Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 4092 ggr
[fessing]
0

Att alltid få köra:(

jag har flickvän och har haft i några år..hon har inte körkort och jag är rädd att hon aldrig kommer att ta de ihäller! JAg avskyr att behöva köra vart vi än skall för de känns som jag skall göra de och alltid finnass där med bilen lixom skall jag behöva känna att jag inte vill göra de hela tiden och borde jag säga ifrån=?

vad skall jag göra?

Maria
2

Du får sägar ifrån. Säga att du tycker det är jobbigt att alltid vara chaufför.

Själv är jag gift sedan många år och jag har inget körkort men det har fungerat bra. Bil har vi men jag har heller aldrig krävt att min man ska köra mig överallt.

Jag åker buss och spårvagn för det mesta.

På morgonen åker vi tillsammans till jobbet men vi slutar olika tider så jag åker buss hem.

/Maria

Anonyms
1

säg ifrån, har samma sak med min. jag har körkort men inte min kille och han tvingar mig att köra hans familjs bil inte nog med det måste jag tanka även fast det är han som vill åka :(

Det är inte lätt att säga ifrån men man borde stå på sig jag har sagt "kan inte du ta körkort och köra runt mig" och pikat honom flera gånger det värkar funka för nu.

fruktgumman
0

Min sambo har alltid fått köra också då vi ska handla mat el hälsa på folk osv.  Och det är snart 14 år som vi varit tillsammans. Vi bor på landet och det går inte många bussar osv här. Men han har aldrig klagat

Men nu äntligen har jag tagit mig i kragen och håller på att ta körkortet jag också. Man blir ju helt klart lite friare då

[fessing]
0

önskar min tjej tänkte likadant faktisktt

pyromanen
1

Ta upp det med henne, berätta hur du känner och föreslå henne att ta körkort så att hon kan vara lite mer självständig.

NinjaKakan
8

Okej, ta inte illa upp nu va, men du skrev för ett tag sen en tråd om erat sexliv och vi kom fram till där att hon mår dåligt och är stressad över sin situation.

Tänk nu efter, ska du sätta ännu ett krav på henne om körtkort när du vet om att hon för tillfälligt inte mår speciellt bra ? Det är en onödig disskution om hon nu inte mår bra och definitiv inte en av dom sakerna som hon borde lägga tid på om hon mår dåligt.

Klart att du inte ska köra henne överallt, men då får du sätta gränser och säga nej jag kan inte. Nej jag vill inte så får hon helt enkelt ta tåget eller bussen. Och ska ni till en fest, ta en taxi om det inte går bussar hem till er.

Hade min pojkvän tjatat om att jag skulle tagit körtkort så hade minsann han fått betala det också. Och hon är väl arbetslös din flickvän så jag antar att hon inte har 20.000 kr att lägga på ett heller.

NinjaKakan
0

Rätta mig om jag har fel och jag menar inget illa :)

[Wera]
0

Herregud säg ifrån om det blir för mkt! Min kille fick körkort ett år före mig men inte körde han mig jämt då :) känner fyra stycken tjejer över 18 år som är jätte sega med att ta tag i körkortet för att de tar sina killar för givet att dom jämt ställer upp och kör! Jämt. En av dom är extrem och säger t.o.m "vår" bil fast det bara är hans, hon får skjuts precis vart hon än ska, han kan vakna tidigt för att skjutsa henne till plugget (en km bort)… Hon behöver skjuts flera gånger om dagen p.g.a sitt intresse. Nej lite självständig får man vara! Visst kan man ställa upp ibland! :) men tycker man ska vara motiverad till att skaffa körkort också om man förväntar sig ha en chaufför när man inte trivs att ta buss eller tåg. Ställ gränser :) Det där med att man inte har råd att ta körkort - det behöver inte vara så dyrt om man väljer att köra hemma med någon :)

NinjaKakan
0

Och när du sätter gränser, så motiverar du antagligen henne ännu mer till att ta sitt körkort ^^

[fessing]
0

jag försöker att mata på henne hela tiden men utan att lyckas..hon e lixom för rädd tror jag..så jag vet itne hur jag skall gå vidare?

ChristineL
1

Hon kanske inte alls är intresserad av att ta körkort? Det är väl bara att du säger att du inte vill köra? Svårare än så är det inte. Du beter dig ju som en toffel om du alltid kör runt på henne, för många funkar kommunalt/taxi jättebra. Eller så kanske det finns andra vänner med bil?

