Rutin...
Usch, vi har hamnat i en sån tråkig och lustdödande rutin just nu.
Jobba/plugga, äta, se på TV, sitta vid datorn/x-boxet, ha sex, sova.
Han känner att han inte har tid med sina intressen, och jag känner att jag inte har tid med mina, men samtidigt så är vi båda såna att när ledig tid tillsammans finns så "måste" vi spendera den ihop - även om vi båda är så innerligt trötta på den där dumburken och soffan att vi kan spy.
Hur dödar man ledan? Vi har nu kommit överrens om att "leva våra egna liv" och "ses" när vi känner för det under eftermiddagen/kvällen runtom våra egna intressen, men känner att slentrianen lurar runt hörnet ändå och det vill jag inte!
På ett sätt så tror jag en del av slentrianen kan komma att dö ut lite i.o.m. att vi faktiskt tar tag i våra liv och gör något istället för att bara sitta och glo, och då kommer ju automatiskt konversationen igång, för då finns det något att prata om annat än hur det var på jobbet och vad vi ska ha till middag. Jag tänkte t.ex. satsa på att ta mig ut och motionera och se mina vänner mer utan att känna mig skyldig över att de två timmar på kvällen vi skulle haft tillsammans spenderar jag på annat håll. Det kommer ju göra mig gladare och trevligare, och förhoppningsvis roligare att umgås med, även om det kanske bara blir en kvart istället för två timmar.
Men hur gör ni för att slippa vardagsledan i erat förhållande? Hur håller ni er glada, pigga och spontana när jobbet suger musten ur er och plånboken gapar tom och en kväll framför TVn är så långt fantasin räcker?
Ibland känns livet verkligen som slentrian och det känns då väldigt svårt att försöka bryta den om man blir allt för passiv. Du verkar i a f ha viljan att göra något åt det och det är huvudsaken.
Ibland har man bara fått gilla läget när det kännts såhär, och försökt rikta in sig på vad man redan har. Att man uppskattar sitt liv och varandra ändå, även fast tillvaron känns tråkig för tillfället. Livet går ju upp och ner.
Ta en gemensam promenad istället för tv soffan, eller gör det lite trevligt när ni käkar en vanlig vardagsmatsmiddag, typ. Det behöver inte kosta extra.
Visst måste man få ha egentid för att kunna uppskatta varandra i sitt förhållande. Så jag tycker du skall absolut träffa kompisarna också.
Ja, jag vet inte. Hoppas du får något bättre råd av någon annan annars.
Ibland känns det verkligen som man hamnat där, men att ha en sambo som arbetar på annan ort och därför är borta varannan vecka gör att man inte nöter på varandra. Det ger mer tid åt vännerna och vi gläds mer när vi träffar varandra! Men jag håller med, ibland orkar man inte lyfta på rumpan och göra något kreativt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Slentrian är ju aldrig kul, men istället för att ni sitter och glor på tv, ta hem någon kompis då! Spela tv-spel tillsammans, ta en promenad, eller ta ett bad och gör något annorlunda!
Visst ibland degar man ihop i soffan, men om man känner av tristessen så är det ju inte så jobbigt att göra något åt det :)
Qui dormit, non peccat

Nu är vi särbo, efter att ha flyttat isär. Men, jag saknar vardagen ibland, Just slenterianen. Tror att det finns en obefogad rädsla för vardag, att det ska vara ngt fult. iofs är det inte så kul med vardag om man inte har egna liv på sidan om, men min poäng är att man inte ska förakta vardagen. Även om tv kanske inte är så kul varje dag…
Vi har vart inne i en sån nu, men det är mest tillfälligt då vi båda har vart så otroligt stressade har vi verkligen haft noll energi över för att göra något vettigt eller hitta påå något kul tillsammans, men det vänder förhoppningsvis snart och dessutom brukar det ju komma med våren och när vi båda är klara med våra deadlines!
Kanske ska ni gå ut på date, en sån där klassiker! Men det verkar som om ni inte bråkar och det är ju bra? Kanske kan du och dina vänner åka på en tripp eller nåt så ni kan sakna varandra? Gå ut och drick med era vänner på egna håll? Gå på t.ex. tjejmiddagar o sånt på egna håll och sen spenderar ni helgen med en rolig utflykt eller bara promenad o typ picnic, och har ni råd/ möjlighet kanske ni kan boka in någon härlig weekend där ni kommer bort från vardagen och ha lite härligt bara ni två? :)
Eller varför inte ta nån kurs tillsammans? Eller prova på lite nya sexlekar? Fantasier osv? :)

Bästa botemedlet mot slentrian är att testa nya saker. Det behöver inte vara något stort projekt, man kan börja med världens minsta grej (en ny chipssort, en annan väg till jobbet, eller vad fan som helst), bara man börjar med något så att man får igång hjärnan. Nya grejer leder till nya tankebanor som leder till mer nya grejer, plus att man känner sig mer levande.
Sen måste ni sluta tänka att man måste umgås bara för att man kan. Det är inget fel i att vilja ha ett eget liv och vilja göra saker utanför förhållandet.