vad tycker ni?
jag vet inte hur detaljerat jag vill skriva. men min svärmor och jag kommer inte överens, det är jag som satt mig på tvären och brutit all kontakt med henne. jag är otroligt sårad och arg över hur hon beter sig.
hon har lagt ut bilder på våran dotter på sin facebooksida som jag sa åt henne att ta bort efter att en av hennes vänner lagt en högst olämplig kommentar av bilden på våran dotter.jag ringde henne och sa att henna att ta bort bilderna och aldrig mer lägga ut nå fler och hon lovade mig.
trotts detta sa la hon ut fler bilder senare och då bad jag min sambo ta upp detta med henne istället. hennes svar på det var att skriva elaka komentarer om mig på facebook. jag ringde upp henne då hon tydligen ansåg att han bara upprepade mina ord. hon menade att hon som farmor har rätt att lågga upp bilder på hennes barnbarn på internet fastän hennes föräldrar säger ifrån! hon var otrevlig mot mig och antydde att jag gjorde hennes son olycklig.
jag anser att jag har gjort rätt dvs sagt emot, men min sambo mår inte bra av att jag tycker så illa om hans mamma, trotts att det är hon som har varit otrevlig mot mig. jag är långsynt och glömmer inte. jag har ingen önskan att träffa henne igen, vi bor inte i samma stad, ingen önskan att ha kontakt med henne. men min dotter, hon kan ju inte första det som har skrivits om henne hon kan inte förstå varför jag inte tycker om hennes farmor. jag skyddar mitt barn så bra jag kan om jag blir hatad okey. men min dotter blir ju utan en farmor på det här sättet.
Jag tycker du gjort rätt gällande bilderna o d,
men
"jag skyddar mitt barn så bra jag kan om jag blir hatad okey. men min dotter blir ju utan en farmor på det här sättet."
Njae. Det är väl inte nödvändigt att hon blir utan sin farmor (?). Din dotter kan ju prata med henne i telefon, och du behöver ju inte åka med om de träffar farmor.
Blir bara jobbigt om man skall tjaffsa inom familjen. Du får lösa det och anstränga dig för att relationen skall fungera.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag håller med övriga här.
Jag tycker givetvis att din svärmor ska acceptera att ni inte vill att foton av er dotter ska läggas ut på Facebook.
Däremot så är din dotter helt utanför detta "gräl" och du får inte göra så att hon förlorar kontakten med sin farmor. Det är inte rätt.
Vill du inte åka med och träffas så kan din man och dotter åka själva.
Det är inte din dotters fel om du är långsint och du är den vuxna förebilden för din dotter även om farmor agerar märkligt.
/Maria
Otroligt respektlöst att inte lyssna på er som föräldrar när det gäller bilderna på facebook! Jag tycker iof inte att din dotter ska bli indragen i detta men istället för att bryta kontakten kanske du kan be din svärmor att inte lägga upp bilder annars får hon inte träffa sitt barnbarn?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 sjukt dåligt förslag
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#5 Ditt förslag var inte direkt bättre
Mina spontana tankar är att din svärmor är respektlös som inte godtar och accepterar detta kring bilder, dessutom när en av bilderna fått en olämplig kommentar!
Men, som redan nämnts, så ska inte ditt barn få hamna i kläm på grund av detta och barnet ska givetvis få träffa sin farmor.
Nu har jag inte något eget barn men jag har en lillasyster som nu är 5½ år och jag kan säga så här - jag skulle inte vilja att hon vistades med respektlösa människor där hon riskerar att få dåligt inflytande. Och om hon skulle träffa någon av sina far/morföräldrar och någon utav dessa skulle vara respektlösa och göra saker på sitt sätt som på något sätt skulle påverka min lillasyster negativt så skulle jag inte vilja att hon är där igen så länge denne person inte kan bete sig och behandla andra med respekt. Och detta kan vara så enkelt att om hon är hos sin mormor och hennes mormor skulle behandla någon annan respektlöst så har detta ändå ett negativt inflytande på min lillasyster och det skulle inte jag riskera!
Så helt enkelt - beter sig din svärmor väl när ert barn är med henne så ser jag inga anlednignar till att ert barn inte ska få träffa henne men är det så att ert barn är hos sin farmor och farmor då är respektlös mot dig eller någon annan så skulle jag säga ifrån och sätta ner foten om jag var er, då ger farmodern negativt inflytade = anledning till att inte ha barnet hos henne. Det är i slutändan ert ansvar att barnet får en bra uppväxt och en uppväxt med dåligt inflytande av någon eller några är inte bra.
