Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2634 ggr
Karmatarerskanise
2012-03-12 23:23
4

Fördomar

Hemskt tråkigt att märka vilka fördomar folk har när det gäller svenska män/killar som träffar sin livspartner i Thailand. Det antas direkt att det gäller horor. Och att männen/killarna inte kan hitta något annat än det.

Verkar vara svårt för folk att förstå att det faktiskt finns thailändskor som har "vanliga" jobb också. Att man lika gärna kan råka träffa sin kärlek i Thailand som i Norge eller Sverige.

skotty
2012-03-13 00:53
0

Jag har sett båda sidor av det där faktiskt.

En vän till någon min kompis i Stockholm bodde hos hade en kompis (gubbe 50+) som hade varit nere i Thailand och hämtat hem en tjej. De hade 5 barn i åldrarna 7-1 och de bodde i en trång liten 2a i en förort utanför Sthlm. Vi var där på middag och jag fick en chock när jag såg hur de levde.

De fyra äldsta barnen delade på det minimala sovrummet. Två våningsängar var det enda som fick plats. Köket var skit litet, och satt ihop med vardagsrummet. De hade inget matbord, utan bara soffbord och en 3sitssoffa. Bakom soffan hade de en dubbelsäng + spjälsäng. Badrummet var minimalt det också med bara toalett, handfat och en liten dusch.

När vi skulle äta kommer två av barnen och säger "pappa, vi är hungriga", och han skakar på huvudet och säger åt dom att gå. "Ni får macka sen, vi har gäster, det är dom som ska äta" .. Jag var bara 15 år då men jag önskar att jag hade sagt ifrån och gett dom min mat. Jag var inte speciellt hungrig.. Sen sa gubben åt sin fru att hon skulle diska osv så hon hann bli klar innan det var dags för henne att jobba natt. Sen satt han o sa "hon är så himla seg. hon jobbar hela nätterna och sen orkar hon inte ta hand om barnen och hemmet på dagarna. vet inte vad jag ska göra med henne. kanske ska skicka hem henne igen, med flickorna, pojkarna kan bli användbara så dom behåller jag, hahahah" .. Honom gillade jag inte alls.

Sen är det en vän till min släkt som har varit i Thailand flera gånger och hämtat hem en massa horor.

Men sen finns det dom som är annorlunda. Känner en kille vars storebror träffade kärleken i Thailand, hon flyttade med honom hit och nu har dom två söner ihop. Tillsammans äger dom en thairestuarang och ja.. dom är som vilket annat par som helst.

En "släkting" till mig (50+) träffade en "tjej" i Thailand förra året och han är så kär som man bara kan bli typ. Hon har varit här i flera månader men har åkt hem nu. Dom firade nyår och så med oss. Tanken är väl att hon ska flytta hit så småningom. Hon är i hans ålder, och hon är på något sätt släkt med min kompis storebrors fru, haha.

Så som sagt, jag har sett båda sidor av det där. Jag gillar inte det dom första två jag berättat om gjort, men jag dömer inte sånna som hittar tjej i Thailand. För jag har sett det vackra i det också. Nej, fördomar är blä..

Karmatarerskanise
2012-03-13 00:58
0

Självklart finns det en negativ sida också, som med allt annat.
Men just de kommentarer och blickarna som folk kan ge gör mig ganska irriterad.

En nära släkting till mig bodde i Thailand 2 eller 3 år, och under dessa åren träffade han en tjej. Hon bor numera här i Sverige och de väntar barn. Man ser att det är riktig kärlek :) Ändå får man höra idiotkommentarer ibland.

hus-musen
2012-03-13 10:11
0

Jag känner igen betydligt fler som hämtat hem tailändskor, ryskor och annat som postorderfruar än de som har hämtat hem dem av kärlek tyvärr.
Av kärlek vet jag bara om 3 varav den ena är från vietnam kom jag just på.

Klart man kan bli kär, men det är heller ingen hemlighet att om en kvinna i vissa delar av ett sådant land får en vit karl på så är det status för henne och kanske tillomed skillnad mellan ett liv på gatan och fattigdom och död.
Har sj vänner därifrån som säger att mammor uppmuntrar deras döttrar att ta utländska män oavsett vad de känner för dem för att trygga deras och föräldrarnas liv. 
Och de sätter ju föräldrar och familj före sig själva.

Och det är ingen hemlighet att det finns gott om karlar härifrån som utnyttjar det.

Men jag dömer ingen utifrån vilken nationalitet deras partner har. Vet ju inte hela historien bakom.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2012-03-13 11:06
0

Att det inte är en hemlighet är inte samma sak som att man kan dra alla över en kam. Det finns ju thailändskor med pengar också, med välbetalda jobb. Det är det som är det farliga när man tänker ,thailändska = hora, fattig och desperat.

line84
2012-03-13 11:22
0

Tyvärr så känner jag också till fler som "köpt" hem thailändskor än de som träffat riktiga kärleken. Sen vet jag att det finns två sidor av detta. Håller med #3.

[Moa-]
2012-03-13 11:32
1

hera; det är skillnad på dem som lever under en längre tid i ett land och lär känna en partner som man förälskar sig i, och åker på en två veckor lång "solsemester" och kommer hem med en fru som är 10 - 30 år yngre…

Självfallet skall man aldrig döma någon på förhand, utan lära känna personerna, det gäller enligt mig alltid! =)

Karmatarerskanise
2012-03-13 11:36
0

#6 Det har jag inte sagt ngt om.
Jag snackar om att även dessa människor döms på förhand, de som träffats under en längre tid och är i samma ålder.

[Moa-]
2012-03-13 11:50
0

Ja, jag kan anse att förhållanden är helt okej även om det skiljer i ålder så länge båda parter i förhållandet är jämställda och lyckliga i förhållandet… =)

Toto11
2012-03-13 13:17
0

Det är oftast det negativa som fastnar i hjärnan och det man helst skvallrar/diskuterar om =(

bellanova
2012-03-13 14:59
1

fördomar o förutfattade meningar är väl trist i alla sammanhang .Inte bara detta

hus-musen
2012-03-13 15:03
0

#4 Och därav skrev jag att jag inte dömer någon beroende på nationalitet eftersom jag inte vet hela historien bakom.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2012-03-13 16:34
0

#10 Det är väl ingen som skrivit att det är bättre eller sämre än andra sammanhang?

bellanova
2012-03-13 16:42
0

#12 Uppriktigt förstår jag inte vad du menar nu

Karmatarerskanise
2012-03-13 16:43
0

"fördomar o förutfattade meningar är väl trist i alla sammanhang .Inte bara detta"

Och jag svarar att ingen påstått att det bara är trist i detta sammanhang.

bellanova
2012-03-13 16:59
0

#14 ok då fattar jag Ja då är vi ju överens då

HannaM
2012-03-13 22:00
1

Jag känner en som definitivt hittade kärleken där. Han bodde där nere, lärde sig prata thai. Nu bor dom båda i sverige och har två barn. Hans pappa, barnens farfar alltså, flyttade dit för två år sedan för att jobba.