Andra hand?
Jag är så irriterad, men samtidigt ledsen.. Jag har en kompis, han är ett år yngre och bor ganska långt bort, vi har aldrig träffats men pratar på msn varje dag. Sen har jag en pojkvän, som också han bor långt bort.
De senaste veckorna har jag, av många olika anledningar, inte pratat med min pojkvän så mycket.. Bara några "jag saknar dig", ibland.. Men i söndags ringde han mig på skype, och samtidigt pratade jag med min kompis på msn. Han ville att jag skulle lyssna på massa låtar på youtube som han vet att jag inte ens tycker om. Snällt förklarade jag att jag inte kunde prata just då för jag pratade med min pojkvän, och då börjar min kompis hålla på.
"Du väljer honom framför mig", "Du sätter mig i andra hand", "Jag är inte lika viktig som honom" osv, men det handlar ju inte alls att välja, eller om första och andra hand eller om vem som är viktigast. Utan det handlar om att jag inte har pratat med min pojkvän på flera veckor och att jag ville prata ostört med honom.
Är jag en dålig vän? För jag känner mig som en när han säger sånna där saker.. Jag förklarade gång på gång för honom att vi inte har pratat på jättelänge (+ att jag har sagt till honom att jag saknar min pojkvän varje dag) .. Men han tycker inte att mitt motiv eller min avsikt spelar roll, resultatet blir detsamma och det är att han blir bortvald.
Jag frågade honom om jag skulle vara en lika hemsk person om jag av misstag gjorde så att någon dog, som om jag brutalt mördade någon. För resultatet är ju det samma, en person är död pga mig.
Ja, sa han. Det är samma sak, jag skulle vara lika hemsk.
Det har gått flera dagar nu men vi kommer ändå in på det, att jag valde bort honom. Jag har sagt till honom att det troligtvis kommer bli så nästa gång igen, och då kommer andra hands-tjatet igen. Man ska inte sätta kärlek före vänskap, men gör jag verkligen det?
Kan tillägga att om han skulle må dåligt och behöva prata med någon så skulle jag självklart prata med honom då. Men oftast pratar vi bara om helt onödiga saker som musik, film, bilder, spel osv. När han pratar tjejer t.ex så är det en helt annan sak. Då skulle jag aldrig säga hejdå bara för att jag ska prata med min pojkvän.
Är jag verkligen en hemsk vän? Hur skulle ni göra?
Du var artig och sa att tyvärr kan jag inte prat just nu. Det får han acceptera och egentligen utan förklaring till varför också. Man har inte alltid all tid i världen att prata, särskild inte om det är "tomprat/tidsfördriv". Tycker inte dendär vännen låter helt frisk om han kan göra en sån grej av att du inte kunde prata just då.
#0 Verkar riktigt skumt att du pratar mer med din killkompis än din pojkvän. Själv har jag tjejen här och hon snackar oavbrutet och jag får aldrig en syl i vädret. Det handlar om katter, ochkatt mat om att jag är översexuell för att jag tar av mig ena strumpan innan jag lägger mig, glömmer att tvätta handfattet när jag borstat tänderna, för att jag int går på bio och använder spotify i stället för att ladda ned !
Om jag hade pratat mer med min vän än min flickvän då hade jag fått tre brödkavlar i huvudet, en tårta i ansiktet blivit utslängd med katten i släptåg, fått sparken från jobbet då hon har kostiga kontakter med chefens bästa väns, grannes, hunds dagmamma.
Känner precis igen ditt "prat" (för att inte trampa någon på tårna) från flickvännens och jag känner med dig och din pojkvän och din vän som har ett triangeldrama som är väldigt svårt att komma ur då ingen har kapaciteten att använda normala kommunikationsmöjligheter.
Faktiskt; det är exakt lika gär i min situation och jag har både tjej, katt, och vän och alla är avundsjuka OCH svartsjuka på varandra samtidigt. Min katt är som mest avundsjuk och gör små avundsjuka läten varje gång jag ska be tjejen att inte låsa in mig på toaletten när jag glömt att rengöra lampkappen efter att jag öppnat dörren till tandborstskåpet och råkat andas fyra minuter från knappen till strömbrytaren för lampan på andra sidan gaveln! Fattaru hur det känns?
