Alkohol och sport?
Det talas ju nu om att man kanske ska ta bort alkoholförsäljningen vid tex fotbolls matcher och hockey. Vad tycker ni om det? Hör alkohol och sport ihop eller är det bara ologiskt att servera alkohol vid matcher?
Jag ser inte varför man började servera alkohol vid matcher från första början. Sprot har ju med hälsa att göra enligt mig, alkohol inte.
Dessutom är det ju oftast de med alkohol i kroppen som startar bråken.
Håller med fullständigt! Har heller aldrig fattat vitsen varför alkohol alltid serveras vid vissa idrottsevenmang
Så jag tycker det ska bort!
Jag såg det på Rapport och jag hade ingen aning om att man serverade/sålde alkohol i samband med matcher.
Självklart ska det förbjudas. Folk lär bli fulla ändå men idrotten måste väl ändå föregå med gott exempel.
/Maria
Precis bumbleboo!

Eget ansvar funkar ju uppenbarligen inte så jag tycker att de ska förbjuda matcher med publik helt lika gärna. Alkohol och sport har alltidgått hand i hand vad jag vet, man dricker före matchen och man dricker efter matchen för att fira en vinst eller sörja en förlust.
Nu anser jag dock att sport är värdelöst att titta på och förstår inte nöjet vare sig jag är nykter eller full utan undviker det helt.
Qui dormit, non peccat
Att utöva sport har kanske till viss del med hälsa att göra men att titta på sport har inget med hälsa att göra. Nästan som att säga att man måste äta nyttig mat till en film som handlar om en vandring i bergen eller liknande.. Att vara åskådare till en match är ju för dessa åskadare ett nöje, inte ett träningspass.
Jag anser inte att det är fel att servera alkohol i samband med matcher så länge människor kan hantera den hetsiga stämningen i samband med alkohol. Nu verkar ju inte detta fungera så då ser jag ett alkoholförbud som ett steg i rätt riktning.
Jag är själv totalt ointresserad av sport men har en 12årig brorson som älskar hockey och därför skulle jag tycka det vore mycket tråkigt om de helt slutade med publik på matcherna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inget jag alls har reflekterat över då jag aldrig går på sånt :P Men nej, jag tycker nog inte att det hänger ihop, samma när man går på konserter, vilket jag gör desto oftare, jag gillar inte att det serveras alkohol så lätt på sådana evenemang. Känns alldeles för lätt för minderåriga att få tag på alkohol den vägen.
/Christine
hockey är nästan det enda i sportväg ja kan gå på xD jovisst jag tar en öl lr så. Men som vissa kan bete sig asså. Jag är lite kluven där , jag skulle ju vilja kunna ta en öl men tycker det är riktigt tråkigt när vissa blir så jobbiga när dom dricker där :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#6 Självklart får du ingen motion om du tittar på sporten, men det är dock sport man kollar på. Varför då inte se till att de som kollar på det inte förstör sina kroppar.
Bort med alkoholen från alla matcher. Vill folk dricka kan dom göra det hemma eller på pubben där det hör hemma.

#9 Därför att det är en stor skillnad mot att utöva en sport och titta på en sport. Den som utövar sporten kanske bryr sig om kroppen och ser till att alltid prestationsmässigt vara på topp. Den som tittar behöver inte prestera ett enda dugg.
Qui dormit, non peccat
#10 Precis det jag skrev?
Jag förstår ändå inte varför man skulle hjälpa till folk att förstöra deras kroppar. Det är ett sportevent, och om det inte sprider bra vibbar, vad ska då göra det? För enligt mig är alkohol långt ifrån något som sprider bra vibbar.
Kan man genom sport hjälpa till att arbeta mot nykterhet genom att ta bort alkoholen, så säger jag GO FOR IT! Finns nog med alkohol i samhället som det är.

