Ta inte allt för givet
Tycker det är jobbigt att folk tar för givet att det bara kan vara på ett sätt - så som dom ser det. Och att dom också måste säga det högt.
Jag går lite vingligt, vilket gör att folk på en gång tror att jag är full eller påverkade av andra droger.
Jag hör om inte varje gång så nästan varje gång jag går ute bland folk hur det tisslas och tasslas. Ord som.. alkis.. "full på en måndag, herregud".. en mamma säger lite diskret till sitt barn "akta dig, gå inte så nära"
Men jag hör iaf många kommentarer.
I början gick jag fram till dessa och sa som det var, jag har en sjukdom som gör att jag har problem med balansen och jag får lätt yrsel.
Men nu har jag tröttnat på det också. Varför ska jag gå fram till okända och upplysa om min diagnos? Det uppstår ju hela tiden nya situationer, med nya människor, som tittar konstigt, med avsmak och sedan viskar till sitt sällskap.. som om jag inte skulle lägga märke till det. Nej det tror dom ju såklart inte att jag gör. Jag som är så drogpåverkad
Jag har en MS-diagnos
Usch vad jobbigt det måste vara. Känner en som har MS och hon går också lite annorlunda. Önskar att folk inte var så dömande i sitt sätt!
Bäst är ju att skita i folk, men jag vet att det är lättare sagt än gjort när det gäller något sådant.
Förstår att det är jobbigt. Jag känner också en som har MS, och det är sjukt att alla ska ta saker förgivet. Men är ju tyvärr så vårat samhälle funkar nuförtiden, sorgligt men sant. 
Ja för det mesta lyckas jag också strunta i folks blickar,och kommentarer. Men vissa dagar, som idag så brister det.
Ville bara skriva av mig egentligen. Det känns bättre nu :)
Tack
*styrke kramar*
jag är uppväxt med MS i familj och är även på utredning själv,
så skulle jag se någon gå vingligt och inte ha nerpissade byxor och en lila/turkos påse i handen skulle jag misstänka MS på en gång,
Jag rör mig som ett fyllo men tack och lov så har jag aldrig fått eller hört några kommentarer om det.
/Maria
Jag visste faktiskt knappt om MS så ta inte för givet att alla vet om att denna diagnos finns? Jag vet att vissa kan gå annorlunda på grund av höftfel eller att man är hjul- eller kobent men inte att man går vingligt hela tiden för jag har aldrig sett detta.
Jag skulle aldrig kolla snett på, eller tissla och tassla bakom ryggen på en person som gick vingligt, även om jag trodde att personen var full. Vad har jag med det att göra.
#6 Det finns ju fler sjukdommar än MS som gör att folk inte går som "vanliga" människor.
#6 Jag menade inte med mitt inlägg att du (och andra) borde känna till MS. Jag menade att om någon går vingligt behöver inte folks första reaktion vara "kolla vilken alkis" utan att människor kanske kan tänka att det kan finnas andra orsaker till balansproblem, och inte vara så snabb att döma
(Det var lite pinsamt då det var fullt och någon äldre/skadad/småbarnsmamma/gravid inte hade sittplats, då jag var tonåring och knäna börjat krångla, så jag måste sitta för att skadan inte skulle bli sämre, men det syndes inte (om jag gick lite långsant).
Efter kommande flytt till sydostasien funderar jag på att göra en t-shirt, för att få bort situationer, som kunde blivit jobbiga annars.
Text (på lokalt språk) :
Jag är inte idiot
bara utlänning 
som jag kan peka på och le då någon vill ha alldeles för mycket betalt bara för att man är utlänning 
Parentesen fattar jag men inte riktigt vad ditt sista stycke har med vinglighet att göra?
/Maria
#11 Det hade med att t-shirttexten minskar risken för pinsamhet. Jag skulle kunna gjort en t-shirt med en förklarande text om min knäskada, och TS kan göra det gällande MS, om man tycker det är jobbigt att förklara, men även tycker att det är jobbigt att folk inte fattat. Det skulle vara en personlighetsfråga, om jag själv skulle göra någon nu. så skulle jag framföra det skämtsamt, men kan kan ju även tänka sig att informera om det t ex med en MS-förbunds t-shirt (eller vad det heter.)
T ex Louise Hoffsten (MS) och Jesper Odelberg (CP) skämtar ju om sina skador. fastän de säkert är jobbiga. (Daniel ?) Vega (krympta ben och armar) verkar inte ha "fattat" att han är handikappad av hans humör att döma 
#9 Jaha okej, ja jag tror inte direkt att någon är full :S trodde inte att folk dömde ut så där fort utan att först tänka. Jag menar det märks oftast om någon är full, ex. om man ser väldigt sliten och trött ut, kanske lite ofräsch och rufsig i håret etc. Det är inte vanligt att man går runt och är full på vardagar om man inte är akoholist och detta brukar märkas. :)