Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvärföräldrar
Läst 10648 ggr
Buffaomini
2008-01-28 18:09
0

Svärmor

är svärmor så "hemsk" som det sägs?

varför har svärmor fått de ryktet?

hur är du som svärmor?

Karmatarerskanise
2008-01-28 18:11
2

Vågar inte svara i öppna forumet, tänk OM, fel person skulle läsa de ;)

miwi
2008-01-28 18:30
0

heheh, min svärmor e helt underbar, lägger sej inte i saker,  och har accepterat att hennes son är vuxen och gör egna valt. har dessutom hört att jag är favoritsvärdotter..

jag tycker nog inte lika bra om min egen mamma, hon kommenterar gärna om fönstrena inte är putsade ( har hittat henne hemma hos mej putsandes fönster , ja,..) eller att tavlan hänger snett, eller att gardinerna inte passar.. så HON är nog en sån där hemsk svärmor.. tur att jag har en snäll och förstående man…

Hoppfull
2008-01-28 18:33
2

Jag är inte svärmor… ännu (har två söner, nästan vuxna…).

Har haft två "svärmorar" båda lika dominanta fast på helt olika sätt. Den ena genom att ständigt ge dåligt samvete (är skild från henne idag) och den andra genom ren och skär elakhet.

Min åsikt är att svärmor är endast elak (kan endast vara elak)om hennes son låter henne vara det! Det handlar alltså om söner som inte klippt navelsträngen och skapat en vuxenrelation med sin mamma. Svärmödrar kan ju inte bete sig illa mot sina svärdöttrar om sönerna är solidariska och i så fall bara bryter kontakten med dem om de vägrar visa respekt. Här tror jag att man ska vara ganska tuff, det hoppas jag att mina pojkar kommer att vara mot mig om jag inte är tillräckligt schysst mot de som de älskar!

När min sambo slog näven i bordet och krävde respekt av sin mamma så tog det visserligen sin tid innan vi hittade en fungerande relation men hon har helt backat och är mycket trevlig och respektfull idag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

skruttan31
2008-01-28 19:34
0

Har inte träffat min svärmor innan,,  men ska om 2 veckor,,, men När de gäller mig själv,, vore jag ju dröm kvinnan där svärmor gått över till andra sidan,, men min nuvarande kille lider värre,, möter sin svärmor då o då,, han e ju medium,, he he,, så nog har hon redan jagat honom,,

Oskyldig

Ijin
2008-01-28 19:36
0

En mening: Film I Hollywood.

Kinna1
2008-01-28 20:00
0

Min svärmor är väl rätt okej. Alla har vi ju våra brister. Men min sambo han har helt underbra svärföreldrar, tycker jag iallafall =)

LinLin
2008-01-28 20:05
0

#3 Jag håller helt med dig, angående att svärmor endast är elak om sonen tillåter henne. Stämmer klockrent in på mig och mina "svärmödrar".

Har haft flera svärmödrar som varit svärmodern från helvetet men hon som är min svärmor idag är det helt annorlunda med. Där satte min pojkvän ner foten som sextonåring och sa ifrån. Hon är alltid trevlig och behandlar oss båda som vuxna människor.

Angelclaw
2008-01-28 21:55
0

Jag har en helt fantastisk svärmor :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

BranDuir
2008-01-28 22:00
0

min exsvärmor var en studie i orättvisa och utstuderade elakheter….*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Telefonkontakt
2008-01-28 22:10
0

Det beror väl på vem man får som svärmor

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[Vargnatt-]
2008-01-29 00:12
0

Jag har en bra svärmor :) Snäll, lägger sig inte i, och älskar djur precis jag :)

CarolineJ
2008-03-21 00:26
1

Min ett e helvete…

abbis
2008-03-21 01:23
0

MIn första va ett helvetes helvete och hon lever ännu på sin elakhet…min andra va död redan och min tredje är en go tant som inte är mer än 13 år äldre än jag*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

CarolineJ
2008-03-22 01:35
5

Roligt skämt:

På en EU-konferans om familjerätt lunchar två advokater från olika länder med varandra.

Advokat 1: -Vad har är straffet för bigami i ert land?

Advokat 2: -Två svärmödrar!