Sedan får ni helt enkelt sätta er ner och försöka prata ut, det är inte bra om det är spänningar mellan er då även detta ger dåligt inflytande hos barnet.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Kontakta faceebooks kundtjänst så plockar de bort bilderna. Så löser du det enklast, och var tydlig med att det inte är ok till din svärmor.
Finns inget som säger att man måste gilla sina svärföräldrar eller komma överens med dem, men det underlättar naturligtvis.
Barnet har rätt till sin farmor så länge farmor inte är elak på sitt barnbarn. Barnet har inte gjort något och behöver inte bli indragen i något tjaffs er vuxna emellan.
Qui dormit, non peccat
Jag förstår mycket väl att man inte vill att ens barn ska spridas runt på bilder på Internet och tycker du har gjort helt rätt. Jag skulle inte lämna mitt barn hos någon som man inte kan lita på eller som inte accepterar föräldrarnas regler.
Förstår det som de andra skriver att barnet givetvis bör få träffa sin farmor, men om inte farmodern kan acceptera sådana enkla saker, så skulle jag helt enkelt inte lämna mitt barn där, inte under några omständigheter.
Att konflikten är mellan föräldrar och farmor, visst är det så, men det är trots allt så att farmodern fotar barnet och lägger upp dessa utan tillstånd och det är inte okej. Så det är upp till farmodern tycker jag, vill hon få lov att passa/hälsa på sitt barnbarn, så måste hon acceptera att man inte lägger upp barnet på Internet.
Detta tänk kommer vi ha för våra framtida barn, om någon inte accepterar att vi inte vill göra på ett visst sätt med våra barn så kommer de inte heller att få passa våra barn, för att vi helt enkelt inte kan lita på dem och då spelar det ingen roll vilket blodsband det är, våra regler gäller för våra barn.
tack för era svar. det är inte bara bilderna som hon lagt ut som är problemet mellan oss. när vi hälsade på henne med våran dotter för första gången hade hon lovat oss att inte ha någon fest hemma den helgen. men mycket väl när hon öppnade dörren var hon berusad och jag vägrade låta henne hålla i min dotter, då 3 mån gammal. jag tog inte upp det med henne för jag ville inte bråka i hennes hem. men jag tycker att om man har lovat att vara nykter då är man det speciellt om ens barnbarn kommer för första gången.
1# min dotter är nu 1 år gammal och hennes farmor har skaffat skype men har inte tid att prata med sitt barnbarn :( så hon ids inte prata i telefon med henne heller.
jag är min dotters förebild som du skriver och jag anser att jag är en braförebild då jag lär henne att sätta gränser, att säga ifrån när någonting inte är som det ska.
te.x jag och min dotter äter inte gris, jag är muslim, svärmor vet om det men mitt framför mig ger hon henne skinka. jag sa ifrån ochtog bort då blev hon sur.
9# det är så jag känner! precis så som du skriver! jag vet att det är rätt det jag gjort. men samtidigt så vet jag ju om att farmor försvinner ur bilden på det sättet.
men det är jobbigt när hon får hela hans släkt emot mig, dem säger att jag agerat fel att jag är knäpp som förbjuder henne att lägga upp bilder. hon vill vara barnvakt men hon kan ju leka med min dotter när jag är där det behöver man ju inte vara ensam för.
blir så ledsen i hjärtat att det gör ont. jag vet om mina brister men jag vet också att jag gör allt för att min dotter ska få en bra uppväxt och för att hon ska känna sig trygg och älskad.

Ja jag hör ju då till dem som anser att religion ska man välja först när man är mogen nog att förstå vad det innebär.. Det är inget man tvingar på barn. Men att vara full runt barn är inte okej alls, och definitivt inte när det gäller små barn som kan skadas både psykiskt och fysiskt av klumpiga vuxna..
Men det måste väl din man ändå haft någon åsikt om? Han kan ju inte tycka att det är ok att hans mamma är på fyllan och är med hans barn..
Vill du inte träffa din svärmor så gör det inte. Men ditt barn kan göra det ändå i sin fars sällskap tex.
