Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 9460 ggr
anonym00
2012-06-02 02:51
0

Är ni arga?

Jag undrar om ni har perioder i ert liv då ni är extra arga? Då det lätt kan gå ut över de ni älskar? Jag känner mig arg. På allt. På alla människor omkring mig. Jag irriterar mig på minsta lilla, flippar på smågrejjer och känner mig så trött att jag bara gråter.

Mycket går ut över min underbara sambo och vårt förhållande är bara bra, förutom att jag kan bli arg på vadsomhelst ibland verkar det som. Tur att han inte tar åt sig så mycket.

Jag undrar om det beror på stress eller något annat. Jag vet inte. Är jag arg på min sambo på riktigt? Han har inte gjort något fel och jag har dåligt samvete för att jag är så ledsen och arg jämt..

Någon som känner igen sig? Varför blir man såhär?

matsdotter
2012-06-02 03:09
2

Jag känner verkligen igen mig… För min del så bottnar det i dåligt mående och stress, vilket får mig att konstant vandra runt med taggarna utåt. Det är oerhört jobbigt och frustrerande, man blir förbannad på sig själv för att man är så sur hela tiden och blir därmed extra sur och känslig. Jag råder dig till att FÖRSÖKA sätta ord på vad det är som får dig att må på detta viset, trots att det är oerhört svårt. Vad är det du EGENTLIGEN mår dåligt/är stressad över?

Geru
2012-06-02 03:55
1

"Holding on to anger is like drinking posion and expecting the other person to die"

När det gäller ilska och så är det viktigt att försöka bryta cyckeln med det. Annars blir det rundgång, och det förstör väldigt mycket.

Man blir så av många anledningar, stressa är en av dom. Sen så om du har hamnat i ett mönster när du reagerar så, så kommer du fortsätta göra det tills du bryter den vanan själv.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Namiko
2012-06-02 07:57
0

"Jag irriterar mig på minsta lilla, flippar på smågrejjer och känner mig så trött att jag bara gråter."

Det där låter precis som min mamma innan hon gick in i väggen. Alltså stress som till slut leder till en utmattningsdepression. Försök att stanna upp och riktigt känna efter vart orsaken till det här ligger så att du kan ändra på det innan det går för långt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Åsa S
2012-06-02 08:30
0

Om du äter P-piller kan ju det också vara anledningen finns ju piller som är kända för att kunna ge sämre humör, nedstämdhet mm. Och det kan ske i perioder är ju inte alltid så man är arg konstant när man äter p-piller utan kan komma lite nu och då.

Fridaaaa
2012-06-02 11:03
0

Inte arg, men frustrerad. Tror det har med p-piller att göra plus att jag är arbetslös. Men brukar lugna mig snabbt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2012-06-02 13:46
0

Jag håller med Geru här.

Att ständigt vara arg och irriterad kan bli till en ovana också som man endast kan bryta själv.

Som flera skrivit så är ofta stress en stor bov.

/Maria

Banankaka320
2012-06-02 16:04
0

Arg hela tiden och stressad. Men alla omkring mig känner mig och har tålamod, rosor till dem!

pyromanen
2012-06-02 20:36
0

När jag höll på att gå i väggenvar jag hemskt arg, alldeles förfärligt arg på många olika personer. Skäms när jag tänker tillbaka på en del episoder.  Långvarig stress var problemet och för mycket "människor". Har inte så jättestort socialt behov och får rätt lätt "social överdos" som kan resultera i att jag bara inte orkar mer och kan bli skitarg bara nån (stackare) talar till mig.

Lösningen har för mig varit dels att undvika stress, minska ner på mina aktiviteter och se till att vara mycket själv och "ensam i skogen". Lika viktigt har det varit att hålla mig medveten om mönstren och vad som händer och kommunicera. T.ex. säga till mannen: obs, har fått social överdos idag - behöver vara i fred.  Då slipper vi (alldels orättvisa) explosioner i onödan

PogoPedagog
2012-06-03 11:49
0

Jag blir lätt arg, men det släpper som tur är snabbt.

