Stark huvudvärk
Hej. Har under lång tid plågats av stark och ihållande huvudvärk, främst då jag sitter vid datorn/forum/och pratar över internet. Idag när jag var ute och gick märkte jag näsblod. Vet inte om det hänger ihop, men huvudvärken/trycket i huvudet oroar mig.
Någon som vet lindring, eller vad det beror på?
Mvh, trewq
Borde du inte gå till läkare och kolla upp det om det pågått under lång tid? Har själv migrän ibland men det där låter ju som något annat
Har man huvudvärk som återkommer eller är ihållande så bör man kolla upp det hos läkare. Bättre att vara säker på att det är ofarligt innan man försöker behandla.
#1 Jo, jag har varit hos läkare och gjort skanning/röntgen eller vad det heter och de fann inget. Läkaren sa någon om spänningshuvudvärk, men jag tränar, är ute, och mediterar vilket hjälper.
Ibland är jag rädd att något ska brista i huvudet, och såg en serie…där någons mamma jobbade för mycket och struntade i sin huvudvärk tills hon föll ihop över ratten på bilen vid en korsning.
#2 Som sagt till inlägg ett här ovan har jag kollat upp det. Tror jag gör allt jag kan för tillfället. :)
jag har haft samma problem men de är bättre nu.. jag fick ingen hjälp av läkare så gick till sjukgymnast som kom fram till att huvudvärken kom från ryggen å nacken.. jag var alltså så stel å spänd i nacken vilket gjorde att jag fick såkallad spänningshuvudvärk. sen så hade min yrsel med saken att göra.. vi botade bort yrseln å gick å gjorde övningar hos sjyukgymnast å nu ä rjag inte alls lika spänd så de hjälpte.. så du kan ju ta kontakt med en sjukgymnast å höra med dom.. kan ju va stelt å spänt..
Du kan ha en nerv i nacken snett som orsakar spänningar i nacken och ger dig en huvudvärk.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#4 Okej, men då kan jag lika gärna strecha själv känner jag, och som sagt mediterar jag vilket lättar det hela tycker jag. Bara att gå till sjukhuset i onädan gör att jag mår sämre, för de är ofta ofärstående, tar illa upp, skickar ivägen utan anledning, tar betalt, och det är sällan man går dit för höga kostnader.
#5 Tänkte lite på det förut att när jag tränade kampsport som yngre, och brottades en gång (bara testade en annan form av kampsport) så var det en kille som bröt huvudet så att det till slut sprakade i nacken, började pipa ett tag och hörseln försvann en stund.
Bra att du har kollat upp det för ihållande huvudvärk eller huvudvärk som ändrar karaktär ska man kolla upp.
Du kan ju börja själv med att undvika situationer där du vet att du får huvudvärk som att sitta för länge vid datan.
Ta små pauser, vädra, gå en promenad eller liknande.
Huvudvärk kan bero på en mängd olika orsaker och eftersom du verkar utredd så är det bästa att försöka att själv kommar fram till vad som skapar DIN huvudvärk.
Är det viss mat?, oregelbunden sömn?, för mycket/lite sömn? Dålig mathållning? Stress?
/Maria
#6 Jag kan få huvudvärk som håller i sig i veckor om jag lyckas få en nerv i klämm eller att nacken är lite svullen. Massage brukar hjälpa för mig då:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#6 Brukar du få näsblod, eller det var första gången? VAr det mycket? Ansträngde du dig ovanligt mycket?
HUvudvärken kommer enbart när jag sitter vid datorn, annars är den i stort sett obefintlig. Eller t.ex. sms:ar mycket som jag sällan gör, men främst när jag skriver på forum (ironiskt att fråga på forum om saken, men är så van med att skriva på så vis ändå), och en del när jag chattar.
Försöker förklara detta för mina vänner, men de flesta förstår inte och tar det inte på allvar, och har ingen lust att ändra sig lite för min skull. Det är ju otänkbart värkar det som.
Angående näsblodet har jag ej haft sådan på länge, men vid lite sömn vilket jag inte får nu kan det komma. Denna gången kom det när jag gick, upptäckte den då iaf.
#10 Kollat upp synfel? Det är vanligt annars att man får stark huvudvärk om man har synfel eller dåligt inställda glasögon och så vidare. Även starkt ljus från skärmar kan påverka, jag själv har rätt låg ljusstyrka på både min datorskärm och min mobil.
-Stephen Hawking
#11 Har visserligen ej kollat upp synfel.. endast då jag var mindre. Har aldrig problem att läsa mindre text faktiskt, men skärmen är dålig på den gamla skruttiga datorn jag har. Därför så har jag tagit hit en skärm som är äldre, men som använts i skolan förr så den kanske hjälper lite grann ändå.
