Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 4883 ggr
JustMySelf
2012-01-04 04:11
0

P-ring

Jag har börjat fundera på att skaffa p-ring och undrar vad ni som har eller har haft det tycker? Jag har hittils alltid haft kondom och det är ju bra att det skyddar mot könssjukdomar, men när jag har ett fast förhållande och vet att killen är testad så känns det inte så nödvändigt.

Har ni fått mycket biverkningar? Har ni kännt av den? Har det gått bra att ha sex med den i?

Undrar dessutom om det är någon som vet om man kan ha det fast man har högt blodtryck (av ärftliga anledningar)? Har hört att det inte är bra med p-piller, men hur är det med p-ring?

Karmatarerskanise
2012-01-04 12:39
0

Hur det är med blodtrycket vet jag inte, så glöm inte berätta det för barnmorskan eller din gyn.

Jag har P-ring sedan några år tillbaka och är nöjd. Märker inte av den.
Men i början var det ganska svårt att få in den rätt. Och den är ju dyr tyvärr. Men det är det värt.

Bella61
2012-01-05 00:18
2

Jag har använt det ett tag nu och det är asgött. Man märker inte av den alls och man slipper att tänka på att man måste äta ett piller varje dag.

Det med blodtrycket vet jag inget om. Du får nämna det till barnmorskan eller gyn. =)

JustMySelf
2012-01-05 21:30
0

Okej, tack för era svar! Glad

Fler som har testat?

Salish
2012-01-05 22:18
0

Jag hade det förut, och jag hade gärna velat ha den längre, men jag blev så deprimerad av den och jag fick ont efter sex om han hade kommit i mig. Synd att det inte funkade så bra för mig som jag hade trott, för det var väldigt bekvämt.

VeronicaKahlbäck
2012-01-06 02:00
1

Tyckte den var super att använda då det bara var en per cykel, att den var lätt att sätta in och att man inte märkte av den.
Läkarna skyllde mina återkommande urinvägsinfektioner på den men det är jag mycket tveksam till då jag hade problem med det en period före och väldigt länge efter.
Fick lite lukt problem av den fast jag var (är) noga med hygienen men tror dessa var övergående då de minskade.
Killen klagade inte över den vid sex.

Slutade då jag blev gravid med den men det blir jag också vad jag än använder och använder därför nu inga medicinska skydd.
Om jag av någon anledning skulle börja igen så skulle jag gå tillbaka till p-ring. Nuvaring var det jag hade.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

hus-musen
2012-01-06 21:28
1

Nuvaring fungerade bra för mig med, sambon kände inte av den. Fick dock något känsligare slemhinnor.

Om han skulle känna av ringen under sex så kan man faktiskt ta ut den och skölja av den i kallt vatten och sätta in den när man är klar. Man kan ha den ute i max 3 timmar per dag utan att tappa preventiv-effekten.

Qui dormit, non peccat

JustMySelf
2012-01-07 14:20
0

Okej, tack så mycket! Glad

[Fiction]
2012-01-08 13:50
0

Det är fullt möjligt att de kommer förvägra dig p-ring med anledning av det höga blodtrycket.

Jag har använt p-ring i två omgångar. Den första gången var jag omkring 25 sådär och då tyckte jag att den fungerade riktigt bra; hade inga biverkningar, bortsett från att jag drabbades av urinvägsinfektioner ännu oftare än innan (får UVI väldigt lätt även utan p-ringen). Med anledning av detta, slutade jag använda p-ring och testade åtskilliga andra preventivmedel under ett par år. Ingen av dem fungerade dock lika bra som jag tyckte att ringen hade gjort, så jag valde att gå tillbaka till den.

När jag bad om p-ring igen, låg mitt blodtryck högt (medicinutlöst - det var bra att det upptäcktes!) och jag var därför tvungen att få ner blodtrycket (läs; sluta upp med medicinen) innan jag fick ringen förskriven.

Denna gång tycker jag dock att ringen inte alls fungerar lika bra längre. Mina bröst har ökat tre hela kupstorlekar på bara 3 månader, är spända och ömmar ordentligt. Funderar allvarligt på att plocka ur den igen. :/