Ovänner pga politik
Jag har märkt att flera bekanta till mig har blivit ovänner med varandra pga olika åsikter inom politik. Somliga av dom påstår sig dessutom vara bästa vänner med varandra, eller påstod ;)
Detta tycker jag är oerhört tramsigt. De är vuxna allihop, bör man då inte kunna acceptera varandras olika åsikter? Kunna disskutera utan att brusa upp?
Självklart ska man acceptera varandras åsikter även om man tycker olika.
Däremot får folk tänka på hur de säger. Jag har vänner som tycker det är självklart att man ska ut och jobba även om man är sjuk, orkar man gå ut ibland så orkar man att jobba osv. Jag är sjuk. Jag har sjukersättning men visst orkar jag både gå på dejter och ut och dansa. Det är inte samma sak som att jobba, passa tider och ha ansvar. Om jag tar ut mig en dag så är jag sängliggande nästa dag. Det tänker de inte på.
Så visst får man tycka olika men man får tänka på hur man uttrycker sig.
Sara
Har läst många som skrivit på FaceBook att 'om någon av deras vänner röstat på SD så skulle dom ta bort denne från vännerlistan..'
Tycker att det är fjantigt.. Alla har ju olika åsikter. Och Sverige är ett fritt land att tycka o rösta på vilket parti man vill..!

Instämmer helt med dig #2
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Jag har inte förlorat några vänner i och med valet även om olika åsikter finns.
Jennie

#2 håller med dej där… så fruktansvärt fånigt!

Diskuterade med en gammal klasskamrat om SD, slutade med att han kastade en massa glåpord och personangrepp. Jävla sandlådebeteende, speciellt ifrån en 21-åring. Skrattretande att vissa inte växer upp…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Har man väldigt olika åsikter politiskt men har andra saker gemensamt och trivs med varandra så är det kanske smartast att låta bli diskutera politik
. (Den taktiken bruker jag praktisera t.ex. när jag träffar min pappa
)
Sen får jag nog konsttera att när det gäller nära vänner så är vi i stort sett alla åt samma håll politiskt. Mer eller mindre omedvetet söker man sig nog till såna med samma grundläggande värderingar.
Jag har vänner som står precis på motsatt håll när det gäller politik, men vi kan prata om det ändå, och ta det lungt. Man ska bara komma ihåg att alla får tycka det dom tycker!
Man ska aldrig försöka ändra någons åsikt,, det är då det blir prob.
Jo, man kan ju tycka att så borde vara fallet…
För min del, får mina vänner rösta på precis vad de vill - V, Kd, Sd, M, S… Jag slutar inte upp att vara vän med dem för det. Men om de hotar med att säga upp vänskapen med mig bara för att jag röstat på "fel" parti, kommer jag faktiskt att ifrågasätta dem som personer.
Tycker, för övrigt, att nivån på Facebook är skrämmande låg för tillfället!

#9 WORD!!!!
Håller med om att det är oerhört tramsigt! En människa byter ju inte personlighet bara för att den inte röstar på samma som jag själv.
Fiction är en en skarp kvinna som vet hur man ska uttrycka sig, hejja du! :D
/Christine
Urlöjligt!
Man måste kunna respektera att andra har sin åsikt.
Jag tycker det är skoj att diskutera och slår ofta en signal till en vän från "andra sidan" inom politiken när jag har en tråkig stund.
Då kör vi lite diskussioner över en bit mat och en film 
Jag skulle inte kunna leva utan diskussioner, tänk så tråkigt om alla höll med varandra om allt!!
Då utvecklas man ju aldrig!
Man får försöka förstå hur den andra resonerar, och det sätter ens egna övertygelse på prov. Då får man en chans att slipa sina argument och blir starkare i sin övertygelse.
Om man absolut inte kan förstå den andra och mest retar upp sig på dennes syn på saken får man helt enkelt lägga ner.
Då är det bara att acceptera att "fine, vi har olika åsikter, nu skiter vi i det och gör nåt annat".
Rasister vill jag inte befatta mig med överhuvudtaget. Å andra sidan har jag inte sådana "vänner" då jag själv har invandrarbakgrund. I övrigt bryr jag mig inte särskilt mkt vad folk röstar på och gillar att diskutera.