Qui dormit, non peccat
jag skrev aldrig att min dotter är muslim. det är jag som lagar maten hemma och jag laga inte gris pga min religion. min sambo äter griskött när vi inte är hemma då han själv lagar maten. och han är inte muslim.
har bara haft en namngivning hemma med fika då jag anser att hon själv väljer vad hon vill tror på när hon blir äldre som jag gjorde. så det är inget jag tvingar på henne utan endast din förutfattade mening pga vi inte äter griskött.
min sambo har för övrigt samma åsikter men säger inte emot sin mamma. han är uppfostrad på det sättet.
Jaha. Problemet var mycket större än vad du sa först.
Varför skrev di det lilla problemet i början, men inte det stora?
Det förändrar ju situationen helt, och skulle ha gett mycket annorlunda svar…
Det verkar som att hon har alkoholproblem. Det är vanligt att släkt till alkoholister lever i förnekelse, och för att det ska gå ihop i deras huvuden så "måste" de se dig som "boven" (eller så är hon så bra på att dölja alkoholproblemet att (de flesta) inte märkt det, men det troligaste är att de inte vill märka det…
Om du vill att farmor ska finnas kvar i bilden, så finns bara alternativet att du åker med dit.
#14 ja jag håller med dig. men det är ett känsligt ämne.

#13 Du skrev att du är muslim och ogillade när din svärmor ville ge barnet skinka och att du och barnet inte äter gris.. Svårt att dra något annorlunda av det.
Är det alkoholproblem som är huvudproblemet så är ju saken helt annorlunda än en bild på facebook, självklart ska inte små barn vara runt människor som är fulla. Men du får räkna med att hon blir sur och grinig, synnerligen om hon inte vill förstå själv att hon har problem. Men barnet går först och ska skyddas isåfall och absolut inte vara ensam med farmor.
Qui dormit, non peccat
Jag håller med om att nu kommer saken i ett helt annat läg. Jag förstår inte riktigt hur du kan vara mer irriterad på facebookbilderna än att din svärmor dricker för mycket?
Du får som sagt vara med när din dotter träffar farmor.
Sedan det här med att prata i telefon eller Skype. Hur lätt är det med en ettåring?
Din svärmor kanske rent av provocerar dig med att bjuda barnbarnet på skinka?
Det är inte helt ovanligt att svärföräldrar/föräldrar går emot barnens regler när det gäller uppfostran av barnbarnen. Själva hade vi problem med godisätande. Vi ville inte att sonen skulle äta en massa godis men de smög till honom det i alla fall.
Det här med alkoholen är ändå ett såpass stort problem att jag tycker att du och din sambo borde prata om det och komma överens om regler för framtiden. Nu är tösen såpass liten men tiden går fort.
/Maria
#17 Ja, fast
"Din svärmor kanske rent av provocerar dig med att bjuda barnbarnet på skinka?
Det är inte helt ovanligt att svärföräldrar/föräldrar går emot barnens regler när det gäller uppfostran av barnbarnen. Själva hade vi problem med godisätande. Vi ville inte att sonen skulle äta en massa godis men de smög till honom det i alla fall."
Det farmodern gjorde är inte bara busigt, det är en förolämpning. Hur grov förolämpning, beror på hur religiös TS är. En skitkärring, helt enkelt, så frågan är om inte rentav dottern kommer att få det bättre utan henne, men det är värt att prova ett tag till att försöka få det att fungera, , om inte annat för pappans skull.
#18 Jag tänkte snarare att TS var en ganska normal muslim. Dvs. man håller på vissa traditioner men inte andra. TS är ju sambo med en ickemuslim vilket talar för att det inte är så traditionsbundet.
Jag håller med dig om att det är en "skitkärring" men ibland får man kanske svälja en del förtret för sämjans skull men det ska givetvis inte gå ut över barnen.
/Maria
Men varför skulle inte barnet få äte skinka?
Kan ju vara så att svärmor inte menade någonting med att ge barnet skinka. eftersom du säger att barnet får välja själv. Men om svärmor inte får mata med skinka så får ju inte barnet välja själv??.
Jag tror att ni inte kommer fungera ihop faktiskt=) Du och svärmor. Eftersom du fortfarande ältar något som hände för 8 månader sedan. Tror det kan ha att göra med att du är långsint.
