Sambos
Att man går varandra på nerverna ibland när man bor ihop är väl ingenting ovanligt eller det minsta konstigt.
Jag hade precis ett mindre utbrott här hemma över diverse olika småsaker och tänkte att det skulle vara instressant att höra…
Vad stör ni er mest på? Vad gormar/bråkar ni mest om?
Dagens lilla utbrott här skreks ut mellan skrattattacker, på grund av ett badrum som luktade ladugård (vi har inga kor..) och vatten som spillts men inte torkats upp…
Annars gäller det vanligtvis:
- Bädda eller inte bädda sängen (bor ett stenkast från stranden och har en hund som gärna rullar sig i sand innan hon skuttar upp i sängen… jag vill ha den bäddad!)
- Städning
- Disk
- Att han vill sitta inne heeeela tiden medan jag vill gå ut heeeela tiden
- Att han slänger sin tvätt på golvet istället för i tvättmaskinen
- Vem som ska få ha bästa platsen i soffan
- Vem som ska gå in och handla och vem som ska få stanna utanför med hunden (båda vill stanna utanför)
Som tur är bråkar vi ytterst sällan, trots att vi både bott och jobbat ihop i ett år. Det är mer skämtsamma men samtidigt allvarliga… "påminnelser" :)
Vi bråkar sällan med det jag retar mig på är att han alltid kommer försent till avtalad tid. Ska vi äta middag hos någon kl 17 så kommer vi alltid inrusande kl 17.20. Jag vill hellre vara i tid alltid och helst 20 min innan också. Tilloch med på hans farmors begravning var vi en kvart sena.
Jag hatar sådant men har lärt mig efter alla år att det inte hjälper att tjata på honom
Mest städning, datortid( jag sitter "alltid" vid iFokus
) och mina djur….
Massvis!
- fördelning av städning (han tycker han gör "allt" och jag tycker han borde göra mer)
- prioritering av varandras intressen (han tycker alltid att hans intressen är viktigast)
- pengar då vi har så lite
- hans negativa inställning till att gå ut och göra något (han tycker att allt är så tråkigt här i stan)

Vi tjafsar mest om att han inte hjälper till så mycket här hemma o om hans familj
Intressant att läsa :)
Fördelning av städningen är nog väldigt vanligt. Här är det inga direkta protester och vi delar det mesta lika, men att herrn i huset tar eget initiativ till att ta hand om något… det händer oerhört sällan. Det är i princip alltid jag som "drar igång" och ber honom hjälpa till.
Ber jag om hjälp att tex ta hand om tvätten som hängt på tork går han raka vägen ut och plockar in det, visst, men det verkar inte ha gått upp för honom att kläderna sedan även ska vikas och läggas in i garderober, utan det hamnar i en skrynklig hög på sängen och så får "tvätt-fen" ta hand om det sen… ;)
(skönt att få gnälla av sig lite ibland till andra, inte sant?
)
#5 samma här. Blir en del tjat först. Funkade inte idag…..
För min del är det nog lite som ovanstånde har skrivit.
*Tvätt (visst lägger han tvätten i maskinen, men att den ska läggas på tork och vikas och sedan läggas i garderoben är ett "mysterium")
*Disk (Vi har diskmaskin men ändå är det väldigt svårt att lägga ner disken och plocka upp när den är färdig)
*Städ (Dammsugning är något jag har svårt för (Får kramper i ryggen varje gång, men jag dammsuger ibland ändå), men han skyller att jag bara är *lat* vilket jag brukar säga att han också är för jag har nog inte sett honom dammuga i år, städning av allt annat brukar jag också göra, men eftersom han snusar så brukar jag alltid lämna dom kvar, bara i ren protest)
*pengar (vi har som tur är inga direkta ekonomiska problem, utan där för jag en bok så att vi ser vem som är skyldig vem om någon har köpt mycket mat under en månad och så)
*Tid (detta med att komma i tid till något är något som han ALDRIG kommer att bli bättre på, i höll på att komma försent till min systers begravning vilket stör mig fortfarande)
*Matlagning (där kan jag väl inte gnälla, eftersom han brukar laga den mesta maten, även om jag alltid hjälper till med att göra iordning allt så att han kan krydda och fixa maten)
Vi har varit ihop i 6,5 år snart och vi har nog bott ihop mer eller mindre hela tiden.
