Relationer iFokus

Relationer

Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2736 ggr
viktoria91
0

Vad hade ni gjort?

Texten kopierad från familjeliv.se ur verkliga livet.

Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).

Ja, hur hade ni gjort om det varit er bokade sittplats det handlat om?

Själv hade jag sagt att hon kan sitta där så länge tåget står still sen får hon akta sig då jag har dålig balans pga skolios och nervskador.

[WickedAlly]
1

Jag hade stått, misstänker att en nybliven mor är mycket tröttare än mig.

Jag kan ju sätta mig när hon går av och kan då sitta länge även minus de där två timmarna :)

Karmatarerskanise
6

I det fallet hade jag krävt min plats, men inte av henne utan av tågpersonalen. Bett dom försöka ordna det på något vis.

ANser att jag har mer rätt till platsen, men tycker ju inte heller att hon ska behöva stå.

Mirrranda
0

Jag hade krävt min plats. Jag kan omöjligt stå i två timmar om tåget inte står stilla. Jag vet inte hur jag gjort om jag vore fullt frisk men nu har jag dålig balans

Sara
1

Jag hade låtit henne sitta kvar. Jag kanske har mer rätt till platsen som har bokat men av ren medmänsklighet hade jag låtit henne sitta kvar.

Sara

Geru
0

Enligt vad du säger så har han som köpt biljetten rätt till platsen, självklart, resten är ju moral/etik och så. Är osäker på vad jag skulle göra, beror heeelt på människan som sitter där.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

PogoPedagog
0

Åh det var svårt. Jag hade antagligen låtit henne sitta kvar trots att jag nog blivit sur. Inte på henne utan på den omöjliga situationen. Kanske hade jag bett om min plats efter ett tag om jag fått för ont i fötter och ben av att stå upp.

kkarinn
2

ja jga reserverar ju plaster pga att jag inte själv kan stå! så självklart skulle jag ta tillbaka min plats. Glad. hade jag varit frisk och kry hade jag nog inte besvärat mig att boka platser i förväg.

mandyosv
5

Jag hade enkelt satt mig ner på min väska på golvet.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Karmatarerskanise
0

#8 Man får inte sitta på golvet på tågen. Det beror på att framkomligheten försämras ifall det skulle ske en olycka.

mandyosv
3

#9 Det skulle jag nog strunta i, i den situationen, då jag inte kan stå upp i flera timmar och ej heller tvinga mamman att lämna platsen.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Karmatarerskanise
4

#10 Då hoppas jag att tågvärdarna hade sagt till. Skulle en olycka ske skulle du kunna orsaka mer skador på folk genom att blockera gången. Som tur är händer det inte ofta sådana olyckor.

mandyosv
1

#11 hehe Glad

viktoria91
3

#10 Klart du kan tvinga henne, det är ju din bokade plats som hon inte har rätt till.

Itchy
7

då jag har svårt att tro att man inte tar med en barnvagn till en liten baby & att man sitter & ammar 2 timmar på ett tåg, så hade jag sagt till henne att hon fick sitta kvar så länge hon ammade, men att jag ville kunna använda min bokade plats när hon var färdig

(man må se ung & frisk ut, men tyvärr är det ju inte alltid så)

You can't spell Bitchy without Itchy

Karmatarerskanise
0

#14 Ja, det är nog så jag hade gjort jag med.

viktoria91
0

Hade krävt min plats hur som helst, jag som betalat för den ju.=P

Uncle Thomas
1

Efter knäskadan hade jag förklarat situationen, KANSKE klarat att stå till hon ammat klart.

Innan knäskadan hade jag stått om det räckt med kort tid, annars satt mig på väskan jag också.

#11  Om det blir en olycka, så far man ju antagligen iväg VÄRRE om man står än om man sitter på en väska. Det är ju troligare att man blir MER ivägen om man stående farit iväg med huvudet före,

än om man kanat iväg på väskan, för på väskan är det större chans att man blir vid medvetande, så man kan flytta både sig själv och väska efter smällen…  :)

Karmatarerskanise
2

#17 Det handlar om att det ska vara fria vägar att kunna ta sig ut. Att du trillar och slår dig är sant, men fler kan komma ur tåget fritt förhoppningsvis. Sitter du ner och slår huvudet och svimmar så blockerar du garanterat vägen. Det är inte heller så att man ska stå i gångarna, utan i hallarna på tågen.

Nu är detta ingenting JAG har kommit på, utan detta är regler ifall tåget krockar eller det uppstår en brand. Du behöver inte gilla det, men så är det. Och de finns av en anledning.

Uncle Thomas
0

#18 "Att du trillar och slår dig är sant, men fler kan komma ur tåget fritt förhoppningsvis."