Jag vet vad mina vänner har för politiska åsikter och vi diskuterar "hej vilt" däremot skulle jag bli väldigt upprörd om någon hade röstat på SD.
/Maria

Vet några som inte vågar säga vad de tycker. Men det e ju fel det med då vi ju lever i en demokatri o vi får tycka o tänka vad vi vill. Och om man bortser från det rasistiska med sd så har de en del bra saker med men det lyfts inte fram alls i debatterna. Kanske de kan komma med något bra med, det får vi ju se. Röstade på ett helt annat parti kan jag tillägga =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#16 Jag vet också folk som inte vågar säga vad de tycker längre, just för att folk inte kan acceptera att alla inte tycker samma saker.
Jag har själv inget emot SD, men röstade helt annorlunda. Tycker hetsjakten på SD är så överdriven att jag inte ens vet vad jag ska skriva om det längre.
Jag undrar vad det är för folk vi har i denna "demokrati".
Eh man kan inte bortse från det rasistiska. Med demokrati kommer även ansvar och även om vi har yttrandefrihet så står det även i lagen att den inte gäller om man kränker andra och i fall när det gäller hets mot folkgrupp och om inte deras uttalanden (existens) är hets mot folkgrupp, då vet jag inte vad det är. Jag har varit inne på deras hemsida och läst btw…
#18 Håller med.
/Maria
#18 Det är ingen hets mot folkgrupp.
De säger bara hur många uppfattar läget idag. Tyvärr är det så många känner.
Tror inte SD hade fått så många röster om alla andra partier inte hade ignorerat dem. Nu röstade många på SD i ren protest, folk som annars hade röstat på andra partier.
Men, huvudsaken är att dom BLEV inröstade av FOLKET, alltså får alla som avskyr dem svälja den beska smaken och acceptera det!
Blir riktigt irriterad på folk som inte kan acceptera saker då det inte faller dem i smaken. Men andra ska gilla läget när det blir som dom vill. hmm?
Jag ska inte tjata men jag tycker detta är lite allvarligare än "att bara falla någon i smaken".
Hur många har varit inne och läst hela SD:s partiorogram och värderingar?
/Maria
Många
Varför skulle man inte läsa om det partiet? Läser folk inte på om moderaterna?
Tror du folk som röstar på SD är mindre begåvade? Eller att dom inte kan läsa? 
I så fall är det ännu värre
/Maria
Om du tycker att SD går att likställa med övriga partier vet jag inte riktigt vad jag ska säga till dig.. Det får stå för dig.
Hemulen; de har samma rätt att vara med som dom andra, eftersom dom nu är inröstade. Kan ogillas bäst det vill men så är det.
Ju mer motstånd de möter, ju mer taggade bli väljarna. Vem vet då hur stora de bli i nästa val om saker fortsätter på detta vis. Folk får tänka lite längre än med bara avskyn.
#23 Värre? Jag tycker det är bra att folk vet vad de röstar på.
Sd fick en hiskelig massa "gratisreklam" i form av stora förstasidesartiklar i tidningar och i radio + TV på grund av motdemonstrationerna som t.ex. i Karlstad satte stopp för deras möte på torget. Hade man istället låtit dom stå där obemärkt i nåt hörn på torget o prata för 23 pers då hade det enligt mig varit mycket bättre. Om man var orolig att de skulle säga nåt som enligt lagen är "hets mot folkgrupp" så kunde man skickat dit ett par poliser med videokamera och i fall de sa nåt otillåtet tagit dom inför rätta för det.
#22 jag tror en hel del SD väljare ä mindre intelligenta rent faktiskt. Och att en hel del identifierar sig med dom för att dom inte heller "får vara med".
Jag tycker man ska lära sig av erfarenheter och etnisk rensning har det hidtills inte kommit något gott ut ur.

GILLA LÄGET.. det kallas demokrati när folket väljer…och folket har valt….nu har vi ett odemokratiskt parti på vardera kanten…båda är lika illa… SD och V
Hur menar du att de båda partierna är odemokratiska? så vitt jat vet går båda SD och V in för demokrati

#29 kan väl formulera om det sålunda att båda representerar mer eller mindre totalitära system…även om båda går in för demokrati enligt egen utsago…

Man får ha vilka åsikter man vill, men villa åsikter vill jag inte umgås med, det är min rättighet :)
#26 Sådana utlåtanden tycker jag talar för sig själv.