----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse
R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Ja nog små bråkas det mer eller mindre. Men vi försöker bättra oss.
Men några återkommande saker:
*Fulla sopkorgar *Sockar som slängs överallt utom i tvätt *Katthår är överallt *Mattan som ligger snett/på fel sätt *Kläder som används hängs överallt och aldrig viks ihop eller sätts på ett ställde där dom inte syns
Snusen glömde jag! Har väl inga problem med att han snusar, mer än att han inte får pussa så mycket på mig när han har en inne. Men dessa små snusar som lämnas överallt.. Usch! Jag rör dom inte, utan försöker (med viss framgång faktiskt) få honom att förstå att det faktiskt går att slänga dem när man är klar med dem.
Jag har tur med att sambon städar undan snusarna själv nu när vi har katter! Dock inte dosorna!!

När vi bråkar är det nästan alltid jag som är arg på honom. Han har ett väldigt jämt humör när det gäller vad den andre gör.
Saker jag blir arg på honom över är:
- Komma i tid
- Påbörja saker i tid, t.ex läsa till tentan, eller laga saker.
- Planering överlag
- Förstå skillnaden mellan arbete och fritid, då han delvis är egenföretagare. Det är inte OK att jag jobbar heltid för att dra in pengar och han ägnar halva sin arbetsdag åt att tillverka saker till sin hobby.
Det senaste är det jag är mest sur över nu. Han förstår helt enkelt inte att arbete är sådant som drar in pengar och att hobbytillverkning får göras på helger/ kvällar, blir tokig!!
Ååååh komma i tid är också något som stör mig enormt! Vi är alltid minst en halvtimme sena till allt. Jag själv är sån så att jag helst vill vara i tid, helst tidig!
Vi bråkar inte, fast vi bråkar ändå hela tiden. Det är aldrig något alvarligt utan det är skämtsamt och småsaker, fast det är ju ändå så att det ligger något i det. Vi bråkar om:
- Bästa platsen i soffan (brukar ofta sluta med att vi delar på divanen)
- Pengar (han "får" inte köpa vad han vill för sina pengar för jag anser att vi ska spara och han anser att vi ska leva livet samtidigt som vi sparar, hur går det ihop? det brukar bli en bra balansgång tack vare att jag stoppar honom ibland men inte kan med att stoppa hur mkt som helst. Han är van att ha pengar medan jag är van att lev apå svältgränsen)
- Hund i sängen/soffan (när hunden har legat i sängen så är det hundhår där och då vill han inte ha haft honom där, när vi sedan bestämmer att hunden inte ska vara i sängen så är det sedan han som tar upp hunden trots allt, han är ju så gosig -det är från början min hund)
- Att jag sitter sönder soffan (alltså sitter för mkt med datorn på dagarna, men jag menar på att jag sitter in soffan för den blev "söndersutten" på 1v och jag sitter bara max 2-3h/dag)
Städning, disk, tvätt och matlagning är nog inget vi brukar bråka om. Vi fixar det tillsammans. Det fördelas naturligt och vi brukar mest stötta varandra på den punkten. Då bråkar vi nog mer om vad vi ska göra, när vi ska göra, datorspel eller inte, vilken film vi ska se, vilket kvällsgodis vi ska ha, osv osv
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi bråkar aldrig men klart man kan bli irriterad ibland.. dock tror jag nästan att han blir mer irriterad på mig än tvärtom ;) Sambon sköter mesta tvätten, jag mesta städningen. Jag är väl den som oftast tjatar om att vi borde vara mer i tid, att vi borde städa, bädda rent etc men att det sedan oftast är han som drar igång det så att det blir gjort. Han har mer energi ibland känns det som. Annars hoppas jag att vi är ganska samspelta i det mesta :)
Sajtvärd på Iller.ifokus