#11 Ah då missförstod jag dig!
Ja alkohol kan gott försvinna från liknande publika event, det gör ingen nytta där.
Qui dormit, non peccat
#11 om man ska se till att inte hjälpa folk att förstöra Sina kroppar borde man kanske stänga ned alla krogar och all alkoholförsäljning.. och även sluta servera korv eller annan "snabbmat" på olika tillställningar. Det har ju inte med hälsa att göra, det har med att göra att alkoholen bidrar till ett oönskat beteende. Det är 2 vitt skilda saker.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#13 Ja faktiskt, stäng ner all skitmat och servera riktigt istället. Men varmkorv har ju inte riktigt samma effekt på kroppen som alkohol.
Qui dormit, non peccat
#13 Ja, stäng systemet, pubbar och skräpmatställen. 
Jag anser att det i allra högsta grad har med saken att göra. Sport borde förknippas med hälsa, inte med alkohol. Så länge man säljer alkohol vid sport, så förknippar sporten med det. Sen bidrar det till oönskat beteende också, absolut. Men jag anser att det andra är viktigt det med.
Jag ser hellre att sportsammanhang förknippas med nyttiga saker. Så bort med alkoholen och in med frukt, grönsaker och protein.
sen är det väl ingen stor förlust om dom slutar sälja alkohol där:P ölen är ju inte det godaste som min kompis sa ''äh du får ta min den klibbar ihop munnen på mig''. dom som lyckas bli fulla på det har nog inga smaklökar kvar ;P
Maybe it's not too late
#16 Har fått höra att ölet smakar som vatten :)
Som du säger, ingen förlust att ta bort alkoholen.
Tycker man att det är så viktigt att kunna dricka under den korta tid man spenderar på en match, då kanske man skulle fundera litet över sina alkoholvanor, eller se till att skaffa de kanaler som matcherna visas på. Då kan man sitta hemma och dricka.

#16 Jo men de dricker ju för drickandets skull, inte för att det är gott :)
Qui dormit, non peccat
#18 jo precis :) tyvärr är dt ju så.
Maybe it's not too late
Nu handlade ju inte denna diskussion om huruvida man måste vara hälsosam för att gå på matcher, den handlar om huruvida man ska sluta servera alkohol. Och alkoholens vara eller icke vara har inte med någon hälsofråga att göra utom oönskade beteenden. Jag förstår inte när tittandet på sport började förknippas med en sundare livsstil!? Är det även så att det borde serveras droger när man går på konserter för att de som framträder har en sådan livsstil? Att kolla på sport och hälsa har inget med varandra att göra, att man sedan önskar att världen vore nyttigare är en annan sak, men det hör inte till diskussionen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 "Att kolla på sport och hälsa har inget med varandra att göra".
Nej, men idrottsrörelsen har ett stort ansvar i detta då det ofta är barn och undomar med i leken.
/Maria
#20 Jag orkar inte försöka förklara mer.
#21 Ja, de som utför sporten eller håller i träningar har självklart ett ansvar som gäller hälsa, men att se en match i tvsoffan eller på en läktare är ju inte riktigt samma sak ;)
#22…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är för mycket slagsmål och skit på matcher. Så alkoholen skall bort tycker jag.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#23 Man kan väl inte gärna jämföra TV-soffan och en match irl?
Hemma gör man ju vad man vill. På olika arrangemang gäller regler av de som arrangerar.
/Maria
#24: Är det de?
Jag har aldrig varit med om att någon har börjat slåss. Jag kanske går på "fel" matcher men det värsta jag varit med om är någon som skriker lite väl på domaren (händer dock nyktra personer också) eller någon kille som drar av sig sin tröja för att snurra runt och heja lite extra.
Aldrig någonsin har jag träffat på någon stupfull människa som betett sig otrevligt eller hotfullt. Jag har faktiskt inte ens reflekterat över att det säljs alkohol, även om jag varit medveten om att det gör det, just för att jag aldrig upplevt något problem i samband med det.
Antagligen därför jag inte riktigt vet var jag står i frågan, även om jag genrellt sett inte uppskattar situationer med berusade människor.
Ni som vill ha ett förbud, ska det vara tillåtet med ett gott glas vin till maten? Dricka en öl till buffén eller ska det vara totalförbjudet inom Arenans väggar?
#26 Kul för dig 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#26 Oj! Då undrar jag vad för matcher du varit på?
2 av 10 matcher jag varit på har jag sett problemen på. Men sen bor jag väl i en stad där det är högre risk att problem sker.
Men ja, de som är där och äter, de är förmodligen inte där för att dricka… Men ska man ha ett förbud, då ska det gälla över hela arenan.
Man kan ju äta mat utan alkohol.
#26 Aldrig läst tidningarna eller sett på TV?
/Maria
#26: Jag läser dagligen tidningen men hör sällan om våld på hockematcher vilket är den sport jag besöker. Fotboll, javisst men då är väl det intressanta att alkoholservering på just fotboll inte alls varit lika stort eller lika utbrett som inom just hockeyn men ändå haft större problem. Fotbollens största problem är knappast huruvida det säljs alkohol på matcherna utan snarare de idioter som går på fotboll för att slåss. Dessa kan lika gärna supa sig redlösa innan eller slåss nyktra.