Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 5615 ggr
EmelieGustavsson
2012-02-14 02:38
0

efternamn?

Jag och killen kan verkligen inte komma överrens om efternamn. våran dotter är beräknad om ca 6 veckor och vi kommer ingenstans.. han vill ha sitt efternamn och jag vill ha mitt. Minns att hans mor sa till mig"men du fattar väl att bebisen ska ha min sons efternamn, ditt är ju sååå himla vanligt"… sårade mig jätte mycket då min mormor nyss gick bort och nu är det bara jag, mamma, morfar och min bror kvar i familjen med efternamnet Gustavsson.

(Min far har ett annat efternamn och han har aldrig varit med i min uppväxt, min mor är också adopterad så det finns ingen släkt på hennes sida)

Svärmor tyckte också att vi ska ha killens efternamn då han är enda barnet, och namnet förs inte vidare annars… (denna j'vla svärmor..)

men å andra sidan, är vi tre st kvar i min familj.. och sannoliken att min bror ska få barn är extremt liten..

Finns det förslag på vad jag kan göra? :(

Sarah
2012-02-14 03:06
1

Dubbelnamn? Om det är väldigt viktigt för er båda får ni väl kompromissa.

sabines
2012-02-14 03:14
0

Hej!

Inte för att jag är i samma situation som ni, men jag har ändå funderat mycket på hur vi skulle göra när vi hamnar där.
Det är en extremt svår fråga, och det är väl egentligen ganska förståeligt att din svärmor väljer din killes sida. Men man kan ju tycka att hon borde ha lagt fram det på ett finare sätt. Man behöver ju inte göra någon ledsen medvetet.. Bara för att man heter Gustavsson/Svensson/Ericsson betyder ju inte det att man inte vill föra sitt namn vidare.

För att komma till saken, en av mina bästa vänner fick sin dotter för 2 år sedan, och de valde helt enkelt att ta hennes efternamn som ett mellanamn. Det funkar ju, om ni kan tänka er att barnet får två efternamn!

Mvh Sabine

ChristineL
2012-02-14 06:25
3

Så länge ni inte är gifta och har samma efternamn tycker jag att barnet ska ha ditt namn. Skulle ni separera blir det automatiskt du som får vårdnaden, och det kanske känns bättre då med ett barn med samma namn som du?

Annars är ju dubbelnamn absolut ett alternativ.

Sarah
2012-02-14 07:37
6

?? Det är väl ändå norm att man delar på vårdnaden? Vad är det för efterbliven regel att mamman automatiskt får vårdnaden?? De har ju ändrat så att barnbidraget delas om man separeras och inte går till mamman som innan. Varför ska man förbereda sig för en separering när barnet inte ens är fött? Det lär ju inte klinga väl som argument mot svärmor iaf…

Karmatarerskanise
2012-02-14 11:28
3

Varför inte ha båda namnen?

OttoIsTheShit
2012-02-14 13:19
0

jag har både min mammas å pappas efternamn :) lite jobbigt med stavningen för andra men vem bryr sig ;) jag tycker det låter som den bästa lösningen

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

hus-musen
2012-02-14 15:10
1

Jag föder ungen, därav kommer ungen få mitt namn. Dubbelnamn kan jag acceptera om sambon vill ha sitt namn med.

Qui dormit, non peccat

Björk
2012-02-14 15:12
0

Ja, varför inte dubbelnamn? Jag har två efternamn :)

EmelieGustavsson
2012-02-14 19:24
0

Jag kan tänka mig dubbelnamn, vi disskutera det förut och då undrar jag om det spelar någon roll vilket namn som kommer först?

Ja, svärmor är väl inte den människa som tänker direkt på vad hon säger.. har fått höra massa såna "klumpiga" kommentarer. (tex att jag är värdelös för jag kan tydligen inte laga mat, jag lagar inte maten hemma då killen tycker det är roligt o laga mat o jag tycker det är jätte tråkigt. Att jag är värdelös som flickvän osv osv.)