Asså, oxå igår när vi chattrade på nätet (glömde säga att jag och min tjej och min vän aldrig har sets, vi har kontakter via elnätet och vågar inte träffas. Någon av oss kan vara mördare egentligen.. o det hade ju slutat illa för resten! Bäst att vara försiktig när det är 2012, nte ens Jesus hade klarat av att gå ensam ute om kvällarna idagens samhälle!)
Nu tappade jag trån tror jag, men just det; vi chattrade på nätet om ingenting som vanligt och jag råkade lägga mig I sängen för jag höll på att slockna framför datorn som är bredvid, eller nej, ovanpå TV:n är datorn…just det så jag la mig och tjejen blev tokig att jag rörde sängen innan hon hade lagt sig!
Hon nästan slängde min katt på mig genom cyberspace för att hon blev så ARG för att jag nuddade min egen säng och klockan var ÖVER tre på natten vad jag minns. Var så groggy efter all sömnlösget och så, men det hör ju inte hit.
Så både JA och NEJ du är en dålig vän samtidigt som att du är en bra vän som gör ditt bästa för att inte få människor ovanpå överkastet innan tiden är mogen så att säga. Eller var det en annan tråd? Oj.
Hur som, du bästämmer över ditt liv och vill duha både en nära vän som bor långt bort och en pojkvän du inte pratar med (och en katt) så tycker jag du gör aldeles rätt i att inte dumpa båda två samtidigt för SHIT om du missade på backupen och inte kunde välja den ena före denandre när den andre hade gjort något busigt (läs: DUMT).
Du har skrivit så mycket #0 så att jag vet inte om jag fått med något, stod något om att någon kunde DÖ i ditt inlägg, och det har jag visserligen inte nämnt här men det kanske någon annan för komentera eller så får jag ta det någångång då inte båda fotknölarna har somnat.. sitter i sängen nu.. inte för att vara ör närgången men har nyss vaknat så gick aldrig upp innan jag startade datorn.
För också be om URSÄKT för min långa text med massa prat om situationer hit och dit men det är inte lätt att vara människa så ni får antingen skita i att läsa, eller överse mitt meddelande och sara nummer noll i stället för nummer ett. Numret på inläggen då, såatt´.
Ha en brakdag! Och allt sånt man säger till varandra i slutet av ett inlägg! Typ.
Bara för att man är vänner betyder det inte att man alltid har tid och att man alltid är tillgänlig. Det är något din kompis måste lära sig, annars blir det nog ingen bra vänskap. Svartsjuka förstör.
Och nej, jag tycker inte att du är en dålig vän pga detta.

Låter helt idiotiskt av din kompis att bli sur över en sån sak, faktiskt. Det hör småbarn till att förvänta sig att alltid komma i första hand och få uppmärksamhet så fort man kräver det, men med tiden lär man sig att jorden inte snurrar kring en själv. Låter som att han missat det.
Sen vill jag också påpeka att det inte alls behöver vara något konstigt att man pratar mer med en vän än sin partner. Jag är likadan med en killkompis, medans min pojkvän inte alls är gillar att småprata (på nätet eller i telefon). Men bara för att någon är lätt att prata med så betyder inte det att man vips älskar den personen och inte sin partner.
Jag håller med StickyKitten världen snuttar inte runt en själv det är det bara en del som säger för att man ska känna sig lite mer på gång med allt man förr ba´ struntade i. M, men det kan ske när som helst att man blir lite mer go go och seriös med sig själv och slutar att springa runt o ba´ ta emot saker från andra som att man inte ens fanns sälv då.
Och som du skriver om jag får kommentera man älskar inte alla för att man pratar med dom. Älska någon det är frågan ich ett svårt begrepp att få grepp om. Man kan ju älska någon för dens snitsiga kommentarer, och dens niceiga ytterdörr, och dens roliga framåtfusiga attidyd som ba´ hallå jag är den som är den och glöm resten ba´ hej men det är okej, jag kommer att dö snart ändå så jag bryr mig om ingenting över huvudtaget.
Senare som Hera skriver om svartsjuka det är riktigt gobra tycker jag! Svartsjuka det är inget att ha och hänga i julgranen.
Man ser ju alldelses på alla hur de ba går runt och är helt svartsjuka på varandra och och tänker att hey, den skulle jag nog ha en bra dag med om jag bara inte hade den här lila trån till den där andra människan skulle det nog inte spela roland om jag fick för mig att vara lite social, men nej, svartsjuk ör min man så det låter jag bli.
MEN, i en NY värld där svartsjuka EJ existerar där kanske man ba hey, jag behöver ingen annan än dig för vi är ett så YEY ingen behöver tävlas o slåss o va påhittiga för att komma framåt med allt den ba´ vill!
