klåda och smärta i underlivet
Får med ojämna mellanrum klåda och sårig känsla i underlivet, får smsår vid samlag som är så obehagliga att jag helst undviker det. Det gör ont.
Mkt Rikliga flytningar, ibland, tror debrukar följa med klådan.
Har haft så här i ett par år nu.
Har varit på ungdomsmottagningen pga smärtan vid samlat, men inte direkt för klådan… Den går att hantera.Smärtan sa hon var småsår så jag skulle smörja… Men känns som om flygningarna tar bort effekten av salvan… Kan jag ha svamp som kommer och går? Eller är det bara irriterat? Vad gör man?
Bor i Skottland för tillfället, inte riktigt lust att uppsöka gym här… Men det kliar!
Ska kanske tillägga att jag är 20 år. Har haft ätstörningar som tog mensen för mig för många år sedan. Har nu p-ringar för att få.det att fungera. Utan, ingen mens alls, p-piller blödde jag hela tiden typ :-/
Inga vikt problem längre,, mer än psykiskt att jag känner mig för stor ibland, ganska ofta.
Tvättar mig med bar vatten, har bomullsunderkläder och inga tajta kläder….
Kan vara svamp, eller att du har torra slemhinnor, men det går att behandla. Tycker du ska kolla upp det, hur länge är du kvar i skottland? Jag vet inte hur sjukvprden fungerar där, men om du kommer till sverige snart så är det bara att boka en tid tycker jag.
/Christine
Tycker du ska kolla upp det direkt. Kan inte tänka mig att det rä kul att leva med dom besvären.
Varför vill du inte gå till gyn i Skottland?
Rakar du dig i underlivet så sluta med det till att börja med. Tycker också att du ska kolla upp det i och med att du haft besvären så pass länge.
/Maria
Jag tror också det kan vara svamp. Men kolla upp det för säkerhets skull. Det är valigt att få svampliknande symptom efter eller före mensen då ph värdet har ändrats.
Och dessa går över snabbt,
De delar som är känsliga där växer det oftast hår. Så rakar du dig där nere kan ¨hårsäckarna lätt bli infekterade. Eftersom det är känslig hud. Och det kan ju börja klia och vara irriterande.
men kolla när du kommer till sverige om du nu inte vill undersöka dig i skottland men om de har apotek där så kolla efter läkemedel mot svamp. Finns ju kapslar du för in vaginalt.
Jag har dock haft en bakteriell svampinfektion en gång. Det var hemskt!
Och gick över med en kapsell under en natt,
Lycka till. Detta är ett normalt problem som oftast uppkommer då ph balansen rubbats. Men gör alltid så att du kollar för det finns två olika slags svampinfektioner. En bakteriell som botas med läkemedel från vanligt apotek och en annan infektion då du måste få utskrivet tabletter,
Som sagt lycka till.
#4 Man ska inte behandla sig mot svamp fören man fått det bekräftat minst en gång. Det är aldrig bra att behandla sig mot saker om det skulle visa sig vara något annat efter.
Nej det är sant hera.
Sålänge man inte vet vad problemet är så ska man kolla upp det först.
Tycker du ska testa ta ut p-ringen någon månad, den kan ha liknande biverkningar.
Du kan ha för högt pH vilket gör att bakterier trivs bättra och du kan ha störd normalflora, kanske finns det lactobaciller på apoteket som du kan tillföra. Lacobaciller sänker pH och hindrar andra bakterier från att få fäste. Det brukar inte vara svamp så ofta som folk tror.Det finns ju krämer med för att sänka pH tror jag…
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Tycker inte omgyn när jag är hemma i sverige, där vet jag ju änså åtminstone hur det går till…
Och de lär ju skicka mig till psyket om jag börjar prata om "muchrooms"… va fasen heter sån här svamp på engelska??
Känner inte riktigt att jag känner familjen här tillräckligt för att fråga om sånthär heller :/
Angående p-ringen så innebär det att min mens slutar om jag tar ut den…har provat så mkt olika p-piller som bara har krånglat, så är så glad att det funkar nu. Hade problemen redan innan. De kommer och går liksom.
Kan svamp göra det utan behandling?
Hur behandlar man ph-balans och känsligt underliv då? om det inte är svamp? tvättar inte med tvål, smörjer med olja…inga tajta kläder…va fan ska man gör mer?
Det finns produkter med mjölsyra i såsom krämer, tamponger osv. Om det skulle finnas preparat med lactobaciller så bildas det sura restprodukter av dem vilket sänker pH och hindrar kolonisation av andra bakterer.
Du nämne att du hade problem vid samlag och det kan bero för att tarmbakterier lätt tar sig in i vaginan under samlag (även om det inte är analt alltså) och det kan orsaka oblans och smärta.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#9 När jag var i England såg gynundersökningar ut precis som här, bara annat språk ;)
Det är inte trevligt att gå till gyn, men med återkommande problem borde du verkligen kolla upp det.
Har provat en jäkla massa olika p-medel för att få mensen att funka… men inte märkt ngn skillnad på klåda och obehag, inte heller om jag inte tar ngt alls, förutom att jag inte har ngn mens då…