Om man har dubbelnamn, kommer barnet att använda båda efternamnen när hon skriver på papper, i skol katalogen och så?

verklighetenbuddhist
2012-02-14 19:54
0

Det lite kul med efternamn åså där..Min pappa hette Silva i efternamn och det är lite välkänd…Jag fick bara hans familj namn vilket min mamma tyckte hans efternamn låter underkast i det lilla bysamhälle…Men jag älskar den SILVA namnet låter det inte fint va….tänk på ha ha ha MaRTHA SILVA….OSV…

hus-musen
2012-02-14 20:16
0

#9 Japps, dubbelnamnet kommer innebära att barnet använder båda.
Men det jobbiga med två efternamn är att ett av namnen (det som kommer först) kommer att räknas som barnets mellannamn.
Ex Lina Gustavsson Larsson
Gustavsson är då mellannamn.

Se wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_namn
De flesta personer inom den svenska språksfären har ett efternamn. Man kan inte bära två efternamn; om ens föräldrar har olika efternamn, eller om man vid giftermål vill ta sin partners namn utan att avstå sitt eget efternamn, får man ta ett mellannamn. Det första av "efternamnen" kallas då för mellannamn. Mellannamnet och efternamnet förbinds inte med bindestreck.

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
2012-02-14 20:29
0

jaha okej. tack för informationen :)

ska testa och ta upp disskutionen med killen igen i morgon :)

Vad låter bäst?

Alice Frandsen Gustavsson

Alice Gustavsson Frandsen?

hus-musen
2012-02-14 20:32
0

Tycker nog andra alternativet låter bäst :)

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
2012-02-14 20:39
0

tror jag också tycker de ;)

Killens efternamn är danskt från början, o de är alltid lika roligt o höra hur olika personer uttalar namnet :)

Fridaaaa
2012-02-14 20:43
0

Ha båda efternamnen?
Jag & mina syskon fick efter pappa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmelieGustavsson
2012-02-14 20:46
1

ja det blir nog lättast att vi tar båda efternamnen. då blir alla glada :) sen när dottern blir äldre så kanske hon väljer att använda ett namn men det tar vi då ;)

Fridaaaa
2012-02-14 20:53
0

#16 Ja precis, upp till henne då:)

[FruStein]
2012-02-14 22:03
0

Finns inte alternativet att du och din pojkvän tar ett gemensamt efternamn (ditt eller hans, förslagsvis) och att hela familjen heter likadant?

EmelieGustavsson
2012-02-14 22:44
0

vi är inte gifta för tillfället men vill gärna gifta oss i framtiden. jag skulle tycka det vore enklast med ett efternamn.. Vill ju att jag,han och dottern ska ha samma efternamn. Annars måste jag ta hans efternamn plus mitt och tvärtom.. eller hur funkar det när man gifter sig? kan man ha två efternamn?

sabines
2012-02-15 04:38
0

Det andra alternativet tyckte jag lät bäst! :)
Ja, vad jag vet så kan ni ha två efternamn när ni gifter er!

Fridaaaa
2012-02-15 09:08
0

#19 Ja det kan man, t.ex min pojkväns storasyster och hennes man är gifta och dem har bådas efternamn :)

[omadd]
2012-02-15 16:42
0

Bådas efternamn? Så krångligt…gillar inte mitt efternamn, haha, gillar mammas barndomsefternamn bättre, men det kan jag så klart inte ha när jag gifter mig.

Skrattande

hus-musen
2012-02-15 17:08
0

#22 Klart du kan, du kan välja att ta din mammas namn istället :) Eller så kan hela familjen välja det namnet!

Qui dormit, non peccat

[Wera]
2012-02-15 17:59
0

Dubbelnamn självklart, då är det ju rättvist. Jag har dubbel efter min mor och far.

Buffaomini
2012-02-15 19:18
0

#22 det är bara krångligt om du vill att det ska vara de

Tycker för övrigt att TS barn kan ha båda efternamnen låter fint oavsett vilket du sätter först

Har själv funderat på vad mina framtida barn ska ha. svårt. jag har dubbel efternamn och om vi ska ha bådas efternamn så blir det tre. och det är lite för långt.
funderat på ta ett helt nytt efternamn också :)

EmelieGustavsson
2012-02-15 19:19
0

pratade med honom förut och han vill verkligen inte ha mitt efternamn alls. så jag får väl ta hans efternamn till mig och dottern också.. :( känns inte alls roligt.. väldigt många kan inte ens uttala namnet (kunde inte jag heller först) jag är det enda barnet som "kan föra arvet vidare" om man säger så.. menmen.

