Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1974 ggr
ettlitetalias
1

Betala tillbaka

Jag har en väldigt nära vän som jag brukar gå för en fika/lunch med en gång i veckan ungefär. Till saken hör att jag har verkligen svindåligt med pengar. Vrider och vänder på vartenda öre, och ibland måste jag helt enkelt säga att jag inte har råd att gå och fika/luncha. Hon har då sagt att hon bjuder, inga problem. Jag har sagt att jag betalar för henne nångång när jag kan för att jämna ut det lite, för jag vill ju inte att någon annan ska betala för mig, och det gör jag. Men ändå så insisterar hon ibland på att jag ska betala utan "förvarning", och ibland typ två-tre veckor på raken. Vilket då sätter mig på totalt noll och ingenting, vilket betyder att hon sedan måste betala de följande gångerna, och så är den onda cirkeln igång igen. Hon har även köpt relativt dyra presenter åt mig, och förväntar sig sedan presenter av samma sorts värde när det är hennes tur att fylla år t.ex. Vi har åkt på semester ihop också, där hon betalade för flyget för hon ville absolut att jag skulle följa med, trots att jag egentligen inte hade råd.

Hon är verkligen toppen på alla sätt och vis, men hon verkar verkligen inte förstå att jag inte har samma ekonomi som henne. Jag har försökt och försökt och försökt att förklara - men det går bara inte in!
Har satt ner foten helt och sagt att jag har inte råd och om hon ändå insisterar på att bjuda så måste hon vara medveten om att jag kan inte betala tillbaka. Och då säger hon att sjäääälvklart så förstår hon, och det är inga problem alls att hon bjuder för hon har ju mer pengar än jag. Och det är lugnt i några veckor/månader, sen kommer hon igen med sitt "du… du tror inte att du kan betala ett tag nu, jag har ju betalat så mycket för dig" igen.

Blir galen och vet inte vad jag ska göra för att hon ska förstå! Hon är verkligen toppen och jag vill inte sluta ses, jag önskar bara att hon förstod att våran ekonomiska situation inte är densamma och jag helt enkelt inte har råd ibland…

[SallysPigge]
2

Du måste absolut sluta låta henne betala allt för dig. Bjud henne några gånger nu på fika, men låthenne sedan inte betala för dig igen. Om inte annat så borde ju prata med henne om detta.

ettlitetalias
0

Jo, men hon insisterar.. Och jag har pratat med henne otaliga gånger - men budskapet verkar helt enkelt inte sjunka in..

[truck70]
1

Kanske problemet inte är hur mycket pengar du har, utan hur du känner dig själv tillsammans med dina pengar, och dina saker, och så vidare. Men klart ett arbete hjälper det sociala. Det vet väl de flesta?

pringles
4

Jag hade inte gått och fikat med en kompis om jag verkligen inte hade råd. Även om denne säger att den gärna bjuder. Du vet ju att det ändå bara håller i några veckor/månader innan hon kommer och vill bli bjuden flera gånger av dig. Föreslå helt kostnadsfria träffar. Att ni träffas och går en promenad och pratar. Eller något annat gratis som ni gillar

ettlitetalias
0

#3 Nu förstår jag inte vad du menar? Jag har ett jobb.. Och jag lever absolut inte över mina tillgångar, eller "lyxar till det" alls. Jag köper 75% av alla mina kläder på second hand-affärer eller när det är super-rea.

#4 Jo jag vet, men det fungerar liksom inte heller. Ibland träffas vi ju och tittar på film eller liknande också, men oavsett vad vi gör så verkar hon inte fatta att jag inte har några tillgångar att tala om. Det är som att hon tror att jag nästan kommer med undanflykter, eller ljuger om hur lite pengar jag har.

[SallysPigge]
1

Sluta bjud henne så fattar hon nog, och sluta ta emot hennes pengar.

[truck70]
1

#5 jag tror att jag inte förstår vad du menar…

[SallysPigge]
4

#7 Som vanligt då?

[truck70]
1

Jag förstår, men kan inte agera på den. Kan eller vill, jag har förklarat min avsikt, och du bör förstå att hålla dig till dina egna…

Karmatarerskanise
1

#9 Förstår ingenting av det du precis skrev? Vad är det du inte kan agera på? Vilka är "dina egna"?

[truck70]
1

Kan inte agera på vad jag nu förstår. Dina egna, som att inte vara puschande utan att någon tilltalar en…

Karmatarerskanise
3

Förstår precis lika lite fortfarande.

MatVeronica
4

#11 Dina inlägg har inte med trådens ämne att göra. Talar du i tungor?

Kalli
0

Eftersom du har försökt prata med henne och det inte hjälper är väl det enda att sluta gå med på att hon bjuder dig på saker. Oavsett om hon insisterar, oavsett om hon säger att du inte behöver betala tillbaka så vet du ju hur det kommer att sluta. Du vet att hon, även om hon påstår något annat för studen, kommer kräva att du betalar igen någon annan gång.

När det gäller presenterna är det väl krångligare. På vilket sätt visar hon att hon förväntar sig lika dyra saker tillbaka? Annars är väl det enklaste att bestämma att ett paket max får kosta ex. 100 kronor. Att man har en uttalad överenskommelse att köpa billigare saker och om hon då väljer att överskrida den gränsen får hon skylla sig själv helt enkelt.

Gia91an
0

Jag och min bästis brukar sätta högstapris för presenter och sådant… Det funkar jättebra, även om ingen av oss håller gränsen… men då VILL vi köpa något dyrare, inte känner sig tvingade!

StickyKitten
1

Du måste säga nej och hålla fast vid det, oavsett om hon tjatar eller insisterar.

Sen är det inte så kontigt att hon inte förstår, du förklarar med ord men dina handlingar säger en helt annan sak. På så sätt lär hon sig att det fungerar att tjata och då fortsätter hon såklart med det.

Dessutom, finns det inget annat ni kan göra än att fika? Man kan ju umgås ändå.

Nattuggla
0

Du får säga att ni kan hitta på annat än att fika, sådant som ingen behöver betala för helt enkelt. Som du sa att ni brukar se på film.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

PogoPedagog
0

Jag har en liknande vän och vet huir jobbigt det är. Dessutom har man kanske en slant över ibland men värderar saker olika. Om hon t.ex vill fika har jag faktikst råd men ill hellre spara för att kunna gå på bio en annan gång t.ex. Då känner man att man får ljuga och säga att man är pank igen för att kompisen inte förstår att man måste prioritera bort en sak. Har tyvärr inga råd att ge:P Undrar också hur man får detta att gå fram.

hus-musen
2

Det är ju lätt, sluta ta emot "bjudningar" av henne helt enkelt. Säg nej, jag vill inte att du ska bjuda, vi får ta fikan/lunchen någon annan dag när jag har råd.

Det är ju inte så att hon tvingar ut dig och säger åt dig att beställa något under vapenhot liksom Glad

Qui dormit, non peccat