gravid?!
jag och min kille (vart tillsammans i 1 år nu)
hade sex förra veckan, och då testade vi lite olika ställningar osv, riktigt härligt!
det slutade med att jag kom, och han kom i mig.. jag skulle ha haft min mens i tisdags, och den har inte kommit än!, tänk om jag är gravid?! hur ska jag göra? :o jag är bara 14…
Ärligt talat, så får du skylla dig lite själv, eftersom du inte hade skydd.
Är man 14 år ska man veta att man ska skydda sig :)
Du får vänta någon vecka till, sedan testa dig helt enkelt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade ni inget skydd?
Är man gammal nog att ha sex är man gammal nog att förstå vad sex innebär och man får ta konsekvenserna som kan komma om man inte tar sitt ansvar.
Du får testa dig och se om du är gravid.
Om ni inte hade skydd bör du köpa ett graviditetstest på apoteket eller gå till ungdomsmottagningen och testa dig. Hade ni kondom och den var hel och satt rätt så kanske mensen bara är lite försenad för att du kanske oroar dig för att vara gravid? Men testa dig oavsett och var noga med skydd i framtiden.

Får ungdomar inte informationen om att det finns dagenefter piller om man skulle behöva det?! Det fick jag lära mig på vår sexualkunskap i skolan när jag var 9-10 år gammal för sådär 15-16 år sedan…
TS rekommenderar att du skaffar någon form av skydd i fortsättningen så slipper du oroa dig i efterhand och skulle det hända någon olycka så kan du få dagenefterpiller hos ungdomsmottagningen gratis, eller köpa på apotektet!
Det är ju alltid bäst att tänka efter först, som alla andra redan påpekat. Men gå till till ungdomsmottagningen där du bor, där kan de ju hjälpa dig med allt, både ev. graviditet och preventivmedel. De brukar vara bra att prata med också!
Lycka till!
Jag tycker inte det är så snällt att ni skrev att jag får skylla mig själv osv, eftersom vi använde kondom, dock sprack den. Glömde skriva detta..
Jag tänkte faktist inte mer på det, och det är faktist pinsamt 
men jag får gå och testa mig…
#6 Jag tycker också det är fel att skriva så och det är oturligt när kondomen spricker. För mig och min kille sprack den 3 ggr på 2 månader och då bestämde jag mig för att börja med p-piller. Det är ingen fara om du går till ungdomsmottagningen så får du gratis hjälp med allt. Inget att skämmas för. kram
Vi kan omöjligt veta om du är gravid. Mensen kan bli försenad av många orsaker, stress, oro (inför att vara gravid t.ex.), undervikt m.m. Avvakta ett par dagar och har den inte dykt upp så bör du testa dig.

Har jag förstått detta rätt så hade du sex veckan inna du skulle haft mens? I så fall är risken att du ska vara gravid som tur är ganska liten. Oftast ( men långt ifrån alltid) är man som fertilast två veckor innan mens. Men ta ett test för säkerhetsskull! Och köp dagen-efter-piller nästa gång något liknande händer. Jag tror man har upp till 3 dygn på sig att ta ett sådant. Lycka til och hoppas du sluppit bli gravid.
#9 åh, jag hoppas jag har lite mer tur nu!
tack!
"vi lever i ett spännande och väldigt aktivt sexliv, och jag bor mestadels i hans lägenhet."
Vrf inte käka p-piller?
#6 Men eftersom du inte skrev det, hur ska vi kunna veta det att den sprack?
Jag hade haft dagen efter piller hemma eller ätit p-piller regelbundet för säkerhets skull
Men hon frågar ju bara om råd och hjälp om hon kan vara gravid. Tror knappast hon behöver eller vill höra att man får skylla sig själv när man ber om råd. det var nu inte det de handlade om.
Jag blev gravid med p-piller så vare sig man skyddar sig eller inte kan man bli gravid.
Lycka till och hoppas det löser sig för dig!!
/Bellabu
#13 Skyddar man sig som man ska, med kondom och p-piller så blir man inte gravid.
Jag har haft p-piller i 5 år nu, och jag har inte blivit gravid.