Anna77
2008-03-22 02:37
0

Min svärmor är den bästa svärmor man kan ha! Snäll, hjälpsam och omtänksam. En underbar person helt enkelt.

didis
2008-03-24 20:24
0

Det krävs två för att dansa tango…

Vare sig man gillar sina ingifta släktingar eller inte måste man ju umgås med dem och acceptera dem.

Min svärmor är kanon, jag gillar inte min svägerska (och inte hon mig) men vi har en fungerande relation eftersom vi måste.

fridaas
2008-03-24 21:22
0

Svärmor och svärmor är väl fel att kalla henne, då jag inte tycker att man får svärmor fråns man gifter sig..

Men hon som jag skulle ha haft om jag hade vart gift, hon är ett helvete! Hon riktigt hatar att jag är med hennes son, att jag finns överhuvudtaget..
Hon ringer alltid och skäller ut patrick efter att jag festat tillsammans med honom, eller sovit där. Man ser verkligen hur jobbigt det börjar bli för honom, varken han eller jag vet varför hon hatar mig så mkt som hon tyvärr gör :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ryttarn
2008-03-24 23:23
0

Har haft tre skämt till svärmödrar, den ena värre än den andra. Ja, hon i mitten(dvs mina barns mormor) var väll egentligen mest menlös och lite småkorkad, ungefär som sin dotter….. Den första och den sista är bara för mycket, men deras dötrar blev det ju folk av…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tuvan
2009-03-03 15:18
0

Min svärmor är en elak jävla skata. Och jag förstår inte hur min sambo klarar av henne.. Hon har alltid gjort honom illa på något sätt och han har fått växa upp i en missär med den häxan.

Det har dock blivit ändring sen jag kom in i bilden, jag har öppnat hans ögon o fått honom att inse hur illa han blir behandlad! Det är BARA bråk då han och hon pratar, hon kan aldrig ringa för att säga något snällt, hon är riktigt otacksam då han eller vi båda gör något för henne. Inte ens ett tack får man. Utan hon förväntar sig bara att hon ska få allt som hon vill ha det. För några månader sedan, innan jul nångång. Då orkade jag inte mer med hennes skit så jag sa upp kontakten. Min sambo pratade mycket mer sällan med henne (annars var det var o varannan dag) Hon hade järngrepp på honom, och min sambo är aldeles för snäll o tyckte "synd" om henne. Så man märkte hur lycklig och lättad han kände sig när de inte pratade så mkt mer. Precis så jag vill att han ska ha det. Bra.

Hon får inte komma till våran lägenhet o hälsa på längre, och min sambo har äntligen insett vilken puckad mamma han har. Tråkigt nog! Hans pappa har skitit i honom också, så det känns väldigt tråkigt för hans del att inte ha någon förälder som stöttar honom. (Men han har en UNDERBAR  storasyster) Hans mamma är bara rent elak o säger precis som hon tycker utan att bry sig ifall hon sårar någon. Jag älskar min sambo över allt annat och vill bara att han ska må bra och vara lycklig, det är han nu då dom knappt pratar med varandra o han får fullt stöd o kärlek ifrån mina föräldrar, alltså hans svärförädrar.

Tänk vilken skillnad det kan vara. (Detta blev visst långt, men skönt att skriva av sig lite..)

Aviendha
2009-03-03 18:48
0

Min svärmor är underbar! Hon är glad, snäll, rolig och jag känner att jag kan prata om det allra mesta med henne. Kunde inte fått det bättre faktiskt, och tur är väl det så "hemmakär" som karln min är ;)

Om jag måste säga något negativt så är det att hon är översnäll, och inte alla gånger vågar stå upp för sig själv, och det gör mig så ont att se hur denna underbara människa far så illa i vissa situationer.

Musiken
2009-03-03 20:00
0

Min nuvarande svarmor har jag aldrig traffat och hoppas pa att jag aldrig kommer att traffa heller med tanke pa vad hon gjort mot min pojkvan som barn (de har ingen kontakt langre).

