Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 2374 ggr
sonja88
2012-04-10 23:14
1

Skulder

Hej!

Har en fråga angående skulder, om en person står på en skuld, kan den personen på något sätt överföra skulden till en annan person? Förstår ni hur jag menar? Har lite problem med en viss vän angående det här.

Maria
2012-04-11 07:31
0

Man kan u inte överföra lån och liknande utan att båda parter tillsammans med banken skriver under och godkänner.

Och banken är ju den som i första hand ska godkänna det hela.

Nu kanske det inte handlar om banklån för det framgår inte?

/Maria

sonja88
2012-04-11 08:32
0

Nej det är inget banklån, vet inte vad det heter men ett kreditlån kanske? Hade lite problem med att betala en viss sak i det läget i mitt liv och en person till mig ställde upp. Undrar bara om personen kan föra över lånet till mig utan mitt samtycke?

Maria
2012-04-11 08:47
0

Nej det ska inte kunna gå.

Alla kreditföretag kräver upplysningar och godkännande av låntagare.

Du måste givetvis skriva under om lånet ska övergå till dig.

/Maria

sonja88
2012-04-11 08:50
0

Okej vad skönt att höra eftersom personen ifråga kommer med hot om att föra över lånet och liknande på mig.

Maria
2012-04-11 08:55
0

Du har ändrat (tror jag) i ditt inlägg i #0

Vad jag förstår så har en person tagit ett lån för att hjälpa dig och är det så att du inte enligt övernskommelse betalar av så kanske han/hon kan gå vidare via anmälan eller liknande.

Du kommer förmodligen klara dig men det bästa är ju om du betalar vad ni kommit överens om.

Det är snarare en moralisk fråga än en juridisk.

/Maria

sonja88
2012-04-11 09:16
0

Jo jag betalar. Personen kommer ändå med hot om att den kan göra det om den vill. Vilket var därför jag var lite orolig.

hus-musen
2012-04-11 09:31
0

Då ska personen först bevisa att pengarna  har gått till dig och inte till personen som tagit lånen och en massa tjaffs därimellan. Omöjligt är det inte dock.

Qui dormit, non peccat

PogoPedagog
2012-04-11 17:46
0

Ett undatag finns: Om den som har skulder är egenföretagare och ihop med dig ( minns ej om man måste vara gifta eller bara sambos) så kan skulderna övergå till dig om de andres firma går i konkurs. Men jag antar att det inte är fallet.

[trewq]
2012-04-11 21:22
0

Hejhej!

Är det en moralisk skuld så delar ni skulden. Ni bör båda lösa det, eller låta det lösas med tiden (glömma varandra). Banklån har jag ingen koll på.

Hej då.

[stjej]
2012-04-12 01:57
0

Nu råkar min fästmans dotter vara advokat och då min fästman har skulder och vi snart ska gifta oss så har vi kollat upp det.

I ditt fall måste hon ha ditt medgivande skriftligt om hon ska föra över lånet till dig, om hon inte drar dig inför rätta.

[trewq]
2012-04-12 14:58
0

På tal om skulder till folk, har en del som man har lämnat grejer till (familjemedlemmar..), och som man har fått hjälp av, och sedan om själva relationen "tar slut" så ligger det kvar och är ivägen.
Inte man orkar tjafsa om det heller får då blir det en hel grej av saken som känns så onödig. Är ju bara saker, situationer, pengar och sånt. Finns ju viktigare saker att ta hand om, men en obalans i relationen med de man gillar är ju aldrig trevligt.

[stjej]
2012-04-12 15:10
1

Ja jag håller med dig #11 Fick ta över mammas skuld till pappa (så mamma var skyldig mig 11 000) för att pappa ville skapa osämja mellan oss men för mig är pengar inte allt utan jag vill hellre ha en bra relation med henne än bråka om pengar