Skaffa p-piller - gynundersökning?
Imorgon ska jag till ungdomsmottaningen på ett informationsmöte ang. p-piller. Om jag har förstått det rätt så ska jag först på ett möte i grupp där man pratar om de olika pillren som finns att välja på och så vidare. Och sedan får jag boka en ny tid för att återigen gå på ett möte och prata om sjukdomar i släkten samt. få ett ev. recept. Det jag undrar är om jag kommer måste göra en gynundersökning i samband med något av dessa möten? Enligt min mamma måste man göra det för att få p-piller. Jag har dock endast hört att man eventuellt måste ta blodprov, men inget om någon gynundersökning. Berätta gärna vad dessa möten innebär, och om man verkligen måste göra en gynundersökning? Tacksam för svar!
/ Majson
Jag antar att det kan skilja sig från komun till komun, men jag hade inget gruppmöte innan jag fick börja med p-piller (eller något annat preventivmedel), och jag har inte behövt göra några tester alls. Jag har gjort en gynundersökning, men det var inte i samband med införskaffandet av något nytt preventivmedel. Inget blodprov eller så heller.
Har bara behövt svara på en enkät (om hur man mår, äter, och massa annat "allmänt") samt att man kollar vikt, längd och tar blodtryck =) Man pratar även om man själv har någon sjukdom eller några sjukdommar som cancer, hjärtinfarkt eller liknande i släkten. Detta har bara varit mellan 4 ögon.
Hakuna matata!
Gick till på samma sätt som #1 skriver när jag skulle skaffa p-piller
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Har aldrig hört talas om gruppmöten, låter jättekonstigt..
Enda jag kan komma på är "tjejsnack" och "Killsnack" i skolan när vi fick komma och prata/fråga om preventivmedel, sex och sånt.
Du kan när som helst själv välja att gå till UM, eller ringa och boka tid där du säger att jag vill ha preventivmedel.
Barnmorskan tar emot dig, frågar lite om dig, hur du mår, sjukdommar i släkten osv. Sen berättar bm om vilka preventivmedel som finns och vilka hon tror skulle passa dig.
Du behöver inte göra någon gynekologisk undersökning och du behöver inte lämna blodprov heller.
Qui dormit, non peccat

säger som #1 och #2. så gick det även till för mig.
Vi hade gruppmöten på UM, ett med tjejerna och ett för killarna.
Jag fick inte göra någon undersökning innan jag började med P-piller. Men var noga med att kolla upp sjukdomshistorian i din släkt innan du går på ditt privata möte.
Nej gruppmöte låter konstigt. Jag gick bara rätt in på UM och bad om p-piller, vi pratade lite, fick fylla i hälsodeklaration, ingen undersökning om du inte vill, men jag rekomenderar det.
/Christine
#6 Jag, det skadar ju inte att göra en undersökning också :)
Har fått göra gynundersökning i samband med att få p-piller utom när det varit mindre än 2 år sedan nån gynundersökning då har det hoppats över. Förövrigt som #1 beskriver.

Men det är inte så att de kan tvinga dig till en gynekologisk undersökning, vill du inte så säg nej bara. Kan vara bra att veta :)
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svar! :) Barnmorskan kommer alltså att fråga mig om jag vill göra en gynundersökning? Och detta är valfritt?
/ Majson

#10 Nej det är inte ens säkert att hon frågar om du vill göra en undersökning, det är inget måste.
Och ja du kan säga nej om du inte vill, det finns inget tvång.
Qui dormit, non peccat
Här i Finland är det bara ett möte, man diskuterar livssituation, sjukdomar i släkten mm.
I samband med detta möte görs en gynundersökning där det tas papa-prov (vet inte om det heter samma i sverige), tillika får man ett recept på p-piller och så ska man äta typ en månad av dom och sedan gå på blodprov för att kolla levervärden och att pillren passar just dig =)

#12 Papa-prov tas först när man har fyllt 23 i sverige :) Och det är även det helt frivilligt.
Man blir inte inbokad för blodprov eller uppföljning, här säger de bara återkom om det är något typ. Låter som finska vården är bättre!
Qui dormit, non peccat
Här tas det papa-prov på första besöket och efter det vartannat år! =) Man ska själv sköta om att ta tid till blodprov och sedan ringa UM och be om svaren, så lite ansvar måste man själv ta =)

Jaha nä så är det inte här. Det erbjuds inte ens chans till blodprov på um.
Papa-provet tas när man är 23 första gången och sedan med 5 års mellanrum.
Qui dormit, non peccat
Okej, vilken stor skillnad fastän vi endå är "grannar"!

Ja helt galet egentligen!
Qui dormit, non peccat
Har varit på båda mötena nu. Det första var ett möte i grupp (som alla som ska börja med p-piller första gången rekommenderas att gå på) där en barnmorska gick igenom lite allmänt om vad det innebär att äta p-piller och även vad som händer med kroppen osv. Hon pratade också om vilka andra preventivmedel som finns. När hon skrev in mig på det här mötet tyckte jag att det lät onödigt och konstigt eftersom jag aldrig hört någon annan som behövt gå på något liknande. Men nu i efterhand tycker jag att det var väldigt bra. Jag lärde mig en hel del!
Då det första mötet var klart bokade jag en ny tid för ett personligt möte. Det mötet hade jag idag. Som ni andra säger så pratades det lite allmänt om min hälsa, hjärt- och kärlsjukdomar i familjen och så vidare, som väntat. Fick även kolla blodtrycket men någon gynundersökning togs inte upp :)
/ Majson
#18 Vad bra att du tyckte mötena gav något.
Kom ni fram till vilka piller du ska äta?
#19 - Ja, efter lite övervägande mellan olika piller och med hennes rekommendation så fick det bli Zoely. Ska hämta ut dom idag så får vi väl se hur det går!
/ Majson
Hoppas de passar dig :)
För mig var det bara att gå dit, prata om ev. sjukdomar i släkten, min hälsa och ta blodtrycket, pulsen och sen fick jag recept på p-piller. :) Ingen gynundersökning.
Här finns inga gruppmöten om p-medel vad jag vet :)