Jag tror inte SD blir långvariga, om det kan vara någon tröst.
Det går nog med dem som med nyd, i början på 1990-talet.
Politik diskuterar jag och mina vänner sällan. Nej vi gör bara inte det. Därför blir det aldrig något tvisteämne. Men en väninna tycker ju jobbskatteavdraget är såååå bra, hon får mer i plånboken, men så är hon lågavlönad också. Medan jag som tjänar bra, tycker det är ruggigt att jag ska ha jobbskatteavdrag, som inte behöver pengarna.
Men vi brukar som sagt inte prata politik.
# 33 Det är bra tills hon blir arbetslös eller sjuk.
Sara
Jag har precis tagit bort en gammal "vän" från facebook pga dennes politiska uttalanden. Varför ska jag vara vän med någon som gör att jag mår dåligt för? Jag mår dåligt när folk inte kan tänka på andra än sig själv… Och ger idiotiska resonemang om varför..
Har alltid haft flera i min umgängeskrets som inte tycker som mig. Det beror mest på hur personen i fråga beter sig och hur denne diskuterar som gör att personligheten går före det politiska….
Endel kan inte alls tänka sig in i andra människors situation och det minsta man kan begära i bland är en smula förståelse..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Varför ska man rösta så att andra mår bra? Är det inte sig själv man ska tänka på i första hand..??
#36 Jo många tänker ju bara på sig själva..
Har man aldrig sett verkligheten så kanske det är lätt att tänka så. Har man där emot en vän som levt med diskbrock i 10 år (hon drabbades när hon var 16), blivit både stelopererad och fått aparater inopererade i ryggen/benen för att slippa den värsta smärtan, som tar 2-3 timmar på sig för att komma igång på morgonen och som blir utförsäkrad 2 dagar innan senaste operationen så är det lätt att tänka på dom som inte är lika lyckligt lottade som en själv.
Vad spelar ett par hundra lappar extra i månaden för roll om man har vänner som knappt får det att gå runt ekonomiskt och som dessutom tvingas ut i arbetslivet när de är inlagda på sjukhus?
Hur kan man vara självisk och tänka på en sådan strunt sak när mitt val kan göra så mycket större skillnad för en vän eller medmänniska?
Sajtvärd på Iller.ifokus
cancan; precis så är det. Din röst är för dig själv! Ingen annan!
#38 Vem har bestämt att det måste vara så? Är det fel att tänka på en bättre helhet än det som är bättre för bara mig? Röstar jag "fel" om jag inte tar mig själv i första hand??
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 36 Du ska rösta efter vad du tycker. Men vad säger att du inte blir sjuk, skadad eller arbetslös i morgon?
Sara
Jag trodde vi röstade för vad som är bäst för Sverige. Solidaritet, empati, medmänsklighet verkar vara helt bortglömda ord. Nu är det egoismen som styr…
#41 Jag håller inte med dig alls. Personligen röstade jag på Fp just för att medmänskligheten är så viktig i ett samhälle. Men jag tror INTE att vi uppnår detta genom en rödgrön regering.
#32 Enligt den statistik som finns är finns flest sv SD smedlemmar bland personer med låg utbildningsnivå. (självklart är inte alla med låg utbildningsnivå mindre intelligenta, men nåt genomsnitligt samband finns säkerligen) Jag är även säker på att personer med låg utbildningnivå lättare "luras" av populistiska strömningar.
#39 Det är DIN röst, du gör precis vad du vill med den.
Är det för ett bättre SVerige, är det väl också för DIN skull.
#44 Fast den är väl inte "för mig själv" för det, och inte "inte för någon annan"? Jag röstar ju för att andra ska ha det bra, före mig själv.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#45 Och du mår bättre när andra får det bra.
Men det känns väldigt fel att rösta för "andra". Min röst använder jag för mig. Men som sagt, din röst gör du vad du vill med.
#46 Precis, o då kan man ju inte säga till nån annan att det är såhär: rösten är för dig och ingen annan för det är ju upp till var och en.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men det är så det är, din röst är för dig, den är personlig. Sen vad du gör med den, det är ditt val.
