Kontaktfamilj
Är det någon här som har en kontaktfamilj, eller är det?
Jag är 18 år och kommer ansöka om en kontaktfamilj, men jag är väldigt orolig och har inte en aning vad jag ska förvänta mig..
Du får gärna berätta mer.
Jag visste inte att man kunde ansöka om kontaktfamilj när man var över 18.
/Maria
Ja, berätta gärna mer! Är nyfiken på hur det fungerar då jag själv är intresserad av att bli kontaktperson/fosterfamilj.
/Christine
Oj, jag skulle gärna vilja berätta mer, om jag visste! Jag är inte säker på att man kan få en kontaktfamilj om man är över 18, hoppades på att någon här skulle veta det :-) Kuratorn tipsade mig om det, och det är hon som kommer göra ansökan också.. så vi får se om det går eller inte. Hörde dock från en kompis att hennes kompis är 21 och har en kontaktfamilj!
Hur som helst så skulle jag behöva en kontaktfamilj där jag kan bo cirka 2 helger/månad.. Och under sommarlovet några veckor.
Hoppas någon som vet mer om det här kikar in här snart och vill berätta mer :)

Som jag förstått det kan man i vissa län ansoka tills man fyller 21, dvs så länge som föräldrarna är försörjningsansvariga och man går i skolan.
Hos andra gäller 18 år, och då kan du vara för gammal.
Qui dormit, non peccat
Om kuratorn tipsar dig, och det känns rätt så får du väl vänta, och se hur det känns och verkar. Det är väl du som har koll på dig, och vet om du verkligen vill ha kontaktfamilj.
Tror inte du behöver vara orolig över något. De flesta kontaktfamiljer är jättesnälla :) Hoppas det går bra och ni hittar en familj som du klickar med!
Jag har haft en kontaktperson/familj i 4 år och det ha fungerat jätte bra.
Iof kände jag henne sen innan då hon jobbade på behandlingshemmet jag bodde på… Men ja, det kan vara hårt ibland när dom ser sanningen i saker du själv inte gör men för det mesta har det varit underbart.
Däremot är det viktigt att du får en familj som du trivs med, du ska känna dig trygg och tillfreds. Känner du inte att det är rätt så va inte rädd för att säga det. 
// Lise
When nothing goes right, go left!