Och om jag är otydlig så kan jag försöka att lätta på hjärtat mer i förnuftiga termer men det har inte funkat hittillis o kommer inte att fungera så jag skriver bara utav jag vet inte, bara skriver o ser vad som kommer liksom. Har ju funkat bättre än att vara den som är den som gör allt snillrikt!
Hey!
Nu värker det i handleden men inte så mycket i huvvet så ska sluta nu, bara knyta ihop inlägget så jag inte faller off topic genom att säga; Det är INTE idiotiskt att komma i andra hand, eller låta andra komma efter någon annan! (en grej till; man ändras så snabbt så mitt nästa ilägg kan se helt annorlunda ut, om jag får lov så förvåna eder inte om det ser lite skevt ut, och motsägelsefult o sånt de e bara natruligt, eey!)..!
Han bara fortsätter med att jag sätter min pojkvän före honom osv. Och jag kan inte låta bli att tänka (inte säga) att jag gör det. Min pojkvän har jag träffat, han är en del av mitt liv.. Men min vän har jag aldrig träffat, så det är inte på samma sätt. Så sa jag till honom att om han ändå tycker att jag väljer bort honom så kan jag lika gärna göra det, så jag bad honom att inte höra av sig på några dagar iallafall.
Jag har frågat om han är svartsjuk och han ba "nej men det suger att bli bortvald".. Jag förstår verkligen inte vad han menar med det. Vi pratar som sagt varje dag och bara för att jag inte kunde prata med honom i en timme så valde jag bort honom.
Jag orkar inte…

Du är säker på att din kompis inte är kär i dig och är svartsjuk? Låter ju som typisk svartsjuka tycker jag iaf.
Allt tyder på att han har känslor för dig, eller så har han sociala problem sen tidigare.
Qui dormit, non peccat
#7 Jag har också börjat fundera på om han kanske kan vara det.. Tycker det är så konstigt att han tar åt sig sådär..
+ att han blir as sur för att jag fortfarande har kontakt med mitt ex. Om det är nån som ska vara sur för det så är det väl min pojkvän isåfall? Men han accepterar det, som jag accepterar att han är vän med sina ex. Men inte min kompis.
Hm..

#8 Man kan ju ha kompissvartsjuka oxå, men oavsett så är det inte okej med svartsjuka och det är inget jag skulle acceptera varken från partner eller vänner.
Någon form av känslor har han garanterat eller har han problem med den sociala biten, rädsla för att bli lämnad eller inte duga eller helt enkelt en uppmärksamhetsknarkare.
Oavsett vilket så är det ju jobbigt när han surar och gnäller..
Vet inte riktigt vad du ska göra, men prova och prata med honom igen, är han en bra kompis annars så borde han lyssna på dig.
Qui dormit, non peccat
#9 Jag har pratat med honom.. Men han säger bara att vi ser olika på situationen. Att han tolkar det så fast att jag inte gör det. Sa till honom att han inte ska höra av sig på några dagar för det måste få lägga sig lite, och han bara "så när någon inte tycker som du så dissar du dom?".. Nej, jag vet inte vad jag ska göra.
En sådan person hade jag inte lagt någon energi på.
Det handlar inte om att han inte tycker som du, det handlar om att han inte klarar av att du har andra i ditt liv.

#10 Jag hade nog svarat, jag dissar inte dig för att du inte tycker likadant, jag dissar dig för att du uppför dig svartsjukt och kontrollerande och jag uppskattar inte det från någon jag kallar min vän.
Jag tycker du gör helt rätt som bryter kontakten några dagar, ibland måste man få tid och tänka i lugn och ro och låta saker och ting lägga sig.
Qui dormit, non peccat
Vet ni.. vad som är roligast. När ens vän säger att h*n ska lägga sig i sin säng när man chattar om vanliga saker och börjar småflörta med en för att sedan kalla en svartsjuk när man också skriver om sin sängtid, haha. Ursäkta mitt skratt, men jag har…ALLA…tjejer jag har pratat med…nämner när de ska duscha, när de ska lägga sig…OSV. HALLÅ! Jag vill inte veta när ni ska lägga er i sängen, eller när ni har duschat, och vill inte att "ni" (tjejer..ja det är tjejer..jag har haft kontakt med på så vis) ska flörta med mig och sedan kalla mig jobbig och svartsjuk?! Va e de för stil…
Nej ni, det var ett exempel på hur oknstigt det kan bli två vänner emellan så TS kanske ska fundera på sitt eget uppträdande också men visst ta en funderare på om vännen kanske har lite känslor sådär det vet man ju aldrig och då kan det bli lite svårare än att man bara snackar om sängdags och ger varandra rosor och sånt och tar det som en kompistjing så att säga!