Karmatarerskanise
2012-02-15 19:20
0

#25 Ett helt nytt namn kan vara kul :)

Buffaomini
2012-02-15 19:25
0

#26 det kanske inte är en lösning som låter så bra men ni får båda som ni vill: en kompis ska köra att varannan unge har mammans efternamn och vice versa.

Sen gör det egentligen inte såå mycket tycker ja om man heter olika. visste det är någon sorts samhörighet men inget som sätter stora djupa spår i barnet.

Och jag vet, då jag inte hade samma efternamn som min mamma, de första 18åren i mitt liv.
Och mina halvsystar har inte längre samma efternamn som sin mamma, när hon gifte om sig.

hus-musen
2012-02-15 19:48
1

#26 Det är ju faktiskt inte helt upp till honom, vill du att ungen ska ha ditt namn så ska ungen få det, och sen kommer hans namn efter/före.

Vägrar han att samarbeta så kommer barnet automatiskt få ditt namn då du är mamman.

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
2012-02-15 19:51
0

#29 Tror inte det går till så. Har man gemensam vårdnad betyder inte det att barnet automatiskt får mammans namn när den föds om inte föräldrarna är överrens

hus-musen
2012-02-15 19:59
1

#30 Om du inte anmäler att barnet ska ha faderns namn så får barnet moderns. Visserligen efter 3 månader men ändå.

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/namn/efternamn/vilkareglergallerforbarnsefternamn.5.18e1b10334ebe8bc8000118363.html

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
2012-02-15 20:04
0

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag vill helst att hela familjen ska ha samma efternamn så jag får väl ge med mig.. gör mig extremt ledsen då mormor sa till mig innan hon dog att hon ville att jag skulle föra namnet vidare. men jag får väl ta hans efternamn :(

Gav förslaget om att vi kunde ha dubbelnamn, gick inte. eller att vi tar ett helt nytt, gick heller inte. :(

Fridaaaa
2012-02-15 20:39
0

#32 Du ska ju inte behöva ge dig. Var lika envis som honom. Han kan inte bestämma det.

[omadd]
2012-02-15 20:41
0

#32 Dubbelnamn är en bra idé, synd att din pojkvän inte gick med på det. Men han kanske har ändrat sig.
Tror inte nu att jag skulle vilja använda mammas namn, men har heller inte funderat på det…Hietala är mammas barndomsnamn, mitt är Eriksson. Något mer annorlunda med Hietala än Eriksson. Också har det viss betydelse med min barndom och släkt, och resor att göra med familjen till ställen dit man gärna ville åka på somrarna som liten.Glad

hus-musen
2012-02-15 20:49
3

#32 Sätt ner foten och säg antingen blir det dubbelnamn eller så får ungen enbart mitt namn punkt slut. Så kanske han får något att fundera på!

Qui dormit, non peccat

[omadd]
2012-02-15 20:54
0

#35 Är inte det dominant? Men man kan ju köra den stilen också…

Sarah
2012-02-15 20:55
2

Tycker det är konstigt att se kommentarer om att mamman bestämmer… varför? Det är bådas barn, bara för att mamman bär det i 9 månader så betyder det inte att hon har mer rätt till det sen. Min starka åsikt, vart har vi kommit i jämställdheten egentligen?

Jag har själv ett hyfsat ovanligt namn och släktkänslan på den sidan av släkten är stark. Kusiner som fått pappans namn har sedan bytt till eller lagt till släktnamnet, för att föra namnet vidare. Själv kommer jag aldrig byta bort mitt namn och vill gärna föra det vidare. Men, de namn jag vill ha som förnamn på eventuella barn passar inte med mitt efternamn, verkligen inte. Så de får killens namn.

hus-musen
2012-02-15 20:56
7

#35 Exakt samma sak och lika dominant som det han gör mot henne.