Lilacbower
2009-03-03 20:04
0

Jag har haft båda sorterna. Mina barns farmor var inget vidare att ha att göra med medans min senaste särbos mamma är en riktig GODLING! Flört

Ensam - men stark!

rosagumma45
2009-03-03 20:47
0

Jag har haft den vidriga sortens svärmor. Jag vet inte riktigt själv hur jag är, men jag försöker att inte lägga mig i deras barnuppfostran. Jag tycker att det är lättare med min dotters make än mina söners fruar. Jag tror att det blir lite svårt för båda parter när sönerna ber om hjälp i vissa sammanhang och fruarna ta det som kritik mot dem.

phernilla
2009-03-03 22:34
0

**Min f.d. svärmor är helt underbar!!!
**Både på den tiden då jag o exet levde ihop, samt nu efter att vi inte gör det längre. Hon är verkligen en underbar person! Än idag så träffas vi o umgås regelbundet, o det är liksom ingenting som är konstigt på nåt sätt, eller så, oss emellan. Jag o exet brukar även hälsa på tillsammans under helgerna ibland hemma hos henne. Då är det nästan som förut, förutom att vi inte är tillsammans då… :)
*mycket soft o avslappnad stämning*

Dock så ska jag oxå ha sagt att jag haft riktiga as till svärmödrar med. Jo jo minsann. Ni vet dom där som älskar en i bitar då man är tillsammans, o som hatar en som pesten då förhållandet spricker.

ChristineL
2009-03-03 22:44
1

Jag har två fd svärmödrar, och jag tyckte om dom båda. Mycket söta och trevliga damer.
Min nuvaranda svärmor är bara för härlig! Enkel och lite bohemtyp, mycket trevlig och inte alls konstlad. Har inte träffat henne så många gånger än, men gillar henne mer och för varje gång :)

chigak
2009-03-04 00:19
1

Min svärmor gillar jag inte. Hon tror att hon ska styra och ställa med vårt liv. Men varken jag eller min man accepterar det. Hon gillar inte mig för att jag inte är rädd för henne utasn säger ifrån när hon lägger sig i för mycket. Hon är inte så van att få mothugg. Men då vänder hon sig till fel persin när hon försöker med mig. Har talat om för henne precis vad jag tycker om att hon lägger sig i. Hade hon fått bestämma hade hon valt vilket hus vi skulle köpa, hur vårat bröllop skulle varit vad vi ska göra på vår semester m.m m.m

Fast det klart om hon fått bestämma så hade jag ju inte funnits i Tobbes liv. Jag passar inte in i hennes ideal. Det vill säga smal, snygg som hon kan visa upp och medgörlig så att hon får bestämma.

Så jag är gladast när vi inte ses så ofta.

Lenore
2009-03-04 00:45
0

Min svärmor och jag kommer bra överens. Hon säger vad hon tycker om saker och ting men skulle aldrig få för sig att lägga sig i eller styra över något hon inte har att göra med. Hon är väldigt omtänksam och hjälper till med allt möjligt och ställer upp i alla väder. Visserligen är hon lite gammeldags och konservativ och vi har delade meningar om många saker men det är inget vi blir ovänner över.

spiritedaway
2009-03-07 21:58
0

Jag tycker om min svärmor :)

VeNyRa
2009-03-07 22:10
0

Min svärmor är den bästa! hon litar mer på mej än på sin son ;) Hon har också sagt att jag är det bästa som hänt den familjen på mkt länge. Vi har nästan samma åsikter om allt också, och hon är ingen gammal predik tant även fast hon är nästan 60, hon är väldigt ungdomlig och förstående på ett bra och naturligt sätt.

guraknugen
2009-03-07 22:18
0

Svår att kommunicera med eftersom hon inte hör så bra och för att jag är dålig på att prata högt och tydligt samt att jag har dåligt tålamod. Annars vet jag inte, kan väl varken säga bu eller bä, eller vad man nu brukar säga. Inga direkt negativa sidor vad jag sett. Lite ”gullig” på sätt och vis… Hon verkar vilja ha barnbarn, utöver det som svågern producerat…

En av de senaste gångerna vi var där och hälsade på, räknade hon ut åt oss när det var lagom att ”sätta igång” för att barnet skulle komma lagom till vad det nu var… hon kom visst fram till att ”nu” var lagom (då alltså)… Själva har vi dock inga som helst barnplaner.