(sorry)

#13 Fast det där är ju en tolkningsfråga och en fråga hur man säger det. Säger ibland till mina vänner oavsett kön att nä nu ska jag hoppa in i duschen, ha det bra så hörs vi. Eller nä nu ropar sängen, god natt! Ser inget flörtande i det faktiskt utan bara en upplysning till varför jag lämnar datorn.
Men skulle jag säga att jag hoppar in i duschen och tänker på dig så kan man ju definitivt ta det som ett försök till flörtande.
Qui dormit, non peccat
Hmm.. Jag fattar inte vad #13 menar riktigt. Vadå lägga sig? Vad snackar du om? :S När har jag sagt det? Jag sa tills DET får lägga sig. Med DET menade jag vårat tjafs..
Håller annars med #14, det är inte att flörta bara för man säger att man ska lägga sig i sängen/duscha.
Får man fråga hur gamla ni är?
#16 Han är 19 och jag fyller 20.
#17 Och han är singel, gissar jag? Kanske är han intresserad av att vara mer än vänner med dig och blir svartsjuk när du har kontakt med din pojkvän? Vet din pojkvän om din vänskapsrelation med den här killen?
#14 Självfallet är det så att man bara vill meddela om man vill tvätta sig själv lite (duscha), och somna ett tag så personen i frågan ej undrar om var man är någonstans när man lämnar datorn. Ibland är det ändock väldigt tydligt om man är uppmärksam på betydelsen i det som skrivs. T.ex. att skriva att man ligger i sängen tycker jag är lite flörtvarning så att säga!
Gör man det sedan till någon som man har lite känsloband med från början blir det ännu trixigare att uppfatta rätt! Sedan hela grejen med rosor och kramar, och gud vet allt och andra små vägvisare till .. får en ju bara att bli tyst eller säga fel saker som att, nej nu ska jag också lägga mig tänkte jag.
#15 Ah, men nu gav ju jag ett exempel här på något som kan uppfattas som en flirt när ni nu pratar missförstånd kompisar emellan och känslor och dylikt.

Vad har åldern och huruvida pojkvännen känner kompisen med saken att göra?
Nyfiken*
Qui dormit, non peccat
Undrar som #20…
#18 Ja han är singel. Och ja, min pojkvän vet om min vänskapsrelation med honom. När vi först började prata om det här så pratade jag med honom ju, och då berättade jag allt. Han tycker att min kompis är löjlig.
Du skriver att det inte handlar om att välja, men där håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att det handlar om prioritering i allra högsta grad. Därmed inte sagt att du felprioriterar - snarare tvärtom!
Att ha en partner, innebär för de allra flesta att man prioriterar den relationen framför övriga relationer; det ingår helt enkelt i konceptet, såvida man inte har andra överenskommelser sinsemellan. Att andra relationer inte får förstahandsprioritet är bara naturligt - vilket jag anser att din vän skall ha respekt för. Så länge han inte är din pojkvän, kan du omöjligt låta hans behov gå före din relations. Kan inte han acceptera detta, visar det endast att han inte är särskilt mogen. Du kan inte göra ett dugg åt det, förutom att inte ge vika för hans krav på umgänge när du vill avsätta tid åt din pojkvän.
Om han fortsätter att tjata och kasta skit på dig för att du prioriterar din pojkvän i vissa stunder, tycker jag dock att du skall säga åt honom att du inte tänker lyssna på hans elakheter och be honom att återkomma när han kan bete sig bättre.
Det är väldigt tydligt att din vän är singel och därför har vissa behov som andra får tillgodosedda i sina kärleksrelationer. Dessa behov är dock inget man kan pracka på folk, oavsett om de är vänner eller ej. Gör det dig automatiskt till en "dålig vän" att du inte kan - eller vill - tillgodose alla dessa behov? Det tycker jag verkligen inte.