Men hon ger honom iaf ett val, hennes namn eller bådas namn vilket är bättre än att som honom vägra samarbeta helt och bara kräva sitt namn vidare.

Qui dormit, non peccat

line84
2012-02-15 21:09
0

Håller med hus-musen!! Stå på dig! Detta är ju en viktig sak för dig och du borde inte ge dig.

[aammE]
2012-02-15 21:10
1

Det finns 76061 som heter Gustafsson i Sverige, vilket gör det till efternamn nr 10 i popularitet….

Det finns 140 som heter Frandsen i Sverige, vilket gör det till efternamn nr 1490 i popularitet.

EmelieGustavsson
2012-02-15 22:10
3

Frandsen är från början ett dansk namn därför är de nog mindre vanligt :)

Ja, ska han va lika envis så kan jag va det också.

Även om namnet Gustavsson är vanligt så vill jag fortfarande ha kvar de..

Björk
2012-02-16 11:03
0

Skulle lyssna på det som låter bäst, hehe, vad klingar bäst? Och det är ju också möjligt att spara bara en initial typ: Anna S. Andersson.

:)

[FruStein]
2012-02-16 19:19
0

Jag tycker att ni kan fråga PRV om namnförslag - sådant kan de hjälpa till med. Er dotters efternamn är inte skrivet i sten utan kan ändras i och med att ni ändrar er.

När jag och min man gifte oss tog vi hans mormors flicknamn.

Toto11
2012-03-09 14:54
0

Dubbelnman låter bra =) oftast har jag sett att det är pappans efternamn som kommer först, och sist mammans…men det kanske är lika nu?

I min familj har jag o lillasyster mammas efternamn och brorsan har pappas. Lillasyster ville pappa inte ha under gaviditeten så mammas namn var ett självklart val. Nu är det annorlunda i din situation =)

fotoninja
2012-03-09 15:47
4

varför inte svänga ihop ett namn av era båda efternamn? typ Frandsson Glad

EmelieGustavsson
2012-03-10 00:00
2

#45 det lät faktiskt rikigt bra :o ska lägga fram förslaget hos pojkvännen direkt! :D

EmelieGustavsson
2012-03-10 21:51
2

Killen lät faktiskt väldigt posetiv så vi kanske har kommit på en bra lösning ändå Flört

men är det någon som vet om man får "göra" ett eget efternamn så? finns det några speciella regler? och vart vänder vi oss om vi vill ha ett efternamn (Frandsson) ? :)

fotoninja
2012-03-10 23:27
0

#47  du har pm Glad

Sarah
2012-03-11 09:57
0

Så länge som ingen annan har namnet får man hitta på ett eget :)

[FruStein]
2012-03-11 18:26
0

#47 Som jag skrev i #43 (läste du det?) kan du kontata PRV för att få reda på vilka alternativ ni har samt eventuell hjälp med att hitta på ett alldeles eget efternamn.

EmelieGustavsson
2012-03-11 18:35
0

#50 såg det nu, hjärnan gör inte riktigt som jag vill ibland ;) tack för tipset!

[FruStein]
2012-03-11 18:55
0

#51 Varsågod. Min svägerska och hennes man gjorde just det och hittade på ett alldeles eget efternamn - Trollmarker. ^^

EmelieGustavsson
2012-03-11 19:24
0

vad ledsen jag blir… la fram förslaget om att vi skulle heta Frandsson (jag vill ju faktiskt gifta mig med honom någon dag) och han sa tvärt nej.. han ska ha sitt efternamn :( jag förstår inte, om vi tar Frandsson så är det ju i princip hans namn?!

Sen säger han att han vill att bebe ska ha hans namn för "tänk om vi gör slut" …. blev jätteledsen att han tänker så :(

Sarah
2012-03-11 20:06
2

Om du kan tänka dig att heta frandsson, varför inte frandsen? Du sa ju att det var gustavsson som var viktigt för dig.

