Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 4021 ggr
fri
0

Sambo eller särbo ?

Hej !

Jag har sedan en tid tillbaka ett förhållande med en underbar man.

I mitt förra förhållande blev jag ordentligt bränd då mitt ex. var kontrollerande och till slut blev våldsam.
Jag har levt ensam i 10 år och först för några år sedan kände jag att det var tänkbart att jag skulle våga släppa in någon i mitt liv igen.

Nu har jag träffat någon jag verkligen skulle vilja dela mitt liv med, något jag trott varit helt omöjligt.
Han i sin tur har haft otur och blivit sviken fler än en gång och har precis som jag valt att inte ha några relationer.
Vi träffas och både han och jag vågar öppna våra hjärtan igen, ingen av oss har känt så starkt för någon tidigare.

Problemet är att för mig är tillit viktigare än för de flesta, blir jag misstänkliggjord får jag hjärtklappning och uppvisar alla tecken på att jag är skyldig trots att jag inte är det.

Han i sin tur måste lära sig att han kan lita på mig och har problem om jag skulle gå ut en kväll med min väninna t.ex
Han säger att han egentligen litar på mig men att rädslorna blossar upp ibland.

Nu har vi talat om att bo ihop men jag tvekar och behöver tid och bevis på att det finns tillit. Han är helt säker och blir sårad när han hör hur jag tvivlar. Han förstår men tvivlar på min kärlek när jag resonerar med mitt förnuft.
Jag kommer att vara ärlig mot mig själv och följa mitt hjärta men de här diskussionerna förstör mycket och kanske tvivlar jag så länge att det tar slut. Vem vet ?

Känner någon igen sig eller har ni något att dela med er av som hjälper mig med mitt beslut ?

fri  Obestämd

miranda0
0

Jag har ingen erfarenhet av samma men har han problem med att du går ut en kväll med en väninna så bör ni absolut inte flytta ihop ännu. Då borde han nog söka hjälp för sin svartsjuka och att du ser att han litar på dig i längden först.

Minxis
0

Förstår ad du menar. Och själv tycker jag inte att särbo är något fel. Många förhållanden mår/skulle- bättre av det. Han blir säkert sårad men då kanske ska du fråga honom varför det. Är det för att han är orolig över något,? Haft särbo och vanlig sambo .. Jag själv älskar särbo pga att om jag vill gå ut så behöver jag aldrig tänka på att råka väcka nån som ligger och sover, kan träffa nån varje dag men har möjligheten att bara vara själv osv. Är ju så att bara för att man är särbo så behöver man ju inte bara ses nån gång i veckan :-) Gör det som känns bra för dig. Att flytta ihop med nån som känner sig obekväm med det är aldrig bra. Bättre att vänta tills du känner dig hundra. Hoppas allt klarnar och att ni får det kalas bra ihop vare sig särbo eller sambo :-)

fri
0

Tack ska ni ha !

Jag antar att jag är ute efter bekräftelse fast jag egentligen vet.

Jag håller med om att särbo är ett bra alternativ och att det är det bästa just nu. Jag behöver även stärka min tillit till att han inte kommer att "kväva" mig. Det lustiga är att jag aldrig varit otrogen i de förhållanden jag haft och ändå får jag aldrig tilliten jag förtjänar.

Våra rädslor möts och förhoppningsvis kan vi lära oss något av dem.
Hoppas att vi båda kommer att lära oss känna tillit till varandra.
Tack för era svar !

fri