Väljer du att rösta för någon annan får det stå för dig.
Men enligt mig är allt man gör i slutenden egoistiskt, på ett eller annat sätt.
#48 Om den är för mig och ingen annan eller om den är personlig är för mig 2 helt skilda saker.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Lite olika åsikter är en sak, totalt olika gundvärderingar är en annan.
Jag har mycket svårt att umgås med folk som oavbrutet pratar om "utlänningshelveten", att alla "blattar" är här och tar jobb och att de ska rösta på SD för att få ut "skiten". Det handlar inte längre om "lite olika åsikter".
Detsamma gäller folk på högerkanten där deras åsikter genomsyrar hela deras världsbild och grundvärderingar, där de oavbrutet pratar om att folk måste skylla sig själva, att ingen som jobbar ska betala något för den som inte vill arbeta (och räknar upp sjuka som en typ av de som inte "vill arbeta". Att skattebetalare inte ska behöva betala för andra. Att lärare och vårdarbetare är lata och att det är därför de blir stressade (de sitter och fikar för mycket på jobbet). Allt sagt av en moderat släkting till mig, som jag bara inte kan umgås med längre.
Att inte vilja umgås med sådana är inte att inte kunna skilja på sak och person, för vad är det som gör en person, om inte delvis ens grundvärderingar.
Sedan finns det de som inte har så starkt förankrade politiska åsikter. Då kan det bli en annan sak. Eller att man på något sätt lyckas förenas kring ett starkt intresse, och att politik aldrig kommer på tal (och att personen förstås inte tycker att jag som sjukersatt är det lataste man kan tänka sig).
Den som tycker att man i alla lägen ska skilja på politik/åsikter och vänskap, hur ställer ni er till att som sjukersatt ständigt få höra vilken parasit man är, baserat på politiska åsikter? Eller att hela tiden oavbrutet få höra hur lata alla är som får minsta bidrag? Är det barnsligt att reagera? Knappast va. Tänker ni i sådana situationer att "man får tycka olika, och jag bryr mig inte att han/hon tycker att jag är en parasit som har sjukersättning bara för att jag har 4 kroniska sjukdomar och handikapp"?
#0: Finns ju i och för sig folk som blir ovänner av ännu barnsligare anledningar, exempelvis att de hejar på olika fotbollslag eller hockeylag… Är inte detbarnsligt så är ingenting barnsligt.
Sedan är det en dödssynd att säga något negativt om det bilmärke grannen valt, och liknande… också otroligt barnsligt.
Men visst är det barnsligt att vara ovänner på grund av politiskt parti också, men det bleknar ju lite i jämförelse.
Det finns tre saker man inte skall diskutera, politik, pengar och barn uppfostran. Det är tre saker där åsikterna går isär. Kan man undvika ämnena blir det heller inge tjafs.
#52 Jag håller i och för sig med dig men då är man ju mer ytligt bekanta om man inte kan prata om dessa saker.
Riktiga vänner kan i allmänhet ta att man har olika åsikter.
/Maria
Nja det vette tusan hörrö du 
I våran släkt verkar det omöjligt, då är de också syskon allihop som diskuterar men ändå blir det bråk och ingen pratar med varandra på en vecka.
# 54 Släkt och vänner är skillnad, vänner väljer man, släkten är som de är.
Sara
Ja det har du iofs rätt i *asg*
Har inte läst alla inlägg här men håller med flera i att man måste kunna acceptera olika åsikter. I teorin är det lätt att anse och tycka att det ska vara så men mycket svårare i praktiken.
Pratar man politik så är det nästan ofrånkomligt att man har vissa personliga kopplingar till det som diskuteras, exempelvis arbetsmarknadspolitik. Har man då olika livssituationer så är det lätt hänt att olika åsikter tas som personlig kritik i någon form och är man allt för olika och har allt för olika åsikter så är det nog svårt att bibehålla en mer djup vänskap.
Jag talar delvis av egen erfarenhet då mitt umgänge inte stödjer utan mer ser ner på min situation utifrån vad som anses vara accepterat i samhället, hur man bör agera etc. I grunden är detta en politisk hållning även om ingen av oss är politiskt aktiv. Så det är inte ett dugg svårt att bli osams även om man förhoppningsvis inser att man måste låta vissa saker passera.