Sarah
2009-03-08 15:16
0

Tycker väldigt mycket om mina svärföräldrar, men jag tro att det kan bli problem om vi får barn. Svärmor skämmer bort sina barnbarn, sätter sig över deras föräldrars belut etc. Småsaker som att ge efterätt utan att ha ätit mat och sådant. Jag hade blivit skogstokig om hon gjorde så med mina barn.

Gerbilflicka
2009-03-09 09:09
0

Min "svarmor" (vi ar ju inte gifta) ar toppen. Vi brukar laga mat, se pa film och ga ut med hunden tillsammans osv, haha. Glad Under sommaren nar min pojkvan jobbade mycket och jag var hemma mycket sa spenderade jag ganska mycket tid med hans mamma faktiskt. Tog emot mig med oppna armar fran borjan och har aldrig varit det minsta dum.

Lilacbower
2009-03-09 09:24
0

Min fd. villbos mamma är en kvinna som är värd all respekt. Om världen hade fler Kvinnor som hon skulle den bli en mycket bättra plats att leva på.

Ensam - men stark!

snuttis
2009-04-10 00:46
0

Jag har bara positivt att säga om min svärmor.Hon gick bort i januari och jag saknar henne mycket. Hon var aldrig påträngande, la sig aldrig. Hon var 85 år när hon gick bort men jag har känt henne 25 år så hon ju en helt annan generation men det fungerade alltid.

[Fiction]
2009-04-10 21:09
0

Jag har bara träffat min svärmor en gång tidigare, men nu under påskhelgen har jag blivit ditbjuden på middag och skall få chansen att träffa henne en andra gång. Min pojkvän hade förberett mig på det värsta förra gången jag var där, då han och hans mamma inte drar riktigt jämnt, men jag måste säga att jag tycker att hon var över förväntan. En stark kvinna med bestämda åsikter och skinn på näsan. Pojkvännen har sagt att hon och jag påminner om varandra och det har han nog rätt i. Hon brukar vara svår, men jag har en känsla av att hon gillade mig också just för att jag inte är någon mes och vågar stå upp för mig själv. För övrigt påminner hon även en hel del om min egen mor och henne har jag lärt mig att tampas med efter snart trettio års erfarenhet. ;) Jag ser upp till den typen av Kvinnor och tycker att hon är en god förebild. Enda anledningen till att min pojkvän och hon inte kommer överens alla ggr, är nog att båda har starka åsikter och att han tycker att hon kan vara lite väl känslostyrd när hon blir arg (ännu en egenskap som jag delar med henne). Hade hon inte varit just hans mamma, hade han förmodligen tyckt att hon vore en förbaskat vettig och bra person.

Mammzing
2009-04-10 22:58
0

Min x svärmor som är farmor till mina barn är obeskrivbar. Nu är hon tydligen gammal och rasslig. Hoppas kärringen dör en hemsk död. Så får man inte säga, men jag tycker det.

Aldrig gjort nåt för att hjälpa till. Varit väldigt mån om sin son, mitt x, och en bidragande orsak till många gräl mellan oss. Han har fortfarande inte klippt navelsträngen med sin mamma, vid 50 års ålder. det har inte nån av hans bröder heller.

Hur jag är som svärmor?? Ingen aning, försöker att inte lägga mej i så mycket. Aningen disträ kanske… Sen har jag så många projekt på gång så jag har inte riktigt tid…

Ska bli mormor i sommar, det ska jag bli bra på.

[GunillaF]
2009-04-11 02:09
1

Jag hade världens gulligaste svärmor.

Jag kan inte låta bli att undra när jag läser allas inlägg:

Vad skulle min måg och mina sonhustrur skriva om mig i en sån här tråd?

Vad skulle jag jag känna när jag läste det?

Jag tror jag vet, men man kan aldrig vara 100% säker!

Jag hoppas att de skulle skriva något positivt. Men…vad vet man?!

Sara
2009-04-11 17:58
0

Min första svärmor var sisådär, hon accepterade men mer var det inte.

Det roliga var att när han blev ihop med andra (efter vi gått skilda vägar) så har hans mamma tyckt att jag var nog rätt bra ändå.

