Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 8757 ggr
dejtbar
1

Begravning. Bör man gå?

Är det jättefel att inte gå på sin mosters begravning? Och nu menar jag inte någon jag tyckt illa om eller så bara det att vi aldrig umgåtts eller ens haft med varann att göra.

Mina syskon tycker det är jättefel av mig att inte närvara och dom ska absolut gå trots att dom inte heller träffat mostern på 10 år.

ru4real
0

Om du förklarar för släkten hur du känner är det väl ok. Finns inga måsten eller så tycker jag.

Men det kan ju vara ett bra tillfälle att träffa släkten igen, begravningar brukar kunna bli så. Ett sätt att ta farväl, även om det inte är ngn man umgåtts med ofta eller så.

Karmatarerskanise
5

Är det en släkting jag inte haft kontakt med hade jag inte gått. Tycker sånt känsn fel.

Om jag dör vill jag bara att mina nära ska närvara, inte folk som man aldrig träffade vid livet.

Koppknapp
1

Håller med Hera. Jag har skippat många begravningar för att det känns fel och för att jag tycker att det är onödigt att utsätta sig för en bregravning om det inte känns rätt. Även om det någon i ens släkt. Jag tycker att man kan ta farväl på andra sätt än att gå på begravning om man känner för det.
Annars kan man ju vara ett stöd för de som kände den avlidne bättre, och det vara en anledning att gå.

CelsiusT
2

Jag kan på ett sätt se det ut det perspektivet att det är totalt onödigt att gå dit om man inte träffat personen. Men samtidigt kan jag se det ur vinkeln att man stöttar sin familj (tex din mamma som förlorat en syster, din mormor och morfar som förlorat en dotter osv). Om dessa uttrycker att dom önskar att man går så hade jag nog funderat en gång till, det är trots allt ett sätt att visa att man finns för dom som lever vidare också, inte bara att man tar förväl av dom döda. Det visar att man bryr sig och har empati i kroppen.

Man känns det fel att gå så är det klart att man inte måste. Alla människor vill inte gå på begravningar och det behöver itne vara att man inte sörjer den som dött utan kan vara att man tycker det känns jobbigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
0

Jag tycker nog att man ska gå på släktens begravningar om man kan, även om man inte haft en nära relation, för de efterlevandes skull. Det är att visa respekt. Om man verkligen har ogillat personen i fråga är det ju en annan sak, men kan man tycker jag att man ska gå.

CelsiusT
0

Man måste inte gråta eller ens sörja på en begravning! Man kan gå dit för att stötta dom som sörjer!

Medarbetare på westernridning.ifokus

pyromanen
0

Tycker begravningar är sånt man bör gå på minst lika mycket för dom andras skull som för sin egen (och minst för den dödes, for han/hon märker ju ingen skillnad) så om inte din moster varit direkt otrevligt/orättvis eller elak mot dig då tycker jag du ska gå, för att visa att du är en i släkten och ni hör ihop.

Om man inte står den döde så jättenära är det ju dessutom inte lika jobbigt att genomföra.

Koppknapp
0

Jag skulle tyckt att det var jobbigt ändå även fast jag inte kände personen så väl, jag har själv valt bort begravingar (dock mest när jag var yngre). Tycker man det är jobbigt att gå på begavningar är man nog ändå inget stöd för sina nära heller, och om det inte gör dom något att man stannar hemma och sörjer på sitt sätt (om man känner att man vill säga farväl) så varför gå.
Gör som du själv känner tycker jag, men vill familjen ha ditt stöd så kanske du gör rätt i att gå på begravningen som sagt.

hus-musen
8

Finns ingen anledning att gå på begravningar över huvud taget, vill du inte så strunta i det. 
En del människor gillar att sörja i grupp, andra sörjer hellre ensamma. Och en del sörjer inte alls, inget fel med det.

Qui dormit, non peccat

Maria
2

Svår fråga.

Den döde är ju död så det behöver man inte tänka på men man kan går av artighet inför andra släktingar om det nu skulle betyda mycket för dem att man är med.

Det beror ju alldeles på hur familjen är. Vissa är känsliga andra mer förstående osv.

/Maria