Vad duktiga många av er är på att kasta sten i glashus för övrigt :) Tre tummar upp!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#58 ??
Kasta sten i glashus = säger ngt i ena stunden (tex andra ska göra si) men gör ngt annat sjäv, "jag får göra så".
Allla får tycka vad de vill bara de inte tycker annorlunda än jag, det var det jag menade…
www.sweetolga.blogg.se
#60 Jo, jag vet vad det betyder, men förstår inte varför du skriver så. Våra medlemmar gör inte så vad jag har sett. Så lite tråkig kommentar helt enkelt.
Jo jag tycker att folk säger lite så faktisk och det tycekr jag är tråkigt, alla ska acceptera dem själva för deras åsikter men de kan inte för hela friden acceptera att ngn tycker annorlunda. Man behöver inte tycka om vad andra tycker men man måste acceptera det…
www.sweetolga.blogg.se
Försökte väl bara skojja till stämningen lite då jag tycker att vissa åsikter blev lite för sågade…. Antar jag.. Sorry om ngn tog illa upp men tycker att alla ska acceptera alla och inte bara när det passar.
www.sweetolga.blogg.se
Det finns vissa grundläggande värderingar jag vill att mina vänner eller för den del min partner delar. Jag skulle ex. ha svårt att ha en nära relation med någon som tycker att vissa människor är mindre värda enbart på grund av ras, kön, sexuell läggning m.m.
För mig handlar det inte om att förbjuda någon att tycka något, jag accepterar att människor tycker olika men jag kan inte respektera någon vars värderingar ligger så långt ifrån mina.
Ibland är det faktiskt inte skillnad på sak och person, ens åsikter kommer reflektera ens beteende och även det kanske inte är jag som drabbas är det inget jag vill vara delaktig i.
Jag anser exakt motsatsen till TS! Olika politiska åsikter är en extremt bra grund att välja sina vänner utifrån. Jag säger inte att man endast måste umgås med folk med samma partitillhörighet som dig själv, men politik ingår i allt i ditt liv, allt från ekonomi, lagar, arbete, utbildning till samhällstrukturen. Att säga att detta är något som går att förbise hos sina vänner kan jag inte alls förstå?
Jag skulle t.ex. aldrig umgås frivilligt med någon som röstar på SD då detta speglar en människosyn som jag inte kan stå för och som är så långt ifrån min som möjligt. Ja, alla har rätt till sin åsikt i en demokrati, jag har rätt till min och till mitt val om vilka jag umgås med.
Att sedan ett parti röstats in i riksdagen är inte samma sak som att det helt plötsligt skall bli allmänt accepterade, det visar endast att minst 4 % av Sveriges befolkning (ev. tillfälligt) fått hjärnsläpp och slutat tänka(alternativt har en åsikt som skiljer sig från min ;) ). Ny demokrati satt en period i riksdagen förhoppningsvis gör SD samma resa.
Jag kan bråka med folk om det och bli sur och inte fatta hur dem egentligen tänker. Men jag blir aldrig ovän, bara undviker att prata om politik med den människan :)
#65: Hade tänkt skriva nästan ett exakt likadant inlägg här, men du tog orden ur munnen på mig!
Jag tycker att folk i den här tråden verkar ha dålig koll på vad politik egentligen är… Om de menar att man kan skilja på person och politisk åsikt.
KickanW; exakt! Politik är inte att säga: Jag är moderat, så då spelar det ingen roll om du är socialdemokrat eller sverigedemokrat, vi kan umgås ändå. Det handlar om åsikterna bakom partiet och åsikter även utanför parti politiken. Som sagt tidigare så behöver inte olika partitillhörighet vara ett hinder för att kunna umgås, men mina nära vänner vill jag ska dela min människosyn som grundar sig i allas lika värde.
Vart ska man dra gränsen för vad som är "okej" att välja umgänge efter genom enligt er andra? Eller skall vi acceptera både rasism, homofobi och alla andra diskrimineringsgrunder? Även dessa är nämligen kopplade till en persons politiska åsikt.
Allt i vårt samhälle är kopplat till politik, därför är det svårt att bortse från det när man träffar en människa…