sam-ekonomi
Jag och min sambo har hittills haft var sin ekonomi men delat på alla utgifter som är gemensamma i form av att vi delat fasta kostnader på hälften och sedan har vi "turats om" med rörsliga kostnader och försökt att betala ungefär lika mkt var.
Men vi funderar på det här med gemensam ekonomi och pratat om lite olika sätt och jag undrar nu hur man brukar göra och om det är någon som har bra tips på hur man kan göra och kanske några "varningar" om vad man inte bör göra?
Hur gör ni som har gemensam ekonomi?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har inget svar om gemensam ekonomi eftersom vi har exakt som ni hittills har haft. Han tjänar lite mer än jag så vi har inte delat rakt av på fasta kostnader. Han betalar lite större andel räkningar mm.
Sedan när vi handlar mat, går på restaurang osv så är vi inte så noga. Ena gången betalar han, nästa jag. Och skulle det bli jag 2 gånger i rad eller tvärtom är det inget alls vi tjafsar om. Det faller sig naturligt vem som betalar bara.
Vi har inte sett nån anledning att ändra till att ha gemensam ekonomi då det funkat så bra. Jag har heller aldrig haft gemensam ekonomi med någon tidigare partner.
#1 Vi har väl egentligen inte heller någon anledning till att ha gemensam ekonomi mer än att det är lättare att dela på allt då och att man kan lägga upp en gemensam budget. Sedan kan man ju på så sätt ocså spara tillsammans och lättare åka på resa. Annars kanske man inte har "pengar över" för resa vid samma tidpunkt, men har man gemensam ekonomi så sparar man till det gemensamt och kan inte prioritera bort en sådan sak.Sedan är en anledning att vi vill =)
Vi funderar på att öppna ett gemensamt konto där vi båda två sätter in en viss summa varje månad som ska täcke hyra, el, bredband, mat osv. Låter det vettigt?
Så här har vi:
Vi har varsitt lönekonto där våra respektive löner går in
Utöver det har vi 2 gemensamma konton. Ett av dessa har vi till fasta kostnader, räkningar osv. Dit drar vi varje månad varsin summa (han en något större summa än mig)
Det andra gemensamma kontot drar vi 500 kronor var till varje månad. Dessa pengar har vi till att resa, eller om vi vill köpa någon större sak som är lite dyrare typ nån möbel, ny soffa bokhylla
Så kanske vi har lite gemensam ekonomi ändå jag vet inte, men det funkar bra för oss
#3 Ja det är väl det som är gemensam ekonomi? Att man har gemensamma konton där man planerar sin ekonomi gemensamt.Sedan behöver ju inte hela ekonomin vara gemensam bara för det, iaf inte i mina ögon.
Men hur gör ni med mat? För vi täntke att maten kunde få ingå under gemensamt konto då vi vill lägga lika mkt pengar på det men det är oftast jag som handlar av praktiska själ och då blir det i dagsläget att han istället bjuder om vi äter ute eller så.
Sen så köper vi ju numera inredning och sådant gemensamt och då kunde det ju vara praktiskt om det också gick in i gemensamma kostnader från det kontot.
Ja jag trodde att gemensam ekonomi innebar att alla pengar gick till ett gemensamt konto och att man inte hade några egna konton alls.
Många av mina vänner har så att bådas löner direkt slås ihop på ett gemensamt konto. Men så vill jag inte ha det. Jag vill ha en summa som är mina "egna" pengar och som jag kan köpa precis vad jag vill för, som han kanske tycker är onödiga. tex om jag vill ha en plattång för 1000 kr. Likaså kanske jag tycker att det är onödigt att han byter mobil då den gamla funkar bra. Då använder vi våra pengar på resp. lönekonto att köpa dessa "onödiga" saker.
Nej i nuläget handlar vi mat slumpvis och att han betalar ibland och ibland jag. Men det kan ju lika gärna falla under gemensamt konto för er. Enklast eftersom du oftast handlar
Vi har ett gemensamt konto och var sitt privatkonto.
Varje månad räknar vi ihop alla intäkter (bådas lön, barnbidrag mm) och från detta betalar vi alla gemensamma räkningar och sätter in 4-5000 till månadens hushållskonto. Det som blir över delar vi lika till varje privatkonto.
Om vi får en gemensam utgift mitt i månaden som inte ryms inom det som finns på hushållskontot så skjuter vi till lika mycket från varje privatkonto. T.ex. handla målarfärg för 1000 kr eller nåt reservdel till bilen.
På dethär sättet får båda lika mycket privatpengar och det känns schysst när man även delar allat annat i livet tycker vi. Första 6 åren tjänade jag drygt dubbelt så mycket som mannen. Sen gick jag ner på halvitd och tjäner bara lite mer än han. Men han tjäner indirekt en massa pengar till oss. T.ex. genom att vi allrig behöver hantverkare. han lagar bilen (även mer avancerade grejer typ byta kamrem), han har bytt ut all el i vårat hus, installerat vedpanna och vattenburet system, han hugger ved i en grannes skog så vi får gratis uppvärmning, odlar en massa mat o.s.v.