Men du måste nog komma förbi det om du ska få behålla din sambo. Klart han mår dåligt över att du hatar hans mamma ,. För att hon la upp en bild på facebook som någon kommenterade fult på.
Och dessutom så tycker jag du ska ge dig efter den som kommenterade något olämpligt och inte svär
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#20 jag måste säga att jag blir uppriktigt upprörd över det du skriver.
"Kan ju vara så att svärmor inte menade någonting med att ge barnet skinka. eftersom du säger att barnet får välja själv. Men om svärmor inte får mata med skinka så får ju inte barnet välja själv??."
barn har en geen vilja när dem föds men det är fortfarande föräldrarna som sätter gränser och regler. det finns inga fördelar med att äta griskött gentemot kokött så din tankegång är helt fel.
#17 jag håller med dig i det du skriver. men det är också det som jag mår dåligt över. hans släkt får mig att känna att allt e mitt fel, att jag dömmer ut henne, dem ser inte anledningen VARFÖR jag inte litar på henne.
till er övriga: svärmor har alkoholproblem enligt min mening men å andra sidan så dricker hela hans släkt lika mycket. varje fredag tills dem blir fulla och somnar.
#17 vi bestämde oss redan innan dottern var född att hon inte skulle vara i närheten utav människor som har druckigt. jag var aldrig det när jag var liten. min sambo växte däremot upp med det. så han är van vid hennes helgdrickande. dock inte menat att han tycker om det.
som jag skrev tidigare så bor svärmor 40 mil från oss och vi träffas inte ofta. tur det :D så om hon väljer att dricka när hon är själv är helt upp till henne och den diskussionen kommer jag inte ta med henne. när hon kommer till oss är det strängt alkoholförbud hemma hos oss. det uppstår ett problem då vi bor hos henne då vi åker dit. det är hennes hem och hennes regler. men dem gånger vi varit dit och hon druckigt får hon inte vara med min dotter vi är ute eller inne på rummet utan svärmor.
jag startade alltså tråden för att diskutera bilderna och inte hennes alkoholvanor. men för övrigt så var det flera bilder som fick grovt och då menar jag GROVT opassande kommentarer från hennes vän!
#20 Det var väl ändå ett totalt orelevant påhopp mot TS..(?)
Barnet är endast 1 år och kan därför inte själv bestämma om hon vill ha skinka eller inte. Just nu får föräldrarnas beslut om att hellre äta ko gälla och när barnet blir större får det själv ta ställning till vad hon vill äta och inte.

Om det är så grova kommentarer från hennes vän så anmäl verkligen till facebook och till polisen.
Qui dormit, non peccat
Inget påhopp ?
Förstår inte logiken iatt säga att hon har egen vilja men att hon inte får välja själv?
Finns inte ens någon logik i den meningen.
Om man då säger att "ja men hon är bara ett år och kanske inte välja själv"
Nej men då får hon ju inte välja själv heller?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Nu har jag inte barn, men har haft problem med min svärmor, i 4 år. Hon och sonen har jätte tajta band. Hon betedde sig illa första året och det är något jag aldrig förlåter! Någonsin! Jag äre inte långsint i vanliga fall men är det i detta. Jag har sagt det till henne och min sambo men efter det säger jag inte det till min sambo för jag tycker inte att han ska behöva må dåligt för att hans mamma har betett sig illa och jag ogillar henne. Så om vi åker dit biter jag ihop (beroende på så klart).
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Nu har jag inte läst hela tråden - men min reaktion på det hela är att ni måste försöka kommunicera med varandra. Att din svärmor inte accepterar er önskan om Facebookbilder, är en sak, alkoholproblem en annan, religionen ytterligare en. Den lösning som finns är helt enkelt att försöka prata. Främst du och din sambo! Du måste få veta var han står; han måste få veta var du står; och tillsammans får ni komma fram till en lösning. Alla ska bli accepterade och respekterade, men ibland måste man kompromissa.
Efter diverse incidenter i min egen familj vet jag hur det är när det trasslar till sig i relationer. Det är rent ut sagt ett helvete, många gånger, och det bästa är att hålla barn utanför detta. Jag själv har varit barnet som kommit i kläm, och det är en jobbig situation. När ditt barn blir äldre, är det viktigt att poängtera att hon inte gjort något fel, visa var problemen ligger och låta henne välja själv. I alla avseenden. Givetvis inom vissa ramar, och anpassat efter barnets ålder.