Är du troende?
Är du troende?
Berätta gärna vad du tror på om ditt svar är ja.
Själv tror jag inte på något speciellt, någon gud. Men ibland tror jag att en del skeden i livet hade varit enklare om jag hade gjort det.
Tror dock på det övernaturliga, att det finns mer än det vi kan se.

Nej. Jag tror att vi dör och försvinner och sen är det slut.
Jag kallar mig för troende (Kristen) men jag går inte så ofta i kyrkan och behåller min tro för mig själv.
Ger mig sällan in i diskussioner om Guds existens för det går ju inte att bevisa. Det är bara en högst personlig känsla.
Jag är absolut inte bokstavstroende och ser Bibeln som en metafor.
/Maria
Jag är inte troende i den bemärkelsen att jag tror på en gud, men jag tror på en himla massa övernaturliga saker.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tror inte direkt på någon gud. Jag tror att det kanske kan finnas något mer efter döden, men jag är väldigt osäker
Tror och upplever att det finns goda krafter och onda krafter. Kanske det jag kallar goda krafter är samma som av några kallas gud. Eller Allah, eller nåt annat. Tror det är samma, bara olika namn.
Är inte medlem i Svenska kyrkan eller någon annan kyrka eller dyl. en traditionell gudtjänst ger mig ingen andlig upplevelse eller "närhet till gud". Det kan däremot musik, naturupplevelser, sex eller tystnad göra.
Nej, jag är utövande ateist. Eller jag tror ju visst på nåt - vetenskap! 
Jag vet inte. Jag är döpt och så i svenska kyrkan, men jag tror inte på Gud. Ibland känns det som om det vore skönt att ha nåt att tro på som kan lätta upp livet ibland men jag vet inte vad för tro som skulle kunna passa mig. Jag har funderat ibland på om det finns någon Gud, eller på nigot spirituellt. Men jag tycker att gudstjänster är så fruktansvärt långtråkiga. x)
Alltså.. Ja, jag tror på Gaiafilosofin. Allt-är-ett osv. Så bifogar en länk som förklarar det absolut mest grundläggande.
Men jag är osäker på om det räknas som en "riktig tro" eller inte. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaiafilosofi
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nej, jag är lagd åt det vetenskapliga hållet.
För mig personligen så krockar inte min tro med det vetenskapliga så jag ser faktiskt inget motsatsförhållande där.
/Maria
Min tro stämmer inte överrens med vad kyrkan och religionen säger. Däremot tror jag som Hera, att det finns något mer än vad vi kan se med blotta ögat. Kalla det gärna övernaturligt. 
För mig är tro ett brett uttryck som inte bara handlar om tro på någon gud. Kan säga att det oftast personligen betyder något kraftfullt, en kraft som har sin grund i Kärlek.
Sedan kan vi ju diskutera gud eller inte i oändlighet, men saker är ju som de är någonstans ändå vad man än anser om allt och inget. Det är väl åsikten och synvinkeln som gör gud och tro till något realistiskt! Att det får vara som det är, och en verklighet som är vad den är absolut hur många åsikter man än har om den verkligheten, vad man nu vill kalla den för.
Ja, jag är kristen. Dock inte en bokstavstroende kristen, men jag brukar gå till kyrkan och finner ro i gudtjänster och andakter.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag tror på GUD,apsolut.Jag har fått så mycket hjälp från ovan i mitt liv när jag har varit nere på 0.
Enligt mig kommer inte Gud eller någon annan från ovan. Han, hon, den det finns inom!
Namaste (ljuset i mig hälsar ljuset i dig)
Jag tror på väldigt mycket, mer än vad jag orkar skriva ner här. Bland annat är jag taoist, med lite influenser av andra religioner. Tror inte på någon gud eller skapare utan ser det mer som ett sätt att förhålla sig till livet och något att leva efter.
Jag tror även på vetenskap, men tyvärr så är det lätt att bevisa nästan vad som helst idag och kalla det vetenskap (tänker då på företag som sponsrar forskare för att få fram en slutsats som stödjer deras egna produkter).
Sen tror jag även på en del som brukar innefattas i ordet övernaturligt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ja, jag "tror" (det känns konstigt att säga, skulle hellre säga vet). Man kan nog kalla det för New Age - jag tror på reinkarnation och att varje själ har uppgifter att utföra under x antal liv. I ett liv kanske man "bockar av" att få barn tidigt, att vara väldigt rik eller att vara flykting.
Jag tror mest på vetenskapen, men även på det övernaturliga som healing, andar och lite sånt.
/Christine
En annan slags vetskap är vetandet om ens inre jag. Vetenskap är det yttre vetandet, att veta hur mekanismer fungerar i det fysiska. Stor skillnad

jag tror på vetenskapen
#21 Hur kan du tro på vetenskapen? Är inte det ett vetande? Om du vill utveckla. Tror du att den kommer förändra världen? Vad menar ni som "tror på vetenskapen" att den ska göra. Bevisa att Gud existerar? Det är möjligt att den kommer det, eller har gjort så.

#22 nu tolkade jag frågan om troende på någon gud eller religion etc, och dom tror jag inte på. för mig är inte vetenskapen en religion utan här har människor tagit reda på saker genom ex arkeologi.
jag respektera att människor har sin religion och sin tro. men inget för mig. som svar på din första fråga så ja jag bara tror. det finns inget rätt eller fel.
jag tror inte att det som dom finner nu och som hänt för länge sen kommer göra ha en enorm skillnad på dagens samhälle. visst jag kan ha fel men de tror jag på.
andra saker som dom studerar etc kan säkerligen göra skillnad, i olika grad, för människan.
varför tror du att jag vill att man ska bevis att gud existerar? jag tror inte på gud och känner inte att jag behöver bevis om han finns eller inte.