NinjaKakan
0

Nä men hjälper det inte så sluta med det då ?! Varför är det så svårt att förstå att hon kanske inte vill ? Det är bara att lägga ner och låta var sak ta sin tid. Det är inte svårare än så, så varför göra det ännu svårare ? Det du kan göra är bara att säga, Nej jag tänker inte köra dig. Och vill hon inte ta körkort, så får det ju va. Jag är 21 bast och har inte körkort medans min kille har det, inte tusan förväntar jag mig att han ska köra mig 24/7. Varför ? Därför han har satt gränser.

NinjaKakan
0

Ju mer du tjatar, desstu mindre kommer hon antagligen vilja göra det.

ChristineL
2

Alla är helt enkelt inte intresserade av att skaffa körkort alls.

Lupin
0

Jag tycker att man kan ta upp det på ett sätt så att det låter som att man gör det för hennes skull och inte för att du tycker att det är jobbigt. Fråga kanske om ni ska börja övningköra? Så att hon kan få ett enklare liv och berätta hur glad du är över att ha ett körkort. det är mycket enklare att ta till sig saker om man blir peppad och inte ett måste.

www.vovvensdagis.se

[Wera]
1

Fast jag fattar inte hur folk kan tro att andra ska köra runt på en när man själv inte ens vill ta körkort? Då ska väl andra med körkort inte behöva ha ansvaret… Då ska man nästan inte ens be nån köra eller värre: förvänta sig att man får skjuts. VIll man inte försöka ta körkort ska man ta "konsekvenserna" och ta buss eller tåg tycker jag, eller åka med andra om de ändå har vägarna förbi.

LitenPyssling
0

Som de andra säger så tycker jag du ska säga ifrån.
Är det så att hon inte kan ta körkortet på grund av att hon inte vill så har du all rätt att säga ifrån, det hade varit en helt annan sak om hon inte fick ta körkortet men då ska hon ändå hålla sig inom en rimlig grad och inte ta förgivet att du ska köra.

Jag exempelvis får inte ta körkort, inte än.
jag har tidigare haft epilepsi och blev friskförklarad på min 13års dag, dock har jag sedan 3år tillbaka (blir 19 iår) haft problem med svimgningsanfall helt utan orsaker och är återigen under utredning för epilepsi då misstankar kring detta inte kan tas bort.
Med andra ord, så länge jag går under utredning så får jag inte ta körkort och därmed inte heller ansöka om körkortstillstånd.
Men hittar de ingenting så ska det vara lugnt, men eftersom att mina anfall saknar någon grund utan de bara kommer så kan det ta ett bra tag innan jag får något körkort.
De värsta anfallen jag haft är då jag under en vecka svimmade 3ggr varav 2ggr under 10min.
Senast nu innan nyår så var jag hos en kompis och svimmade 2ggr inom enbart 3min, andra gången hann jag precist uppför trappen innan jag tuppade av. Tur nog är han jag var hos stark och kunde ta emot mig utan problem (han sprang alldeles bakom och höll mig i ryggen hela tiden).
Och jag är väldigt mån om detta, jag räknar med att jag inte kommer att få ta körkort på bra länge så jag letar bostäder nära kollektiv trafik så jag slipper hönsa med de som har körkort.
Sen är jag också den som tänker på andra före mig själv, jag avskyr att ta hjälp av andra oavsett vad det är.

Men så länge det inte finns någon orsak till att hon inte kan/får så tycker jag hon ska skärpa till sig!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Wera]
0

#17 kan det inte vara hjärtproblem du har då ? Har en vän med samma problem :)

LitenPyssling
0

#18 De har kollat EKG flertalet gånger utan att hitta något, dock får jag rätt som det är att hjärtat rusar, får hjärtklappning och så kan ja få ont.
De hittade något på 24h EKG:et jag gjorde, men de berättade aldrig vad det var för något och de sa att det inte var farligt.
Men värt att kollas igen!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

sundsvallstjej
2

Man kan inte tvinga någon att ta körkort. Hon kanske bara känner att det verkligen inte är något hon vill och då måste hon inte göra det heller.

Däremot kan du bestämma dig för när du kan tänka dig att gå med på att skjutsa henne. Och när du inte vill det så är det bara att säga ifrån. Då får hon cykla, åka buss eller hur hon nu väljer att göra.  När ni åker gemensamt på semesterresor med bil, eller åker och hälsar på folk. Ja då blir det ju så att du faktiskt måste köra.

Fridaaaa
1

Upp till var och en om man vill ta körkort, man ska aldrig tvinga någon att göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.