MatVeronica
2012-03-12 09:56
3

Alltså jag tycker bara såhär. Om ni båda är så angelägna att behålla era  respektive namn, så gör då det när ni gifter er. Och får ni barn så ska barnet naturligtvis ha båda era namn.  Jag tycker det är en självklarhet

skotty
2012-03-13 00:36
1

När jag föddes va mamma o pappa gifta så jag fick pappas efternamn (mamma hade det också) Sen skiljdes dom och i 10 år fick vi tjata på pappa att han skulle skriva på papprena så vi fick byta efternamn, till mammas. Tillslut gick han med på det med kravet att vi skulle behålla hans namn som mellannamn.

Jag tycker att du ska stå på dig. Om ni inte kan komma överens så får det helt enkelt bli bådas namn, det tycker jag är en självklarhet. Vägra skriva på papprena bara så får hon automatiskt ditt efternamn ändå. Din kille verkar vara väldigt omogen. När ditt efternamn är så viktigt för dig som det är så borde han gå med på det.

EmelieGustavsson
2012-03-13 02:02
0

#56. tycker iden att vi kan ha två namn är bra, då får ju båda som vi vill. men nej han ska vara så omogen och envis! förstår inte varför han ska envisas med att det bara ska vara hans namn.. Blev sårad också när jag fråga varför och han säger "men om vi gör slut så behöver hon inte byta namn"

vafan liksom..

skotty
2012-03-13 02:18
2

#57 Säg bara att du vägrar. Att ditt namn är minst lika viktigt för dig som hans är för honom så därför får det bli bådas eller ditt. Jobbigt att behöva hålla på o tjafsa om efternamnet som egentligen är en "skitsak" (att bråka om) när ni borde glädjas åt eran bebis liksom.

EmelieGustavsson
2012-03-13 02:27
3

precis, igentligen är det ju en skit sak faktiskt. Men har ställt ultimatum, antingen blir det bådas eller bara mitt. ska han vara envis och omogen så kan jag också vara det.

känns onödigt och tjafsa över det här, om bebisen vill bara ha ett nanmn när hon blir äldre så bestämmer ju hon de..

[Moa-]
2012-03-13 11:27
0

EmelieGustavsson; låter otroligt omoget av dig om det nu är på grund av envishet som du tänker bråka om något som för dig har bagatelliserats till en skitsak men som faktiskt är viktig för din pojkvän och hans familj?

Eller missförstod jag nu sitt sista inlägg?

Jag skulle utan tvekan välja det av mitt och pojkvännens namn som är mest unikt och ovanligt, oavsett om det vore är mitt eller hans…

Karmatarerskanise
2012-03-13 11:34
2

Jag tycker snarare det är omoget av pojkvännen att vägra ha båda, båda som för mig är det naturliga om ingen vill ge upp sitt eget namn.

Att han sedan ger kommentarer som den i #57.

[Moa-]
2012-03-13 11:48
1

Ja, att skaffa barn i ett förhållande som för "förväntar sig" skall ta slut låter som en otroligt dum idé, låt oss hoppas att det endast var en ogenomtänkt dum kommentar.

Personligen ogillar jag dubbelnamn, men det är endast mitt eget tycke och smak, så jag skulle låta en av oss byta när det blir dags för det.

Däremot håller jag fast vid att det är otroligt omoget att strida för något som man definierar som en skitsak, särskilt när det är en viktig fråga för den andra parten i förhållandet. (Lägger in förbehåll för att det blivit fel i formuleringen i inlägg nummer 59.)

Karmatarerskanise
2012-03-13 11:54
0

Sant i och för sig, att strida för en skitsak är inte speciellt bra.

Toto11
2012-03-13 12:27
1

Väldigt tråkigt att sånt ska hända när man ska vara överlycklig över det gemensamma barnet man ska snart få. Min första tanke när jag läste att "om ni skulle skilja er och barnet inte behöver byta namn.." om jag skulle vara du så skulle jag säga att bra att vi har mitt namn, jag blir den ensamstående mamman, lika bra att ha mitt namn om han redan tänkt på det. Jag skulle vilja dänga till din pojkvän i huvudet och slå vett i skallen på honom. Jag blir så ledsen när jag hör hur vissa bara tänker på sig själv =(

Glöm inte hur roligt och fint ni haft, har och kommer att ha bortsett från allt tjafs om efternamn. För er skull och/eller barnets. Massor av kramar!