VI har gemensamt. VI har olika konton och jag betalar räkningarna på ett av de.sedan tar vi ut pengar till mat och det som blir kvar använder vi när man behöver något. behöver jag skor så köper jag det. samma om han behöver något. Är det väldigt dyrt pratar vi om det.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#7 Men ni har alla konton gemensamt?
Vi funderar ju på att köra bara delar av ekonomin gemensamt och privata grejer kör vi, än sålänge, separat. Jag har ju mina hsätar som jag betalar för, han har sina bilar, vi har båda två bensin på var sitt håll osv.
#7 Hur gör ni med konton och kort? Har ni ett konto med två kort eller har ni olika?

2 konton och 2 kort men finns det inga pengar på ena kontot efter räkningar lånar man den andras eller så flyttar vi bara över. Allt är gemensamt =)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Vi har att han överför till mitt konto som nu blivit vårt gemensamma och vi har varsitt kort till det kontot
Vi har t.om gemensamt lönekonto.
Eftersom vi varit tillsammans så många år och livet sett lite olika ut under tiden. Han har varit arbetslös, jag har varit arbetslös, vi har studerat, han har tjänat mycket, jag har tjänat mer en period osv. så vi har alltid delat på pengarna oavsett vem som "dragit in" mest.
Det känns enklast så för vi är ju ändå ett par och unnar varandra att köpa saker fast vi pratar givetvis först om det.
/Maria

När vi bodde tillsammans hade vi varsitt konto och ett gemensamt. På det gemensamma satte vi in pengar till alla genemsamma utgifter, mat sparande, bensin etc. Sen har vi tjänat lite olika under perioder och den som haft mest pengar brukar stå för en del extra, typ att gå ut och äta etc. Nu bor vi inte ihop men har ett gemensamt sparkonto för framtida husköp och resor. Iom att vi har lite olika inkomster och min killes inkomst varierar varje månad, sätter vi båda över den summa vi känner att vi klarar varje månad. Fortfarande är det den som har mest pengar i månaden som står för extra saker.
Vi har var sin lön och sätter in lika mycket till ett gemensamt konto för räkningar och mat.
Det som blir över från det kontot när allt är betalt sätts in på ett gemensamt buffertkonto/sparkonto som vi sedan kan använda till renovering av huset, gemensamma resor eller lite vad vi vill.
Våra egna räkningar betalar vi var för sig (t.ex. mobil, fackavgift etc.)
Vi har nu skaffat ett gemensamt konto med varsitt kort kopplat till dit vi ska sätta in 40% av vår lön. Pengarna går till gemensamma räkningar och köp, tex hyra, el, mat, osv. Pengarna som blir över för vi över till ett gemensamt sparkonto. Egna räkningar står vi för själva med resterande pengar, så som mobil, hobby, kläder osv.
Med mitt ex så hade vi varsitt "lönekonto". Vi styrde över pengar till hans konto, betalade räkningarna, satte över resten på det gemensamma kapitalkontot (vi hade låg inkomst och var tvugna att ha stenkoll på pengarna) och när vi skulle köpa saker så pratade vi om det. Dyrare saker planerades och vi såg till att allt blev så rättvist som möjligt. Även om jag tjäntade dubbelt så mycket som honom så spelade det ingen roll, pengarna delades lika.
Nu imorgon så blir jag sambo med en ny kille. Och vi har planerat att göra på samma sätt då det faller mig naturligt. Dock denna lilla skillnad att om jag är enda inkomsten under en period så är det jag som har "rätt" till att "slösa" på "onödigheter" mer än honom. Givetvis så får han allt han behöver och "sina" räkningar betalda. Och tvärtom är det tänkt att funka lika dant.
Jag skulle aldrig klara av att bo ihop med någon där det är "mina och dina pengar". Det känns inte alls naturligt för mig om man lever i en familj.

Vi har delat ekonomi men inte organiserat den på något vis. Vi har båda ungefär lika stor(snarare liten föresten haha) inkommst i nuläget.
Den som är i närheten av en affär handlar, den som har pengar för tillfället betalar räkningen. Skulle den ena ha betalat massor en månad och få tomt på kontot är det bara att de om lite pengar från den andre. Funkar jättebra i nuläget:)
Det var svårare när jag hade mer pengar än honom. Då tyckte jag att jag så klart skulle betala mest men jag tyckte inte att han sökte jobb tillräckligt aktivt, då bråkade vi en del om vem som skulle betala vad.
Har gemensam ekonomi med min sambo..
Har ett gemensamt konto med vars ett kort till…
Vill vi ha något så köper vi det, har aldrig bråkat angående pengar eller dylikt..
Tycker detta har funkat mkt bättre än ''delade'' konto som vi hade innan vi köpte huset =)
Har ett gemensamt konto där vi betalar räkningarna från. I o m att min sambo tjänar mer än mig så betalar han självklart mer till räkningskontot. (Gemensamma räkningar alltså) Annars har vi egna separata lönekonton.
Självklart hjälps vi åt med de flesta utgifter ifall någon av oss råkar ha extra ont om pengar. Vi är inte så knussliga hit och dit eftersom vi bott ihop i 20 år och har samma inställning till det här med pengar. Vi är inte kinkiga över vem som betalar mest eftersom vi har ett gemensamt hushåll tillsammans.