Ja, då MINSKAR ju chansen att de kommer ut fritt, om man gör som du säger…

Karmatarerskanise
2

#19 Nej, det gör den inte om du håller dig till säkerhetsreglerna.

Uncle Thomas
0

#20 Joho. Vad är det som är svårt att fatta med att risken för medvetslöshet ÖKAR om man STÅR än om man sitter på en väska?

Om man stått och blivit medvetslös, så är man ju MER IVÄGEN än om man klarat sig bättre sittande på en väska…

Tror du att allt är bättre BARA för att det är lagar/regler?  Glad Det finns många korkskallar som skapar sådana t ex har de ju hittat på:

/En lag som gjorde att vissa fick betala mer skatt än vad man tjänade. ("Pomperipossa", som Astrid Lindgren råkade it för.)

/Men "Pomperipossa" ställde bara till det ETT år. En annan lag gjorde samma sak PERMANENT för företagare i vissa situationer. (Det drabbade bl a mig innan jag fick reda på lagändringen, fastän jag då kollade översikten varje år. Den lagändringen hade de inte ens tagit med i översikten för ändringarna, utan bara ändrat INUTI lagtexten!!! Man läser ju knappast om all lagtext vartenda år…)

/EU:s idiotier om detaljregler om bl a jordgubbsstorlekar och gurkböjar…

Bara för att nämna några…

Karmatarerskanise
1

#21 Säkerhetsreglerna är framtagna genom tester, inte bara sådär helt plötsligt. De finns inte för skojjs skull eller för att irritera.

Du jämför att trilla och vara medvetslös med att sitta och inte skada sig. Hur bra jämförelse är det? Du kan lika väl stå och inte trilla samtidigt som någon sitter och är medvetskös och blockerar framkomligheten i gångarna. Står man på utsedd plats minskar blockering även om du skulle trilla och bli medvetslös.

Håller man sig till de platser som är till för stående, och de platser som är till för sittandes så minskar riskerna för att olyckor ska bli värre än de är från början. Förstår inte varför du ens diskuterar det?

Jag VET att reglerna på tågen är bättre än de du försöker få fram här.

[WickedAlly]
0

Nu tänker jag inte säga varken bu eller bä om tågregler för jag jobbar varken på SJ eller är speciellt intresserad av tåg överhvudtaget, men hur kan det vara bättre att blockera hallarna och därmed dörrarna om man är medvetslös än gångarna? Känns som att man skulle kunna bli bortsläpad enklare i gången^^

Och nej, jag säger inte emot hur reglerna är, undrar bara hur SJ tänker.

Karmatarerskanise
1

Det finns för det första fler tåg än SJ tåg, och för det andra så är det lättare att hoppa över en som ligger i ett större utrymme än någon som ligger i en trång gång. Dessutom är det lättare att få ut en person som ligger i hallen. Dörrarna är så stora att de inte blockeras av en liggandes person.

Denna kommentar har tagits bort.
[WickedAlly]
0

#24 Ja, det gör ju det visserligen men tänkte nog på SJ för att de är störst så vitt jag vet.
Har en enda gång åkt med ett tåg som haft dörrar stora nog att de inte blockeras av en kropp. De tåg som går här i alla fall har minihallar så två kroppar skulle fylla utrymmet utan problem så även om det finns fler tåg en SJ's så är inte alla lika de som du åker med. Här är det betydligt bättre plats i gångarna än hallarna, men struntsamma. Ingen här jobbar som konduktör (Eller?) så ingen kan nog säga säkert hur det är.

Och ja, väldigt OT. Sry för det och åter till ämnet :)

Karmatarerskanise
0

Åter igen påminner jag om att man mer än gärna får skriva PM om man har något att säga om mig som Sajtvärd eller om mitt handlande.

#26 Nej jag jobbar inte som det, men har väninnor som jobbar både som kontrollanter samt tågförare :)

Pelle Långlös
0

#0 Jag hade väntat tills hon ammat klart och sedan krävt min plats.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Uncle Thomas
0

#22  "Säkerhetsreglerna är framtagna genom tester, inte bara sådär helt plötsligt. De finns inte för skojjs skull eller för att irritera.

Du jämför att trilla och vara medvetslös med att sitta och inte skada sig. Hur bra jämförelse är det?"

Det var ju de två som var alternativen,så inte så konstigt om det är de två som jämförs  Glad

Som redan sags - det finns en massa äldre tågvagnar i drift fortfarande.