För att dra det till sin yttersta spets: Vad händer om han en dag får för sig att han även har behov av att ha sex med dig och propsar på att du borde ställa upp på det för att du är en "dålig vän" annars? Det må låta en smula överdrivet att jag ställer denna fråga, men jag tycker att den inringar problematiken du beskriver på ett ganska bra sätt. Nånstans måsta man ju dra gränsen för hur mkt vännerna får inkräkta på förhållandet - liksom det motsatta, naturligtvis.
#23 Du har rätt, men jag tycker ändå inte att jag valde bort honom för att jag ville prata med min pojkvän, ostört, i en timme.. Att välja bort någon är nått helt annat. Och självklart kommer min pojkvän före honom, jag har ju aldrig ens träffat honom.. Och det borde inte göra mig till en dålig vän för det.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med honom.
Jag var, och är, själv precis som din kompis. Jag tycker inte om att bli "bortvald". Däremot tror jag INTE att världen snurrar runt mig, jag behöver INTE hjälp, och jag är INTE avundsjuk.
Jag brukade umgås i ett gäng med 11 pers. Efter ett tag blev det 5 par i detta gäng, och jag blev "the odd one out". Var gång vi träffades slutade det med att 10 pers satt och hånglade i soffan, och gjorde vi något annat var det alltid i par. När vi pratade på MSN var det roligt att prata med mig fram tills att deras pojkvän/flickvän kom online. Det går att välja bort någon en gång, två gånger, tre gånger. Men om det händer ofta tar man illa upp. Det är inte kul att vara den som är överbliven, och i detta fall hade jag ingen vän kvar jag kunde prata med. Ingen frågade hur jag mådde på flera månader. Det är så mycket fokus på kärlek och det är i praktiken ofta kärleken som gäller över vänner. Du som är kär kanske får andra prioriteringar, men dina vänner har fortfarande samma prioriteringar som innan.
Numera har jag pojkvän, men jag lever som jag lär. När vi är hemma så kan jag mysa med honom i timmar utan att bry mig om något annat, men så fort vi var vänner runt oss vägrar jag sitta och kravla runt honom. När vi umgås med folk vill jag umgås med folk, inte bara med min pojkvän. När jag pratar med dem pratar jag aldrig om min pojkvän. När jag pratar med dem fokuserar jag på dem.
Jag vill inte kritisera dig. I detta fall tycker jag att du gjorde helt rätt. Du hade inte pratat med din pojkvän på jättelänge och du måste inte prata med min vän, en vän skall man ju prata med för att man vill. Men se det ur hans perspektiv och försök förstå hur han känner det. Det kanske har hänt många gånger tidigare. Han kanske känner att det är mycket fokus på din pojkvän, och lite fokus på honom, även när ni pratar själva.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#25 Jag har också blir uifryst osv så jag vet hur det känns. Men det här är liksom en helt annan sak. Jag umgås inte med mina vänner när jag är med min pojkvän (vi träffas ju så sällan) och om jag gjorde det skulle jag inte hänga över honom. Har kompisar som gör det och det är inte kul. Och jag pratar inte om min pojkvän med min kompis, bara någon gång ibland, så det kan inte vara det det handlar om. När jag och min pojkvän pratade varje dag var det en helt annan sak, men nu hade vi inte pratat på flera veckor. Jag förstår hur han känner, jag tycker bara att han överdriver sjukt mycket.
#26 Utfryst hade jag inte velat kalla det. Bara mindre intressant än pojk-/flickvännen. Utfrysning är en helt annan sak.
Men det är möjligt att han överdriver. Men det är kanske en personlighetsgrej? Vissa tycker att det är jättejobbigt att bli bortvalda, andra tycker att det är tråkigt men klarar av det. Personligen tycker jag att det är jättejobbigt.
Jag skulle gå på bio med min kompis. En tjejkväll, hade vi sagt, eftersom vi inte hade setts på jättelänge pga att hon alltid var med sin pojkvän. Jag kommer dit, och hon har med sig sin pojkvän i alla fall och har tydligen har beställt biljetter till alla tre av oss för han hade "ändå inget annat att göra den kvällen". Jag struntar i bion och stormar därifrån och helgen är förstörd. Gjorde jag rätt? Inte alls. Överdrev jag? Verkligen! Men det hjälper inte riktigt att tänka så, för jag blev jättesårad.
Jag vill bara ha sagt att det kanske är olika hur illa man tar upp av att bli vald efter någon annan. Det är alltid lättare att försöka lösa en konflikt om man förstår båda parter. Han inser säkert att han överdriver, men det är inte lätt att vara logisk när man blir ledsen. Det innebär inte att han har fel bara för att han tar mer illa upp än vad du hade i hans situation.