#14 Hallå eller? Bara för att du aldrig blivit gravid med preventivmedel är väl ingen garanti för att ingen annan heller blir det? Det är 99% säkert med tex ppiller så visst sjutton finns det dem som blir gravida trots att man äter dem som man ska!
#14 man ska aldrig säga aldrig! Inget sätt är 100% säkert!.. förutom att hålla sig helt undan sex.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag rekommenderar dig att
1. köp graviditetstest på apoteket.
2. beställ gynekologundersökning på Ungdomsmottagningen.
3. Om du inte är gravid skaffa preventivmedel så som P-piller, P-spruta eller P-stav (ungdomsmottagningen kan berätta mer).
Jag har aldrig ätit P-piller och jag vet minst en som blivit gravid trots varit väldigt noga med P-pillrena. Om man är orolig för det är det kanske bättre med P-stav eller P-spruta som håller längre.
Kondom skyddar inte bara mot graviditet (så vida den inte går sönder) utan mycket annat. Jag har själv hormonspiral men använder gärna kondom ändå då jag har lätt för att få rubbad bakterienivå i underlivet.
Graviditetstest och dagen-efter piller är gratis på ungdomsmottagningen. (dagen-efter är max upp till 3 dagar efter sex, dock så ökar chansen/risken avsevärt att du skulle bli gravid ju längre du väntar med att ta tabletten.)
Det är rejält med pinsamt dock, och jag skulle säga att du borde kolla upp klamydia och be om en gyn undersökning medans du är där för att kolla att allt är som det ska. :)
Som sagt, ring till ungdomsmottagningen och boka en tid för grav. test, och om det skulle visa sig att du är gravid så kan dom hjälpa dig med det också, vad du än bestämmer dig för.
Lycka till
- Therese
Jag har hört att vissa har mått väldigt dåligt efter dagen-efter-piller… Vet inte hur vanligt det är dock…
#19 Ja det är väldigt olika. Som väldigt starka p-piller skulle man kunna säga. Hur man reagerar på hormonerna är ju lite olika. Men det är inte helt ovanligt att man mår lite dåligt, men det går snart över.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#19 Jag råkade slarva en dag och behövde ta dagen-efter piller.
Blev varnad av att man kunde bli lite illamående samma dag, men att det vanligtvis går över efter ett par timmar.
Dock så märkte jag inte av någonting. :)
- Therese
#17 ang det där med Kvinnor som blir gravida när de äter p-piller, både jag och min bror är p-piller barn ;) som farsan säger, stålmän XD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Man får inte sätta 100% säkert på något, så därför är p-piller typ 99,9% säkert.
#22 Jaha, så brukar det sägas men din moder har nog slarvat lite med att ta dem eftersom det hände 2 gånger. Min killes pappa säger också så, men vi är 99,9 % säkra att hon slarvade
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#23 jo det måste hon nästan har gjort men snackar man med henne säger hon att hon slarvade när hon var ung och inte när vi kom till. ett mysterium vi aldrig kommer få svar på ;P
Maybe it's not too late
Angående att du bara är 14 och han 17 så är det olagligt att ni har sex. Så ska ni ha sex så ska ni kunna ta ansvar för vad som händer också.
#23 p-piller ÄR inte 100% säkert.. antar att du även tror att min föredetta arbetskamrat "slarvade" med sin hormonspiral också när hon lyckades bli gravid med en sådan ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 Jag skrev ju det? 99,9 eller 99,5 typ. Duuh. Hormonspiral vetta jag fasiken hur säkert det är.
Mammas kompis blev gravid 3 gånger trots P-medel. en gång p-piller, en gång spiral och en gång pessar.
#15 & #16 Har aldrig sagt att man inte kan bli det. Skrev att jag aldrig blivit det, en helt annan sak.
Men har man kondom samtidigt, då ska man verkligen ha extrem otur om man blir gravid.

