Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 4166 ggr
EmelieGustavsson
2012-02-14 01:05
0

han lyssnar inte!

Behöver ha hjälp med min pojkvän. Han är 22 år, har vuxit upp med mamma och pappa. Pappan har aldrig brytt sig om honom, fadern är en väldigt tyst person som inte ens hälsar på sin son när vi kommer dit o hälsar på. Mamman är tvärtemot, stressar jämt, pratar hela tiden och är väldigt spydig mot folk (vi kommer inte alls överrens då jag blir så arg varje gång hon säger dumma saker). Mamman har alltid plockat under efter min pojkvän, han behövde inte laga mat hemma, aldrig städa, tvätta eller plocka undan efter sig utan det gjorde "mamma".

Vi bor ihop och har gjort i ca 10 månader. Jag är nu väldigt trött på att plocka undan efter honom, plocka upp hans kläder för han inte orkar slänga det i tvätt korgen osv. har testat att sluta med att plocka upp hans kläder men då ligger dom där i flera veckors tid fast jag säger till att han ska ta bort dom..

Samma sak gäller disken, torka av bordet och såna saker. jag fixar allt här hemma! Han hjälper mig dock med städningen om jag säger till, men då ligger ju ändå ansvaret på mig..

Både jag, min mor och hans mor har försökt och prata med honom men det enda han säger är "men jag tänker inte på det".

har under en tid misstänkt att han har en mild form av asbergers då han påminnner om min äldre bror som har asbergers syndrom.

Finns det något jag kan säga eller göra? våran relation är hur bra som helst förutom detta..

Sarah
2012-02-14 01:17
1

Sluta skämma bort honom! Jag tjatade på min kille i evighet, till slut gjorde jag slut. Sen gick poletten ner och nu när vi är tillsammans igen och han är ordningsammare än någonsin!

EmelieGustavsson
2012-02-14 01:32
0

Jag velar fram och tillbaka, tycker om honom så himla mycket och igår bråka vi o då gick de så långt att jag gick hemifrån, tog med mig kläder och direkt hem till min mamma. Stannar här i natt igen, han har ringt o bett om ursäkt men jag kommer inte tillbaka om han inte ändrar sig. Han är medveten om detta o det låter som han är på väg att ändra sig nu när han ser att jag inte stannar. låter honom hållas några dagar så får vi se sen.

pyromanen
2012-02-14 07:42
0

Skulle säga att detdär är ett ohyggligt vanligt fenomen. Själv varit med om samma och känner jättemånga till som har eller har haft precis samma problematik.

Han ser inte det är skitigt eller stökigt därför att han inte känner sig ansvarig för hur det ser ut och därför inte tittar efter. (om inte han har dålig syn att skylla på alltså Flört)

En variant om han inte är med på att ta sin del av ansvaret är att vara särbo. Man måste kanske inte göra slut om känslorna annars finns där.  Att föreslå eller nämna en sådan lösning visar att du faktiskt inte är med på att förtsätta hålla i ordning efter honom bara du får gnälla av dig lite ibland. Många män tror det är så, att frun behöver gnälla av sig lite ibland bara, sen blir allt som vanligt igen (och det gör det ju ifall hon fortsätter städa o hålla fint).

Om han seriöst är med på att ta sin del av ansvaret är det viktigt att du låter honom ta halva ansvaret på riktigt. Att ni tar gemensamma beslut om när och hur mycket det ska städas o så, annars är det nog lätt att kvinnan får rollen som den som styr o ställer och mannen snällt gör det som krävs av honom, det är enligt mig inte delat ansvar.

Man kanske också får vara beredd på att det tar ett tag och några misslyckanden innan man hittat ett bra sätt som fungerar. Om han växt upp med att andra hållit fint omkring honom är det på sätt o vis inte hans fel att han är som han är. (Och får ni barn så lär dom att alla oavsett kön är delaktiga i att hålla det gemensamma hemmet trevligt)

Sarah
2012-02-14 14:47
0

Ja säbro är bra :) det är vi nu sen 3 år tillbaka.

[omadd]
2012-02-15 16:50
0

Känner igen mig i pojkvännen i #0 men jag är snarare tvärt om. Har blivit manisk i perioder och städar väldigt noga, sedan orkar jag inte i perioder. Dock har jag det sällan stökigt, det är mer att städa smutset som jag kommer efter med. Å andra sidan…jag bor ju själv, så då bryr man sig inte lika mkt om att det är rent och snyggt! Bodde jag med andra skulle jag vara mer noggrann och gärna ha typ mildare bestämmelser så att alla är nöjda och vet vad man ska göra för att undvika tjaffs om onödigt smuts, och klädhögar mm..!

hus-musen
2012-02-15 17:16
0

Jag mår inte bra när det är för stökigt och jag hatar att plocka efter andra.
Se till att det blir jobbigt för honom är mitt tips. Sambon hade en vana att lägga skitiga kläder på golvet och överallt utom i tvättkorgen ibland. Surade ur och la all smuts på hans sänghalva. Sen flyttade han på dem.

Eller inför en städdag, varje onsdag hjälps ni åt och röjer, dammsuger, torkar golvet, plockar undan osv. 
Klart han inte bryr sig när han vet att du ändå gör det i slutändan.

Qui dormit, non peccat