Sara

Bergspuman
2009-08-13 17:12
0

Min f d svärmor var en hemsk människa på sitt sätt. Ringde aldrig o förvarnade om att hon skulle komma, hon bara ringde på, sen stormade hon in utan att säga hej, och började titta sig runt i lgh o kolla om vi städat / reparerat / skaffat nya möbler. Hon lyfte t o m på locket en gång till grytan när jag just gjort mat o undrade vad jag skulle bjuda min sambo på (Vi var inte gifta då). Jag tänkte: Nu ska hon få. Så jag sa att det var fiskgryta á la Bourguignon med mitt finaste franska uttal. Efter den betan frågade hon aldrig mer vad jag lagade för mat *L*.

En annan gång hade hon gett en silverkandelaber till min man. Den stod i skåpet, vi hade inte den framme. Det anmärkte hon på vid ett tillfälle, att vi inte höll den putsad och stående framme, och hade hon vetat det, skulle hon aldrig gett bort den!

Jag fick spatt, ska kärringjäveln sitta o läxa upp oss i vårt eget hem??? Så jag sa, ganska högdraget: I det HÄR HEMMET tar vi fram kandelabern och putsar den en gång om året, och det är vid jul. Så GÖR VI, JAG OCH xxx (mannens namn), sa jag. Hon såg sur ut, men teg, och tog aldrig upp ämnet mer.

Exmannen sa aldrig ifrån, men jag satte henne på plats flera gånger.

När jag fyllde 40, fick jag en fin soppterrin av henne.

2 år senare blev det skilsmässa. Då hade skathelvetet mage att säga att "Bröllopspresenter är det sed att man ger tillbaks när man skiljer sig". Och syftade på terrinen - hon ville ha tbx den. Men den behöll jag. Det var ingen bröllopspresent, det var en personlig gåva till mig. Exet stod på min sida, han sa att om hon insisterade, kunde jag bara be honom om hjälp - då skulle han slå sönder den o lämna skärvorna till henne *L*. Jag har aldrig fått förnyade krav på att lämna igen den…

Nä, hon var ingen kul bekantskap…

Karmatarerskanise
2009-08-13 18:48
0

Den svärmor som jag har nu är underbar :) Himla skönt att inte behöva få ångest när man ska dit och äta :P

Salladshataren
2009-08-13 19:16
0

Jag vet inte, hon bor i USA…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

ew
2009-11-23 16:19
1

har svårt för svärmor.. hon lägger sig i ALLT! blää

pyromanen
2009-11-23 18:28
0

Har haft en enorm tur med min svärmor.  En mycket fin människa, som är positiv och intresserad på ett ärligt sätt, men alldrig skulle få för sig att lägga sig i.  Glad

ew
2009-11-24 00:04
0

gud va avis jag blir på er som har bra svärmödrar som inte lägger sig i! :P

Hemulen
2009-11-26 12:10
0

Jag älskar min svärmor! Underbar kvinna!

rebeccajansson
2009-11-26 18:08
0

Man kan tro att min pojkväns syster är min svärmor. Hon lägger sig i allt, min ekonomi, allt som hon skall skita i jag hatar henne. Dessutom så ser hon ner på alla människor som är arbetslösa och har barn. Dom är totalt värdelösa i hennes ögon. Jag jobbar deltid och jag är tydligen värdelös jag me.

fotokrafs
2009-11-27 15:09
0

Svärmor är schysst, hon brukar göra äppelmos och marmelad till oss. Dock lite svår att få tag i för tillfället. 

Vi tänkte åka och hälsa på henne ikväll och sova över.. men ingen svarar, varken på hem- eller mobiltelefonen. Antar att hon är hos pojkvännen.

Gabriella77
2009-11-28 18:12
0

Jag är ju inte gift men min sambos mamma är jättemysig och snäll. Jag gillar henne starkt :) Mitt ex mamma var oxå snäll men hade ett väldigt energikrävande sätt vilket gjorde att det var svårt att umgås med henne några längre stunder.

julklappen
2012-02-02 01:08
1

Många skriver här att deras Svärmödrar är så och så, och så jävliga och än del skriver att deras svärmödrar är häxor. MEN. min mor sa till mig(min mor var inte heller GUD,S BÄSTA barn och vem är det? ) att allting som händer och sker  finns en alldeles särskild mening med och ibland så beror det på omständigheterna och hur dan uppväxt man själv har haft och hur man har upplevt de.Det kan avgöra hur man sen formas till den man senare i livet blir.Både mot andra och sig själv. ALLT, som händer och sker så finns det en förklaring till. ___ jag är den första svärmor(och mamma) som skulle vilja dra tillbaka tiden till dess då min älsta son var liten och jag skulle vilja ändra på mycket(när det gäller mig själv) om det gick.Tror nog att många  flera"svärmödrar" än jag skulle vilja/velat göra som jag OM det gick. Tror nog också att kanske liksom jag, att många svärmödrar på deras kind__har fallit många många tårar.Alla/de flesta människor har en särskild hndelse från deras liv, som sitter långt inne.

