Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3433 ggr
Lyan
2012-07-28 13:55
2

Osäker

Har varit tillsammans med min pojkvän i två månader nu och jag blir bara mer och mer osäker. Inte på vad jag tycker om honom utan på mig själv. Det är för mycket känslor och jag vet inte hur jag ska hantera dem. Just nu sitter jag åter igen och storgråter för att jag är så fruktansvärt förvirrad och tankarna bara snurrar och snurrar. Har ingen att prata med och känner nästan för att göra slut bara för att jag inte kan hantera mina egna känslor :-(

Geru
2012-07-28 14:10
0

Vad är det för känslor som flyger runt och gör dig osäker? Det är mycket viktigt att du försöker ta det lugnt och reda ut det, bit för bit, gärna med din killes hjälp.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Uncle Thomas
2012-07-28 14:13
0

Va??? Tycker du att du har för mycket kärlekskänslor för honom??

Om kärleken är besvarad, då kan de väl inte vara för stora?…

Lyan
2012-07-28 14:33
0

Jag vet inte, det är svårt att förklara för jag vet knappt själv. Det är för mycket känslor för det gör mig sårbar och jag blir jätteosäker så fort han tex inte vill träffas lika mycket som jag. Jag läser in allt möjligt som jag till och med vet inte är sant men trots att jag vet det så kommer tankarna och bryter ner mig. Jag kan liksom inte förstå varför han vill ha mig.

Har dessutom aspergers och drag av adhd som gör att tankarna snurrar ännu mer, det känns som en tvättmaskin i skallen. Jag kan heller inte läsa av människor. I vanliga fall spelar det inte så stor roll men eftersom han betyder så mycket för mig så blir jag helspänd med nerverna på utsidan bara för att jag inte vill göra fel. Han säger att det inte gör något men där går mitt dåliga självförtroende in och trycker ner mig hela tiden och säger att han bara ljuger mm. Jag har blvit både ljugen för och utnyttjad tidigare och trots att jag vet att jag inte blir det nu så kan jag inte släppa det

wolfgrin
2012-07-28 19:52
0

PRATA med din partner och få honom att förstå att du behöver mer bekräftelse och hans stöd för att få upp din självkänsla igen. Förklara att du blivit sårad så många gånger att du känner dig osäker på dig själv fastän du vet att du inte borde. Det borde han förstå.
Du måste inse att du är värd att bli älskad. Förstår att detta måste vara mycket svårare för dig än för en person utan dina diagnoser men det är bara att jobba med dig själv. Finns ingen genväg där, gör du slut kommer problemet bara att uppstå i nästa relation(förutsatt att du inte tar tag i problemet som singel då).

Önskar dig lycka till!

Ge mer än du förväntar dig att få.

Karmatarerskanise
2012-07-28 20:01
1

Du kanske borde söka hjälp av en kurator? Är ganska svårt att älska andra om man inte älskar sig själv.

Uncle Thomas
2012-07-28 21:05
0

#3  Jaha. Det förklarar saken.   4;an har redan svarat bra. På

http://personligutveckling.ifokus.se/

delen kan du få fler tips. (Där har bl a jag beskrivit hur man kan träna upp den mentala styrkan, men du har nog mest behov av att träna nedvarvning, antar jag, men man kan ju träna flera saker.

Lyan
2012-07-28 21:55
0

#4 Tack!

Han har talat om för mig att jag får vara precis hur som helst, att han vill ha hela mig inklusive mina dåliga sidor. Han har verkligen massa tålamod som ingen annan jag har varit ihop med har haft, tex när det låser sig för mig så bara väntar han tills det lossnar istället för att tjata eller sucka åt mig.

Alla "problem" som jag ser just nu finns bara i mitt huvud, det vet jag. Jag har problem med depressioner och misstänker att jag är på väg ner i en rejäl svacka, det är sista 1-2veckorna alla de här tankarna har kommit. Han har också en svacka just nu eftersom hans pappa är svårt sjuk så det blir liksom krock, han orkar inte stötta mig och jag orkar inte stötta honom.

Jag har jobbat med mig själv och trodde att jag skulle klara pressen men tydligen gör jag inte det. Så länge det inte är känslor inblandat så funkar jag för det mesta med andra människor.

#5 Jag har gått i samtal i flera år och det har blivit flera mil bättre, trodde jag hade koll på läget och sedan träffade jag den här killen. Han ruskade liksom om hela livet, trodde inte man kunde falla så pladask för någon redan första dejten.

Fast ju mer jag funderar på det desto mer så tror jag att jag är på väg ner i en depression igen, ser bara det negativa just nu. Har tid hos läkaren på onsdag när hon är tillbaka från semestern som tur väl är.

#6 Ska kolla där!

thildatessie
2012-07-28 22:09
0

Om du känner för att prata så kan vi prata på msn om du vill.PMa mig så får du min msn. Vet exakt hur det är och är i samma sits,vill inte gå till kurator..

Uncle Thomas
2012-07-28 22:20
0

#7  Din kille verkar vara en guldklimp, så inte konstigt att du föll pladask för honom  Glad

Var rädd om honom, och tillåt dig att vara en del sårbar med honom. Kanske lättare sagt än gjort, men du kommer att behöva öppna dig för minst någon, för din läkeprocess, och han verkar vara perfekt för det.

Zofia89
2012-07-29 17:54
0

Jag har upplevt samma, tror jag…

När det har gått en tid i ett förhållande ändras och fördjupas känslorna, då kan det vara väldigt svårt att veta vad man vill, man känner sig kanske inte nykär längre men man tycker fortfarande mycket om personen i fråga och det är svårt att veta riktigt vad man känner…

Mitt ex lämnade mig av de här orsakerna väldigt många gånger, han blev rädd då han inte längre kände sig nykär och trodde han inte var kär längre, men när han lämnade mig ångrade han sig alltid endå… Det här var väldigt jobbigt för mig, hade aldrig samma problem men i mitt nuvarande förhållande blev jag lite rädd efter ett par månader, känslorna blev djupare och jag kände inte igen känslorna och visste inte vad jag egentligen kände eller ville…

Mitt råd till dig är att avvakta och se, gör inga förhastade beslut, alla får "kalla fötter" ibland =)

Lycka till!

Lyan
2012-07-30 20:32
0

#8 Tack för erbjudandet!

#9 Ja, han känns nästan för bra för att vara sann, kan inte fatta vilken tur jag har haft!

#10 Fy, vad jobbigt det måste ha varit med ditt ex :-(

Har mått riktigt dåligt både lördag och söndag men idag känns det lite bättre (gråta en hel dag gör verkligen att en del spänningar släpper :-/ Inte pga detta dock). Vi har haft jättekul idag men samma sak igen när han skulle hem så blev jag jätteledsen. Han bara stod och kramade mig tills det gick över <3

Jag vill inte må dåligt bara för att vi inte är ihop dygnet runt. Jag har i princip inget liv i vanliga fall, jag har mina djur och sitter framför datorn och glor. Han har både intressen och kompisar och trots att jag är glad för hans skull och inte vill att han ska släppa allt för min skull så känner jag mig utanför och samtidigt "dålig" för att jag inte hittar på en massa.

Uncle Thomas
2012-07-31 00:34
0

#11  Ja, kramar är bra.

Do är inte utan intressen, så du kan väl leta reda på något mer som intresserar dig?

Och för att förbättra din självkänsla kan du börja "samla på lyckanden". Det kan vara "vad som helst" som du gör t ex göra något med dina djur. T ex finns det väl även agility för kaniner?  Ett "lyckande" kan t ex vara att lära en kanin att klara ett hinder.