Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 3176 ggr
blyger1
1

obehaglig upplevelse

Det här är nog inte rätt forum att skriva detta på men jag gör det ändå.

Jag hade en obehaglig upplevelse tidigt imorse. Min sambo hade stigit upp och var i köket medan jag låg kvar i sängen och slumrade i sovrummet intill.  Jag hörde hur han grejade med frukost, skalade ett äpple, tappade något på golvet och svor, pratade i telefon med grannen som han brukar samåka med till jobbet osv…

Plötsligt ville jag fråga honom något och försökte ropa. Men jag var som "bedövad". Ögonen gick inte heller att öppna och jag kunde inte röra mig. Jag vet inte hur länge detta varade men förmodligen 1-2 minuter.  Jag kämpade för att få upp ögonen eller ropa men fick inte fram ett ljud trots att jag hörde allt som försigick runtomkring mig. Han hade en radio på också på låg volym.

Plötsligt ryckte jag till rätt kraftigt i hela kroppen och sedan var allt som vanligt. Men jag var riktigt skärrad efteråt och tände alla lampor och vågade inte somna om.

Kan man på något sätt fortfarande sova fast man hör vad som händer runtomkring fast man inte kan förmedla sig?

Det var ingen mardröm för jag frågade ju honom sen och allt stämde. Han hade ringt grannen, skalat ett äpple, spillt ut ett vattenglas och sagt fula ord, spelat radio (jag minns t.om vilken låt det var fast jag "sov"

Jag har upplevt det här EN gång tidigare för flera år sen då jag bodde hemma. Jag låg då och lyssnade på mina föräldrar som grälade och skrek åt varann tidigt på morgonen. Jag ville skrika åt dem att hålla käften men fick inte fram ett ljud och kunde inte röra mig eller öppna ögonen.  Förrän efter någon minut. Mycket obehagligt. Fast den gången intalade jag mig att det var en mardröm och jag frågade aldrig dom ifall dom skrikit åt varann.

Denna kommentar har tagits bort.
Lorita
0

Det där är inte alls ovanligt och inträffar just mellan smömn och vaket tillstånd.

Det sker just när man blir väckt i fel skede i sin sömn

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kaisa_Kavat
0

Jag har haft liknande upplevelser, fast att jag vaknar under mardrömmen och vet att jag drömmer, är vaken men kan inte komma ur det. Hände flera dagar i rad och vet verkligen inte vad sånt kan bero på. Men obehagligt är det.

Vill man så kan man :)

Lorita
0

sömnparalys om du vill ha ett namn på det.

Maria
0

Jag har också upplevt det och det är väldigt obehagligt.

Länk

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
PogoPedagog
0

Det är inte farligt och går inte att göra något år så en läkare< kan inget göra.

Karmatarerskanise
0

riktigt obehagligt är det. Hände mig flera gånger när jag var barn.

blyger1
0

Tack för era svar, känns lite tryggare att veta att fler upplevt samma.

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om det. Sömnparalys stämmer exakt in på det jag kände.  Det var många tankar som hann fara genom huvet på den korta stunden. Jag minns att jag tänkte att jag nog fått en stroke och höll på att dö när jag inte kunde röra mig. Riktig panik fick jag och jag hoppas jag slipper vara med om det igen

Lorita
0

jag har hört att det är helt normalt att upplva det ett fåtal gånger i livet, jag tor inte det är något man talar om men något de flesta varit med om någon eller några gånger…………hoppas du fått din dos.

GabbiS87
0

Har länge undrat vad man kallar det här tillståndet och om det är fler än jag som lider av det. Det händer mig då och då. Wikipedias beskrivning av sömnparalys stämmer mycket bra in på det som jag har varit med om. Usch, otäckt är det!

[Mairah]
0

Detta tillstånd har jag också upplevt och det är rätt otrevligt när det händer Obestämd

Bella61
0

Detta händer mig varenda vecka! I börjar var det sjukt obehagligt. Men nu tycker jag snarare att det är gött att bara ligga där och lyssna, samtidigt som man inte kan göra något alls och sen vakna upp utvilad och ändå vetat vad som hänt! Haha Tungan ute

Geru
0

Hmm. Jag kan nog glida ner i det här om jag har svårt att sova vissa kvällar. Kroppen somnar men inte huvudet:p Kan ligga vaken hela natten men kroppen sover.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

line84
0

Jag har aldrig varit med om detta men intressant att läsa! Också bra att veta vad det är OM det skulle hända mig.. :)

[swiss]
0

Just det har inte hänt mig, men jag kan få liknande med andningen, känns som man inte har andats alls på en stund o så vaknar man upp i ett djupt andetag.

GabbiS87
0

Är det nån mer än jag som har haft känslan av att någon är i rummet, någonting farligt, samtidigt som ni är i sömnparalysen? Det är det som är det otäcka tycker jag! Att det känns som att någon är i rummet och vill döda dig men du kan inte skrika efter hjälp eller röra dig. Ingen som varit med om det?

Här är en länk som beskriver precis det som jag upplever: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Karmatarerskanise
0

#17 Jo, det har hänt mig.

GabbiS87
0

#18 Usch, stackars oss Flört Nämen, det var det läskigaste jag har upplevt i mitt liv tror jag, näst intill i alla fall… *ryser*

Karmatarerskanise
0

#19 Ja stackars :P Men du har rätt, riktigt läskigt!

hedus
0

Okey nu vet inte jag hur öppen du är för det här men medan man sover lämnar man ofta kroppen (därför kan man drömma att man flyger mm). Du kanske har hört talas om "nära döden upplevelser" eller "ut ur kroppen upplevelser"

http://www.anna-lena.se/uku/uturkroppenupplevelser.html

googla gärna för mer info

När man är påväg att vakna dras själen tillbaks till kroppen. Jag har upplevt samma som dig och ofta har jag vetat att jag inte är vaken fast jag vill. Det går liksom inte vakna men jag försöker röra mig ibland har det tillsist funkat men ofta har jag somnat om och vaknat senare. Jag tror det är själen som kanske inte riktigt är tillbaks i kroppen.

www.hela-dig.nu

Maria
0

#21 Det finns två länkar här i tråden som visar på en mer vetenskaplig förklaring än att själen lämnar kroppenFlört

/Maria

hedus
0

Men jag vill påpeka att vetenskapen inte alltid har rätt, allt kan man inte förklara och jag tror att trådskaparen är klok nog att själv välja vad hon/han vill tro.

www.hela-dig.nu

Geru
0

#23 Seriöst nu, du kan förklara allt, frågan är bara hur mycket man måste veta innan man kan förklara det. Kunskap svarar på frågor, och ställer nya.

Du vet hur en bil fungerar. Det hade inte någon på medeltiden förstått. Om du kan förklara något så beror det på hur mycket information du har runt det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hedus
3

Geru, din sanning är inte min! Nu lämnar jag den här diskussionen, jag tycker var och en har rätt att tolka världen på sitt sätt.

www.hela-dig.nu

Maria
0

Det är klart att var och en får tro vad den vill.

Tro att man hade en nära döden upplevelse, att själen lämnade kroppen, man gjorde en trumresa osv.

Enklare är att googla på sömnparalys tycker jagFlört

/Maria

Lorita
1

#21 jag lämnar också min kropp ibland på natten men det är inte den samma känsla som #0 upplevded vilken jag ockå upplevt tyvärr för det är inte något trevligt.

lämnar man kroppen har man kontroll är man i sömnparalys då har man inte konroll men det är fortfarande ofarligt.

sömn är märkvärdigt och vad som är dröm och vad som är sant det bestämmer man själv.