Jag är hormonkänslig så vid pms och ägglossning är jag hemskt. Samma sak när jag är nevös eller orolig, oftast när vi ska åka och hälsa på någon eller någon ska komma hit, är inte världens mest sociala precis:P Då kommer all oro ut som onödiga påhopp på den som är närmast vilket nästan alltid ör den stcakrs sambon.

thildatessie
2012-06-03 14:46
0

Jag känner verkligen igen mig. För mig beror det på stress och att det har hänt en sån massa saker det senaste, känns som att man inte hinner vila mellan varven… Hoppas att jag mår bättre efter torsdag för då är det student! Efter det är allt det värsta slut. Bara jobb-biten kvar. Jag blir nästan rädd för mig själv när jag blir så arg. Jag bara sprängs! Självklart påverkar det allt här hemma med sambo och så men jag försöker få det att funka. Har bytt till andra p-piller, Yaz heter dem. De ska vara bättre för humöret,huden och vikten. Har märkt skillnad på hyn iaf!Så det  kan nog vara något att testa för er med problemen?

Blev förövrigt rädd för #3 kommentar… känner i´gen mig på pricken. Är 18 år och har inte ens börjat jobba än.. ObestämdFunderar på att prata med någon proffessionell men det har inte funkat tidigare så jag vet inte… gråter för allt. Det blir inte bättre av att jag har svårt att öppna mig och prata.

Hoppas att det löser sig för er andra!

anonym00
2012-06-04 13:33
0

Tack för alla fina svar! Jag har faktiskt börjat tänka på hur jag beter mig och hoppas kunna lära mig att stoppa utbrottet innan det kommer. Jag tror också att skolan har mycket med saken att göra. Vi har haft ett långt projektarbete nu där stress och oro hört till vardagen. Det har ju såklart resulterat i ilska när dagen är slut och jag måste ha det på axlarna.

Jag har sådan tur att min sambo kan "skita i mig" och allt dumt jag säger när jag blir arg; hade han inte kunnat det så hade vi nog haft stora problem nu.

Jag har bytt p-piller för inte så länge sedan just för att jag trodde att jag blev deprimerad av mina förra (Yasmin). Nu äter jag desolett, någon som haft problem med dem? De där Yaz kanske är något för mig? För ibland vet jag verkligen inte var ilskan kommer ifrån eller varför jag är arg, och då blir jag rädd för mig själv.. Som svar till nr #1 så måste jag nog också ta reda på vad det verkligen är som jag mår dåligt över, och komma över det.

Skönt att veta att jag inte är den enda iaf.. :)

Fridaaaa
2012-06-04 17:21
0

#11 Yaz äter jag nu, gjort i 3-4 månader nu, hade neovletta 28 innan.
Men mitt humör har blivit lite bättre :)

[Ninjakossan]
2012-06-04 23:54
0

Ja, visst kan jag också bli arg på allt och alla periodvis. Då fylls jag av ett omotiverat agg mot människor i allmänhet, och vill helst inte se en annan människa. Då är det klart att min sambo drabbas av min vrede eftersom jag måste träffa honom =)

thildatessie
2012-06-05 14:08
0

#12 exakt samma för mig ;) Är inne på 4:e månaden av Yaz nu :)

Fridaaaa
2012-06-05 14:48
0

#14 Hehe okej :) Jag tycker dem är bättre än mina neovletta jag hade innan :)

[Northbridge]
2012-06-05 22:05
0

Hormoner? Humörsvängningar? Det kan vara mycket sådant som ligger i det hela… Men också stress. Det hade min mamma problem med ett tag. Visserligen är hon fortfarande rätt 'aggresiv', men inte på samma sätt. Visade sig för högt blodtryck!
Tycker du borde hålla ögonen öppna och kanske uppsöka en läkare om du far illa av dina egna problem, eller inte trivs med ditt nuvarande humör.

Karmatarerskanise
2012-06-07 01:10
0

Kan bero på bland annat stress, hormoner eller depression.
Har själv varit en väldigt "arg" person. Berodde på mycket olika saker.
Om du inte lyckas ta dig ur det så råder jag dig att söka hjälp. Ibland behöver man lite råd från folk som kan det här med känslor :)

thildatessie
2012-06-09 19:25
0

#15 jag med Glad

Fridaaaa
2012-06-09 19:51
0

#18 :)