#27 Nu var det inte en bio eller nått.. Utan det handlade om att jag inte kunde prata i EN timme för att jag pratade med min pojkvän. EN timme. Vi pratar hela kvällarna och oftast nätterna också, så vad gör en timme liksom?
Jag vet hur det är att "dela" en vän med en pojkvän. Jag åkte ner till Italien sommaren 2010 för att träffa min bästa vän, men det blev inte alls som jag hade tänkt mig eftersom vi hade hennes pojkvän efter oss hela tiden. Vart vi än skulle så var han där. Och så fort jag hörde en moped utanför så fick jag panik. Vi kunde inte ens prata med varandra, för jag förstod inte tillräckligt mycket italienska och han kunde inte engelska. 5000kr åt helvete, tyckte jag då. Men nu när jag ser tillbaka på det inser jag att det inte var så illa. Han var ganska okej. Men jag ville typ ha min kompis ifred. Och han ville ha sin flickvän ifred, haha!
Men det här är en heeelt annan sak. Det handlade om att jag inte kunde prata i EN timme. Jag tycker faktiskt att han skulle förstå att jag ville prata med honom ostört när vi inte hade pratat på så länge.
#28 Min historia har inget med det här att göra egentligen, jag ville bara berätta att de tinte är så himla lätt att vara logisk när man blir ledsen. Man överdriver lätt när man känner sig sårad. Det gör egentligen detsamma på vilket sätt. Att faktiskt gå på bio eller att prata på msn, båda kan skada.
Jag håller helt med dig, du gjorde rätt i att prata med din pojkvän. MEN, jag tror att det blir svårt att lösa konflikten och prata med din kompis, förklara för honom hur du känner, om du viftar bort hans känslor som "sjukt onödiga" eller "han skulle faktiskt förstå". Bevisligen förstod han inte. Han tycker med all säkerhet att du faktiskt skulle förstå hur han känner. Men jag skall inte tjata, jag har gjort min röst hörd och vi håller ju i grund och botten med varandra. ^^
#29 I detta fallet är det ju han som överreagerat och TS behöver inte förstå honom. Det är trots allt hos honom det ligger.
#30 Det var ju det jag försökte förklara, att det är ju inte ens fel att två träter.. Det är bara dumt och med en inställning om att världens snurrar runt en själv om man påstår att det bara är hans fel och att man därför inte behöver lägga ner energi på att förstå honom… Det går ju inte att ha en fungerande relation med någon om man så fort någon annan tycker annorlunda säger att det är fel.
#20 Jag frågade om åldern för att få en uppfattning om hur mycket man kan kräva av dessa stackars människor. Jag fick intrycket att detta var ett slags tonårstjafs.
Syns klart vem som gör problem här, kompisen värkar bara uttrycka om ens det, sina känslor, eller försöker hålla sig undan från det kära paret. TS hakar upp sig på något som egentligen inte finns, eller gör en stor grej av framkallade reaktioner från sin kompis.
Är det inte så att pojkvännen ens SKA komma före vänner? Det är ju det valet man gör när man har en relation med någon?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
I normala fall är det väl så men det beror väl helt på situationen. Det är väl lite trist att tvinga sig till att prioritera någon för att man Ska. Har man familj och barn äre väl annorlunda så klart.
Ska komma före är väl inte säkert, det är ett val man gör. Men min partner kommer alltid lite före beroende på situation. Det är trots allt den jag delar mitt liv med.
Sedan är vänner ytterst viktiga dom med, men jag har turen att ha vänner som inte blir sura om jag ber om att få prata med min pojkvän en timme ;)
#34 Det låter lite konstigt tycker jag. Vaddå skall? Jag älskar min pojkvän och jag älskar mina vänner. För mig är det en annan sorts kärlek med min pojkvän. Jag vill inte se det som att jag väljer honom före andra. Jag vet att min pojkvän älskar mig, och han vet att jag älskar honom. Därför kan jag utan problem välja mina kompisar före honom (detsamma gäller såklart honom också - han kan välja sina vänner före mig) eftersom vi ändå vet att vi alltid finns där för varandra.
Så är det för mig i alla fall.
#37 Jag säger inte att vänner inte är viktiga - men om du inte har mycket tid med din kille så kommer han först. Så det är, för mig i varje fall. Har själv varit i distans relation, så jag vet hur det är.
#36 Så jag tänker med.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking