Relationer iFokus

Relationer

Etikettbarn
Läst 4344 ggr
julklappen
0

vuxna syskon, mänga.

Hejsan, jag undrar hur vanligt det är att vuxna syskon/respektive håller ihop och gör olika trevliga saker tillsamans när man blivit vuxen och fått egna familjer? Är det någon mer här som har som jag ungefär? jag har 9st äldre syskon.jag har alltid kallats för svarta fåret när jag var liten och växte upp, jag gick mina egna vägar och var ett rätt ensamt barn.Våra föräldrar var gammla och orkade inte med oss alla ungar som de skulle ha behövt.Vi var fattiga men alltid rena och hade hela kläder.(jag fick alltid ärva kläder efter min ena syster.) Jag fick ofta gå som Emil i Lönneberga,s katt i huset(så att säga) När vi barn (syskon_9st) växt upp och fick egna barn så träffades vi ännu mera sällan(inte för att det var så värst stor gemenskap med oss syskon när vi var barn heller prisis)  och många av mina syskon har andra intressen och vi träffas aldrig eller ringer till varandra.(jag har ringt då och då och skrivit brev och kort men endast  En storasyster hör av sig då och då.Men man ger upp när inte andra hör av sig. __Nu undrar jag om det är fler än jag här som har såå många syskon som jag ungefär? Finns det någon här som har/eller haft liknande som jag? Är det vanligt att vuxna syskon inte umgås när de fått egna familjer? (våra föräldrar är borta för många år sen.

line84
1

Nu har varken jag eller min bror några barn men vi är vuxna och har flyttat hemifrån. Har bara ett syskon men han är min allra bästa vän. Vi ringer till varandra nästan varje dag och han är en av de få som jag verkligen kan berätta ALLT för. Jag tycker det är jätteskönt att ha en så bra relation till min bror. Relationen till min bror är (förhoppnnigsvis) den längsta relationen som jag kommer ha här i livet. Vi har delat så mycket och förstår varandra på ett sätt som ingen annan kan. Tycker det är sorgligt att läsa att du TS inte har någon kontakt med dina syskon.

hus-musen
0

Har 4 syskon, två av dem har jag ingen kontakt med alls nästan, och de två som är yngre än mig träffar jag bara när jag är hem till föräldrarna. En av dem brukar komma ner och hälsa på mig någon gång om år.

Bara för att man är syskon eller släkt så behöver man inte umgås eller ens komma överens för den delen.

Qui dormit, non peccat

Åsa S
0

Min syster är 7år yngre än mig så¨när vi växte upp var det nog mera som barnvakt jag var + jag tog ju med henne på bio och sånt. Nu är vi vuxna ingen av oss har familj men vi umgås inte så jättemycket men det är nog mest för vi är så olika och har helt olika intressen men vi hörs ju på telefonen och vi går ju på nån konsert på grönan ibland under sommaren + vi ses ju hemma hos våra föräldrar.

Tror det är ganska normalt att när man får familj får väldigt lite tid över till att umgås med släkt och vänner.

Maria
0

Nu har jag bara en bror och han är 13 år äldre än jag. Däremot så har vi alltid hållit ihop och pratar med varandra så gott som dagligen, träffas varje vecka och reser alltid ihop.

Dessutom är han bästa vän med min man och jag och min svägerska håller ihop i vått och torrt.

Jag tror att det är väldigt olika bland familjer. Vissa har tät och god kontakt med sina syskon och andra har ganska dålig kontakt.

Det kan bero på så mycket och jag tror egentligen inte att blodsband alltid betyder mest. Man kan ha goda relationer med vänner istället.

/Maria

ChristineL
0

Tyvärr umgås jag inte särskillt mycket med mina bröder, men jag skulle vilja, även om jag har valt att flytta 30 mil bort ;) Men jag har en storebror som jobbar för mycket som tar hand om sin lilla familj i första hand naturligtvis, men han har knappt ens tid att ringa till mamma en gång i veckan så varför skulle han ringa mig? Ringer jag honom så svarar han inte, sms:ar jag svarar han kanske nån dag senare.

Min lillebror har jag bättre kontakt med, vi hörs av lite på fb och umgås jämt när jag kommer "hem" :)

Björk
0

Jag har 2 systrar, 1 halvbror och en massa massa styvsyskon. Mina systrar är mina bästa vänner och även om vi bor utspritt över Sverige och utlandet så håller vi ändå ihop, pratar på skype och försöker ses så ofta vi kan och har råd. Min halvbror är 15år yngre än mig så han är fortfarande bara barnet och bor med min mamma ute på landet så när jag är hemma och hälsar på ser jag honom. Mina styvsyskon..Näää.