Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5770 ggr
[Nathalie62]
0

Priset på ett bröllop

Min kusin berätta att dom skulle gifta sig om ett par år, det skulle ske i kyrkan och dom skulle hyra en lokal och ha alla gäster, det blir bara de närmaste och dom tippar på ungefär 40 personer med mat och dryck. Enligt hennes sambo trodde han att detta skulle gå på 100 000 men hon reagerade på priset och ansåg att det inte alls skulle bli så högt.

Gällande klänning och kostym så blir detta sytt privat och en sväng till frissan är också planerat. Kan det verkligen kosta så mycket då ?

Så min fråga är, låter inte det mycket ?

En allmän fråga, Hur mycket bekostade ni på ert bröllop ?

[W-F]
0

Nej, det låter på tok för mycket, kyrkan kostar ju inget att hyra. Men det beror ju på hu mycket mat och utsmyckning i kyrkan, men jag tycker det lät alldeles för mycket!

Själv ska jag gifta mig nästa sommar, och vi hade tänkt lägga ut högst 20 000 kr. Inget stor bröllop, bara dom närmaste :)

Niini
0

Låter dyrt! Vi hade ~80 gäster o det blev runt 120 000 kr för oss INKLUSIVE bröllopsresan som gick på 50 000-60 000 kr.

hus-musen
1

Allt beror ju på vad man gör på bröllopet.

Kyrkan är visserligen gratis, men sen tillkommer en festlokal som kan kosta allt från 1500 kr till 20 000 att hyra om du inte väljer att ha en hemmafest. Sen ska du ha bord, dukar, stolar, blommor eller andra dekorationer.
Ett band som spelar eller något som sjunger som kostar kan ligga på allt från 1000 kr till 10000 kr för en kväll och då är det billigt.
Hyra en bil kan kosta en del om man inte har något snyggt att åka i.
En duktig fotograf kostar en del, men man vill ju ha snygga foton.

En gästslista på 40 personer, visst kan man få det billigt och man kan baka tårtor och laga mat själv om man vill det och är duktig på det.
Ska man hyra in catering, serveringspersonal, professionella tårtbakare så kostar det en hel del.

Nu har jag inte gift mig och jag är inte intresserad av det heller, men som sagt allt beror på vad man ska göra på bröllopet, vad man bjuder på, underhållning och dekoration. 100 000 är lite i vissa fall och jättemycket i andra.

Qui dormit, non peccat

[Nathalie62]
0

Bruden tippade på att det skulle gå på cirka 60-70 000 och det kan mer stämma tycker jag.

#1, Det var billigt ! Vad är med i dessa 20 000, ska ni ha egen gjord mat hemma ? Har ni någon som syr kläderna ? Kommer ni ha någon dj ?

#2, Vad blev det utan resan ? Berätta gärna hur det såg ut för er.

#3, Förstår att det beror på vad man gör det till men jag tycker att man kan komma under mycket billigare, bröllopsresan är ändå inte inräknat i dessa summorna. Jag tror han drog på i överdrift Skrattande

Karmatarerskanise
0

Låter väldigt mycket. Men visst kan man köpa jättedyr mat ;)

hus-musen
0

#4 Jovisst kan man komma undan billigare, gifter man sig borgeligt behövs bara två vittnen som skriver under pappret, tror dock det kostar ett par hundra för pappret.
Men är man en sån som drömmer om det bröllopet med stort B så
är 100 000-200 000 inte mycket pengar :)

Qui dormit, non peccat

pyromanen
3

Vi gifte oss i skogen hemma med några få vittnen.  Det kostade några tusen för guldringar och några hundra för ingredienser till lyx-fisksoppa och chokladkaka Glad

Niini
0

#4 Tjaa.. Dåligt minne som jag har så minns jag ju inte riktigt summorna men men.. Utbildad fotograf med kl. 12-23.30, hyrd veteranamerikanare från kyrkan, 3 rätters middag, gratis sprit, 5 vånings bröllopstårta. Vigselringarna ~2000€ Min klänning gick på 650€, makens kostym ca 200€. Jaa.. gå in på min blogg o se vettja ;)

Enda vi egentligen gjorde själva var väl inbjudningarna o festhäftena.

Mindes fel på resan, den gick på ca 3000€ (flyg o hotell) + leverne där (1000-lappen till) Exclusive bröllopsresan landade vi nånstans 6000-7000€.

[Nathalie62]
0

#7, Det lät mysigt, gifta sig i skogen Skrattande

#8, Då kan man förstå att det gick på en del. Ska kika in på din blogg !

citytjejen
0

Låter ju helt galet! Fast jag är nog fel person att fråga om såna saker, jag ska gifta mig i sommar, borgerligt och med två gäster. Så det som överhuvudtaget har kostat något är ringarna och klänningen och det blev ca 25.000. Och det var ringarna som kostade mest, klänningen kostade inte ens 500 :)

/Christina

Geru
0

Måste bara säga… Är inte bröllop en av dom där sakerna man nästan vill att dom ska kosta mycket? Jag menar, det är inte precis något som händer speciellt ofta:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
0

Att gifta sig i kyrkan kostar ingenting men om man sedan använder sig av kyrkans lokaler för fest så kostar det hyra (som ofta brukar vara väldigt låg) samt mat om man valt catering eller liknande.

Jag har själv gift mig i kyrkan men det var länge sedan men även då så fanns det många påkostade bröllop.

Man kan ha ett mindre billigare bröllop även om man gifter sig i kyrkan.

Det är ju inte själva ceremonin som kostar i allmänhet utan allt annat runtomkring som kläder, mat, ringar, inbjudningar, resa, lokal, personal osv.

Allt går att göra minimalt så det är en valfråga tycker jag.

/Maria

DesK
0

Visst om man vill ösa på så kan det lätt komma upp i 100 000 SEK, men jag har varit på många bröllop  genom åren och det är ytterst få av dessa som har haft en så generös budget som 100 000 SEK! Som vanligt så beror det mest på vilka kunskaper och vilken vilja ni har att gör  mat med mera själva.  För något år sen ar jag p bröllop där vi var a 50 gäster och det kostade max 60 000 SEK, då var vi ett antal gäster som hjäjpte till med maten, men för övrigt hyrde vi lokal, dukar, porslin, glas och bestick Glad

/Désirée

Aniara4
0

Det låter inte alls omöjligt, beroende på hur man vill ha det. Mat och festlokal tror jag är det som kan dra iväg mest. 1000:- per kuvert är ingen ovanlig kostnad, och då har man 40 000 redan där. Det är många kostnader som man inte tänker på.

Vi ansträngde oss för att hålla en tajt budget, och det fanns några poster jag gärna hade lagt mer på, men vi ville heller inte bränna hela sparkapitalet på en enda dag. Så vårt "snålbröllop" landade på ca 75 000:- för 60 personer. (Sen tillkom bröllopsresan, har sett att en del räknar in den och då kan det ju bli väldigt mycket mer.) Då var vi inte på någon tjusig herrgård utan en enklare festlokal med rätt billig mat, hade inget band eller dj, en billig fotograf som bara var med ett par timmar och inte hela dagen, osv.

ChristineL
0

Jag och min sambo planerar bröllop nu till nästa sommar, vet inte hur vi ska kunna klara oss under dom 50 000 vi sagt att det får kosta :P Jag har sett nånstans för några år sedan att ett snittbröllop i sverige kostar 100 000 så jag tycker inte alls det låter dyrt. Ja, det är mycket pengar men inte dyrt för ett bröllop.