Karmatarerskanise
2012-02-02 13:05
0

#49 Självklart formar livet oss. Men det bortförklarar inte att en del inte kan bete sig.

81an
2012-02-02 14:01
0

nja min dotter är bara snart 1 år så lite för tidigt för henne o gänga sej kanske hehe;) men jag blir nog en bra svärmor skulle jag nog tro. den svärmor jag har nu är dock lite konstig, man vet lixom inte vart man har henne. hon är lite virrig o  kan tex säga en sak men mena o göra en annan elr hur man ska uttrycka det. men hon "funkar" som svärmor iaf:)

<3 kärlek <3

Buffaomini
2012-02-02 20:11
2

#49 #50 håller absolut med, livet formar oss men vi kan inte alltid skylla på det. vi har alla en frivilja.

Khadidja
2012-02-03 12:47
0

Min svärmor, mina svärföräldrar är supersöta! Vi ska åka och hälsa på dem i Nya Zeeland där de bor, så de är ju inte svenska, men de är såå intresserade av den svenska kulturen och tycker det är så spännande att min pojkvän har en svensk flickvän. Hehe. Har träffat dem kanske 8 gånger och då har vi umgått veckovis. Och ja, de är söta, sociala, glada och är glada för oss! :)

Igår skickade de en lång lista med saker de vill bjuda oss på och hitta på! Bland annat, boka några nätter på ett rum på ett hotell i en stad intill deras där vi får njuta o ha det bra under några privata dagar! :)

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Susanne N-E
2012-02-03 13:44
1

Man ska behandla andra människor med respekt, trots att man har ett förflutet som kanske inte var så bra. Det är ingen ursäkt för att medvetet vara elak mot någon annan.

Anonym
Anonym
2012-02-03 23:07
0

Min exsvärmor var en bitch … tryckte ner honom och förnedrande honom hela tiden medans hon visade all uppskattning för de andra snorungarna. (Trots att han faktiskt gjort bättre och större grejer)

[Wera]
2012-02-04 22:03
1

#1 Använd anonymfunktionen :)

Jag trivs super med min "svärmor", (inte gift) trevlig, glad, nej inga som helst problem, ställer ofta upp, hon har skjutsat mig till och från dom flera gånger (1 mil) innan jag fick körkort. Hon tar alltid hand om min hund när det behövs, skjutsat till veterinär, lagar extra mat till mig eftersom att jag är vegetarian osv. vi har gått promenader ihop, jag hjälper henne i köket ibland m.m
Hon har aldrig skällt på mig eller varit sut mot mig. Dessutom lägger hon sig aldrig i vårat förhållande!

Karmatarerskanise
2012-02-06 11:12
0

#56 Har redan svarat i tråden ;)
För övrigt fanns inte den funktionen 2008 :)

Och mitt inlägg i den här tråden är inte längre aktuellt då jag inte har den svärmodern längre. Får hoppas att nästa är lika snäll och trevlig :)

[_annaH]
2012-02-06 17:00
0

Vet inte vad jag ska tycka om min "svärmor" är ej gift. Ibland kan hon vara helt underbar. Väldigt sällan med andra ord. Hon lägger sig i allt jag och pojkvännen gör, vi måste dammsuga övervåningen varje dag, medans hon aldrig dammsuger nedervåningen, är det inte dammsuget på 2 dagar där uppe så blir det 2 timmars tjafs om det.

har ja o pojkvännen tjaffsat lite så lägger hon sig i hela,hela,hela tiden. Vad som än händer här hemma vet hela hans släkt nästa dag. Ganska så irriterande.

Så ibland gillar ja henne o ibland så gillar jag henne mindre.