Vilka bra tips, tack Geru.
Ändå så skulle jag tro att det har med att inte träffa personen som skriver, och att det blir för intellektuellt. Jag kan hantera läsning, och kan tänka men tappar intresset för det mycket då jag gjort det så mycket i mitt liv och skulle behöva slappna av, bara vara och glida med lite utanför datorn.
Låter väl som någon gammal männska som bara klagar på tekniken, men efter uppväxt framför dator (med överdrift) som nig de flesta i min ålder har gjort, ser jag inget fel med att vilja se personen jag har kontakt med, och se dom mer än som en stillbild bestående av pixlar.
Tänk bara vad skönt det är ute, även på vintern i kylan om man håller igång. Att vara någonstans där de ha musik, bara hänga där, att vara i skogen med tält, gå runt bara ute och se på saker, chilla..osv. Man måste inte läsa om saker hela tiden, tänka, och diskutera och prata och reda ut allting!
Vi har en sån intelektuell värld att man glömmer det andra, att bara vara och njuta, och kanske därför folk gillar att bli fulla på sprit så att de kan slappna av. Nog omdet. Har inge problem med sprit i normala mängder.
Behöver kort o gott paus från min "stora" tänkande hjärna och ut och uppleva tror jag.
Till exempel har jag ej haft huvudvärk nu ikväll då jag inte suttit vid datorn och funderat. Inte förräns nu då jag sätter mig här börjar nacken spännas, och det smånyper, och forsar otrevligt i huvudet.
Gillar kontakter via datorn!
Men som sagt..
Tack igen för era tips och er vänlighet.
#12 Du behöver inte ha problem med att läsa texten för att ha ett synfel eller för starkt skärmljus :)
Ja. Sitta inne för mycket ger huvudvärk. Jag får alltid migrän om jag glömmer att "rasta" min kropp.
Den kom på det som lösning när jag hade problem att gå ut. Så nu måste jag det:P
-Stephen Hawking
#12 Du kanske som du säger själv rentav grunnar och funderar för mycket?
Du kanske tänker för mycket stället för att leva.
/Maria
#13 Vad skulle det vara för synfel då, har aldrig märkt något jobbigt med mina ögon i något läge…
Har heller inget problem med att gå ut. Snarare problem med att inte gå ut, då det kompisar jag har vill ha kontakt via nätet.
Jag har andra kompisar också visserligen… :)
#14 Nej, egentligen inte. Jag kan gå runt och tänka och fundera, eler inte tänka alls, men det är just med människor på forum som leker viktigpettrar eller kompisar över msn som tycker det är roligt att irriteras.
#15 Långsynt och liknande gör att det är otroligt intensivt att kolla på saker på nära håll. Fast det låter väldigt långsökt.
Kan vara att du sitter dåligt vid datorn, men det förklarar inte SMSandet i så fall.
Jag tror fortfarande på för ljusa skärmar:p
-Stephen Hawking
#16 Mamma har glasögon, och pappa med så dörrför har jag tänkt på detta. Ungefär en decimeter från saken kan jag se utan att anstränga ögonen… sedan blir det mer ansträngt.
Nä min stol är riktigt bekvämt, och har en kudde under datorn så inte nacken ska ansträngas. SMS går lättare faktiskt för där kan man röra sig samtidigt, vara ute och så. Det blir mer som att prata tycker jag, och inte lika stressagt som vid MSN.
Du har rätt i att det blir mindre ansträngt om jag sänker ljuset på skärmen, men det brukar jag tänka på och ändrar ofta efter ljuset omkring mig
Har försökt säga att det handlar om hur folket uppträder mot mig mer. Men det kan jag ku inte reglera, det hänger ju på folket mer än på mig. Vill därför höjja flaggan och säga att lägg ned med att pika folk, och vara roliga med irriterande komentarer.
Det är både trist och hälsoskadligt!
Get up stand up! 
Stand up for your rights… osv.
#17 Händer det också om du läser bok eller något? För om det är synfel borde det ske där med kom jag på.
-Stephen Hawking
#18 Det händer inte om jag läser en bok… :)
#19 Dååå har jag inte en aning:p
-Stephen Hawking
#Har försökt säga att det handlar om hur folket uppträder mot mig mer. Men det kan jag ku inte reglera, det hänger ju på folket mer än på mig.#
Tack, men tror det här är problemet som går lättare via riktiga livet än datorn. Där kan man pikas utan huvvvevärk i stor uträckning om man tycker sånt är kuligt!