept för ett år men jag får se till att ta bort det. Jag har två ringar kvar i mitt paket så jag ska använda upp dom först.

Karmatarerskanise
0

#8 Du behöver inte göra något med receptet. Kasta det, eller om det är elektroniskt så bara låt det vara.

Salish
1

Nu har jag skaffat Cerazette! Hoppas att det blir bättre då. Hörde att man kunde få mindre eller ingen mens också, det låter ju lovande. Hatar verkligen mens, den är lång och jobbig och tvingar mig till ofrivilligt celibat en vecka i månaden. =/ Så hoppas att den försvinner eller minskar!

enni
0

jag testade cerazette i tre månader för att jag ville ha pstav men höll på att bli galen på att mensen kom o gick när den ville. så pstav blev det inte. jag har också flera kompisar som cerazette har fungerat för ett tag, upp till 1,5 år, men sedan börjat strula. vill bara göra dig uppmärksam på det:-) däremot vet jag också att cerazette fungerar jättebra för vissa så vi får hoppas att du är en av dem :-). jag började nyligen med ppiller som har mindre hormon i sig än andra, eftersom mitt humör också var helt galet, och det fungerar bra hitills. fråga din barnmorska vilka piller som innehåller mindre :-) lycka till!

Toxics
0

Jag provade cerazette när jag var yngra och det var dåligt tyckte jag.

Jag fick min mens precis i börjandet av användandet och sen fortsatte det. Barnmorskan sa att det skulle sluta blöda. Men jag blödde konstant i fyra månader. Så jag fick väldig järnbrist. Var yr jämt och så. Fick järntabletter men upplevde inte att de hjälpte. men jag slutade iallfall med det.

Hoppas att det fungerar bättre för dig =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[swiss]
0

Jag har också haft cerazette, i fem månader och hade då mens nästan jämt. Bytte tillslut till p-piller. Men har hört att cerazette är toppen för de tjejer det funkar på.

Salish
0

Hörde att mensen lättare uteblev om man tar tabletterna vid exakt samma tidpunkt så jag satsar på det.

Feora
0

Jag blev nedstämd av Implanon (p-stav) och Cerazette. Första gången jag satte in stav var jag ledsen i ett halvår. Men jag hade ingen mens alls.

Salish
0

Jag ska äta upp mina tre kartor i alla fall och sen ska jag höra med barnmorskan igen. Funderade på om det var östrogenet i p-ringen jag blev nedstämd av så ville testa något annat, ifall att det skulle hjälpa.

enni
0

#16 det gör du rätt i! det skadar aldrig att prova. Om det inte blir bra så fråga barnmorskan om desolett, ppiller med mindre hormon. gjorde mig gladare :)

Åsa S
0

Jag blev också nedstämd av cerazette (+slemhinnorna torkade upp så man inte kunde ha sex, sexlusten försvann även helt) + alla de där blödningarna de första 3mån var ju ingen höjdare men det verkar ju funka för en del det är väldigt individuellt vad som funkar. Min mens uteblev inte av cerazette och jag tog tabletten på exakt samma tid hade larm på mobiltelefonen tror jag läst nånstans att runt 40-50% som äter cerazette får utebliven mens så många fortsätter ha mens, brukar dock bli en överraskning när den dyker upp eftersom man sällan har regelbunden mens med de tabletterna.

Salish
1

Vi får väl se. Än så länge har jag bara ätit 2 tabletter och än så länge är läget lugnt. =)

Mojma
0

Måste bara snika in en fråga ni låter kunniga. Jag är YASMIN piller. Är detta ett piller som kan göra att man blir nedstämd/lätt arg & irriterad? Jag har haft de problemen men inte tänkt på att jag kanske borde byta? Jag vet bara att Yasmin ska vara bättre än de flesta på något vis men hmm… Minns ej riktigt. Hoppas någon vet!

Karmatarerskanise
0

#20 Det innehåller ju hormoner, då det finns risk för att det påverkar humöret.

Wand
0

Vad jag märkte då jag började med mina piller, är att mitt humör blev väldigt känsligt i början, men efter några månader slutade det helt och nu är jag precis som innan. Det var f.ö de enda biverkningar jag fick. 

P-stav sägs funka allra bäst, det är som ett minipiller som utsöndrar väldigt små doser, och man behöver bara byta ungefär vart tredje-vart fjärde år. 

Problemet är ju dock att många får oregelbundna blödningar (det är största anledningen till att jag håller mig till piller) och sedan är det ju något man måste tänka igenom, då det är ett snitt i armen och sedan ska den helst sitta där.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Salish
0

Jag hade tänkt att sätta i en p-stav senare om pillrena funkar bra, då det är samma hormon. Piller kan man ju sluta med om de inte funkar, det är ju svårare med en stav.

mojjan_
0

#20 Ja, Yazmin kan påverka humöret. Jag blir lätt ledsen, men det blir jag annars också, så jag vet inte riktigt var jag ska dra gränsen… Men jag funderar på att byta längre fram. Har däremot märkt att det är bra att vara noga med att ta pillrena på samma tid varje dag, i alla fall för mitt humör.

Mojma
0

Okej tack alla för era svar & åsikter. Tycker det är svårt med det här med preventivmedel. Finns inga riktigt bra vägar att gå tycker jag. Vill eg. inte proppa min kropp med hormoner men ´det finns ju inte s¨mycket att välja på.

ettlitetalias
0

#20 Ja, alla hormoner kan påverka humöret. Vill du vara hormonfri så kan jag verkligen rekommendera spiral :)

Mojma
0

#26 - Men sprilar är välinte så bra om man ej har fött barn? En bekant till mig satte in en spiral i fredags & fick de värsta symptom som kan fås av den. Så nu är jag nog lite skraj för spiral faktiskt. Hon har ej fött barn.

ettlitetalias
0

#27 Jag har inte heller fött barn, och det är inga problem för mig :) Visst gör det ont och man får jobbig "mensvärk" av den när den först sätts in, men det går ju över! Jag har hellre ont i en vecka än mår pyton i flera år. Det finns ju även två olika storlekar, så det kan ju vara så att barnmorskan satte in fel storlek också?

Mojma
0

Ja det har du absolut rätt i. Det kan ha blivit fel storlek då hon ej mätte ordentligt. Men man kan i värsta fall få sammandragningar (!) Det fick min vän. Men det är i få fall så det ska sägas att det är inte vanligt. Men det händer  usch, det var hemskt. Men det är superbra att det funkar för dig :) Jag skulle också vilja ha måste bara vänja mig vid tanken. :)