Är du energisparare?
Tänker du någon gång på att du bör hjälpa till och spara på jordens resurser?
Brukar du vara ordentlig och stänga av alla apparater ordentligt hemma när du inte använder dem, eller får allt stå på i "stand by" läge jämt? Har du alla lysen på i alla rum jämt när det är mörkt?
Har uppmärksammat när jag varit hemma hos andra, att det står som oftast på datorer i alla rum, fast ingen använder dem. Även tv apparater står och går, plus alla lysen på, trots att ingen befinner sig i rummet på länge. De är inte ens hemma de som bor i rummen.
Apparater som står i "stand by" läge drar även de enormt med energi i längden, om man slår ut det på ett helt år.
Hur gör du? Tänker du på att stänga av och spara på energin?
Apparater stänger jag alltid av men däremot så slösar jag med att ha tänt i alla rum. Har visserligen bara lågenergilampor eller LED men jag unnar mig att lysa upp hemma när det är så mörkt större delen av dygnet.
/Maria
Jag har alltid älskat vår fantastiska jord och försöker hjälpa till så gott jag kan. Det är så många som struntar i det! Vi får faktist bo här och nästan det ända vi gör är att förstöra.
Jag släcker lampor överallt när nån inte är där, det är en vana. Stänger av apparater och så.
Jag hjälper till så gott jag kan! Köper för det mesta ekologiskt, sopsorterar plast, metall, kartong, papper färgat/ofärgat glas, batterier, lampor, övrigt, tyvärr har dom ingen kompost där jag bor nu så vi ska köpa en tunna till våren och ställa på baksidan om det inte händer nåt på den fronten i föreningen. Jag drar alltid ut sladden när mobilen är färdigladdad, stänger av där apparater ska stängas av, och jag gillar när det är lite mörkt/mysbelysning hemma, släcker alltid när jag tänt nånstans (och efter min slarviga sambo ;)), använder lågenergilampor med så låg effekt som möjligt och jag kör bil så ekonomiskt jag kan.
/Christine
Jag försöker också tänka på vår jord. Jag tycker det är viktigt att se till helheten och inte bara till tex lampor och apparater. Jag källsorterar, åker nästan bara kollektivt när möjligheterna finns, äter inte kött som är en stor miljöbov, köper mest ekologiskt etc. Under vintern, när jag är hemma är det oftast lite belysning i varje rum, men jag tror det är nödvändigt för att inte klappa ihop under denna mörka årstid. Dock drar jag ofta ur sladdar och låter inte laddare sitta i. Jag försöker att inte slösa.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har bara tänt där jag är, stänger datorn när jag går hemmifrån, sopsorterar och duschar bara så länge som det krävs. Ett ex kunde stå i 30 min och bara låta vattnet rinna, mig tar det kanske 7 min.
Samma här. Jag stänger också av alla apparater som jag inte använder. Det gör mIn sambo med.
Här använder vi också lågenergilampor eller LED lampor. Lite mysbeslysning vill man ha i fönstren under vintern, annars kör vi mycket med stearinljus. Plus att jag brukar laga maten på vedspisen om det går. Annars använder jag vanliga elspisen förstås.
Källsorterar gör vi också och försöker tänka på miljön med. Köper miljövänligt tvättmedel, såpa osv. Tar inte bilen i onödan.
Visst försöker man, men man skulle säkert kunna göra mer för både energin och sortering. Fast en gör så gott man kan 
Bara en sådan sak som att sluta eller bera minska sin köttkonsumtion gör otroligt mycket för miljön!
Här om dagen var det en vän till mig som skrev på facebook att "20 mil i en bil är bättre än 1 kg kött". Hon forskar på köttets miljöpåverkan på slu.
Tycker det är mycket tänkvärt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kom på att vi har en gasolspis så där tjänar man en del och så har vi en avfallskvarn.
/Maria

Kan inte påstå att jag anstränger mig direkt.
Sopsorterar mycket sällan.
Miljövänligt tvättmedel blir det automatiskt eftersom det oftast är dem som är allergivänliga.
Lågenergilampor eftersom det är det enda som finns i de flesta affärer nu mer.
Lysen stängs av när jag inte är i det rummet, finns ingen anledning att lysa för grannarna.
Duschen däremot kan jag utan problem stå i en halvtimme, funkar som smärtlindrare för mig.
Tv, dator mm stängs av när de inte används, har inget på standby.
Köper sällan sånt jag inte använder, oavsett om det är kläder eller mat. Blir alltid fascinerad när folk säger att de är miljövänliga men köper tonvis med kläder och mat och kastar.
Qui dormit, non peccat
Försöker att inte slänga mat i onödan. Köper heller inte tonvis med kläder. Snarare tvärs om. Får påminna mig om att köpa nytt ibland 

Köttet är värst för miljön så jag äter veganskt, är bilberoende då jag bor på landet, men köpte en moppe för att minska bensinåtgången, är självförsörjande på grönsaker juni-november och källsorterar allt. Nu fick jag en teddyfleece onepice i 30årspresent så jag har stängt av värmen i huset :)
#11 Det är allvarligt den enda slags onepice jag skulle kunna tänka mig att ha på mig just för att den ser så varm och skön ut!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är ful, men jag älskar den redan! Så fantastiskt sköööööön och varm. Jag har 16 grader i huset nu och det är ok :)
Oh, just det! Våran TV är helt gjord av återvinningsbart material, den är energisnål och fjärkontrollen går på solceller iställer för batterier!
/Christine
# 14 Detta hade jag aldrig hört om tidigare, att tv- dosan kan gå på solceller! Häftigt 
#15 - Jupp! Folk blir lite hänförda när man berättar om den ;) Och trots att vi bor i ett regnigt och grått göteborgsområde så har den aldrig laddas ur, men om den skulle göra det så går den att ladda via usb ;)
Om nån vill byta ut sin gamla tv så heter den Philips Econova =)
/Christine
Datorn stänger jag sällan av, då jag kör Skype i bakgrunden (har pojkvännen i utlandet, så det käns rätt viktigt att kunna bli nådd).
Däremot släcker jag alltid lampor i de rum jag inte vistas i. Kan eventuellt ha någon liten lampa tänd för hundens skull när jag går hemifrån, men just lampor är jag väldigt noggrann med.
Någon TV äger jag inte, så det behöver jag inte bekymra mig om.