EmelieGustavsson
2012-02-14 01:54
0

pojkvännens mamma är (ursäkta ordvalet) men en riktig bitterf*tta. ALLT hon gör är perfekt, hon har ett perfekt hem osv osv. Men allt som jag eller pojkvännen gör är fel och så ska man ABSOLUT inte göra..

riktigt otrevlig och spydig är hon också..

detta har slutat med att vi har brutit kontakten och hon har nu förlorat kontakten med sitt ofödda barnbarn. känns jobbigt, jag vill ju att mitt barn ska ha kontakt med sin farmor o farfar (farfar tycker vi är dumma i huve och vill inte ha någon kontakt). Svärmor skickade med pojkvännen en bit tårta till mig sist som åkte direkt i soperna. hon kan istället ringa och be om ursäkt för allt hon har sagt men nej det går inte..

Karmatarerskanise
2012-02-14 11:31
0

Usch vad tråkigt #59!

Mammzing
2012-03-09 08:42
1

Går just nu en stresshanteringskurs. Där pratade vi just om fenomenet svärmor. En definition på svärmor var:

En bra svärmor väger 4 kilo.                                                                Inklusive urna.

Lite magstarkt kanhända men i vissa fall stämmer det nog.

[Puppan]
2012-03-09 10:35
0

#61 haha ojdå =)

Min svärmor är hemsk. Hon hade redan en negativ inställning till mig första gången vi träffades för fem år sedan. Hon är riktigt elak i truten. Hon har sagt mycket dumt till mig, men det värsta var då jag var gravid.

Det nedstående har svärmor sagt med en spydig ton.

När min sambo berättade att vi skulle ha barn för henne  (jag var inte med då) så hade hon blivit glad, men sa på en gång att hon inte kommer att vara barnvakt.

Hon är förskolelärare, och sa TUR att jag hinner gå i pension innan ungen börjar på dagis. (min bäbis alltså)

Hon frågade mig vad mina mamma tyckte om att vi skulle ha barn. Jo hon är överlycklig sa jag. Ja det känns annorlunda att bli mormor än farmor.

MedMera det här var bara i det kortaste draget. Hon har varit än jävligare.

Jimmie
2012-03-14 17:36
5

Jag vet inte vilket inlägg det var (tappade bort det :P) men jag håller deffinitivt inte med om att man måste umgås bara för att man är släkt eller ingift släkt!
Man väljer inte sina syskon, men väljer inte sina svärföräldrar, man väljer inte resterande släkt, nej inte ens föräldrar.
I ett förhållande väljer jag endast att umgås med en person, de andra följer på köpet och jag borde ha rätten att umgås med de av dem jag vill.
Likaså är jag inte tvungen att umgås med min egen släkt.
Personligen gör jag det mycket sällan och jag är inte stormförtjust i någon del av släkten som det är. Har flera halvsyskon, träffar dem sällan eftersom jag faktiskt inte tycker om dem särskillt mycket.

Jag hör för ofta från både släkt och vänner att de MÅSTE åka på kalas eller fira jul med folk som de egentligen inte tycker om. Varför? Varför finns detta tvånget?

Välj trevligt folk att umgås med för tusan och skit i blodsbanden ;)

Mvh
Jimmie
Gislfakse

Bella61
2012-04-01 21:00
0

Okey, jag och min pojkvän är ganska unga. 18 år. Men vi har varit sambos i ett och ett halvt år och varit tillsammans i 2 så detta får räknas.

Hans mamma är helt j*vla hopplös. Man kan inte göra någonting alls utan att hon lägger sig i. Hon ska kontrollera allt han gör. ALLT. Ringer stup i kvarten, snackar massa skit om allt och han kan aldrig göra något bra utan att hon kommer på något dåligt.

I min familj så är alla väldigt öppna och alla har rätten att säga sin egen åsikt.  Men när det gäller henne så är det bara det hon tycker som är rätt och alla andra är idioter.

Jag har alltid gjort mitt bästa för att vara trevligt emot henne, även om det i marioteten av gångerna är jävligt svårt. Exempelvis när hon står och skäller ut en offentligt bara för att man säger vad man tycker om en småsak.

En mer kontrolerande instängd människa har jag aldrig träffat. Kan inte utrycka mig om hur mycket jag längtar till nästa sommar och vi flyttar ännu en gång, dock längre bort!