Kondom känns ju som något man har i början av ett förhållandet eller med nya sexkontakter. Inte så kul att ha det år ut och år in med samma partner.
#28 Då är ditt inlägg lätt att misstolka då det låter som att du menar att p-piller skulle vara 100% säkert men att man inte får märka det så.
#30 Jo, i inlägg 14 skriver du att man inte blir gravid om man skyddar sig som man ska, och vi säger att det kan man visst bli.
Och om det bara gällde dina egna erfarenheter så är det en helt annan sak.. Nästan som att jag skulle påstå att det är säkert att köra med avbrutet samlag då jag själv gjort det i 3,5 år utan att bli gravid, när statestiken säger att 20% av alla Kvinnor blir gravida första året med den metoden..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32 Man får har väldig extrem otur att bli gravid då, om man har bra skydd. Minimal risk att bli gravid. Tror inte direkt många blir det om man skyddar sig ordentligt. Skulle säga att risken att bli gravid om man har tillräckligt bra skydd, inte alls är hög.
#31 Finns dem som alltid använder kondom, andra inte, upp till var och en.
Dock vet jag många som inte gillar kondom av många olika anledningar.
Tex P ringen är det 1 av 100 per år som blir gravid med. Samma med P piller.
#33 Må vara extrem otur, men det kan fortfarande hända, det är det jag menar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#33 Ibland kan man ha väldigt otur. Min brors fru blev gravid fast det användes både p-piller och kondom (hon var lite nojjig och ville absolut int bli gravid). Jag har aldrig hört talas om någon som har haft sådan otur tidigare men visst blir man ju lite nojjig. =/
#36 Det tillhör verkligen ovanligheterna:P
#37 Verkligen. =/ Scary shit!
Som någon skrev, det enda 100% säkra sättet är att inte ha sex alls ;)
#38 Ja det är det, när man hör sånt.
TS Du vet att din 17-årige pojkvän kan åka dit för våldtäkt av barn om det kommer ut att ni har sex? Du ät bara 14 år och alltså inte laglig.
Vad jag tycker är märkligt är att ingen i tråden undrat vad tjejens föräldrar tycker om det hela. Är dom okej med att deras 14-åringa dotter "nästan bor hos" och har sex med en flera år äldre kille? De flesta jag känner med barn i den åldern skulle absolut inte tillåta det.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#41 Vart står åldern på killen och det andra du skrev om? Hittar itne det i tråden.
#42 Det står i TS's profil.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#43 Aha ok men man ska ju inte behöva gå in på någons profil för att kolla allt om TS, vad som skrivits där, fort man läser en tråd:P

#41 Hm men alltså.. kan verkligen den 17årige pojkvännen åka dit för våldtäkt av barn om hans 14åriga flickvän frivilligt har sex med honom??

Japp nu för tiden kan man det. Men för det krävs ju att någon blir upprörd och anmäler det.
#44 Nej, det har du såklart rätt i. :) Men jag personligen finner hela den här historien ganska oroväckande.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#45 ja det kan han. var ju en 16 årig kille som blev åtalad för att han hade sex med sin 14 åriga flickvän (skulle snart fylla 15).
Maybe it's not too late
#44 Varför inte? Vad ska man annars ha en profil till? Klart man blir nyfiken och vill ha lite mer information om personen i fråga om man nu ska hjälpa till.
#45 Lagen anser att barn under 15 år inte kan samtycka till sex. Vet inte riktigt hur många år vi haft en sån lagstiftning, men så är det i alla fall. Sexuella relationer med personer under 15 är således straffbara om den andre parten är över 15.
Om man sen tycker att lagen är rimlig eller inte är en annan sak, men 17-åringen borde i alla fall veta att han riskerar en rättslig påföljd om någon skulle få för sig att anmäla.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Enligt MVC (Mödravårdscentralen) är hormonspiral säkrare än P-piller.
En som jag känner blev gravid trots att hon var NOGA med p-piller och hennes mamma var också noga med att påminna henne. När hon blev gravid frågade de om hon varit magsjuk (inte tagit upp p-medlet i kroppen) men det hade hon inte varit.
Jag har hormonspiral, långvarit förhållande (över tre år) men använder kondom för det mesta ändå, dvs det är inte bara för tillfälliga relationer.
TS var alltså 13 år när hon blev ihop med en kille på 16 år. Åldersskillnaden i sig är ju inte konstig MEN när de har samlag gör HAN en olaglig handling, hur kära de än är och hur mycket hon än är med på det… Sverige har många konstiga lagar men det är för att skydda oss…
Det jag undrar över är varför du inte har preventivmedel förutom kondom eftersom det tydligen har hänt en gång innan också?
Gå till UM och prata med dom 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hur har det gått? Har mensen kommit? Har du kontaktat UM?