Skadad under praktik - försäkring?
Den 30 Januari var jag på praktik som vanligt, praktiserar på ett katthem, där jag skulle hjälpa en katt som fick panik och högg mig i tummen flera gånger vilket resulterade 4-6 djupa ingångshål.
Den 31 Januari sökte jag vård då tummen blivit mycket svullen och jag hade otroligt ont i hela handen, jag och en kompis gick ner på akuten och där fick vi vänta 6-8 timmar på att få någon hjälp.
Efter att ha fått hjälp så blev vi beodrade att sitta i rummet och vänta på att en läkare skulle komma, jag skulle då sitta med handen i högt läge.
Efter 2 timmar kom läkaren och de sa att jag skulle göra en spolning eftersom att hela handen var svullen och troligen fylld med mycket var.
Jag blev inlagd för operation, fick sedan veta efter operationen att katten gjort en riktig 10-poängare och träffat alla leder och senor i tummen samt bitit igenom ledskidan. De hade skurit upp på ovansidan tummen där man böjer, undersidan tummen på båda ställena där man kan böja samt hade de skurit upp nästan halva handflatan och en liten bit ner på handleden där det också visat sig att jag hade trångt utrymme för lederna.
Ny spolning var inbokad dagen därefter.
Totalt var jag inlagd 11 dagar och gjorde 8 operationer innan de fick bukt med allt. Min känsel på ovansidan tummen och halva handflatan var helt borta, enligt läkarna kunde det ta upp emot 1år innan känseln var återställd OM den ens blev det.
Det kittlas dock något så enormt på ovansidan tummen vilket tydligen ska vara tecken på att känseln är påväg tillbaka sakta men säkert. Dock har jag ännu ingen känsel på handflatan på höger sida om där de skurit.
De sa att jag troligen inte skulle kunna använda tummen normalt igen - idag kan jag vicka på hela tummen utan problem förutom delen längst upp, den kan jag knappt röra mer än 3mm och det gör ont!
Detta skulle givetvis anmälas till försäkringsbolaget som har hand om skolansförsäkring eftersom att det skedde under skoltid. Jag pratade med rektorn angående detta och fick till svar att jag kunde göra en anmälan men att jag skulle inte räkna med något, jag kanske skulle få ut någon ersättning om 3år OM det visat sig att skadan gett mig men på något sätt fysiskt.
De hjälpte mig ingenting med anmälan, de gav mig ett nummer att ringa och ett försäkringsnummer att ange.
Enligt pappa, en lärare, kuratorn samt psykolog var detta skandal då det är skolan själva som ska göra anmälan och inte eleven.
Min mentor var med mig när jag ringde, hon brydde sig dock ingenting men sa efteråt att även för de som gör detta dagligen så är det svårt - jag har aldrig anmält något förut och de förväntar sig att jag ska kunna allt när till och med de som är vana har det svårt!?
Det anmäldes en vecka efter att jag kom tillbaka till skolan.
Pappa ska hjälpa mig med försäkringen, han ska kolla upp vad som gäller och inte då enligt han, kuratorn, psykologen och den här läraren så ska jag ha rätt att få ut ersättning för åtminstone den inlagda tiden (sveda och värk) - detta tog inte ens rektorn upp.
Det roliga i det hela är att min kompis blev påkörd av en bil för någon vecka sedan, den knuffade till henne så hon fick muskelsträckningar i höfterna och låren dock så ramlade hon inte utan det var en ganska liten smäll - hon har däremot problem med överrörliga leder så det krävs ingenting innan hon sträcker sig.
Bilen smet iväg och hon fick inte reg-numret.
Henne är de på jätte mycket att hon ska anmäla, de hjälper henne med allting och hon har egentligen "inget att komma med" mer än att en bil knuffade till henne när hon var påväg till skolan.
Hon blev helt återställd efter en vecka och gick på skolan som vanligt efter incidenten.
Anses mitt "fall" som mindre allvarligt eftersom att det "bara" var ett kattbett trots att jag låg inne 11 dagar, gjorde 8 operationer och mest troligen kommer få bestående men av detta enligt läkarna?
Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller vad som gäller, de jag pratat med tycker skolan har hanterat detta väldigt oproffersionellt men jag har ingen aning om vad som gäller utan är mest bara förvirrad.
Vad ska jag göra och vad gäller egentligen?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag jobbar själv på en skola och har haft hand om praktik och det här med att fylla i anmälan till försäkringsbolaget SKA skolan göra, de ska ha gjort en rutin för hur man hantera såna här saker och det är inte skolans sak att bedöma graden av skadan de ska ta alla incidenter lika allvarliga.
Jag säger kontakta arbetsmiljöverket + skolverket och lämna in anmälningar mot skolan. De måste sköta detta bättre nästa gång något sånt här inträffar.
#1 Okej, för som det är nu så är det ingen som ens försöker hjälpa mig vare sig jag ber om det eller inte utan allt ska jag göra själv.

Händer det något under praktiken så står skolan som ansvarig och de är även de som ska anmäla precis som #1 säger.
Ta kontakt med rektorn eller skolstyrelsen först och främst om ingen på lägre nivå kan hjälpa dig som din mentor, därefter anmäl skolan till arbetsmiljöverket och skolverket som #1 säger.
Qui dormit, non peccat
#3 Vad exakt är det jag kan anmäla skolan för?

Vanvård av elev! Eller njäe kanske inte riktigt så, även om det är det mer eller mindre.
Det du ska anmäla är att skolan inte har några fungerande riktlinjer angående olyckor vilket är en säkerhetsrisk, det är deras ansvar då alla barn är försäkrade till och från skolan, vid praktik mm.
Qui dormit, non peccat

Du kan läsa mer på skolstyrelsens hemsida :)
Qui dormit, non peccat
Okej, ska kolla där! =)