Vad var det flr skruttiga tester? SÅKLART är det större risk att man slår i huvudet och blir medvetslös om man står upp än om man sitter ner, eftersom det blir längre accelerationssträcka innan det tar stopp. Det säger fysik och logik…

Jag tror att de "ljuger" (=vilseleder) och skyller på säkerheten, fastän orsaken mer troligt är hur det är då det INTE är olycka, för DÅ är det mycket lättare att komma förbi än stående än en sittande  Glad

Karmatarerskanise
1

Jag känner mig klar med diskussionen om säkerheten. Jag håller mig till de regler som finns ombord eftersom jag ser logiken i det och litar på att de vet vad som är säkrast. Sedan hoppas jag att ni som struntar i det flyttar på er om ni blir tillsagda.

HannaM
0

Nu vet jag ju att det händer men rent teoretiskt, får dom verkligen boka in folk på obokat så det blir fler passagerarer än platser på tåget?

viktoria91
0

#31 Ståplatser får man väl ta då precis som på bussen? Annars vet jag faktiskt inte.

Uncle Thomas
0

Som jämförselse till tågregelns "logik" (=Den är bara logisk för situationer då det INTE är olycka  :)  eftersom det är fler förflyttningar på tåg under färd)

På vissa bussar i en del länder (normalt långfärd) får man INTE STÅ av säkerhetskäl…

(En gång fick jag liggplats i gången på en buss  :)  då det inte fanns några lediga sätesplatser.)

spöketlaban.
0

Jag skulle nog stå tills någon plats blev ledig. Även om jag betalt för sittplats är jag för försynt att säga till någon annan att ställa sig upp för att jag ska sitta.

HannaM
0

#32 Någon gräns finns eftersom det åtminstone när man reser med regionaltåg kan ta slut på biljetter.

patronsaint
0

Jag hade nog talat om att det var min plats men låtit henne sitta och försökt se om det fans någon annan plats. Beroende på hur dåligt mitt knä och rygg är hade jag stått upp alternativ satt mig i trappen och väntat på att något skulle bli ledigt.

Ot: Har fått stå upp i 3 timmar flera gånger på tågen då det varit tågstrul och för få vagnar. Det funkar ibland iaf.

I want to be like the patronsaint of reality.

Inaarah
7

Har jag bokat en biljett och reserverat plats hade jag absolut velat ha den. Jag hade dock väntat ut att hon ammat färdigt innan jag krävde platsen. Faktum är att jag inte vet om jag anser henne ha större rätt till platsen, ur en moralisk synvinkel, även om hon nu har en tvåmånadersbebis. Har hon bokat biljett utan platsreservation vet hon ju vad hon gett sig in på.

pinku
6

Jag skulle ha sagt åt henne, men ändå låtit henne sitta kvar tills hon ammat klart, annars börjar väl ungen skrika, och det är enligt mig värre än att stå. Men rent moraliskt har hon ingen som helst rätt till platsen och jag är less på folk som kräver fördelar för att de har barn. Varför har hon ingen barnvagn till en tvåmånaders unge?! Det är som om hon räknar med att någon annan måste avstå sin bokade sittplats för att hon "har ju faktiskt baaaarn!"

hus-musen
3

Hon hade fått flytta på sig.
Jag har bokat platsen och jag behöver sitta då jag inte kan stå längre stunder åt gången. Blir vansinnig på folk som inte platsbokar och ändå på fullaste allvar tror att de ska sitta på min plats som jag har betalt för. 
Att hon har barn är inte mitt problem heller, sätt ungen i vagnen och sitt på huk brevid då. Fullproppade tåg är inget ovanligt och åker man obokat så är det en chansning man får ta.

Qui dormit, non peccat

[MiniPim]
0

Jag skulle gett henne platsen. Jag åker buss varje dag, (när det är skola) och en gång var det en kvinna med sitt lilla barn och ett barn i magen, det äldre varnet verkade  nyss lärt sig gå.. Barnet stog och höll mamman jättehårt och hon verkade svettas och verkade irriterad.. Bussen var full och varm, jag tänkte: tänk om jag var i den situationen.. med barn i magen och massa folk runt omkring!

Usch! Jag gav henne min plats, jag har inga problem för att stå upp om det är nödvänligt.

Mona22
0

Hon hade fått matat klart sen vill jag ha min plats, för att jag kan inte stå för länge. KAn inte sitta länge heller så vi kunde nog bytas av lite =P

regskylt
0

Hade det bara varit jag utan min 4åring med mig så had ehon så gärna fått fåtta kvar. Jag är god nog att stå och är medmänslig av mig och har en kropp som klarar av att stå.
Hade jag haft min unge med mig så hade jag sagt att hon skulle få sitta brevid kvinnan men jag hade fortfarande stått upp.