[Moa-]
2012-03-13 12:41
0

Toto11; ensamstående mamman? Bara för att förhållandet tar slut så överger inte alla pappor sina barn, vi lever år 2012, det är två föräldrar med jämbördigt ansvar…

Toto11
2012-03-13 12:55
0

Jag hänger inte med hela samhällsutvecklingen. Men jag har inget emot att vara ensamstående mamma, men jag skulle aldrig för mitt liv förbjuda mitt barn att vara hos sin pappa, vara hos honom helger eller semestra. Fast jag vill inte dela mitt barn lika mellan oss två. Min filosofi är att barnet ska ha ett ställe som är hemma hem, och ett andra hem. Och hemma hemmet är mitt hem, fast det är min idé oavsett hur världen idag ser ut!

[Moa-]
2012-03-13 13:03
2

Ja, jag håller inte med, barn har rätt till två föräldrar, och skall veta att båda älskar barnet lika mycket och är lika mycket förälder till det, även efter att ett förhållande har tagit slut!

Sedan finns det givetvis fall när detta inte fungerar, men att presumera modern ensamvårdnad är för mig 1800-tals tänk… Praxis idag är delad vårdnad vid separation, sedan ordnas boendelösningen mellan de båda föräldrarna.

Toto11
2012-03-13 13:10
0

Moa-: mm praxis är som modet som förändras, fast det tar decennier. Vill du diskutera mer kan du skapa en ny tråd eller PMa mig om synen på vårdnaden om barn vid separation. Alla har olika syn på det, vilket är också intressant. Jag tycker inte att man ska hålla sig till det som är vanligast idag. Den bilden kanske är skapad av media? Sedan tror alla att det är det som är vanligast och sedan blivit praxis? Om ett 10-20 år kanske den synen har förändrats eller håller på och förändras nu?

Vilket fall önskar jag TS all lycka till i framtiden. Separation är det värsta som finns för ett barn. Men att se föräldrarna olyckliga är nog lika hemskt. Ni kanske har hamnat i ett dödläge…varför inte göra någonting roligt istället och ta upp diskussionen när ni/han har blivit mer vänligt sinnade =P

rebeccajansson
2012-03-13 18:11
0

Jag skickade in papper när jag fick våran son förra året. Min sambo heter Jonasson och jag Jansson-Åkerblom. Jag fyllde i Jonasson men ändå så i alla brev mm som vi får från komunen & staten så står det Liam Åkerblom Jonasson.

Sarah
2012-03-13 21:06
0

Ställer samma fråga som i #54 igen… :)

Jimmie
2012-03-13 21:25
0

Jag har bara läst top 10 av svaren här, så frågan kanske redan finns och är besvarad.
Jag förstod att många föreslog dubbelnamn. Det är ju en bra och jämnställd lösning.
Frågan alltså. Vad händer längre fram? Dubbla efternamn blir ju vanligare och vanligare men vad händer som sagt när "dubbelnamnsbarnet" får barn med ett annat dubbelnamnsbarn (givetvis i vuxen ålder)? Blir det fyrdubbla efternamn? Hur länge kan man fortsätta?

För övrigt skiter jag i om mitt namn förs vidare. För mig är det bara ett namn. Att mitt barn har mina gener och får en uppfostran delvis av mig, det är det viktiga för mig. Med detta kan mitt barn göra mig stolt och ära sitt namn, vilket det än är.
Så är det någon som ska ha barn med mig så blir frågan enkel.
För övrigt kan både mor och svärmor hålla sig utanför det hela. De tenderar att lägga sig i alldeles för mycket. Detta är en fråga om TS och hennes killes liv, en fråga bara de kan ta en beslut i.
Lycka till i alla fall, och ja, glöm inte att försöka svara på min fråga hörni :)

Mvh
Jimmie
Gislfakse