#9 Svamp heter yeast infection på engelska. Går du till en gynekolog så kommer de veta vad du menar.
Qui dormit, non peccat
Har varit hos gyn för ett tag sen, pga smärtan vid samlag, tänkte inte så mkt på och nämnde därför inte heller klådan…inget större problem just då… men var lite orolig att ngt var fel eftersom det gör ont…
Men det enda de sa då var att jag hade lite småsår och att jag skulle smörja.
Därför jag undrar om svamp kan komma och gå utan att man behandlar det, så jag inte hade det just då? Kan de missa svamp? var ju inte d et jag frågade om…

Ja de kan missa svamp, det är inget som alltid syns.
De borde väl ha reagerat om du har småsår tycker jag, men en del är ju inte alltför aktiva i sin läkarroll.
Qui dormit, non peccat

Svamp kan variera i grad oxå, ibland har man stora besvär, ibland lite mindre. Men det är sällan det helt försvinner av sig själv.
Qui dormit, non peccat
vad heter gynmottagning på engelska då?
fan, jag vill inte det här.

gynecologist, googla på det ordet och sedan staden du bor i så kommer det fram alternativ. Annars kan du gå/ringa närmsta sjukhus så kan de hjälpa dig med namn och nummer till en klinik skulle jag tro.
Qui dormit, non peccat
#17 Det kommer kännas bra sen när du kollat upp det!
Låter som en svampinfektion men håller med ovanstående om att du bör testa dig hos en gynekolog först för att vara säker och utesluta annat… Svamp har man alltid i underlivet men när PH värdet i underlivet ändras till svampens fördel får man besvär sas :-). Kan tex hända när man har på sig för tighta byxor eller tvättar sig med för stark tvål. Du ska absolut inte tvätta dig med tvål i underlivet, inte ens lactacyd eller några andra produkter som sägs vara för "intimhygien" utan använd olja istället. När du får lindriga besvär (och sedan tidigare vet att det beror på just svamp) så kan man behandla sig själv hemma. Ta äppelcidervinäger och spä med sju delar vatten och badda /häll på…!!
Lycka till!

Inte läst ovan, men om han kommer i dig, undvik det ett tag och se om det blir bättre. Eller ta bort hormoner och använd kondom ett tag. Om du inte vill att han ska sluta komma i dig, duscha direkt efter.
Hade liknande problem med en tidigare pojkvän och då fick jag höra att jag var allergisk mot honom :)

Jag fick även problem runt mensen under den perioden, allt blev bättre då jag bytte tillbaka till min gamla kille ;)
Har inge sex alls för tillfället, prev.medled är för att få mensen att funka.